Vraag over geld tijdens vakantie

Gestart door gertve, vrijdag 7 december 2012, 21:22:21

Vorige topic - Volgende topic

gertve

Ik heb een vraag waar ik al een tijdje mee loop te worstelen, hopelijk kan iemand hier daar een (verlossend) antwoord op geven.

Ik zit zelf bij de ING, en heb daarnaast een VISA creditcard.
De vlucht naar Manila is al betaald door mijzelf, hotel en binnenlandse vlucht is door mijn vriendin betaald.
Waar ik dus nog mee zit zijn de kosten van eten en drinken, voor 8 dagen. Eventueel nog wat shoppen, hooguit slippers, t-shirt etc.
We verblijven op Bocaray.

Mijn idee is dat 10.000 pesos voldoende moet zijn daarvoor. Dat is ok het maximum wat je mee mag nemen. Nu zit ik er aan te denken om dit mee te nemen.
Bijkomend gegeven, ik kom om 22:30 aan in Manila, en vlieg erg vroeg door naar Cataclay. Ik vermoed dat de wisselkantoren nog dicht zullen zijn.
Ik ga ervan uit dat op Bocaray alleen met credit card betaald kan worden, en geen pin mogelijkheden.

Iemand die kan aangeven of dit een goed idee is, of een veiliger advies heeft?

Koen

#1
10000 pesos is naar mijn mening te weinig. Neem 500 euro mee, en laat in Boracay wisselen. Er zijn genoeg wisselkantoortjes op/aan het strand.

10000 pesos / 8 dagen = 1250 php / 2 personen = 625 pesos. Goed voor enkel wat te eten+drank... liefde is gratis...

Groeten,
Koen

+ reken ook de airport terminal fee mee in je kosten (2x2 vluchten x 200php= 800 php) Gebruik van de jetty port Aklan: 2x50php x 2 = 200 php. Als je alles te voet wil afleggen komen er geen tricycle kosten bij.
+ als je vertrek van manila naar brussel weeral terminal fee van 550 php (dacht ik)

gertve

Denk dat we zelf gaan koken, leek ons wel leuk. Uit eten ook, in ieder geval een paar keer gedaan hebben. Ben zelf geen grote drinker, maar een paar biertjes of wat wijn gaat er wel in. Bocaray leek me al een duur plekkie. Maar ja, zij kent het en wie ben ik dan  :floet:

Hmm, het idee om 500 euro mee te nemen spreekt me wel aan. Als er dan ook nog automaten zijn dan ga ik me wel redden.
Bedankt voor de tip jongens.  :thumb:

Bulldozer

Zou wel aan mij liggen maar ik vind het geen goed idee om met 10.000 Peso en 500 euro in mijn binnenzak de halve aardbol over te vliegen en op vakantie gaan. Je bent niet de eerste vakantie ganger wiens portefuille gerold wordt. En nee, dat is niet alleen in de Filippijnen maar overal ter wereld.

Vantevoren wat Peso's meenemen is goed een goed idee. Maar maak van die 500 dan 100 euro ofzo voor noodgevallen en terug op schiphol.

Waarom denk je dat je in het meest toerisische oord van de Filippijnen niet kan pinnen? Zo dom zijn ze hier nu ook weer niet. Zeker als het P200 per transactie inkomsten is... Dus ja, je kan daar gewoon pinnen met te pinpas bij de bank. Ja, je kan met je Visa kaart betalen of geld opnemen (geld opnemen is duurder met visa dan pinnen)

Wat je wel moet doen is je bank en visa kaart vantevoren inlichten dat je naar de Filippijnen gaat. Anders willen ze je pas nog wel eens blokkeren als hij opeens aan de andere kant van de wereld is en er een groot bedrag voor afgeschreven wordt.

P10.000 voor 8 dagen???? Reken maar P1000 per lunch of dinner voor 2 personen. Dan kom je dus al op 16.000 Peso in 8 dagen (en dan hoop ik dat ontbijt in je hotel zit en dan moet je niet te veel drinken bij je eten)

Daar komen dus nog de kosten bij voor de drank, en wat betreffende duikexcursies, bananen boat, parasailen, waterskieen , boottripje rond het eiland, naar de disco 's avonds. Je bent tenslotte op Boracay... Of ga je de hele dag alleen maar op het strand liggen? Ik zou denk ik zo rond de P5000 per dag rekenen.

yepyep

Wat bulldozer zegt is realistisch vind ik. Als je overdag veel op het strand ligt dan en zelf kookt zou je misschien met met 3500 pesos per dag kunnen rondkomen met z'n tweeen. Maar daar kun je geen excursies voor doen.

vvjoris

1. Je mag zoveel cash geld meenemen als je wil, zolang je het maar aangeeft, tot â,¬ 10.000 hoef je het niet aan te geven. Lijkt me wel geen goed idee om met grote hoeveelheden cash rond te lopen, eender waar ...
2. Indien hotels en vluchten betaald zijn heb je voor food & drink met 1500 pesos per dag ruim voldoende als koppel, tenzij je een dure smaak hebt.
3. Wisselen in grote steden kan je overal, dag en nacht.
4. Op dit forum staan al minstens 1000 posts over hoe het voordeligste wisselen/sturen.
5. In de Filippijnen staan 10 keer meer ATM's per 1000 inwoners dan in  :belgiesmiley: :nederlandsevlag: :eu:, je hebt echter bijna altijd de 200 peso maffia fee aan uw been, naast evt. wisselkost en bankkost in  :belgiesmiley: :nederlandsevlag: :smiley-philippines: (zie die 1000 posts)

==advies==> neem 100 - 150 -200 euro cash mee voor 'noodgevallen' waarvan je bijvoorbeeld 50 euro wisselt in de luchthaven waar je aankomt (vermoedelijk is er wel een wisselkantoor open, net omdat er net een vliegtuig aangekomen is), kijk of er een cebuano lhullier is op de plaats waar je naartoe gaat (in Boracay zijn er 3, waarvan een ook op zondag open) en stuur met Coinstar naar jezelf het geld wat je nodig hebt (als je geen luxepaard bent is 250 euro voldoende, wil je excursies en zo doen, en luxueus eten en drinken doe je maar 500 of 1000) als 'reserve' of 'backup' heb je nog steeds je maestro en visa....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

yepyep

1500 is goed voor een diner voor twee plus wat lokale drankjes 's avonds.

Maar ontbijt en lunch haal je er niet mee denk ik.



innka3

gewoon 1000 euri's cash  :biggrinn:  meenemen en je bankcards(als zo'n stuk plastig kapot/geblokkeerd is sta je te kijken,daarom neem ik altijd cash mee)  en daar p/d wisselen(kan overal)  wat je nodig hebt.
als je overal bang voor moet worden kun je beter in roendhausen  :nederlandsevlag:  blijven,net of ze er daar overal
alleen zitten te wachten om een kano te rippen  :neeneenee: alleen niet liggen wapperen met je cash.
maar ja, dat moet je nergens doen.
veel plezier :daag:

vvjoris

Citaat van: yepyep op zaterdag  8 december 2012, 07:27:39
1500 is goed voor een diner voor twee plus wat lokale drankjes 's avonds.

Maar ontbijt en lunch haal je er niet mee denk ik.




Als ik 'out' ga eten in Cebu betaal ik voor 3 zo'n 7 - 800 pesos, maar KFC of pizza's of zo kost nog veel minder ....

Ontbijt bestellen en laten leveren (5 pesos om te leveren) inclusief Garlic rice & egg: tussen 35 peso en 75 pesos per persoon

Pizza's, ook thuis geleverd kleine 9" van 100 tot 150 pesos, grote 11" van 135 tot 249 pesos

Als je zelf shopt en kookt kost het natuurlijk nog minder.

Even rekenen: 50 pesos ontbijt, 150 pizza smiddags, 300 pesos uit eten 's avonds, das dus voor twee in totaal 1000 pesos. Voor 500 pesos drink je 's avonds op café 12 san miguels ...
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

yepyep

Citaat van: vvjoris op zaterdag  8 december 2012, 09:48:21
Citaat van: yepyep op zaterdag  8 december 2012, 07:27:39
1500 is goed voor een diner voor twee plus wat lokale drankjes 's avonds.

Maar ontbijt en lunch haal je er niet mee denk ik.


Als ik 'out' ga eten in Cebu betaal ik voor 3 zo'n 7 - 800 pesos, maar KFC of pizza's of zo kost nog veel minder ....

Ontbijt bestellen en laten leveren (5 pesos om te leveren) inclusief Garlic rice & egg: tussen 35 peso en 75 pesos per persoon

Pizza's, ook thuis geleverd kleine 9" van 100 tot 150 pesos, grote 11" van 135 tot 249 pesos

Als je zelf shopt en kookt kost het natuurlijk nog minder.

Even rekenen: 50 pesos ontbijt, 150 pizza smiddags, 300 pesos uit eten 's avonds, das dus voor twee in totaal 1000 pesos. Voor 500 pesos drink je 's avonds op café 12 san miguels ...

Dat klopt, maar dit is het toeristische Boracay en geen Cebu waar je misschien lokaal carenderia eten eet of besteld.

Enfin, kijk maar topicstarter of je met 10.000 pesos rond kan komen. Veel succes!