Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

hoe geld verdienen

Gestart door kamperman, maandag 18 juli 2011, 00:09:04

Vorige topic - Volgende topic

vvjoris

Citaat van: shando op zaterdag  7 april 2012, 09:43:44
Citaat van: vvjoris op zaterdag  7 april 2012, 00:47:17
In  :belgiesmiley: is in Horeca een normale verhouding omzet 1/3 aankoop, 1/3 kosten 1/3 winst, dus als uw resto hier zou zijn verdien je met 180K omzet 60K. In de  :smiley-philippines: liggen de verhoudingen anders vrees ik, ik herinner me dat een flesje San Miguel in de winkel toen ik er in 2008 was 19 pesos koste, en op café 35 pesos, (dit jaar heb ik er niet op gelet, heb ook meer Tanduay Ice gedronken, aan 22 pesos) als dat de norm zou zijn heb je een marge van 84 %, terwijl in  :belgiesmiley: 200 %, langs de andere kant is in  :smiley-philippines: de personeelskost gigantisch veel lager

Het klopt een beetje wat je schrijft. Personeels salaris is lager en huurkosten zijn ook wat lager vergeleken met europa. Het beste is er om zelf te werken.
Ik heb ook een ideetje om iets te beginnen als nevenactiviteit, omdat ik toch heel veel in  :smiley-philippines: ga zijn.... Ik hoop dan wat Filipinos/as te leren hoe het 'moet' in de horeca, en de zaak gewoon in 't oog houden. Ik dacht aan iets in Ayala Mall in Cebu, maar ik vrees dat de huurprijzen daar een beetje aan de hoge kant zijn....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

shando

Citaat van: vvjoris op zaterdag  7 april 2012, 09:48:18

Het klopt een beetje wat je schrijft. Personeels salaris is lager en huurkosten zijn ook wat lager vergeleken met europa. Het beste is er om zelf te werken.
Ik heb ook een ideetje om iets te beginnen als nevenactiviteit, omdat ik toch heel veel in  :smiley-philippines: ga zijn.... Ik hoop dan wat Filipinos/as te leren hoe het 'moet' in de horeca, en de zaak gewoon in 't oog houden. Ik dacht aan iets in Ayala Mall in Cebu, maar ik vrees dat de huurprijzen daar een beetje aan de hoge kant zijn....
[/quote]

succes dan maar.. ;)
Ik zit ff in een uitzonderlijk geval dat ik straks heel goedkoop aan een BIJNA A-1 locatie komen kan. Het is nog even afwachten hoe het proces verloopt, maar het ziet er erg gunstig uit. Mijn ervaring mijn Filipino's is dat ze de discipline niet hebben om de zaken/spullen goed te onderhouden. Daarom zit ik niet te wachten op Filipijnse ondernemers.

Pjottr

daar zit wel een groot gat tussen 100k en 180K
Mag ik vragen wat je na je inspanningen, kosten herinvesteringen en niet te vergeten je taxen nog overhoud?
Food is een goeie business hier maar het succes hangt af van hoe je het aanpakt.

Wil je een commercial space kopen samen met medeinvesteerders? Begrijp ik dat goed? en dan verhuren?
Wil je dat n Bagio doen en omstreken?

Ik zit in de verhuur sinds een paar jaar nu Bicol en Manila en ik moet zeggen dat het eigenlijk heel goed loopt.
Soms haken en ogen als de huurder de zaak flest,maar dat is niet altijd het geval en hoort bij het ondernemers
risico.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Quezonboy

Citaat van: shando op zaterdag  7 april 2012, 09:30:13
Citaat van: Quezonboy op vrijdag  6 april 2012, 23:38:30
Dat zullen we onderling bespreken, ik hou mijn hart ook vast wat betreft de huur.

Eerst bespreken is altijd het beste en dan onderzoeken wat voor mogelijkheden er zijn.
Hoi Shando

Ik heb nog geen reactie gekregen op de priveberichten die ik jou stuurde, heb je die wel gekregen?

shando

Citaat van: Pjottr op zaterdag  7 april 2012, 14:36:26
daar zit wel een groot gat tussen 100k en 180K
Mag ik vragen wat je na je inspanningen, kosten herinvesteringen en niet te vergeten je taxen nog overhoud?
Food is een goeie business hier maar het succes hangt af van hoe je het aanpakt.

Wil je een commercial space kopen samen met medeinvesteerders? Begrijp ik dat goed? en dan verhuren?
Wil je dat n Bagio doen en omstreken?

Ik zit in de verhuur sinds een paar jaar nu Bicol en Manila en ik moet zeggen dat het eigenlijk heel goed loopt.
Soms haken en ogen als de huurder de zaak flest,maar dat is niet altijd het geval en hoort bij het ondernemers
risico.

Nee, ik ga geen commercial space kopen met medeinvesteerders. Door omstandigheden is er een zeer Grote Kans dat ik in het bezit kan komen van een commercial building. Hierdoor kan het zo zijn dat ik straks een heel interessant project hebt voor nieuwe ondernemers. Ik heb daarom dan ook liever een europese ondernemer dan een Filipijnse.

shando

Citaat van: Quezonboy op zaterdag  7 april 2012, 14:54:10
Citaat van: shando op zaterdag  7 april 2012, 09:30:13
Citaat van: Quezonboy op vrijdag  6 april 2012, 23:38:30
Dat zullen we onderling bespreken, ik hou mijn hart ook vast wat betreft de huur.

Eerst bespreken is altijd het beste en dan onderzoeken wat voor mogelijkheden er zijn.
Hoi Shando

Ik heb nog geen reactie gekregen op de priveberichten die ik jou stuurde, heb je die wel gekregen?

sorry, ikd niet door dat dat je me een pm had gestuurd.
ik je een mailtje gestuurd.

grtz..

shando

Citaat van: vvjoris op zaterdag  7 april 2012, 00:47:17
In  :belgiesmiley: is in Horeca een normale verhouding omzet 1/3 aankoop, 1/3 kosten 1/3 winst, dus als uw resto hier zou zijn verdien je met 180K omzet 60K. In de  :smiley-philippines: liggen de verhoudingen anders vrees ik, ik herinner me dat een flesje San Miguel in de winkel toen ik er in 2008 was 19 pesos koste, en op café 35 pesos, (dit jaar heb ik er niet op gelet, heb ook meer Tanduay Ice gedronken, aan 22 pesos) als dat de norm zou zijn heb je een marge van 84 %, terwijl in  :belgiesmiley: 200 %, langs de andere kant is in  :smiley-philippines: de personeelskost gigantisch veel lager

Voor de beelvorming: We kopen san miguel/red horse in voor p18,5 en verkopen dit voor p45. Per bucket van 6 is het wat goedkoper. De marges zijn hoger dan 84% en lager dan 200% ;)
Verder klopt alles wat je schrijft. :thumb:

vvjoris

Citaat van: Pjottr op zaterdag  7 april 2012, 14:36:26
daar zit wel een groot gat tussen 100k en 180K
Mag ik vragen wat je na je inspanningen, kosten herinvesteringen en niet te vergeten je taxen nog overhoud?
Food is een goeie business hier maar het succes hangt af van hoe je het aanpakt.

Wil je een commercial space kopen samen met medeinvesteerders? Begrijp ik dat goed? en dan verhuren?
Wil je dat n Bagio doen en omstreken?

Ik zit in de verhuur sinds een paar jaar nu Bicol en Manila en ik moet zeggen dat het eigenlijk heel goed loopt.
Soms haken en ogen als de huurder de zaak flest,maar dat is niet altijd het geval en hoort bij het ondernemers
risico.

Ik heb alleszins onvoldoende geld om iets 'commercial' te kopen, bovendien wil ik 'gewoon' iets kopen (op naam van Janice dan waarschijnlijk) in  :smiley-philippines:, om te wonen dus... Ik weet ook niet hoe het zit om commercial space te kopen met mede-investeerders (mogen dat meer dan 40 % foreigners zijn?) Ik ken wel mensen in  :belgiesmiley: die misschien iets zouden durven investeren in  :smiley-philippines: nu de banken hier zo'n immense interesten geven.....

Ik heb zo het idee dat ik best iets in Ayala in Cebu zou huren, ik weet niet of je daar een 'space' kan kopen (is allemaal van SMDC denk ik....) daar loopt denk ik mijn doelpubliek rond. Downtown Cebu dat is nu qua publiek niet echt te vergelijken met de Meir of De Keyserlei in Antwerpen....

Citaat van: vvjoris op zaterdag  7 april 2012, 00:47:17
In  :belgiesmiley: is in Horeca een normale verhouding omzet 1/3 aankoop, 1/3 kosten 1/3 winst, dus als uw resto hier zou zijn verdien je met 180K omzet 60K. In de  :smiley-philippines: liggen de verhoudingen anders vrees ik, ik herinner me dat een flesje San Miguel in de winkel toen ik er in 2008 was 19 pesos koste, en op café 35 pesos, (dit jaar heb ik er niet op gelet, heb ook meer Tanduay Ice gedronken, aan 22 pesos) als dat de norm zou zijn heb je een marge van 84 %, terwijl in  :belgiesmiley: 200 %, langs de andere kant is in  :smiley-philippines: de personeelskost gigantisch veel lager

Citaat van: shando op zaterdag  7 april 2012, 18:06:32
Voor de beelvorming: We kopen san miguel/red horse in voor p18,5 en verkopen dit voor p45. Per bucket van 6 is het wat goedkoper. De marges zijn hoger dan 84% en lager dan 200% ;)
Verder klopt alles wat je schrijft. :thumb:


Ik veronderstel dat de BTW-wetgeving gelijkaardig is in  :smiley-philippines:, alleen dat het daar 12 % is en hier in  :belgiesmiley: 6 % of 21 % naargelang het food of drink is, meen ik. Maar dat maakt alleen iets uit in absolute (omzet)cijfers, de marge blijft dezelfde, en voor bier dus blijkbaar 143 %, wat mij zeer haalbaar lijkt, maar je moet natuurlijk het hele plaatje bekjken: huur, personeelskost, electriciteit, papierwinkel (dat je voor een zaak in  :smiley-philippines: 1000 papieren moet laten tekenen op 1000 plaatsen meestal voor een handvol pesos op (of desgevallend gedeeltelijk onder) tafel is mij al duidelijk)  :denk: en dan moet je zien hoeveel San Miguels, Red Horses, koffies edm je per dag moet verkopen  :denk: om iets over te houden. Stel dat heel uw kost de helft is van de bruto winstmarge, dan moet je toch al 150 consumpties per dag verkopen om â,¬ 1000 per maand over te houden, en daar betaal je zo'n 32 % belasting op (zie elders op 't forum, topic van enkele maanden geleden), dus dan heb je 35000 pesos netto per maand over, vet is dat niet é.... Ik vrees echter   :weetikniet: :confused2: dat de kosten hoger liggen en dat je als snel naar 300 consumpties per dag moet om het de moeite waard te maken....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

shando

Citaat van: vvjoris op zaterdag  7 april 2012, 20:37:01

Ik veronderstel dat de BTW-wetgeving gelijkaardig is in  :smiley-philippines:, alleen dat het daar 12 % is en hier in  :belgiesmiley: 6 % of 21 % naargelang het food of drink is, meen ik. Maar dat maakt alleen iets uit in absolute (omzet)cijfers, de marge blijft dezelfde, en voor bier dus blijkbaar 143 %, wat mij zeer haalbaar lijkt, maar je moet natuurlijk het hele plaatje bekjken: huur, personeelskost, electriciteit, papierwinkel (dat je voor een zaak in  :smiley-philippines: 1000 papieren moet laten tekenen op 1000 plaatsen meestal voor een handvol pesos op (of desgevallend gedeeltelijk onder) tafel is mij al duidelijk)  :denk: en dan moet je zien hoeveel San Miguels, Red Horses, koffies edm je per dag moet verkopen  :denk: om iets over te houden. Stel dat heel uw kost de helft is van de bruto winstmarge, dan moet je toch al 150 consumpties per dag verkopen om â,¬ 1000 per maand over te houden, en daar betaal je zo'n 32 % belasting op (zie elders op 't forum, topic van enkele maanden geleden), dus dan heb je 35000 pesos netto per maand over, vet is dat niet é.... Ik vrees echter   :weetikniet: :confused2: dat de kosten hoger liggen en dat je als snel naar 300 consumpties per dag moet om het de moeite waard te maken....

Je berekeningen kloppen aardig. Alleen is het maar net hoe je er tegenaan kijkt. Wat vindt je eigenlijks de moeite waard?
Een Filipijn die 35k per maand kan verdienen zal al dolblij zijn met dit salaris. Gemiddelde salaris van een waiter/-tress, bartender in Baguio is ca. p160-p185 per dag. Daarnaast maken ze ook nog lange dagen. Het is mijn verloofde die de resto runt. Ik hoef er zelf niets aan te verdienen.

Mijn ex-gf, die afstudeerde als advocate en die een top-10 notering haalde gedurende de BAR-exams in 2003, verdiend in Manila nog maar net 35k. Al haar medestudenten die hun BAR ook hadden gehaald verdienen ongeveer de helft. Je weet zelf hoe de filipino's tegen advocaten, doktoren etc aankijken.

Natuurlijk zou het mooi zijn om dezelfde salarissen te verdienen als in Europa, maar ik denk dat het nog niet redelijk is om dat te verwachten van een kleine onderneming. Met 35k salaris per maand hebben ze tenminste al heel wat zorgen minder.

Het papierwerk ging heel snel en soepeltjes bij ons. Binnen 2 weken was alles geregeld. Verder zijn er nog omstandigheden wat heel erg interessant voor ons is alleen kan ik daar niks over vertellen.

Maar wat het eigenlijks om gaat is dat men al blij en tevreden zijn dat ze dit bedrag al kunnen verdienen.
:thumb:




Cees

Citaat van: shando op zaterdag  7 april 2012, 10:08:32
Citaat van: vvjoris op zaterdag  7 april 2012, 09:48:18

Het klopt een beetje wat je schrijft. Personeels salaris is lager en huurkosten zijn ook wat lager vergeleken met europa. Het beste is er om zelf te werken.
Ik heb ook een ideetje om iets te beginnen als nevenactiviteit, omdat ik toch heel veel in  :smiley-philippines: ga zijn.... Ik hoop dan wat Filipinos/as te leren hoe het 'moet' in de horeca, en de zaak gewoon in 't oog houden. Ik dacht aan iets in Ayala Mall in Cebu, maar ik vrees dat de huurprijzen daar een beetje aan de hoge kant zijn....



Dat kan wel eens heel moeilijk worden, kennis van me had een leuk eet tentje opgezet voor de familie hij was er zelf altijd een maand of 4 in de winter
dan liep het goed maar als hij 2 dagen weg was maakte ze er een bende van veel out of stock, gehaktbal met het ijs er nog in en er werd niks verdient?
En veel personeel inschakelen want als ze zich directeur voelen doen ze gelijk geen donder meer.

Je moet er zelf boven op blijven zitten anders kan je het geld net zo goed zo uitdelen.

gr.Cees



Je hoeft niet altijd geluk te hebben, als je maar geen pech heb