Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

hoeveel stuur jij op?

Gestart door koy, dinsdag 15 november 2011, 23:05:16

Vorige topic - Volgende topic

klootzakken (voorheen Jens)

geld op sturen naar de fam op de fils is een gebed zonder einde. ik zal in het kort vertellen hoe ik dat heb opgelost.

toen ik mijn vrouw leerde kennen 2000 of 2001 , stuurde mijn vrouw iedere maand een vast bedrag op voor de fam , en wel 100â,¬ per maand , haar zusje die hier ook woond deed ook nog een duit in het wel bekende zakje. dus de fam had daar eingelijk niets te klagen .

toen ik voor de eerste keer op de fils kwam heb ik mij zelf de ogen uit gekeken , moeders woonde namelijk op zo,n eilandje tussen de gewone mensen , dus het gewone klootjes volk met de gewone klootje,s huizen , en wat ziet jens daar , een knots van een bungalo splinter nieuw. en ja hoor daar woonde ,t ouwe mens , dacht eerst nog dat het een grapje was en dat het een buiten verblijf van marcos was hehe. dit alles was natuurlijk betaald door de dames hier in nederland , dat begreep ook jens wel. ik vraag aan mijn asawa of moeders dit allemaal betaalde van die suport uit ned. geen antwoord alleen gelach , in dat huis woonde ook een zuster van mijn vrouw met haar gezin [4 kinderen] ,tsja moeder moest natuurlijk wel verzorgt worden .haar man dus mijn zwager [schoonbroer] was niet vooruit te branden en zo traag als dikke stront in een trechter .
ik zag de bui al hangen , en dacht hier ga ik mijn hele leven niet voor betalen nooit één keer, hoe kan ik dit nu op een goede manier oplossen zonder iedere maand geld op te sturen .

ik heb het volgende gedaan , heb mijn schoonzuster en zwager gevraagd wat voor een handel er goed was op het eiland , een winkel een kippen farm een varkenstal of landbouw of visserij.  tsja varkens vonden ze wel een goed plan . ik heb beloofd hun te helpen met de bouw van varken stallen het aanschaften van de varkens en het voer voor de varkens , fok varkens wel te verstaan , ik heb ze er direct bij verteld dat de suport uit nederland zou stoppen bij de eerste verkoop van de biggen uit eigen kweek, en dat vonden ze een geweldig plan .
zo gezecht zo gedaan , het heeft mij éénmalig 1700 euro gekost en ik was er voor goed van af. dus in prinsiepe verdien ik nu iedere maand 100â,¬ aan die klanten .
dit geld niet voor mijn schoonmoeder, maar die is zo zuinig , als ze huild komt er maar een traan uit één oog,  :lachen:  mens kan van mij net krijgen wat ze hebben wil .maar vraagt nooit ergens om . ten minste niet aan mij hahaha. de rest van de fam kan de boom ik .


grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Digos

Met geld opsturen heb ik niet direct een probleem, maar moeder de vrouw word vaak (meestal) misbruikt buiten je eigen weten
LIVE ONCE - LIVE IT

PeterVL

Ik ben echt verbaasd dat er zelfs mensen zijn die denken dat je het met 650 euro kan rooien hier. Dat is echt niet zo. Ik zeg nog maar eens als je hier wil leven zoals je gewoon bent in Belgie of Nederland je dezer dagen minstens 1500 euro per maand nodig hebt. En nog maar eens herhaal ik dat je dus geen gezondheidszorg hebt vanuit nederland of Belgie als je hier woont. Dat ook hier de inflatie zeer hoog is. Ik ben hier onlangs geopereerd aan apendicitis, ik heb dus philhealth maar het bedrag dat ik daar moest bij opleggen was 250.000 peso, dit is verdorie echt geen geintje hoor. Als je de mensen die hier al meer dan tien jaar wonen niet meer gelooft weet ik het ook niet meer. Hebben jullie enig idee wat electriciteit hier kost bvb, wat de huishuur bedraagt enzoverder. 1000 euro bedraagt nu zowat 56.000 peso soms wat meer of minder laat ons niet muggeziften, dra zal een peso opnieuw een belgische frank zijn dus 40 peso voor een euro dat staat nu al vast.
Kortom zoals ik eerder zei, als je hier komt en je kan meteen een huis kopen met je eigen cash, dus geen huishuur, ben je beter af, als je dan ook de caritas gezondheidsverzekering in een ruk voor vijf jaar kan betalen en tien jaar verzekerd ben je aardig op weg. Ik heb dit nu gedaan na mijn operatie dus te laat, geef ik toe.
Is echt zeer complex om in een kort bestek uit te leggen. Maar ik zie hier vandaag veel Belgen en Nederlanders terug gaan naar hun land en dan zwijg ik nog van degenen die totaal berooid niets anders vonden dan zelfmoord te plegen en dat is verdorie geen geintje. Er is hier ook veel alcoholisme wegens ongelukkig zijn en niet terug kunnen, alles hebben ze in hun land verkocht weet je wel.
Nu ieder maakt het maar voor zichzelf uit, feit is wel dat er velen terugkeren naar hun land van herkomst meestal totaal berooid omdat ze de vinger niet op de knip van hun geldbeugel hielden.
Wie er hier het best aan toe is zijn de belgen en nederlanders die hier van hun pensioen komen genieten, dus niet getrouwd zijn met een filipina of met een samenwonen en er een gelegenheidsvrouwtje op na houden, ook dat is realiteit en dan kom je inderdaad ruimschoots toe.
Ik bedoel maar dat je toch een en ander op een rij moet zetten voor je berooid op de ambassade belandt waar men je niet kan helpen, of dacht je dat de ambassade je vriendelijk je ticket terug zal betalen.
Als je echt geen behoorlijk bedrag achter de hand hebt, geen huis cash kan kopen hier en je inkomen onder 1500 euro ligt blijf dan maar lekker in Belgie of Nederland.
Het filipijns paradijs is heden echt een vertelsel van vroeger.

balikbayan

Ik heb al een simpel huis met een airco voor noodgevallen en mijn verlichting is 8 x 11 watt spaarlampen plus nog een koelkast.

Mijn stroomrekening was laatst 1400 Peso voor 4 weken.

Ik heb een Honda XRM125 voor vervoer en de rest gaat middels OV

Pure armoede daar op het platteland  :weetikniet:

Ik zoek nog een sponser maar ik wed dat ik het minimaal 5 jaar volhoud met 650 euro.

Ik heb geen dure hobbies scheelt

westhoek

Wil je andermans droom in de grond boren Petervl ? Of heb je een gat in je hand ?


Kano

Citaat van: balikbayan op maandag  9 januari 2012, 15:09:16
Ik heb al een simpel huis met een airco voor noodgevallen en mijn verlichting is 8 x 11 watt spaarlampen plus nog een koelkast.
Mijn stroomrekening was laatst 1400 Peso voor 4 weken.
Ik heb een Honda XRM125 voor vervoer en de rest gaat middels OV
Pure armoede daar op het platteland  :weetikniet:
Ik zoek nog een sponser maar ik wed dat ik het minimaal 5 jaar volhoud met 650 euro.
Ik heb geen dure hobbies scheelt
Ja als ik in een bahay kubo ga zitten zonder electriciteit maar met kerosine light of kaarsen, een oude fiets neem, mijn eigen charcoal maak,rijst met gedroogde vis eet, water uit de bron haal en alleen de plaatselijke kwakzalver consulteer dan kom ik nog veel goedkoper uit. Vraag is wil je dat?
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

balikbayan

Die Bahay Kubo staat achter mijn huis en is alleen via het huis bereikbaar  :floet:

Maar dat terzijde.

Mijn familie daar zijn boeren en ik in veel dingen ook   :haha: ons stuk grond is 1000m2 en het huis 14 x 8 meter met 2 slaapkamers en een badkamer

Maar ja ik kom daar niet om de tourist uit te hangen ik ga in de goede seizoenen mee het land op eet groenten en rijst van eigen bodem en kippen hebben we ook zat. Veel van ons eten deelt de familie andersonm doe ik wat terug

Ik heb gewoonweg minder nodig ik repareer mijn eigen motor en als ik niet op " de boulevard "  flaneer voel ik me niet diep ongelukkig.

Mij bevalt het simpele leven daar wel en als ik echt iets nodig heb kan ik het betalen maar 3 x per dag een goede maaltijd en s'avond een paar biertjes kom ik een heel eind.

Ik heb een goede douche met heerlijk koud water en een schoon net toilet.

En als ik me verveel nou dan ben ik pleite en fga naar Negros met de RoRo.

Maar ik weet het wel voor sommigen is het moeilijker om zonder zekerheden te leven of comfort dat slijt erin.

Maar in principe ik heb alles wat ik nodig heb en wat ik heb is degelijk en goed

xav

als je de kosten van zijn operatie in rekening brengt, dan kan dat maandelijks bedrag natuurlijk hoog oplopen... elke maand een bedrag aan de kant zetten voor zoiets is natuurlijk geen slecht idee...

neem nu zijn operatie... elke maand 100 euro (5700+-) opzij zetten , ben je toch al meer dan 3,5 jaar verder...

Kano

Balikbayan, Ik chargeerde een beetje om aan te geven dat, zoals ook al elders vele malen is besproken, de kosten van levensonderhoud afhankelijk zijn van de eisen die je stelt.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

balikbayan

#179
Ondertussen ziet het een en ander er iets beter uit  :lachen:

Maar iemand zei me ooit bouw een huis niet te snel daar word je niet blijer van.

De binnen kant heeft een standaard indeling maar mijn vrouw heeft daar geen foto's van genomen en ik heb er niet aan gedacht  :weetikniet: