Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

hoeveel stuur jij op?

Gestart door koy, dinsdag 15 november 2011, 23:05:16

Vorige topic - Volgende topic

Johan En Elvie

Citaat van: opinie op maandag 12 december 2011, 23:51:00
Hoeveel er gestuurd wordt indien er gestuurd wordt, is volgens mij onderworpen aan enkele aandachtspunten.

  • Is het echt nodig of is het een eenvoudige manier van verdienen?
  • Is het net als het droppen van voedselpaketten of structureel?
  • Staat of valt de relatie met de steun?
  • Wordt het in dank aangenomen of als vanzelfsprekend gezien?
  • Heeft men een gezin?
  • Hoe wijd en zijd is de verwantschap?
  • Wat is het gezinsinkomen?

Er zijn nog wel meer te bedenken maar de voornaamste zullen wel tussen zitten.

  • De ouders hebben beide een goede job maar extra geld voor de show versus met moeite rond komen.
  • Het beste voorbeeld is een opleiding maar dan moet die persoon ook een bijdrage doen voor de rest van broers/zussen eens men een job heeft. Dat wordt vaak "vergeten".
  • Als de relatie rechtevenredig is met het bedrag dan zal men hetzij geplukt, hetzij alleen eindigen.
  • Niet de eerste die zo welkom is als het vijfde wiel aan een wagen desondanks zijn bijdragen.
    Daar verwijst het "pamperen" naar. Als men zomaar geld krijgt zonder een greintje inspanning dan heeft men ook geen respect voor de gever. Dit geldt voor  :smiley-philippines: en  :eu:
  • Een eigen gezin is een apart gegeven. Ook daar ken ik voorbeelden van. :jajaja: Hij betaalt alles: huis, stroom, gas, school voor hun kinderen, eten, ... Zij houdt haar inkomen voor haar en haar familie.  :denk:
  • Men moet realistisch blijven, men kan niet de hele wereld veranderen.
  • Het inkomen is wel het belangrijkste punt. Ook afbetalingen, huur, ...
    Ook niet uit oog verliezen dat indien de partner een goede job met dito inkomen wil, men van de meeste werkgevers niet jaarlijks drie maanden vrij krijgt.

Ook mag men niet de fout maken om te rekenen met wat men kan met dat geld in de  :eu: , reken wat het waard is in de  :smiley-philippines: . Ook als de rechtschapen ontvanger niet bij machte is om het geld te beheren (plots is het huis een daklozenhotel) loopt het verkeerd af.

Bijdragen, omdat de anderen het ook doen, is dwaas. Weloverwogen handelen en desnoods er nog eens goed over nadenken.

Dan zit mijn systeem toch goed in elkaar.
Ik steunde voor de schoonbroer zijn zaak en kocht hiervoor het nodige, CD'S (films) Kopie machine, Computers en zond sportkleding en materiaal die ik niet meer nodig had van mijn eerdere bezigheid (sportmerk)
Dus met zijn Internetcafe, CD verhuur en verkoop van dat sportmateriaal doen ze het daar, de schoonbroer zorgt ervoor dat er voedsel op tafel komt en wij van hier uit moeten niets meer extra bijdragen.
Dus hij werkt er daar voor.
Deze afspraak heb ik goed gemaakt, ik legde hem uit ok ik koop al dat materiaal wij rekenden zijn te verwachten inkomen uit rekening houdend met zijn uitgaven en kwamen tot de vaststelling dat ze dan goed rondkomen.
Tot op heden heeft hij nog nooit iets extra gevraagd.
Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

Baliw-katok

Citaat van: westhoek op dinsdag 13 december 2011, 07:18:37
Ik kan niemand verwijten dat ze geen hogere studies hebben gedaan natuurlijk, dat merk ik wel.


Citaat van: westhoek op dinsdag 13 december 2011, 07:21:09
Einde 'discussie', ik moet mijn werkvolk gaan controleren.

Hambug naman !


Be yourself and respect the other !!!!

Rich

Citaat van: westhoek op dinsdag 13 december 2011, 07:21:09


Einde 'discussie', ik moet mijn werkvolk gaan controleren.

Vergeet ze niet te motiveren   :floet:
Rich de Nederbelg.

callebaut


Budgie

Citaat van: Rich op dinsdag 13 december 2011, 10:56:35
Citaat van: westhoek op dinsdag 13 december 2011, 07:21:09


Einde 'discussie', ik moet mijn werkvolk gaan controleren.

Vergeet ze niet te motiveren   :floet:

Hoezo hij kan ze echt niet motiveren Hij praat namelijk als een slavendrijver Geen aandacht aan geven is mijn advies aan zijn werkvolk Maak je hem vanzelf knetter gek
Getting older beats the alternative -dying young

PeterVL

Het zal er zeker van afhangen wat in je budget ligt om geld te kunnen opsturen, maar een 100 euro is al een goede steun hoor.
Anderzijds lees ik hier nogal optimistische opmerkingen dat je hier op de Filipijnen met 1000 euro per maand een luxeleven zou hebben. Waarschijnlijk heb je dan genoeg geld om je eigen huis te kopen en koop je je rommelvoedsel maar op de markt en vergeet je alles wat zo lekker was in je thuisland en houd je het bij rijst en vis; voorzie je niet in gezondheidszorg, rijd je niet per auto enzovoort. Laat ons objectief blijven als je je leven zoals in Belgie hier wat wil verder zetten reken maar gerust op minstens 1500 euro per maand, anders blijf je in je zetel zitten; maar inderdaad als je het bij de basis houdt kan je het met 1000 euro doen maar dan is het leven ook hier triestig hoor. We moeten toch eerlijk zijn 1000 euro per maand geeft je hier geen leven als God in Frankrijk, je komt nauwelijks aan de enkels van de middenklasse hier, want vergis je niet er zijn hier ook schatrijke filipinos. Dat is de paradox hier straatarm en schatrijk.

kamperman

Citaat van: PeterVL op vrijdag  6 januari 2012, 14:06:35
Het zal er zeker van afhangen wat in je budget ligt om geld te kunnen opsturen, maar een 100 euro is al een goede steun hoor.
Anderzijds lees ik hier nogal optimistische opmerkingen dat je hier op de Filipijnen met 1000 euro per maand een luxeleven zou hebben. Waarschijnlijk heb je dan genoeg geld om je eigen huis te kopen en koop je je rommelvoedsel maar op de markt en vergeet je alles wat zo lekker was in je thuisland en houd je het bij rijst en vis; voorzie je niet in gezondheidszorg, rijd je niet per auto enzovoort. Laat ons objectief blijven als je je leven zoals in Belgie hier wat wil verder zetten reken maar gerust op minstens 1500 euro per maand, anders blijf je in je zetel zitten; maar inderdaad als je het bij de basis houdt kan je het met 1000 euro doen maar dan is het leven ook hier triestig hoor. We moeten toch eerlijk zijn 1000 euro per maand geeft je hier geen leven als God in Frankrijk, je komt nauwelijks aan de enkels van de middenklasse hier, want vergis je niet er zijn hier ook schatrijke filipinos. Dat is de paradox hier straatarm en schatrijk.

1500 euro per maand????? er zijn mensen die hier werken en dat nog niet verdienen en volgens mij is de levenstandaard toch wel iets duurder dan op de filippijnen

koy

Citaat van: PeterVL op vrijdag  6 januari 2012, 14:06:35
Het zal er zeker van afhangen wat in je budget ligt om geld te kunnen opsturen, maar een 100 euro is al een goede steun hoor.
Anderzijds lees ik hier nogal optimistische opmerkingen dat je hier op de Filipijnen met 1000 euro per maand een luxeleven zou hebben. Waarschijnlijk heb je dan genoeg geld om je eigen huis te kopen en koop je je rommelvoedsel maar op de markt en vergeet je alles wat zo lekker was in je thuisland en houd je het bij rijst en vis; voorzie je niet in gezondheidszorg, rijd je niet per auto enzovoort. Laat ons objectief blijven als je je leven zoals in Belgie hier wat wil verder zetten reken maar gerust op minstens 1500 euro per maand, anders blijf je in je zetel zitten; maar inderdaad als je het bij de basis houdt kan je het met 1000 euro doen maar dan is het leven ook hier triestig hoor. We moeten toch eerlijk zijn 1000 euro per maand geeft je hier geen leven als God in Frankrijk, je komt nauwelijks aan de enkels van de middenklasse hier, want vergis je niet er zijn hier ook schatrijke filipinos. Dat is de paradox hier straatarm en schatrijk.

Ik heb die info bekomen van een persoon die er al jaren woont en hij heeft een ressort met vele mensen personeel en hij zei mij dat je met 1.000â,¬ per maand hier ruimschoots toekomt met alle luxe erbij zoals een poetsvrouw en die maakte bij hen ook het eten.

Dat is dus niet zomaar uit de duim gezogen en als ik zie met wat mijn familie in de Filippijnen rondkomen dan geloof ik hem wel.

Op het internet vind je genoeg websites waar Amerikanen op pensioen in de PH zeggen dat je met 500$ kan rondkomen, dat vind ik dan weer te weinig, dus 1.000â,¬ is echt wel voldoende. Als je natuurlijk 1.500â,¬ hebt geeft het je misschien die extra marge.

groetjes, koy.
leven en laten leven...

balikbayan

Ja Koy

maar je hebt altijd luxe paarden  :haha: en werkpaarden   :floet:

wiking

gf woont bij ouders in, scheelt aanzienlijk wat monthly rent. Daarnaast stuur ik gemiddeld per maand 5-8k op voor allowance. Als ik daarheen ga ga ik bij haar intrekken. Scheelt mij nog meer rent. Paar dagen in de week zelf eten maken en ik hoop dat ik daar dan met 600euro per maand kan leven. gr