Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

hoeveel stuur jij op?

Gestart door koy, dinsdag 15 november 2011, 23:05:16

Vorige topic - Volgende topic

spo0n

Ik denk persoonlijk ook dat als je daar gaat wonen je nooit dezelfde levenskwaliteit gaat hebben als hier.
Electriciteit die om de haverklap uitvalt, kraantjeswater wat niet te drinken valt. Als je kan beschikken over een fatsoenlijke waterleiding. Gsm netwerken die continue uitvallen. Heel dikwijls overstromingen. Minderwaardige medicatie heb ik me door een filipino laten vertellen....

Toch wel dingen om over na te denken hoor...

Het is niet voor niets een derde wereldland!

Phille

Citaat van: Amice op dinsdag 10 januari 2012, 21:09:57
Nou Phille, garantie tot op de stoep dat je van je pensioen kunt genieten in de levenskwaliteit die je nu gewend bent. tegen die tijd is alles wel dusdanig veranderd dat jij je visie zal moeten bijstellen vrees ik.

De babyboomers van weleer, dachten en denken nu ook van hun zuur verdiende geld te kunnen gaan pensioeneren, maar voorlopig wordt er enkel maar gekort, dienen pensioenfondsen verder te korten per 2013 en gaat de pensioenleeftijd omhoog.

Desalniettemin hoop ik met je mee dat het allemaal beter zal gaan.

Daarom dat ik schreef dat het een projectie is van hoe het dan zou zijn, ik weet ook maar al te goed dat de tijden veranderen en wat nu is is niet perse hetzelfde morgen. Eveneens zal het leven in de Filipijnen tegen dan ook alweer een pak duurder zijn en wie weet niet eens meer interessant om daar te gaan wonen. Ik heb geen glazen bol.


Phille

Citaat van: spo0n op dinsdag 10 januari 2012, 21:10:47
Ik denk toch wel dat 90% van de Filipina's verwachten dat er geld naar de ouders opgestuurd wordt hoor. Het draait er ginder allemaal omhezelfde, weg uit de armoede en sponsering.
Als je denkt dat een Filipina voor ons valt uit pure liefde of om wie we zijn, vergeet het maar. Het draait om wat we hebben en voor hun eigen er het voordeel uit te halen.

liefde kan er met de tijd komen, maar mensen die hun vriendin trouwen bij het eerste bezoek... Of filipina's die verwachten dat je hun dadelijk trouwt... hmmm, bedenkenswaardig...

Ben je er al eens blijven bij stilstaan dat een filipina ook handen aan haar lijf heeft en die kan gebruiken om te werken en op die manier de ouders kan onderhouden? Of is dat misschien teveel gevraagd ...  :weetikniet:



spo0n

Citaat van: Phille op dinsdag 10 januari 2012, 21:32:20
Citaat van: spo0n op dinsdag 10 januari 2012, 21:10:47
Ik denk toch wel dat 90% van de Filipina's verwachten dat er geld naar de ouders opgestuurd wordt hoor. Het draait er ginder allemaal omhezelfde, weg uit de armoede en sponsering.
Als je denkt dat een Filipina voor ons valt uit pure liefde of om wie we zijn, vergeet het maar. Het draait om wat we hebben en voor hun eigen er het voordeel uit te halen.

liefde kan er met de tijd komen, maar mensen die hun vriendin trouwen bij het eerste bezoek... Of filipina's die verwachten dat je hun dadelijk trouwt... hmmm, bedenkenswaardig...

Ben je er al eens blijven bij stilstaan dat een filipina ook handen aan haar lijf heeft en die kan gebruiken om te werken en op die manier de ouders kan onderhouden? Of is dat misschien teveel gevraagd ...  :weetikniet:




Heb jij er al eens bij stilgestaan dat die hier niet dadelijk aan de slag kunnen omdat ze het nederlands niet beheersen?
Verwachten ze intussentijd dan ook geen steun naar de ouders toe?

Phille

Citaat van: spo0n op dinsdag 10 januari 2012, 21:35:04
Citaat van: Phille op dinsdag 10 januari 2012, 21:32:20
Citaat van: spo0n op dinsdag 10 januari 2012, 21:10:47
Ik denk toch wel dat 90% van de Filipina's verwachten dat er geld naar de ouders opgestuurd wordt hoor. Het draait er ginder allemaal omhezelfde, weg uit de armoede en sponsering.
Als je denkt dat een Filipina voor ons valt uit pure liefde of om wie we zijn, vergeet het maar. Het draait om wat we hebben en voor hun eigen er het voordeel uit te halen.

liefde kan er met de tijd komen, maar mensen die hun vriendin trouwen bij het eerste bezoek... Of filipina's die verwachten dat je hun dadelijk trouwt... hmmm, bedenkenswaardig...

Ben je er al eens blijven bij stilstaan dat een filipina ook handen aan haar lijf heeft en die kan gebruiken om te werken en op die manier de ouders kan onderhouden? Of is dat misschien teveel gevraagd ...  :weetikniet:




Heb jij er al eens bij stilgestaan dat die hier niet dadelijk aan de slag kunnen omdat ze het nederlands niet beheersen?
Verwachten ze intussentijd dan ook geen steun naar de ouders toe?

Hangt ervan af hé ... hoe oud zijn de ouders, in ons geval zijn ze rond de 50 en in goeie gezondheid en ze hebben nog twee andere dochters (dus die ook kunnen helpen), papa doet is met de Barangay en moeder werkt niet ... wel als ik wil rondkomen moet ik ook werken! Ja ze moet idd nog eerst Nederlands leren en kan dus niet direct aan de slag, dus ik zorg ervoor dat ze kan studeren en in niks tekort komt, en eveneens zorg ik voor de studies van haar broer, dus dat is dan mijn bijdrage.



Jongske

Ik kan het standpunt van Phil begrijpen (althans voor een groot deel)
Ik wens geen luiheid te stimuleren noch te financieren het doet er niet toe wie het op te sturen geld heeft verdiend.
Waar ik geen enkel probleem mee heb is het onderhouden van mijn schoonmoeder (weduwe) en het naar school sturen van nichtjes, althans zolang het resultaat geeft.
Verder gaat voor mij de familie band niet en moeten ze dus ook niets verwachten.
Ik heb nl een hekel aan water naar de zee te dragen daar zijn genoeg rivieren voor.
De afspraak is gemaakt met mijn vrouw van bij het begin als zij per sé wou gaan werken om haar familie een luilekker leven te bezorgen, dat ze dan ook voor 50% van alle kosten in belgie mee mocht betalen,in het andere geval  zou ik er geen probleem van maken om eventuéle noodhulp te financieren.
Dus voor alle duidelijkheid wij geven maandelijks 12.000 Php met daarboven op de opbrengst van ong. 6.000 M² rijstvelden dat geeft gemiddeld 1000 tot 1300 kg rijst zeg maar 100 Kg /maand verder hebben ze ook het gebruik van de tuin van 2500 M² aangeplant met diverse lokale fruitsoorten.
Het blijft altijd een evenwichts-oefening om de kerk in het midden te houden (bloed is dikker dan water) doch met de nodige diplomatie lukt het tot nu toe wel,ondanks de vindingrijkheid die ingezet wordt om gemakkelijk geld los te weken.

spo0n

Citaat van: Phille op dinsdag 10 januari 2012, 21:40:52
Citaat van: spo0n op dinsdag 10 januari 2012, 21:35:04
Citaat van: Phille op dinsdag 10 januari 2012, 21:32:20
Citaat van: spo0n op dinsdag 10 januari 2012, 21:10:47
Ik denk toch wel dat 90% van de Filipina's verwachten dat er geld naar de ouders opgestuurd wordt hoor. Het draait er ginder allemaal omhezelfde, weg uit de armoede en sponsering.
Als je denkt dat een Filipina voor ons valt uit pure liefde of om wie we zijn, vergeet het maar. Het draait om wat we hebben en voor hun eigen er het voordeel uit te halen.

liefde kan er met de tijd komen, maar mensen die hun vriendin trouwen bij het eerste bezoek... Of filipina's die verwachten dat je hun dadelijk trouwt... hmmm, bedenkenswaardig...

Ben je er al eens blijven bij stilstaan dat een filipina ook handen aan haar lijf heeft en die kan gebruiken om te werken en op die manier de ouders kan onderhouden? Of is dat misschien teveel gevraagd ...  :weetikniet:




Heb jij er al eens bij stilgestaan dat die hier niet dadelijk aan de slag kunnen omdat ze het nederlands niet beheersen?
Verwachten ze intussentijd dan ook geen steun naar de ouders toe?

Hangt ervan af hé ... hoe oud zijn de ouders, in ons geval zijn ze rond de 50 en in goeie gezondheid en ze hebben nog twee andere dochters (dus die ook kunnen helpen), papa doet is met de Barangay en moeder werkt niet ... wel als ik wil rondkomen moet ik ook werken! Ja ze moet idd nog eerst Nederlands leren en kan dus niet direct aan de slag, dus ik zorg ervoor dat ze kan studeren en in niks tekort komt, en eveneens zorg ik voor de studies van haar broer, dus dat is dan mijn bijdrage.




Is mooi van je Phille! het hangt er ook vanaf van de juiste mensen te vinden.
En beter de studies steunen dan geld op te sturen want je weet niet wat ermee gebeurt. Meestal smodderen ze het toch op...

Rich

Citaat van: spo0n op dinsdag 10 januari 2012, 21:35:04
Citaat van: Phille op dinsdag 10 januari 2012, 21:32:20
Citaat van: spo0n op dinsdag 10 januari 2012, 21:10:47
Ik denk toch wel dat 90% van de Filipina's verwachten dat er geld naar de ouders opgestuurd wordt hoor. Het draait er ginder allemaal omhezelfde, weg uit de armoede en sponsering.
Als je denkt dat een Filipina voor ons valt uit pure liefde of om wie we zijn, vergeet het maar. Het draait om wat we hebben en voor hun eigen er het voordeel uit te halen.

liefde kan er met de tijd komen, maar mensen die hun vriendin trouwen bij het eerste bezoek... Of filipina's die verwachten dat je hun dadelijk trouwt... hmmm, bedenkenswaardig...

Ben je er al eens blijven bij stilstaan dat een filipina ook handen aan haar lijf heeft en die kan gebruiken om te werken en op die manier de ouders kan onderhouden? Of is dat misschien teveel gevraagd ...  :weetikniet:




Heb jij er al eens bij stilgestaan dat die hier niet dadelijk aan de slag kunnen omdat ze het nederlands niet beheersen?
Verwachten ze intussentijd dan ook geen steun naar de ouders toe?

Wat een onzin.  Ik kan je verzekeren dat als mijn vrouw naar België komt dat ze indien ze dat wenst, en dat wenst ze, binnen de 2 maanden aan het werk is.

Zij verwacht geen enkele steun naar haar ouders of familie toe, want het zijn allemaal harde werkers en hebben een goeie job. Dus generaliseer toch niet zo aub.
Diegenen die geld pompen in familie die amper werken, of helemaal niet meer werken van zodra er een foreigner in de familie zit, die komen er wel achter, want eens toegeven is veelal een begin zonder einde. En dan is zoals Phille zegt de kans groot dat ze na een paar jaar staan te janken aan de ambassade omdat ze helemaal leeggezogen zijn.

Hulp? Ok voor mij maar in de mate van het mogelijke, maar niet voor familieleden die te lui zijn om de handen uit de mouwen te steken. In mijn geval, enkel 2x geholpen met de studie van de dochter van mijn vrouw. Als er volgens jou 90% van de filpina's hulp verwachten ( en dan bedoel ik onderhoud van de familie) dan is dat 90% de fout van die foreigners die daar aan toegeven.

Ach.....ze komen er wel achter

:hoedjeaf:
Rich de Nederbelg.

shando

maandeijkse Financieele hulp?...Niet doen! (da's mijn mening)

Een filipijnse meid kan al voor zichzelf zorgen voordat ze een foreign boyfriend tegenkwam. Wat dat betreft is ze niet afhankelijk van haar foreign bf maar maakt de bf haar afhankelijk van hem. Medelijden met hun situatie is niet nodig want ze zijn niks anders gewend. Geld sturen voor wat support is leuk voor hun maar het verandert hun leefsituatie niet. Of ze het krijgen of niet, het blijft toch altijd hetzelfde.
Een Filipijnse meid die echt voor de liefde gaat zal nooit om een gunst aan haar foreign bf vragen. Ze denkt en schaamt zich ervoor dat de foreign bf denkt dat het haar om het geld te doen is. Ze zal eerder zeggen "come here 1st and lets see if we suit to eachother'.

Foreign boyfriends zijn nu eenmaal vervangbaar in mate van afhankelijke support aan de Filipina. Hiermee onderscheid je de 'goede' van de 'profiteurs'. Eenmaal je begint met support dan wordt het een vanzelfsprekendheid voor hun. (=free money).
Dus beter geen 'financiele support' geven and let's see what will happen. De 'profiteur' zal verder zoeken en de real filipina zal blijven. De profiteur zal ook altijd beginnen met de vraag 'can i ask you a favor?'

geld sturen alleen met bijzondere gelegenheden:
- verjaardag vriendin als een soort kadootje;
- allowance indien je een kind daar hebt.

Als je geld stuurt dan betaal je ook behoorlijk veel commissie's. Voor een klein bedrag betaal je relatief meer commissie dan een groter bedrag. Een groot bedrag doet au in je wallet en het geeft de pinoy/pinay het gevoel dat ze de jackpot hebben gekregen.

Het geld dat je bespaart door niks op te sturen kun je gebruiken voor een vliegticket ernaar toe. Dan beheer je je eigen geld. Van daaruit kun je zelf bepalen en zien op welke manier je ze kunt helpen.






josv

Citaat van: spo0n op dinsdag 10 januari 2012, 21:17:52
Ik denk persoonlijk ook dat als je daar gaat wonen je nooit dezelfde levenskwaliteit gaat hebben als hier.
Electriciteit die om de haverklap uitvalt, kraantjeswater wat niet te drinken valt. Als je kan beschikken over een fatsoenlijke waterleiding. Gsm netwerken die continue uitvallen. Heel dikwijls overstromingen. Minderwaardige medicatie heb ik me door een filipino laten vertellen....

Toch wel dingen om over na te denken hoor...

Het is niet voor niets een derde wereldland!

Alleen met de 1e en laatste regel ben ik het met je eens. De rest is (m.i.) grote onzin en alleen maar van "horen vertellen" !! Tis maar waar je woont.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....