Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

hoeveel stuur jij op?

Gestart door koy, dinsdag 15 november 2011, 23:05:16

Vorige topic - Volgende topic

Phille

Citaat van: balikbayan op maandag  9 januari 2012, 19:22:09
Oh maar dat maakt mij niet zoveel uit zoveel mensen zoveel smaken  :biggrinn:

Ik zou doodongelukkig zijn in Manilla al had ik 2000 euro elke maand te besteden  :weetikniet:

Maar wat het belangrijkste is wat verwacht je van je early retirement ?

Maar goed ik heb:

Een low profile huis waar we elke keer weer wat aan doen



Ik heb vervoer zoals het een notabele betaamt




Met enige aandacht ben ik dit topic aan het volgen met de bedoeling dat ik niet teveel zou reageren, maar damn, het is sterker dan mezelf  :denk:

Ik zal een poging wagen om niet uit te hoogte te doen, ook schrijf ik dit zonder, om op het even welk moment, denigrerend te willen zijn want op het eind van de dag leeft iedereen zoals hij/zij het wenst; met de middelen die men wil/kan spenderen. De ene zal met 650,00 â,¬ de maand rondkomen en de andere komt nog niet eens toe met 2.000,00 â,¬, maar ik denk dat het duidelijk is voor iedereen. Wilt men in de Filipijnen dezelfde normen hanteren dan als wat men gewoon is in onze regio dan zal die 650,00 â,¬ waarschijnlijk verre van voldoende zijn. Als ik nu dat huis bekijk, voor de Filipijnse standaard is dat al een heel serieus huis, persoonlijk zou ik mij daar niet in zien wonen. Mocht ik beslissen ginder te gaan wonen dan wil ik het anders. En ik zeg het opnieuw, ik heb geen intentie om denigrerend te doen. Ik vermoed dat ik het soort ben die het absoluut niet zal trekken met 650,00 â,¬ per maand. Als ik dezelfde normen niet kan halen in de Filipijnen dan blijf ik liever hier. Ik maak me dan ook niet veel wijs en ik vermoed dat ik waarschijnlijk ginds niet ga wonen, maar dat zijn pas zorgen voor morgen (binnen een jaartje of 20).

koy

we zijn hier opnieuw wat  :offtopic: afgegleden maar enfin soms is dat niet erg, de discussie is op zich interessant.

Ik heb toch een bedenking voor diegene die niet kunnen rondkomen in de PH met een bedrag dat ligt tussen de 1.000â,¬ en de 1.500â,¬

Hier in België waar het leven toch stukken duurder is (daarover gaan we toch niet discuteren eh) moeten heel veel mensen, zowel jonge als oudere rondkomen met een inkomen van om en bij de 1.250â,¬ Netto welteverstaan. Ik spreek uit ervaring van mensen die ik ken (dus ik zuig niets uit mijn duim).
Daar moet dan huur, elektriciteit, water, internet, etc van betaald worden om maar nog te zwijgen van taxen en belastingen.

Mij maak je dus niet wijs dat je met datzelfde bedrag niet zou rondkomen in de Filippijnen, waar iedereen op slippers rondloopt...

greeetzzz, koy
leven en laten leven...

Phille

Citaat van: koy op maandag  9 januari 2012, 23:49:18
we zijn hier opnieuw wat  :offtopic: afgegleden maar enfin soms is dat niet erg, de discussie is op zich interessant.

Ik heb toch een bedenking voor diegene die niet kunnen rondkomen in de PH met een bedrag dat ligt tussen de 1.000â,¬ en de 1.500â,¬

Hier in België waar het leven toch stukken duurder is (daarover gaan we toch niet discuteren eh) moeten heel veel mensen, zowel jonge als oudere rondkomen met een inkomen van om en bij de 1.250â,¬ Netto welteverstaan. Ik spreek uit ervaring van mensen die ik ken (dus ik zuig niets uit mijn duim).
Daar moet dan huur, elektriciteit, water, internet, etc van betaald worden om maar nog te zwijgen van taxen en belastingen.

Mij maak je dus niet wijs dat je met datzelfde bedrag niet zou rondkomen in de Filippijnen, waar iedereen op slippers rondloopt...

greeetzzz, koy

Het is zoals ik daarnet schreef, de ene komt daar ruimschoots mee toe en de andere niet! Het is maar wat ge gewoon zijt hier! Maar ik denk dat het een fabeltje is om te stellen dat ge met 650,00 â,¬ in de Filipijnen goed kan leven, dat weiger ik te geloven; met 1.250,00 â,¬ zal het al wat beter gaan. De vraag is in wat voor een woning men bereid is om te wonen; wilt men iets kopen of iets huren. Wilt men veel activiteiten ondernemen of niks doen. Als het de bedoeling is om je oude dag door te brengen wilt men toch actief zijn en al eens dingen gaan bezoeken; wilt men dan de boot nemen of toch een vlucht enzovoort.

Neem nu bijvoorbeeld onderstaand huis:



Uitgaande van 650,00 â,¬ (36.400,00 pesos) de maand beschikbaar budget: Hiervoor betaalt men al snel 20.000,00 pesos de maand (360,00 â,¬), zonder kosten als electriciteit enzo ... dan blijft er 16.400,00 pesos (290,00 â,¬) over voor al de rest! reken maar zelf uit of men hiervan kan leven of niet  :weetikniet: . Maar opnieuw, het kan voor minder maar dan is de vraag of men dat op zijn oude dag dan ook wenst te doen. Maar minder dan 1.000,00 â,¬, ik geloof het niet ... 1.500,00 daarmee denk ik dat men zich een goed leven kan veroorloven. Dan komt er ook nog eens bij wat te doen wanneer men ziek wordt, dus moet men toch een reserve aanhouden; eveneens ook wenst men toch ook wel eens naar België te gaan (zo af en toe).

je kan natuurlijk ook voor onderstaande woning opteren en dat zal dan wel schelen in het budget  :jajaja:







opinie

Citaat van: PeterVL op maandag  9 januari 2012, 14:18:50
Ik bedoel maar dat je toch een en ander op een rij moet zetten voor je berooid op de ambassade belandt waar men je niet kan helpen, of dacht je dat de ambassade je vriendelijk je ticket terug zal betalen.

Als iemand in het thuisland het geld stort, dan wel.
Een kennis van me overkwam het volgende:
Zijn zoon ging werken voor een NL-bedrijf (bouw) in Zwitserland. Alles ging vergoed worden: eten, verblijf, ...
Echter eens daar bleek dat niet zo. Na een week was zijn geld op en ging hij naar de ambassade. Hij vroeg hulp om thuis te komen. Geen probleem als de vader eerst het geld op de rekening van buitenlandse zaken stortte.

Mensen die van een kale reis terugkomen zul je hier niet horen. Wie wil zijn mislukking in de verf zetten? Want zo wordt het gezien.
Of ook als:
Citaat van: westhoek op maandag  9 januari 2012, 15:26:12
Wil je andermans droom in de grond boren Petervl ? Of heb je een gat in je hand ?
Ook de partner zal niet hartelijk ontvangen worden want ook voor de  :smiley-philippines: gemeenschap is dit de hond in het kegelspel.

Persoonlijk vind ik het nochtans nuttig dat men dat eerlijk zegt. Het helpt zij die willen zien wat de gevaren zijn.

Denk aan het volgende: als je er de hele tijd woont en niets om handen hebt dan heb je te veel tijd om geld uit te geven.
De hele dag binnen zitten in de sofa voor de TV? Daar moet je niet voor vertrekken.
Als een lokale persoon leven en uitgeven? Je witte neus is je vijand want die doet de prijzen stijgen.
Wil je voordelig medisch verzorgd worden? Dan moet je regelmatig terugkeren en dat kost extra geld.

Een verblijf als vakantie is niet hetzelfde als er continu wonen.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

robert van dijck

Wat in dit topic ook wordt vergeten is het volgende, 2,5 jaar geleden had men voor 1000â,¬  ongeveer 70000 Peso, nu op de dag van vandaag nog slechts 55000 Peso, dat is een verschil van 15000 Peso voor dezelfde 1000â,¬, en dat zal voorlopig nog niet beteren. Dus voor mensen die leven en wonen in  :smiley-philippines: en het  moeten stellen met een pensioen zien elke maand hun maandelijks budget dalen.

Robert

Luc

Ik denk dat de grootste reden voor hoge uitgaven nog altijd financiële steun is aan schoonfamilie.

Eten en drinken zijn niet de grote uitgaven. Ook niet in België als je absoluut goedkoop wil leven. Alle dagen gehakt, een paar euro voor een zak aardappelen en een krop sla voor 89 cent, water van de kraan. Kom je ook toe met 500â,¬ per maand.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Amice

Citaat van: robert van dijck op dinsdag 10 januari 2012, 01:25:10
Wat in dit topic ook wordt vergeten is het volgende, 2,5 jaar geleden had men voor 1000â,¬  ongeveer 70000 Peso, nu op de dag van vandaag nog slechts 55000 Peso, dat is een verschil van 15000 Peso voor dezelfde 1000â,¬, en dat zal voorlopig nog niet beteren. Dus voor mensen die leven en wonen in  :smiley-philippines: en het  moeten stellen met een pensioen zien elke maand hun maandelijks budget dalen.

Robert

Inderdaad belangrijk dat ook te noemen, want ook ik zie het niet snel veel stijgen.
Dat gepaard gaande met de graaizucht van de filippijnse banken die voor iedere P10000 uit de ATM P200 rekent dan wordt het besteedbare bedrag nog minder iedere maand.

Maar goed waar ook ter wereld of in welk land dan ook ,daar waar crisis is dient men de tering naar de nering te zetten, dus ook hier.
Uiteraard brengt dat met een â,¬1000 per maand eerder risiko's met zich mee in geval er zich calamiteiten voordoen,  dan wanneer men meer te besteden heeft en dus ook meer opzij kan leggen. Maar naar ieder salaris wordt per saldo geleefd en stelt men navernante hogere eisen, aldus kan het maar zo zijn dat per saldo een beter inkomen kan leiden tot het zelfde risiko als de genoemde â,¬1000 enkel vanwege meer besteding en luxedrang.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

balikbayan

#187
Geld ook voor mij Phille, is pas over een jaar of wat aan de orde en ons huis daar ach het werkt prima allemaal.

Het kan wat meer afwerking en kleur gebruiken een verfje doet wonderen en zo nog wat kleine dingetjes.

Tot die tijd vind ik het genoeg en is de bunker (muur is 30cm beton) afdoende.

Plus ik heb een zoon !

Ik zou niet weten waarom ik een klein fortuin in de PH zou investeren als mijn zoon het niet erft of er gaat wonen.

Wat daar is blijft daar en wat hier is blijft hier en dan vind ik dit wel genoeg om later achter te laten.

Mocht ik extra geld nodig hebben er komen elke dag een 1500 scholieren voor mijn deuren langs om naar highschool te gaan.

Ps. het is helemaal niet denigrerend om te zeggen dat jij er niet zou willen wonen.

Dat snap ik, ik woon hier ook wat luxer  :biggrinn:

westhoek

Citaat van: robert van dijck op dinsdag 10 januari 2012, 01:25:10
Wat in dit topic ook wordt vergeten is het volgende, 2,5 jaar geleden had men voor 1000â,¬  ongeveer 70000 Peso, nu op de dag van vandaag nog slechts 55000 Peso, dat is een verschil van 15000 Peso voor dezelfde 1000â,¬, en dat zal voorlopig nog niet beteren. Dus voor mensen die leven en wonen in  :smiley-philippines: en het  moeten stellen met een pensioen zien elke maand hun maandelijks budget dalen.

Robert

Dat is een zéér belangrijk punt dat je hier aanhaalt !
Ik begin sommige reacties van de expats nu te begrijpen.
Het verhaal wordt dan anders natuurlijk als je geld minder waarde heeft.

bananacreek

De woning van een AOW'er.................. :thumb: :thumb:

Als het moet dan kan het............ :jajaja: :jajaja: :jajaja: