Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

3/4 weken reisplan Filipijnen

Gestart door Rosenilan, dinsdag 11 augustus 2015, 08:40:24

Vorige topic - Volgende topic

Rosenilan

Hi Allemaal,

Mijn vriend en ik zijn van plan om in februari/maart voor de tweede keer naar Azië af te reizen. Nu zitten we nog met een paar landen als opties maar de Filipijnen zouden we graag bezoeken. Dit had ik als route/reisplan bedacht:

1. Manila

Dag 1: aankomst, Manila â†' meteen door naar Tagbilaran

2. Bohol

Dag 1: aankomst Tagbilaran, Bohol (of hotel zoeken óf van te voren boeken) â†' naar hotel, door de stad lopen/uitrusten
Dag 2: dagtocht naar o.a. Tarsiers, Chocolate hills en floating restaurant
Dag 3: (middag/avond?) met de ferry naar Dumaguete (reistijd 1:40u) daar wat chillen en overnachten

3. Cebu

Dag 4: Dumaguete
Dag 5: met de boot naar Oslob (45 min vanuit Dumaguete). Ochtend: Zwemmen met Whalesharks. Middag: 2u reizen naar de Kawasan Falls in Badian
Dag 6: Badian. In de avond naar Cebu City (ca. 2u reizen, daar overnachten)
Dag 7: Cebu City/eiland verkennen

4. Boracay

Dag 8: vliegen naar Caticlan en vanuit daar door naar Boracay (1,5u). Rest van de dag relaxen op White beach.
Dag 9/10: Boracay en omg.
Dag 11: terug naar Caticlan en van daaruit vliegen naar Puerto Princesa (via Cebu of Manila ca. 3:45u)

5. Palawan (Puerto Princesa/El Nido)

Dag 12: aankomst Puerto Princesa, relaxen of een tripje maken
Dag 13: dagtour 'underground river.
Dag 14: (5/6u rijden) naar El Nido
Dag 15/16: El Nido en omg.
Dag 17: El Nido. s' avonds terug naar Puerto Princesa (komen laat aan, dus hotelovernachting in Puerto Princesa van te voren boeken!)
Dag 18: eventueel tour Honday bay of Port Barthon
Dag 19: terug naar Manila

6. Manila:

Dag 20: aankomst Manila in de avond met de nachtbus naar Banaue (rijstvelden)
Dag 21: ochtend aankomst Banaue, naar hotel en rijstvelden bezichtigen
Dag 22: rijstvelden bekijken en 's avonds terug met nachtbus
Dag 23: vroeg in de ochtend terug in Manila
Dag 24: terugvliegen naar Amsterdam


Is deze route volgens jullie een beetje haalbaar? Wat zouden jullie anders doen? Als budget zat ik te denken voor ongeveer 2000/2500â,¬

Alvast bedankt,

jamietagabundok

Ik word al moe als ik het allemaal lees, wat een geren van de ene naar de andere plaats, ja in theorie zal het allemaal wel kunnen, maar de praktijk is weerbarstiger in  :smiley-philippines: 


  Ik vind het allemaal heel krap gepland.  1 vlucht die een dag later pas gaat i.v.m. slecht weer of weet ik welke reden, en je hele schemea ligt in de war.

Ik zou het ruimer plannen,  en zeker 2 dagen tevoren voor je vlucht naar  :eu: zorgen in Manila te zijn.  en daar de 2 laatste dagen spenderen, er kan van alles gebeuren, waardoor je op laatste moment niet naar Manila kan

joost



Als budget zat ik te denken voor ongeveer 2000/2500â,¬ .

Ja. Hier kom je wel mee uit. Per persoon bedoel ik dan.
Fijne reis alvast.
Joost.

jiggy

Dag Rosenilan,

Tot nog toe weinig reactie op je oproep, merk ik.
Het zou kunnen te maken hebben met een oproep van een ander Nederlands stel, die ook een rondreis planden en waar wel heel wat, ook voor jullie(?) bruikbare tips instaan :

http://www.filippijnen.org/index.php/topic,15261.0.html

Persoonlijk heb ik bedenkingen bij jullie plannen op dagen 3-4-5. Waarom vanop Bohol naar Dumaguete oversteken (duurt dit echt maar 1:40 u??) om dan de dag nadien weer naar Cebu te varen (?) en in Oslob te gaan zwemmen tussen de whales? Oslob ligt aan "andere" kustzijde t.o.v. Negros , Dumaguete, maar wel aan de kust , uitkijkend op Bohol... Hoe ga je op 2 u van Oslob aan de Kawasan Falls geraken? Heb je dit gebaseerd op afstanden of op aangeboden verbinding met een bus ?

Zoals reeds opgemerkt : alles ziet er zeer gecondenseerd en overvol uit. Eén echte regendag en je komt te laat voor je terugvlucht of.. je raakt helemaal niet tot aan de rijstterrassen. Dag 20-23 : 2x rijstterassen bekijken?

Rosenilan

Bedankt voor jullie reacties, ik vond het zelf eerlijk gezegd ook al veel. Zou het liefste ook heel veel langer de tijd nemen maar dit zal helaas niet gaan met werk/school.
Ik bedoel inderdaad 2000/2500â,¬ per persoon. Ik zal dat andere forum ook even door lezen :) Door andere Filipijnen reizigers is het mij afgeraden om in Oslob met de whalesharks te zwemmen... (tourist circus, slecht voor de eco-omgeving/dieren) dus dat zouden we sowieso skippen. Dan gaan we dus meteen vanaf Bohol door naar Cebu city, de extra dagen die we daaraan overhouden zorgen dan weer voor meer rust/ruimte door de hele reis heen.

Misschien is t op die manier beter.

Bedankt allemaal!

jiggy

Of blijf iets langer op Bohol. Want dat is meer dan enkel de Tarsier, Chocolate hills en een cruise  (?  2x30minuten) op en af de Loboc river. Zelf verbleef ik ruim 3 weken daar en heb me geen dag verveeld 😉

jamietagabundok

Citaat van: Rosenilan op dinsdag 11 augustus 2015, 19:48:13
Bedankt voor jullie reacties, ik vond het zelf eerlijk gezegd ook al veel. Zou het liefste ook heel veel langer de tijd nemen maar dit zal helaas niet gaan met werk/school.
Ik bedoel inderdaad 2000/2500â,¬ per persoon. Ik zal dat andere forum ook even door lezen :) Door andere Filipijnen reizigers is het mij afgeraden om in Oslob met de whalesharks te zwemmen... (tourist circus, slecht voor de eco-omgeving/dieren) dus dat zouden we sowieso skippen. Dan gaan we dus meteen vanaf Bohol door naar Cebu city, de extra dagen die we daaraan overhouden zorgen dan weer voor meer rust/ruimte door de hele reis heen.

Misschien is t op die manier beter.

Bedankt allemaal!


Maar wat is het alternatief , als je toch met de whaleshrks wil zwemmen ? Ik heb het nog nooit geddan, maar lijkt me super ervaring ,  je kan ook in Donsol met de whaleshrks zwemmen, maar om er te komen moet je denk ik Naar Lesaspy city vliegen vanaf Manila.

Wat ik op internet lees is dat Donsol veel natuurlijker is, de whaleshrks komen en gaan wanneer ze willen.  In Oslob worden ze bijgevoerd zodat ze eigenlijk het hele jaar daar in de omgeving blijven rondzwemmen.

Dus in Oslob meer zekerhied dat je ze ook werkelijk ziet dan in Donsol. Wel berichten gezien van mensen die 3 dagen in Donsol waren op zee en niks gezien  :negatief:


  Dan ging ik toch liever naar Oslob , en hanteer mijn eigen normen en waarden daar, zoals niet aanraken van de dieren,  en me zeker niet laten voorttrekken door deze dieren, zoals op youtube  filmpjes wel te zien is.

En of de Whalesharks in Oslob nou zo ongelukkig zijn meyt de situatie daar ?  De deskundigen zijn het er zelfs niet over eens.


  Het zijn dieren die primair een voedselbehoefte hebben, en die krijgen ze in Oslob blijkbaar volop, en een vervelende toerist nemen die diern blijkbaar op de koop toe .

Als het ondraaglijklijk zou zijn zouden ze zelf vertrekken toch ? Denk ik dan. Maar ieder mag daar anders over denken uiteraard.


Ifugao

Citaat van: jamietagabundok op woensdag 12 augustus 2015, 01:09:45
  Dan ging ik toch liever naar Oslob , en hanteer mijn eigen normen en waarden daar, zoals niet aanraken van de dieren,  en me zeker niet laten voorttrekken door deze dieren, zoals op youtube  filmpjes wel te zien is.

En of de Whalesharks in Oslob nou zo ongelukkig zijn meyt de situatie daar ?  De deskundigen zijn het er zelfs niet over eens.



Hier kan ik het wel mee eens zijn. Ik ben er vorig jaar geweest en vond het geweldig!

Willy

Citaat van: jiggy op dinsdag 11 augustus 2015, 19:14:13
Dag Rosenilan,

Tot nog toe weinig reactie op je oproep, merk ik.
Het zou kunnen te maken hebben met een oproep van een ander Nederlands stel, die ook een rondreis planden en waar wel heel wat, ook voor jullie(?) bruikbare tips instaan :

http://www.filippijnen.org/index.php/topic,15261.0.html

Persoonlijk heb ik bedenkingen bij jullie plannen op dagen 3-4-5. Waarom vanop Bohol naar Dumaguete oversteken (duurt dit echt maar 1:40 u??) om dan de dag nadien weer naar Cebu te varen (?) en in Oslob te gaan zwemmen tussen de whales? Oslob ligt aan "andere" kustzijde t.o.v. Negros , Dumaguete, maar wel aan de kust , uitkijkend op Bohol... Hoe ga je op 2 u van Oslob aan de Kawasan Falls geraken? Heb je dit gebaseerd op afstanden of op aangeboden verbinding met een bus ?

Zoals reeds opgemerkt : alles ziet er zeer gecondenseerd en overvol uit. Eén echte regendag en je komt te laat voor je terugvlucht of.. je raakt helemaal niet tot aan de rijstterrassen. Dag 20-23 : 2x rijstterassen bekijken?
In februari ben ik vanuit Dauin = Dumaguette met een duikcentrum naar Oslob gevaren (extra kost voor 1 dag 2500php). Inderdaad om naar die walvishaaien te gaan kijken kan je dat beter doen vanuit Moalboal, waar het ook wordt aangeboden door de duikcentra. Maar mijn inziens is dat een grote toeristenval waar ik ook mij heb laten aan vangen op aandringen van mijn medereizigers. Het is daar aanschuiven met bootjes om met 4 baby walvishaaien (ongeveer 4m lang)te snorkelen. Dan zitten de vissers manden vol afval van garnalen en vis in hunne bek te kippen zodat deze haaien ondertussen hun jacht instink verloren is gegaan en niet meer zullen migreren. Samengevat: big business!!!

LMBen

In Oslob zelf zit ook een resort ( van een Belg) die ook een boot heeft en duikmaster is.
Resort zit als je uit Cebu komt en Oslob doorrijd net aan het einde van het dorp links langs het water.
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

Pinocchio

Citaat van: LMBen op woensdag 12 augustus 2015, 11:12:29
In Oslob zelf zit ook een resort ( van een Belg)

Ja dat klopt, ben er 1 keer geweest, dacht dat het van een bakker uit Dendermonde is.

Maar jaren geleden stond de zaak al te koop.
De man had vooral problemen om zijn zwembad te vullen aangezien het in Cebu island niet toegestaan is om dit te doen met opgepompt water.
Er kwam dus altijd een tankwagen aan te pas als hij het water van het zwembad wou verversen.

LMBen

Klopt helemaal, is ook eigenaar van belgian cafe in Cebu en broodbakkery ergens.
Resort is over genomen door ook een belg uit talisay cebu.
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

jamietagabundok

Citaat van: Pinocchio op woensdag 12 augustus 2015, 12:00:16
Citaat van: LMBen op woensdag 12 augustus 2015, 11:12:29
In Oslob zelf zit ook een resort ( van een Belg)

Ja dat klopt, ben er 1 keer geweest, dacht dat het van een bakker uit Dendermonde is.

Maar jaren geleden stond de zaak al te koop.
De man had vooral problemen om zijn zwembad te vullen aangezien het in Cebu island niet toegestaan is om dit te doen met opgepompt water.
Er kwam dus altijd een tankwagen aan te pas als hij het water van het zwembad wou verversen.


Volpompen met zout zeewater misschien een oplossing   :weetikniet:   :biggrinn:

Rosenilan




Maar wat is het alternatief , als je toch met de whaleshrks wil zwemmen ? Ik heb het nog nooit geddan, maar lijkt me super ervaring ,  je kan ook in Donsol met de whaleshrks zwemmen, maar om er te komen moet je denk ik Naar Lesaspy city vliegen vanaf Manila.

Wat ik op internet lees is dat Donsol veel natuurlijker is, de whaleshrks komen en gaan wanneer ze willen.  In Oslob worden ze bijgevoerd zodat ze eigenlijk het hele jaar daar in de omgeving blijven rondzwemmen.

Dus in Oslob meer zekerhied dat je ze ook werkelijk ziet dan in Donsol. Wel berichten gezien van mensen die 3 dagen in Donsol waren op zee en niks gezien  :negatief:


  Dan ging ik toch liever naar Oslob , en hanteer mijn eigen normen en waarden daar, zoals niet aanraken van de dieren,  en me zeker niet laten voorttrekken door deze dieren, zoals op youtube  filmpjes wel te zien is.

En of de Whalesharks in Oslob nou zo ongelukkig zijn meyt de situatie daar ?  De deskundigen zijn het er zelfs niet over eens.


  Het zijn dieren die primair een voedselbehoefte hebben, en die krijgen ze in Oslob blijkbaar volop, en een vervelende toerist nemen die diern blijkbaar op de koop toe .

Als het ondraaglijklijk zou zijn zouden ze zelf vertrekken toch ? Denk ik dan. Maar ieder mag daar anders over denken uiteraard.


[/quote]

Het zou inderdaad heel goed kunnen dat ze het prima naar hun zin hebben, geloof ik graag, ze worden gevoerd etc. Maar dit gaat verloren aan hun natuurlijke jacht/emigreer instinct wat weer bedoeld is om voor te planten. Dus langzamerhand zullen ze dan verdwijnen denk ik (?) Ik ben natuurlijk ook geen expert maar heb wel in de documentaire Planet Earth gezien dat deze dieren van origine een erg sterke migratie drang hebben en in Oslob is hun hele natuurlijke instinct veranderd e.d. Ook verhalen over dat ze nu boten gaan associeren met voeding en dus ergens op zee makkelijke prooi zijn voor vissers/jagers (ze bieden zichzelf zo ongeveer vrijwillig aan)

Maar iedereen moet het natuurlijk zelf beslissen, ik zou er in ieder geval vanaf zien. Hoe leuk het me ook lijkt om deze reuzen in het echt van zo dichtbij mee te maken...

Allemaal trouwens bedankt voor de tips! Inderdaad misschien wel Bohol wat extra verkennen. Het is jammer dat Donsol voor mij zo uit de route is en we helaas geen tijd hebben om daar ook nog langs te gaan.


Luc

Als je begaan bent met het dierenwelzijn moet je ook absoluut langs de straat die Tarsiers vermijden in hun te kleine kooien zoals in Loboc. De enige plaats waar je ze fatsoenlijk kunt bezoeken is in de The Tarsier Sanctuary in Corella, Bohol.

http://www.tarsierfoundation.org/news/the-tarsier-sanctuary
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

jiggy

Het leukste en vlugste om Bohol te verkennen is per scooter. Alleen weet ik niet waar je die (commercieel) kan huren. Ik zag er in ieder geval geen. Noch in Tagbilaran, noch in Tubigon , beiden de havens die verbinding hebben met Cebu city. Wij huurden er een van een plaatselijke motordriver in Loboc , voor 3 weken. Misschien heeft mijn vriendin zijn telefoonnr nog...
Ook daar in Loboc is een leuk, verzorgd klein resort van een belg. Ik heb er verder geen profijt of aandelen bij hoor  :lachen:, maar dit is zijn website :

http://www.suptoursphilippines.com/foxandthefireflycottages/

of via :

https://www.bedandbreakfast.eu/bed-and-breakfast-nl/loboc/fox-the-firefly-cottages/509296/

Succes, goeie reis, enne... Bij terugkeer, graag wat foto's en relaas van jullie trip?  :applaus: :daag:

Bulldozer

Nabij de strandopgang van Panglao Beach kan je op Bohol scooters huren. Sowieso is Panglao beach een must als je op Bohol bent.

Tinulang_Manok

Op Bohol vondt ikzelf de Nuts Huts geweldig http://www.nutshuts.org/activities.html ook vanalles te regelen daar, :belgiesmiley: eigenaren.
Hutjes zijn gelegen aan de Loboc river midden in het bos, en je kunt lopen naar het watervalletje waar de restaurantboten heen varen.
Amare et sapere vix deo conceditur

jiggy

Citaat van: Tinulang_Manok op woensdag 12 augustus 2015, 20:39:57
Op Bohol vondt ikzelf de Nuts Huts geweldig http://www.nutshuts.org/activities.html ook vanalles te regelen daar, :belgiesmiley: eigenaren.
Hutjes zijn gelegen aan de Loboc river midden in het bos, en je kunt lopen naar het watervalletje waar de restaurantboten heen varen.
Die bezocht ik ook, al is de bereikbaarheid verre van optimaal : bij of na zware regen is de ruwe  toegangsweg met veel hellingen en rotsen nagenoeg onberijdbaar en... dan blijven nog een 100-tal (?) trappen als ultieme uitdaging eer je NutsHuts bereikt.
Maar.. De atmosfeer daar, op het ruime overdekte terras is inderdaad geweldig. Alles ademt rust...

Tinulang_Manok

Citaat van: jiggy op woensdag 12 augustus 2015, 20:54:09
Citaat van: Tinulang_Manok op woensdag 12 augustus 2015, 20:39:57
Op Bohol vondt ikzelf de Nuts Huts geweldig http://www.nutshuts.org/activities.html ook vanalles te regelen daar, :belgiesmiley: eigenaren.
Hutjes zijn gelegen aan de Loboc river midden in het bos, en je kunt lopen naar het watervalletje waar de restaurantboten heen varen.
Die bezocht ik ook, al is de bereikbaarheid verre van optimaal : bij of na zware regen is de ruwe  toegangsweg met veel hellingen en rotsen nagenoeg onberijdbaar en... dan blijven nog een 100-tal (?) trappen als ultieme uitdaging eer je NutsHuts bereikt.
Maar.. De atmosfeer daar, op het ruime overdekte terras is inderdaad geweldig. Alles ademt rust...
De trappen zijn inderdaad een uitdaging :jajaja: wij zijn toen met de boot ernaar toe gegaan, dat gaat prima :thumb:
Amare et sapere vix deo conceditur

janvanderijt

je hebt vakantie nodig als je terug in europa bent man
wow ik zou het wat rustiger aan doen :weetikniet:

Rosenilan

Ja, ook begrepen inderdaad dat deze reis te vol is.. Dus we hebben besloten meen ander land als bestemming te nemen. Zou heeeel graag nog een keer naar de Filipijnen willen, mijn vriend en ik zijn van plan nog veel te gaan reizen dus dat gaat helemaal goed komen denk ik. Dan bezoeken we de Filipijnen een keer als we wat langer de tijd hebben zodat we niet van hot naar her hoeven te rennen.

Iedereen bedankt voor alle reacties!  :applaus:

jiggy

Of... jullie moeten inzien dat een land ontdekken niet synoniem staat aan zo veel mogelijk plaatsen te bezoeken in 3-4 weken (een luxe die zelfs niet iedereen gegeven is), doch.. de echte highlights en "must seen" uit te zoeken.
Voor mij zijn vaak de kleine dingen, onverwachte gebeurtenissen of toevallige ontmoetingen  de meest memorabele omdat ze de indrukken van het echte leven en de cultuur weergeven.

"Marijedanst", die net zoals jullie een trip plant naar de Filippijnen (ik verwees eerder reeds naar dat topic) zal dit wellicht wel kunnen, in een korter tijdsbestek.

Beter "qualitiy time" dan als een Japanse toerist trachten van hot naar her te rennen, denk ik .
Doch.. die overweging dienen jullie uiteraard zelf te maken.

Alleen jammer... dat , indien jullie bij het besluit blijven om af te zien van jullie trip naar de Filippijnen, wij geen relaas en foto's te zien zullen krijgen...  :janken:

Blauwvinger

Citaat van: janvanderijt op donderdag 13 augustus 2015, 06:35:58
je hebt vakantie nodig als je terug in europa bent man
wow ik zou het wat rustiger aan doen :weetikniet:

Wow ik zou ook rustig aan doen, zeker weten  :jajaja:

Zo te lezen wat je van plan bent.
Je bent de halve vakantie bezig met het zitten in vliegtuig, bus, taxi, traicycle + het wachten daarop  :lachen:


Rustiger aan doen en genieten van natuur, cultuur de mensen die daar wonen  :thumb:

Rosenilan

Jiggy je hebt helemaal gelijk hoor, ik hoorde gewoon van zoveel plekken mooie dingen en kiezen is dat gewoon te moeilijk  :floet:

Ik wil dus heel graag de Filipijnen zien maar dan als ik een keer 1,5/2 maanden ga reizen. Staat in ieder geval hoooog op de wensenlijst  :applaus:

Dus die foto's zullen helaas nog even moeten wachten. In de tussentijd gewoon leuk dit forum in de gaten blijven houden en hopen dat andere (nieuwe) reizigers lekker veel foto's posten en net zulke hulpzame reacties krijgen als ik hier heb gehad :)


jiggy

Ja, inderdaad. De Filippijnen zijn nu eenmaal een heel boeiend land, een archipel en daardoor een rijkdom aan natuur en cultuur.
Wist je dat de Filippijnen het land zijn met de grootste biodiversiteit ter wereld? In die zin dat er geen enkel land ter wereld is waar zoveel specimen van fauna voorkomen die men nergens anders aantreft?
Beeld je in.. 7.107 eilanden. Dan heb je meer dan een mensenleven nodig om die allemaal te ontdekken. Ik heb er nog maar 9 bezocht in 5 jaar !  :lachen:
En.. het is zoals Blauwvinger terecht opmerkt : als je zoveel wil zien op één trip, dan ben je de helft van je vakantie kwijt aan verplaatsingen. Er is een uitgebreid net van luchthavens en ook ca 1.000 verbindingen per ferry ,http://schedule.ph/browse.
Maar het lokale verkeer draait soms hopeloos in de soep door "traffic". In overvolle bussen of jeepney's afstanden afleggen in een tijd die in Europa soms maar 1/4 zou duren. Het heeft zijn charme, zo nu en dan, maar... om een ganse vakantie daarvan afhankelijk te zijn ... dan mis je op die manier toch veel, naar mijn mening...

Toch goeie reis, waarheen dan ook !

TheDolphin

Mijn plan is altijd reizen en ontdekken wat het is waar je terecht komt. Als je ergens bent waar het gezellig is en je het naar je zin hebt kun je het beste daar nog even blijven denk ik want de volgende bestemming kan wel eens tegenvallen. Als ik zo het reisschema zie zou ik zelf aangekomen bij Caticlan niet de boot naar Boracay pakken want dat is een eiland volgepropt met touristen waar je kunt jetskieen en parasailen en zijn de prijzen voor alles erg hoog relatief gezien. Maar het is maar waar je van houdt natuurlijk. Vanaf Caticlan gaat er ook een boot vroeg in de ochtend naar Looc Bay in Tablas Island waar je het oorspronkelijke Filipijnse leven kunt meemaken en zeer vriendelijke mensen wonen. Er is daar een marine reservaat dat zeker de moeite waard is om te snorkelen want onder de stenen en koralen zie je daar de kreeften zitten die anders allang in de pan waren beland als het geen reservaat was. En in Looc komt bijna geen tourist omdat er maar één boot in de ochtend gaat en het wat langer varen is naar Tablas Island. Er zitten wel een paar goede resorts die je van alle luxe kunnen voorzien en zijn waar de prijzen laag zijn. Je kunt er een motor huren voor 500 Php per dag en het hele eiland verkennen daarmee. Dan hoop ik niet dat jullie de boel bezet houden als ik er heen ga want dan had ik deze tip beter niet kunnen geven. :lachen:

http://www.choosephilippines.com/go/islands-and-beaches/1400/a-refuge-in-the-middle-of-a-bay/

Willy

En als je op Tablas bent dan kan je  gerust Romblom meenemen, is na Anelao en Samal de uitgelezen plek voor het macro-leven van heel azie