Verklaring Woonland Filipijnen tbv loonheffing ontheffing.

Gestart door Erik van de Ven, dinsdag 5 september 2023, 06:46:12

Vorige topic - Volgende topic

maastricht

Hoe ons op de hoogte graag, ik zou het ook graag willen regelen later. Werk nu nog bij een Nederlandse bedrijf. Die heeft het geregeld dat ik geen belasting hoe te betalen, maar nog even en heb ik pensioen, dan heb ik hetzelfde probleem  als jij.

Pinocchio

Citaat van: Erik van de Ven op dinsdag  5 september 2023, 06:46:12Ik verblijf in de Filipijnen op basis van extended toeristen visa.
Wellicht zit het antwoord in deze zin

Bjorna145

Ik heb dit https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/verkl_belastingplicht_woonland_lh0211z3fol.pdf formulier ingevuld en heb er iemand mee naar de BIR in Dumaguete gestuurd iemand die met de BIR bekend is.
Die verklaring heeft mij wel geld gekost je bent nu eenmaal een vreemdeling.
Deze hebben weer een eigen gemaakte verklaring gemaakt (een certificaat met zegel).
Deze heb ik met het formulier en het ingevulde https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/ver_vrijstel_inh_lb_pr_volksverz_lh0201z7fol.pdf formulier naar mijn belasting consulent in Nederland gestuurd.
Deze hebben de zaak toen verder afgehandeld.

Je zou ook de BIR in je woonplaats kunnen proberen of dat zij een stempel en een handtekening willen geven.
Dat is een weg die ik de volgende keer ga proberen want Bais waar ik woon heeft tegenwoordig ok en BIR afdeling.

Een baranguy verklaring of iets dergelijks accepteerd men niet het moet een verklaring van de BIR zijn.

Vraag je achteraf het geld terug vraagt men niet naar een verklaring van de BIR.
Vul in deze niet het formulier in voor binnenland belastinngplichtige want je komt in een trein van ellende terecht dat wil je niet weten.
Nadeel van achtereraf je moet het elk jaar doen.

Of je moet dit eens proberen https://www.bir.gov.ph/index.php/no-external-service-65.html  je moet dan het juiste formulier opzoeken invullen en mee naar de BIR gaan.

succes

Johan

Bjorna145

Voor Maastricht en andere leden, als je verhuist naar de Filippijnen dan heb je kans dat je Nederlandse bank je vriendelijk verzoekt om je rekening op te zeggen.
De enigste voor zover ik weet die nog een buitenlands adres accepteerd is de ING maar je moet je rekening dan wel in Nederland openen.
Alle andere banken zoals Rabo ABN en ook online banken accepteren geen adres buiten Nederland.
Dus wil je nog een Nederlandse bank behouden is de ING je enigste optie zover ik weet.

Ik heb hier de Metrobank met een creditcard om toch nog dingen vanuit Nederland te kunnen kopen.

Met een Filippijnse bank kun je geen rechtstreeks geld overmaken naar een bank buiten de Filippijnen.

Wil je geld overmaken naar Nederland moet je met allerlij bewijzen komen en het kost je 50 euro
En ik dacht dat er ook en limiet is van 50000php per transacie.

WISE is zover ik weet de laatste die nog transactie vanuit de Filippijnen richting Euopa deed en dat is al van en paar jaar terug.

m.vr.gr.

Johan

Kano

#14
Met WISE kun je geen pesos overmaken naar Nederland, tenzij je de pesos bij Wise aankoopt.

Je kunt wel geld overmaken van een Filipijnse bank naar een Nederlandse bank, maar als het gaat om een substantieel bedrag dan zal je moeten bewijzen waar dat geld vandaan komt. Ook komt het voor dat de pesos eerst worden omgezet in US dollars en daarna in Euros.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

maastricht

Ik had al ING, maar moest nog wel even 'vechten' om de bankrekening in de Filipijnen te kunnen behouden.

Paar maanden geleden heb ik in de Filipijnen bij ASN bank een bankrekening via internet geopened. Dit als een backup. Dat is uiteindelijk gelukt, heb mijn adres van Pripost opgegeven, daar ging ook het pasje heen en pin code. Deze brieven zijn ongeopend naar mij in de Filipijnen doorgestuurd. Normaal moet je legitimeren, dan komen ze thuis bij je langs met een kastje. Dit hoefde gelukkig niet omdat je ook via een andere bank je kan legitimeren(in mijn geval ING)
Heb wel een en andere email wisseling gehad voor de ASN bank akkoord ging, heb alles eerlijk verteld.

Bjorna145


maastricht

Citaat van: Bjorna145 op woensdag 13 september 2023, 00:45:28Sorry, maar ik zie hier https://www.bsp.gov.ph/Statistics/Financial%20Statements/Commercial/assets.aspx geen ASN bank bij staan.
Nieuw?????

m.vr.gr.

Johan

Sorry, ik dacht iedereen de ASN bank wel kende, is een Nederlandse bank.
Nu heb ik twee in banken in Nederland. Kan ik altijd aan geld komen.

Ik woonde al in de Filipijnen en toch gelukt om een Nederlandse bankrekening te openen.
Misschien zo duidelijker.

https://www.asnbank.nl/home.html

Ronny55

In  :belgiesmiley: maken ze het gemakkelijk. Als gezin moet mijn echtgenote een belastingaangifte doe in de :smiley-philippines: daarbij moet ook mijn inkomen gemeld worden. Jaarlijks moet ik voor de belastingen in  :belgiesmiley: Ook haar inkomsten vermelden . Bij mijn eerste aangifte had ik een uittreksel van haar aangifte in de  :smiley-philippines:  bij gevoegd aan mijn  :belgiesmiley: aangifte .
Enkele weken later krijg ik een e-mail van de belastingdienst "niet inwoners" Waarom een aangifte in  :belgiesmiley: gezien je al in de  :smiley-philippines: een aangifte moet doen , jij bent in  :belgiesmiley: belastingvrij. dus ik naar FDP de mail doorgestuurd van de belastingen.
Het antwoord van het FDP .Ja , dat kan wel kloppen, maar in de  :smiley-philippines: moet er op pensioenen geen belastingen betaald worden, dus houden wij het dan maar hier af. 
Nog van alles geprobeerd , hopeloos , op gebied van belastingen ,  :belgiesmiley: een bandietenstaat.
Sederd een paar jaar betalen we nu ook opcentiemen (gemeente belastingen) hoewel we niet in  :belgiesmiley: wonen. Ze hebben daar wel een andere naam aan gegeven , die ben ik vergeten. Bijzondere belastingen(diefstal) voor niet inwoners, zoiets in die aard.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieƫn vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Pinocchio

Citaat van: Ronny55 op woensdag 13 september 2023, 11:15:40Nog van alles geprobeerd , hopeloos , op gebied van belastingen ,  :belgiesmiley: een bandietenstaat.
Wat is er veranderd?
Jaren geleden was je nochtans zeer positief over de "verzorgingsstaat" Belgie toen je op kosten van de ziekteverzekering een stent kon laten zetten en jaarlijks een gratis portie insuline kon afhalen terwijl je toch al in de Filippijnen woonde.