Hoe kan je een Filipijnse man aan het werk krijgen in België?

Gestart door polowonder, donderdag 24 oktober 2013, 14:56:15

Vorige topic - Volgende topic

polowonder

De broer van mijn asawa is een harde werker, maar vindt, behalve wat tijdelijke karweien, geen deftig werk in de Filipijnen. Zijn Engels is zeer basic, laat staan dat hij Nederlands zou kunnen. Om zijn gezin deftig te kunnen onderhouden vraagt hij ons of er geen mogelijkheid is dat hij naar hier zou komen om te werken. De man is niet bang van zware arbeid, en heeft ook nog wat andere skills die hier bruikbaar zouden zijn.

Ik veronderstel dat dit het gemakkelijkst gaat als er een werkgever is die hem een job wil aanbieden, en bereid is hen uit te nodigen. Dit in de wetenschap dat, als het lukt, hij hier niet op een maand zal zijn.

Heeft hier iemand ervaring mee, en wat is de beste procedure? In de Filipijnen zal hij wellicht ook dat medisch onderzoek moeten ondergaan, als OFW (Overseas Filipino Worker). Kan hij dat op voorhand doen, of moet hij concreet een uitnodiging hebben? Indien hij dat op voorhand doet, is daar dan een vervaldatum aan verbonden?

Graag jullie ervaringen en/of visie.

Ronny55

Citaat van: polowonder op donderdag 24 oktober 2013, 14:56:15
De broer van mijn asawa is een harde werker, maar vindt, behalve wat tijdelijke karweien, geen deftig werk in de Filipijnen. Zijn Engels is zeer basic, laat staan dat hij Nederlands zou kunnen. Om zijn gezin deftig te kunnen onderhouden vraagt hij ons of er geen mogelijkheid is dat hij naar hier zou komen om te werken. De man is niet bang van zware arbeid, en heeft ook nog wat andere skills die hier bruikbaar zouden zijn.

Ik veronderstel dat dit het gemakkelijkst gaat als er een werkgever is die hem een job wil aanbieden, en bereid is hen uit te nodigen. Dit in de wetenschap dat, als het lukt, hij hier niet op een maand zal zijn.

Heeft hier iemand ervaring mee, en wat is de beste procedure? In de Filipijnen zal hij wellicht ook dat medisch onderzoek moeten ondergaan, als OFW (Overseas Filipino Worker). Kan hij dat op voorhand doen, of moet hij concreet een uitnodiging hebben? Indien hij dat op voorhand doet, is daar dan een vervaldatum aan verbonden?

Graag jullie ervaringen en/of visie.
Naar wat ik weet en gehoord heb is een uitnodiging van de werkgever idd nodig ....maar die wordt enkel aanvaard indien er op de  :belgiesmiley: arbeidsmarkt geen voor die job gequalifiseerde te vinden is ....  :denk: .Een andere mogelijkheid is hem onder de noemer gezinshereniging eerst in  :belgiesmiley: zien te krijgen ....maar geen van beide gevallen grote kans op slagen   :weetikniet:  .Maar ja , niet geschoten is altijd mis en in  :belgiesmiley: weet je maar nooit  :floet: ...succes 
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Baron

Citaat van: Ronny55 op vrijdag 25 oktober 2013, 01:30:51
Citaat van: polowonder op donderdag 24 oktober 2013, 14:56:15
De broer van mijn asawa is een harde werker, maar vindt, behalve wat tijdelijke karweien, geen deftig werk in de Filipijnen. Zijn Engels is zeer basic, laat staan dat hij Nederlands zou kunnen. Om zijn gezin deftig te kunnen onderhouden vraagt hij ons of er geen mogelijkheid is dat hij naar hier zou komen om te werken. De man is niet bang van zware arbeid, en heeft ook nog wat andere skills die hier bruikbaar zouden zijn.

Ik veronderstel dat dit het gemakkelijkst gaat als er een werkgever is die hem een job wil aanbieden, en bereid is hen uit te nodigen. Dit in de wetenschap dat, als het lukt, hij hier niet op een maand zal zijn.


Graag jullie ervaringen en/of visie.
Naar wat ik weet en gehoord heb is een uitnodiging van de werkgever idd nodig ....maar die wordt enkel aanvaard indien er op de  :belgiesmiley: arbeidsmarkt geen voor die job gequalifiseerde te vinden is ....  :denk: .E


:hoedjeaf:

Ik meen en vrees zelfs dat er in de hele EU niemand te vinden mag zijn die dit werk ook zou kunnen doen. Als die regel geldt (en ik meen dat het in NL zo is en dus ook in B.) dan kun je het helemaal vergeten.
Jammer voor die man. Misschien moet je eens schrijven wat die man kan, wat zijn vak is (als ie dat heeft).
Want wie weet, misschien weet  " iemand" wel "iets" voor deze man.

:crazy:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

polowonder

Citaat van: Baron op zaterdag 19 april 2014, 05:24:00

Ik meen en vrees zelfs dat er in de hele EU niemand te vinden mag zijn die dit werk ook zou kunnen doen. Als die regel geldt (en ik meen dat het in NL zo is en dus ook in B.) dan kun je het helemaal vergeten.
Jammer voor die man. Misschien moet je eens schrijven wat die man kan, wat zijn vak is (als ie dat heeft).
Want wie weet, misschien weet  " iemand" wel "iets" voor deze man.

:crazy:


Ja, wat kan die man? Omtrent alles wat met bouw te maken heeft. Hij schildert imitatie-marmer (marmeren) op beton en andere gladde oppervlakken.
Eigenlijk is hij meubelmaker, met wat basic gereedschap (niks elektrisch dus) maakt hij erg mooie meubelen, ook met houtsnijwerk.
Samen met zijn vader bouwt hij die typisch Filipijnse bootjes, alles met handgereedschap.

We weten dat het probleem is dat we voor zijn skills hier machines hebben. Houtsnijwerk wordt vanaf een tekening honderden malen gereproduceerd, en uiteraard goedkoper dan handwerk.

Hij zou bijvoorbeeld heel goed functioneren in een restauratiebedrijf, om in oude gebouwen bepaalde gedeeltes te herstellen. Of bij een bedrijf voor kunstmeubelen of restauratie van antieke meubelen.

Nu niet meteen jobs waar er tientallen aanbiedingen voor zijn op de arbeidsmarkt.

Quezonboy

Zijn ook bootjes ook zeevaardig, met een zeil dan weet ik op de Filipijnen misschien iets? :denk:
In de Peel zijn wel een bedrijfjes die meubels zelf maken maar die kunnen alleen Nederlands en misschien een beetje Duits, maar overal in Nederland geldt denk ik dat je eerst Nederlands moet leren voor je een baan krijgt.

Amice

Citaat van: polowonder op zaterdag 19 april 2014, 11:16:47
Citaat van: Baron op zaterdag 19 april 2014, 05:24:00

Ik meen en vrees zelfs dat er in de hele EU niemand te vinden mag zijn die dit werk ook zou kunnen doen. Als die regel geldt (en ik meen dat het in NL zo is en dus ook in B.) dan kun je het helemaal vergeten.
Jammer voor die man. Misschien moet je eens schrijven wat die man kan, wat zijn vak is (als ie dat heeft).
Want wie weet, misschien weet  " iemand" wel "iets" voor deze man.

:crazy:


Ja, wat kan die man? Omtrent alles wat met bouw te maken heeft. Hij schildert imitatie-marmer (marmeren) op beton en andere gladde oppervlakken.
Eigenlijk is hij meubelmaker, met wat basic gereedschap (niks elektrisch dus) maakt hij erg mooie meubelen, ook met houtsnijwerk.
Samen met zijn vader bouwt hij die typisch Filipijnse bootjes, alles met handgereedschap.

We weten dat het probleem is dat we voor zijn skills hier machines hebben. Houtsnijwerk wordt vanaf een tekening honderden malen gereproduceerd, en uiteraard goedkoper dan handwerk.

Hij zou bijvoorbeeld heel goed functioneren in een restauratiebedrijf, om in oude gebouwen bepaalde gedeeltes te herstellen. Of bij een bedrijf voor kunstmeubelen of restauratie van antieke meubelen.

Nu niet meteen jobs waar er tientallen aanbiedingen voor zijn op de arbeidsmarkt.

Als de man geen kenniswerker is of kan zijn, zal het moeilijk worden.

Hij heeft meer mogelijkheden om naar spanje te gaan, laat hem dat maar proberen. Eens daar kan hij in enkele maanden zijn lange termijn visum krijgen en is daarmee vrij om zich elders in  :eu:te vestigen.


Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Pinocchio

Citaat van: Quezonboy op zaterdag 19 april 2014, 22:52:51

in Nederland geldt denk ik dat je eerst Nederlands moet leren voor je een baan krijgt.


Dit geldt ook in Belgie, en dat maakt dat enkel grote bedrijven zoals bijvoorbeeld ziekenhuizen zich kunnen veroorloven om buitenlandse werknemers eerst enkele maanden naar school te sturen.

Deze regel geldt dan weer niet voor burgers uit andere EU staten. 2 maten en 28 gewichten dus.

Quezonboy

Citaat van: Amice op zondag 20 april 2014, 01:13:49
Citaat van: polowonder op zaterdag 19 april 2014, 11:16:47
Citaat van: Baron op zaterdag 19 april 2014, 05:24:00

Ik meen en vrees zelfs dat er in de hele EU niemand te vinden mag zijn die dit werk ook zou kunnen doen. Als die regel geldt (en ik meen dat het in NL zo is en dus ook in B.) dan kun je het helemaal vergeten.
Jammer voor die man. Misschien moet je eens schrijven wat die man kan, wat zijn vak is (als ie dat heeft).
Want wie weet, misschien weet  " iemand" wel "iets" voor deze man.

:crazy:


Ja, wat kan die man? Omtrent alles wat met bouw te maken heeft. Hij schildert imitatie-marmer (marmeren) op beton en andere gladde oppervlakken.
Eigenlijk is hij meubelmaker, met wat basic gereedschap (niks elektrisch dus) maakt hij erg mooie meubelen, ook met houtsnijwerk.
Samen met zijn vader bouwt hij die typisch Filipijnse bootjes, alles met handgereedschap.

We weten dat het probleem is dat we voor zijn skills hier machines hebben. Houtsnijwerk wordt vanaf een tekening honderden malen gereproduceerd, en uiteraard goedkoper dan handwerk.

Hij zou bijvoorbeeld heel goed functioneren in een restauratiebedrijf, om in oude gebouwen bepaalde gedeeltes te herstellen. Of bij een bedrijf voor kunstmeubelen of restauratie van antieke meubelen.

Nu niet meteen jobs waar er tientallen aanbiedingen voor zijn op de arbeidsmarkt.

Als de man geen kenniswerker is of kan zijn, zal het moeilijk worden.

Hij heeft meer mogelijkheden om naar spanje te gaan, laat hem dat maar proberen. Eens daar kan hij in enkele maanden zijn lange termijn visum krijgen en is daarmee vrij om zich elders in  :eu:te vestigen.




Met 40 % werkeloosheid?! :weetikniet:


Quezonboy

Citaat van: Pinocchio op zondag 20 april 2014, 06:21:40
Citaat van: Quezonboy op zaterdag 19 april 2014, 22:52:51

in Nederland geldt denk ik dat je eerst Nederlands moet leren voor je een baan krijgt.


Dit geldt ook in Belgie, en dat maakt dat enkel grote bedrijven zoals bijvoorbeeld ziekenhuizen zich kunnen veroorloven om buitenlandse werknemers eerst enkele maanden naar school te sturen.

Deze regel geldt dan weer niet voor burgers uit andere EU staten. 2 maten en 28 gewichten dus.

Ook zij moeten Nederlands kennen, als ze bijvoorbeeld  meubels willen maken.

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: Quezonboy op zondag 20 april 2014, 09:12:32
Citaat van: Pinocchio op zondag 20 april 2014, 06:21:40
Citaat van: Quezonboy op zaterdag 19 april 2014, 22:52:51

in Nederland geldt denk ik dat je eerst Nederlands moet leren voor je een baan krijgt.


Dit geldt ook in Belgie, en dat maakt dat enkel grote bedrijven zoals bijvoorbeeld ziekenhuizen zich kunnen veroorloven om buitenlandse werknemers eerst enkele maanden naar school te sturen.

Deze regel geldt dan weer niet voor burgers uit andere EU staten. 2 maten en 28 gewichten dus.

Ook zij moeten Nederlands kennen, als ze bijvoorbeeld  meubels willen maken.
geld dat ook als ze Spaanse meubels maken  :lachen:
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.