Wat stoort je aan de Filipijnen?

Gestart door Lorre, donderdag 22 mei 2014, 08:12:58

Vorige topic - Volgende topic

Lenn

Citaat van: Amice op maandag 20 oktober 2014, 12:13:02
Overigens maak ik diezelfde Filipino's mee maar dan na het werk en ik denk dat er toch en groot verschil zit tussen hun werk attitude en hun prive leven.

Prive zijn het vaak(niet allemaal) nationalisten die wel degelijk hun eigen cultuur steunen en net zo hard meedoen aan alle facetten van de samenleving.

In die prive sfeer merk je dan ook wel de buitenlander haat, of ze daar nu mee moeten werken of niet.
Het voordeel van prive t.o.v. werkende is dat ze niet zo nodig bepaalde zaken en attitude hoeven te verbergen.
Zakelijk kunnen ze moeilijk laten blijken dat ze een buitenlander liever niet aan de telefoon hebben lijkt me zo.

Prive is het zo dat ze al gauw praten over "bleeding noose" en het zogenaamd allemaal niet begrijpen.

De Filippijnse cultuur is er niet een om je rijk aan te rekenen of je zegeningen te tellen als buitenlander.


Gedeeltelijk mee eens, hier in DVO zijn de meeste mensen zeer vriendelijk tegenover buitenlanders, zeker als je ook nog een paar woordjes spreekt.Eigenlijk heb ik hier nog 0 slechte ervaringen in de ruim 7 jaar.
Mijn ervaringen in MNL is dat men je scheef aankijkt, zelfs tegen je opbotst en ben er niet eens lang geweest.Buitenlanderhaat heb ik hier gelukkig nog niet meegemaakt.Dit terwijl een hoop buitenlanders zich misdragen en neerkijken op de bevolking.

Amice

Citaat van: Lenn op maandag 20 oktober 2014, 12:34:47
Citaat van: Amice op maandag 20 oktober 2014, 12:13:02
Overigens maak ik diezelfde Filipino's mee maar dan na het werk en ik denk dat er toch en groot verschil zit tussen hun werk attitude en hun prive leven.

Prive zijn het vaak(niet allemaal) nationalisten die wel degelijk hun eigen cultuur steunen en net zo hard meedoen aan alle facetten van de samenleving.

In die prive sfeer merk je dan ook wel de buitenlander haat, of ze daar nu mee moeten werken of niet.
Het voordeel van prive t.o.v. werkende is dat ze niet zo nodig bepaalde zaken en attitude hoeven te verbergen.
Zakelijk kunnen ze moeilijk laten blijken dat ze een buitenlander liever niet aan de telefoon hebben lijkt me zo.

Prive is het zo dat ze al gauw praten over "bleeding noose" en het zogenaamd allemaal niet begrijpen.

De Filippijnse cultuur is er niet een om je rijk aan te rekenen of je zegeningen te tellen als buitenlander.


Gedeeltelijk mee eens, hier in DVO zijn de meeste mensen zeer vriendelijk tegenover buitenlanders, zeker als je ook nog een paar woordjes spreekt.Eigenlijk heb ik hier nog 0 slechte ervaringen in de ruim 7 jaar.
Mijn ervaringen in MNL is dat men je scheef aankijkt, zelfs tegen je opbotst en ben er niet eens lang geweest.Buitenlanderhaat heb ik hier gelukkig nog niet meegemaakt.Dit terwijl een hoop buitenlanders zich misdragen en neerkijken op de bevolking.

Wie kijkt nu neer op wie?
Laat ik het dan zo stellen:
Als die Filipino's waar tito robert dagelijks mee omgaat het voor het kiezen hadden om op zijn plaats een filipino neer te zetten dan zat daar morgen een Filipino.
Of die dan dezelfde of voldoende kwaliteiten heeft maakt ze geen reet uit(dat hebben ze liever niet zelfs).
Wij buitenlanders zullen best irritant zijn voor ze maar dat zijn ze zelf ook en dat maak je idd eerder mee in manila waar ze/we niet om elkaar heen kunnen vanwege de dichte volksmassa dan in de province.

Neemt echter niet weg dat het cultuur is.
Ja het helpt als je Filipino spreekt en verstaat, zo kwam ik in de provincie erachter dat een familielid(zoon) tegen Lolo zij dat hij buitenlanders niet mocht(in de veronderstelling dat ik het niet begreep wat hij vertelde).Lolo koos toen overigens wel partij voor de buitenlanders, wellicht om de gemoederen te sussen.  :weetikniet: Feit is wel dat enkele kinderen van hem in het buitenland werken, het kan dus ook aan de financiele belangen liggen waarom hij dat deed.

Denk dus niet dat het niet leeft in de provincie, het is cultuur en leeft overal.






Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

titorobert

Misschien willen die filipino's mij niet in die positie, maar ze hebben geen keus, de nationale wetgeving verbied het eenvoudigweg om mij door een filipino te vervangen. Nochtans ondervind ik geen enkele afkeer tegenover buitenlanders zodra ik met hen erover begin, zelfs niet indien ik me niet kenbaar maak als dusdanig (pinay asawa). Het ligt misschien ook daaraan dat ik in mijn positie voor hun geen ATM ben en dat ik mij altijd zeer hoffelijk en medewerkend opstel, doen zij nl. ook. Maar soms zit er wel eens eentje tussen, die denkt dat ik zijn maatje ben en dat hij ook zo met me kan omgaan, dat wordt natuurlijk niks, dus wordt hij door mij of zij superieure officier even vriendelijk erop gewezen, dat hij zijn arrogant muiltje te houden heeft. Komt niet vaak voor, maar het gebeurt af en toe.

Ik zal de komende dagen er eens proberen achter te komen hoe ze over de witneuzen denken. Heb ik me eigenlijk nooit afgevraagd.

Wat de meerderheid evenwel nog steeds denkt, is dat wij rijk zijn. Enkel even vragen hoe lang ze van een maandsalaris, in het buitenland verdiend, kunnen leven op de  :smiley-philippines: . Meestal krijg ik als antwoord, 4-6 maand. As ik ze dan even eraan herinner, dat ik met mijn salaris hier in Duitsland ongeveer 4-6 weken kan overleven, dan kijken ze precies zoals overal, veward met vraagtekens. De meesten weten helemaal niet, waar ze zich in de samenleving bevinden. Is natuurlijk logisch, als je op de  :smiley-philippines: TV alleen maar reclame ziet van nestle, unilever, shampoo etc. Nieuws wat enkel erom bedoeld is het in hun domme kop te schreeuwen.
Of spelletjes à la wowowee etc.

Dus ik neem het hun helemaal niet kwalijk, maar moet er hartelijk om lachen, vooral als ze eraan herinner dat je door werken nooit rijk zult worden, nergens!!

Baron

 :hoedjeaf:

Alles !!!


Hahaha. Biero lang. Ik hou van de natuur hier, de sleufbeesjes en de pussies.
Trouwens, van de week stak op een heel groot druk kruispunt een rat dwars over. Een dikke, heel sympathiek. Meer een knuffelrat! heel veel mensen zagen hem en moesten lachen. Was op weg naar de shoarma tent of / en "typisch" filipijns restorant  :kotsen:     Was zo tegen 17.00   Etenstijd dus.

:lachen: :jajaja: :applaus: O0 :daag:

Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

spo0n

Citaat van: Rich op donderdag 22 mei 2014, 09:26:14
- Het onlogische denken bij velen.
- Ongemanierdheid.
- Corruptie.
- Inefficiëntie.
- Kortetermijndenken.
- Gebrek aan ethiek.
- Eigenwijsheid.

Na drie maal daar op reis geweest te zijn kan ik me best vinden met hetgeen je daar opsomt!

Voeg er nog maar aan toe:
- slecht beheren van geld
- slechte communicatie
- de vele leugens
- stilzwijgen (tampoos of zoiets?)

Rich

Citaat van: spo0n op zaterdag  7 maart 2015, 15:49:23
Citaat van: Rich op donderdag 22 mei 2014, 09:26:14
- Het onlogische denken bij velen.
- Ongemanierdheid.
- Corruptie.
- Inefficiëntie.
- Kortetermijndenken.
- Gebrek aan ethiek.
- Eigenwijsheid.

Na drie maal daar op reis geweest te zijn kan ik me best vinden met hetgeen je daar opsomt!

Voeg er nog maar aan toe:
- slecht beheren van geld
- slechte communicatie
- de vele leugens
- stilzwijgen (tampoos of zoiets?)

Behalve Nr 1 (af en toe)  :lachen: van mijn opsomming kan ik niet zeggen dat mijn vrouw tot de andere categorieën behoort, gelukkig maar  ik heb het dan ook getroffen  :happy:

Maar als ik jouw post lees in een andere topic van wat jij meemaakt met je vriendin, dan kan ik me jouw frustratie heel goed voorstellen  :jajaja:
Rich de Nederbelg.

spo0n

Citaat van: Rich op zaterdag  7 maart 2015, 15:59:16
Citaat van: spo0n op zaterdag  7 maart 2015, 15:49:23
Citaat van: Rich op donderdag 22 mei 2014, 09:26:14
- Het onlogische denken bij velen.
- Ongemanierdheid.
- Corruptie.
- Inefficiëntie.
- Kortetermijndenken.
- Gebrek aan ethiek.
- Eigenwijsheid.

Na drie maal daar op reis geweest te zijn kan ik me best vinden met hetgeen je daar opsomt!

Voeg er nog maar aan toe:
- slecht beheren van geld
- slechte communicatie
- de vele leugens
- stilzwijgen (tampoos of zoiets?)

Behalve Nr 1 (af en toe)  :lachen: van mijn opsomming kan ik niet zeggen dat mijn vrouw tot de andere categorieën behoort, gelukkig maar  ik heb het dan ook getroffen  :happy:

Maar als ik jouw post lees in een andere topic van wat jij meemaakt met je vriendin, dan kan ik me jouw frustratie heel goed voorstellen  :jajaja:

Je komt er wat tegen hoor.
Heb al wat chatervaring met meerdere Filipinas en herken het bijna bij allemaal :(

Baron

Citaat van: Amice op maandag 29 september 2014, 10:24:28
Ja dat klopt maar is niet beperkt tot enkel zakendoen.

Vandaag zou de maintainer komen om wat op te knappen, en gisteren ook al maar niets.

Vanmorgen softdrinks bestelt, maar leveren doen ze morgen wel of als ze er zin in hebben.
En altijd weer die smoezen vandaag dan weer dat de delivery boy day off heeft maar ze hebben er 4 van rondrijden. :ikkeniebegrijp:
Afijn dit zijn dan nog gewoon peanuts en het kan veel erger uiteraard.

Buiten dat je er nooit aan gewend raakt leer je er wel mee omgaan.


Ja, een van de zaken die mij in al die jaren ook steeds meer zijn gaan opvallen. Ze zijn bang om geld te verdienen, of te lui?
Ik laat 2 barongs op maat maken. Incl. de stof 1500 peso, toen 22 euro. Blij dat ze waren. Toen nog eens 2, die hebben ze ook nog gemaakt. Bij latere pogingen van de freule om nog eens in kontakt met hen te komen voor meer en andere werkzaamheden is men niet meer bereikbaar. Dan zijn ze in de province, dan dit, dan dat. Dat hebben we al zo vaak meegemaakt, met verschillende handwerkers enz. Een opdracht, bv schilderen van een condo, kun je vergeten. dat is dan 5-6 dagen werk. zelfs als je 10.000 peso betaalt dus een wel heel dik dagloon in de PH, je krijgt er geen voor.

Een hulp in de huishouding. Diezelfde vrouwen uit de hoereca die zeggen dat ze al een dag niks gegeten hebben en of ze svp 20 -40 peso mogen hebben voor food, bied die eens aan om je condo eens goed te poetsen, bv 5 uur werk, en bied ze daarvoor 350-400 peso. Vergeet het maar. dan moeten ze werken. Liever vervelen, in de airco bar hangen met een flesje water van gisteren, bijgevuld aan de kraan en wat bedelen en bietsen.

En diegenen die beter zijn, waar wel wat inzit, en die niet half idioot zijn en meer kapot maken dan ze maken in jouw thuis, die zijn binnen de 1-2 jaren het land uit naar andere landen, om daar te werken en dus meer te verdienen.

:neeneenee:

Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Amice

Citaat van: Baron op maandag 27 april 2015, 11:08:15
Citaat van: Amice op maandag 29 september 2014, 10:24:28
Ja dat klopt maar is niet beperkt tot enkel zakendoen.

Vandaag zou de maintainer komen om wat op te knappen, en gisteren ook al maar niets.

Vanmorgen softdrinks bestelt, maar leveren doen ze morgen wel of als ze er zin in hebben.
En altijd weer die smoezen vandaag dan weer dat de delivery boy day off heeft maar ze hebben er 4 van rondrijden. :ikkeniebegrijp:
Afijn dit zijn dan nog gewoon peanuts en het kan veel erger uiteraard.

Buiten dat je er nooit aan gewend raakt leer je er wel mee omgaan.


Ja, een van de zaken die mij in al die jaren ook steeds meer zijn gaan opvallen. Ze zijn bang om geld te verdienen, of te lui?
Ik laat 2 barongs op maat maken. Incl. de stof 1500 peso, toen 22 euro. Blij dat ze waren. Toen nog eens 2, die hebben ze ook nog gemaakt. Bij latere pogingen van de freule om nog eens in kontakt met hen te komen voor meer en andere werkzaamheden is men niet meer bereikbaar. Dan zijn ze in de province, dan dit, dan dat. Dat hebben we al zo vaak meegemaakt, met verschillende handwerkers enz. Een opdracht, bv schilderen van een condo, kun je vergeten. dat is dan 5-6 dagen werk. zelfs als je 10.000 peso betaalt dus een wel heel dik dagloon in de PH, je krijgt er geen voor.

Een hulp in de huishouding. Diezelfde vrouwen uit de hoereca die zeggen dat ze al een dag niks gegeten hebben en of ze svp 20 -40 peso mogen hebben voor food, bied die eens aan om je condo eens goed te poetsen, bv 5 uur werk, en bied ze daarvoor 350-400 peso. Vergeet het maar. dan moeten ze werken. Liever vervelen, in de airco bar hangen met een flesje water van gisteren, bijgevuld aan de kraan en wat bedelen en bietsen.

En diegenen die beter zijn, waar wel wat inzit, en die niet half idioot zijn en meer kapot maken dan ze maken in jouw thuis, die zijn binnen de 1-2 jaren het land uit naar andere landen, om daar te werken en dus meer te verdienen.

:neeneenee:



Het interesseert ze niets, dat is het probleem en daarmee hebben ze het beter door dan de westerlingen.
Waarom zouden ze werk verrichten voor het geld als ze het gratis kunnen krijgen of kunnen jatten met vaak simpele smoezen. Als jij het niet geeft dan geven in die bars een paar anderen het wel, desnoods gaan ze wel met een mee om van hun jeuk af te komen, levert dan nog meer op ook.

Helaas maar waar bekruipt me steeds meer het gevoel dat ze dien aangaane 10  jaar voorlopen op het westen want het westen kan die standaard die ze nu hebben nooit niet vast houden.
Bovendien zijn er al tekenen van neergang van normen en waarden of zoals het in de phils omschreven wordt "dignity", genoeg om aan te nemen dat we maar beter op onze tellen passen i.pl.v. de rijken nog rijker te maken. Maar ja dat is doorgaans aan dovenmans oren gericht want "wiens brood men eet wiens taal men spreekt" is in het westen de slogan. Als men dat maar vaak genoeg moet doen dan gelooft men het zelf ook.




Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

jamietagabundok

Meesten zijn vooral lui.    Ik had perfect zand voor hollow blocks te maken gekocht.  Nou kreeg ik een aanbod van een ander, voor zand met wat grovere korrel, en af en toe een stukje steen erin voor de helft van de prijs.    Maar om dat er af en toe en wat grover stukje in zat, moesten ze dat zand dus zeven,  wat men daar niet over geklaagd heeft, men was dus kennelijk te lui om te zeven dat zand.  :negatief: