Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Onderzoek spraakcomputer IND bij examen inburgering

Gestart door Kano, zondag 10 februari 2013, 01:07:21

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Onderzoek spraakcomputer IND bij examen inburgering



Iede.nl zaterdag, februari 9, 2013



Een vreemdeling mag niet keer op keer zakken voor het inburgeringsexamen alleen maar omdat de spraakcomputer niet tevreden is over zijn of haar uitspraak. Dat valt op te maken uit een brief aan de Tweede Kamer van minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher.

De PvdA had vragen gesteld naar aanleiding van het Vara-programma Kassa!, waarin een Thaise te zien was die hier helemaal haar draai had gevonden, maar de inburgeringscomputer maar niet wist te plezieren met haar uitspraak, ook al was ze goed te volgen.

Asscher vindt dat er in zo'n geval misschien nog maar eens een menselijke beoordelaar aan te pas moet komen. „We moeten zo veel als mogelijk en redelijk is, voorkomen dat mensen die volgens deskundige taaldocenten in staat zijn zich op een voldoende niveau uit te drukken in de Nederlandse taal, hun best doen en zich goed voorbereiden op het examen, steeds maar weer zakken. Ik twijfel niet aan het systeem van beoordeling, maar ik wil de menselijke maat hanteren bij zaken die zo belangrijk zijn voor mensen. Daarom zal ik onderzoeken of en hoe de resultaten van een kandidaat die meerdere malen voor de Toets Gesproken Nederlands is gezakt in Nederland, óók als de spraakcomputer de antwoorden van een kandidaat direct heeft kunnen beoordelen, alsnog door menselijke beoordelaars beoordeeld kunnen worden."


Bron; http://www.iede.nl/news/2013_1628/onderzoek-spraakcomputer-ind-bij-examen-inburgering
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Amice

Eigenlijk ongehoord dat dit allemaal maar kan.
Tijdens het eerste jaar werd automatisch nadat de computer iemand liet zakken alsnog door iemand persoonlijk gecontroleerd. En men ziet dat het niet zonder kan en die spraakcomputer dus onbehoorlijke fouten kan maken aldus daarmee niet zou kunnen worden ingezet voor een zwaarwegend examen.Immers hangt iemands nieuwe toekomst daarvan af.

Overigens is er meer aan de hand want er is ook een kandidaat bekend die zelfs tot 4x toe was gezakt en niemand die daar iets op uit deed.
Totdat ze bij Roosloot Tutorial kwam die constateerde dat ze simpelweg een inschattingsfout maakte aangezien ze dacht dat ze ook voor dat onderdeel maar 30 seconden kreeg en dus bij 30 seconde stopte met praten, wat helemaal niet het geval was. Tja toen slaagde ze met lof.
Het kan dus maar zo zijn dat ook met de communicatie en uitleg over het examen ook een en ander schort.

Treurig dat zelfs een ambassade daar niet op ingrijpt dan. Voorlopig kon ze wel 5x 350 dokken, dikke winst voor bv nederland.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent