Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

hoeveel stuur jij op?

Gestart door koy, dinsdag 15 november 2011, 23:05:16

Vorige topic - Volgende topic

her


koy

Zouden jullie niet beter een nieuwe topic gronden en real Estate openen?
:ontopic: please!
leven en laten leven...

PeterVL

Ja misschien heb je wel gelijk om een nieuwe topic te beginnen. Anderzijds heeft je topic toch een belangrijke kans gegeven om ook te reageren (als expat die hier al meer dan tien jaar woont)op de mythe dat je hier met 1000 euro een herenleven zou kunnen leiden hier. Dat is echt helemaal niet zo. Tien jaar geleden was dit nog wel zo zelfs met de Belgische frank die toen dezelfde waarde had als 1 peso.
Ik probeer gewoon objectieve informatie te geven. Het verschil destijds lag erin dat de lonen in Belgie een stuk hoger lagen(nu nog uiteraard maar er is een wezenlijk verschil met toen) Ik bedoel als je vijftien jaar geleden met je Belgisch pensioen hier kwam wonen had je inderdaad een levensstandaard die drie maal hoger lag dan in Belgie. Vandaag is dit echt anders, de inflatie rijst de pan uit en vergeet overigens niet dat je euro heden onder de 53 peso daalt, vijf jaar geleden had je nog 70 peso voor je euro. Zo heeft een belgisch pensioen van pakweg 1000 euro heden een equivalent van 53.000 peso en niet langer 70.000 peso.
Je moet ook incalculeren dat je niet dezelfde sociale voordelen hebt zoals in Belgie(gezondheidszorg, OCMW en zo meer) Als je onverhoopt ziek wordt is het hek helemaal van de dam uiteraard.
Momenteel is er zelfs echt een exodus van Belgen en andere buitenlanders die terug keren naar hun land van herkomst; met of zonder hun filipina.
Natuurlijk als je je daar toe geroepen voelt kan je in een hut gaan leven. Ik bedoel maar als je hier wil wonen en een beetje dezelfde minimale luxe wil hebben zoals in Belgie dan kom je er echt niet met 1000 euro per maand hoor. Mijn zorg is dus de mensen op het hart te drukken om alles goed te overwegen vooraleer ze de dingen beginnen te idealiseren. het hangt er ook vanaf of je hier gaat huren of het kapitaal hebt om iets te leasen(kopen en eigendom hebben kan hier als buitenlander niet. als er een kink in de kabel komt ben je de peanut; ook niet als je gehuwd bent het enige wat dan in een zeldzaam geval kan is dat je 49 procent van je investering kan recupereren maar dan ben je een jaar of zes aan het procederen )
Ik begrijp dat veel mensen dit alles idealiseren in een perceptie van het moment.
Kortom als je enkel denkt met je pensioen hier een goed leventje te leiden vergeet het maar Tenzij je graag alle dagen thuis zit en je blind staart op je televisiescherm.
Ik zie er hier veel de muren opkruipen omdat ze bvb hun tuintje missen, hun biljartje spelen enzovoort.

Ikzelf heb hier een klein resort en een taxibedrijf dan ligt dat wel even anders. De taxidrivers moeten me elke dag 850 peso betalen. Het onderhoud benzine enzovoort is voor hun rekening natuurlijk.
Kortom ik bedoel maar om toch eens serieus na te denken vooraleer je zou denken dat 1000 euro zou volstaan om het hier BETER te hebben want dat is helemaal niet zo; toch niet met een enkel pensioen, als beide partners dit bedrag als pensioen hebben is dat wat beter natuurlijk en kan je leven zoals in Belgie niet meer of min.

koy

Ja idd je hebt gelijk dat de devaluatie van de â,¬ effectief een invloed heeft, maar als we straks door die crisis zijn en hij gaat opnieuw richting 60p/1â,¬ dan is het verhaal weer anders. Je kan discuteren over een bepaald bedrag, alles hangt af van wat je verlangt van luxe en levensstandaard.

Dan kom je bij de main question en die is "Waarom wil ik in de Filippijnen wonen?" Nu dat is een weeral heel interessant om te weten te komen waarom mensen kiezen om de rest van hun leven te spenderen op één of ander tyfoon gevoelig eiland. Pro en contra zijn af te wegen, maar wat geeft de doorslag vandaar dat ik hiervoor een nieuw topic zal openen.

Koy
leven en laten leven...

Phille

Citaat van: koy op vrijdag 29 juni 2012, 22:27:42
Ja idd je hebt gelijk dat de devaluatie van de â,¬ effectief een invloed heeft, maar als we straks door die crisis zijn en hij gaat opnieuw richting 60p/1â,¬ dan is het verhaal weer anders. Je kan discuteren over een bepaald bedrag, alles hangt af van wat je verlangt van luxe en levensstandaard.

Dan kom je bij de main question en die is "Waarom wil ik in de Filippijnen wonen?" Nu dat is een weeral heel interessant om te weten te komen waarom mensen kiezen om de rest van hun leven te spenderen op één of ander tyfoon gevoelig eiland. Pro en contra zijn af te wegen, maar wat geeft de doorslag vandaar dat ik hiervoor een nieuw topic zal openen.

Koy

Zeer goeie vraag Koy, naar mijn gevoel meer dan interessant genoeg om er een afzonderlijk topic van te maken.


vvjoris

Citaat

meer dan interessant genoeg om er een afzonderlijk topic van te maken.


http://www.filippijnen.org/index.php/topic,9077.0.html

Voila, hier is het nieuwe topic, ik hoop dat ik het een beetje goed aanbreng als basis voor discussie.....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

boldy

ja ik heb um ook voorbij zien komen en danny ook  :jajaja:
het leven is net een lul keihard en veel te kort

boldy

danny zit/zat hier ook op het forum . heb um al een tijd niet meer gezien hier .
het leven is net een lul keihard en veel te kort

SaginBanana

Citaat van: Darko69 op dinsdag 31 juli 2012, 17:13:57
Off topic: Koy, heb ik je voorbij zien komen in het programma exotische liefde?

Klopt, hij zat inderdaad in de herhaling afgelopen zondag op kantoor en thuis achter dekstop, volgende aflevering gaat hij Marven opzoeken en hij had het al benauwd  :lachen: Dannie is die kale? Hoe zou het daar nu mee zijn...
Is waarschijnlijk niet nogmaals in Belgie uitgezonden.
Op youtube is het trouwens niet meer te vinden van Koy, Dannie staat er trouwens wel op.

Mawibata



Citaat van: SaginBanana op dinsdag 31 juli 2012, 20:47:28

Op youtube is het trouwens niet meer te vinden van Koy, Dannie staat er trouwens wel op.








Ik heb het filmpje gevonden,

Is het deze Koy ?  
 









Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.