Vraag over geld tijdens vakantie

Gestart door gertve, vrijdag 7 december 2012, 21:22:21

Vorige topic - Volgende topic

Bulldozer

Citaat van: innka3 op zaterdag  8 december 2012, 08:39:07
als je overal bang voor moet worden kun je beter in roendhausen  :nederlandsevlag:  blijven,net of ze er daar overal
alleen zitten te wachten om een kano te rippen  :neeneenee: alleen niet liggen wapperen met je cash.
Ik zeg toch niet dat je in de fillipijnen beroofd wordt?! Ik zeg dat het niet verstandig is om met veel geld op zak te reizen. Ik woon hier nu al langer dan 5 jaar en ben inderdaad nog nooit beroofd. Mijn vader werd wel gerold de tweede dag voor hem in de Filippijnen. Dat was dan bij de LRT maar zou net zo goed op het vliegveld kunnen gebeuren. Waarom in Nederland blijven als je bang werd? Toen ik nog in Nederland woonde werden er regelmatig bandjes op het station gedraaid met "pas op zakkenrollers actief" Reizigers zijn nu eenmaal een makkelijke prooi. In en buiten Nederland.

Neem gerust een paar 1000 euro mee. Kan Kano weer een berichtje posten met "foreigner robbed" en vervolgens wordt er hier ook weer gereageerd met "ja waarom neem je dan ook zoveel geld mee."

Citaat van: vvjoris op zaterdag  8 december 2012, 09:48:21
Als ik 'out' ga eten in Cebu betaal ik voor 3 zo'n 7 - 800 pesos, maar KFC of pizza's of zo kost nog veel minder ....

Ontbijt bestellen en laten leveren (5 pesos om te leveren) inclusief Garlic rice & egg: tussen 35 peso en 75 pesos per persoon

Pizza's, ook thuis geleverd kleine 9" van 100 tot 150 pesos, grote 11" van 135 tot 249 pesos

Als je zelf shopt en kookt kost het natuurlijk nog minder.

Even rekenen: 50 pesos ontbijt, 150 pizza smiddags, 300 pesos uit eten 's avonds, das dus voor twee in totaal 1000 pesos. Voor 500 pesos drink je 's avonds op café 12 san miguels ...

Ten eerste gaat het niet over Cebu maar over Boracay. Als ik op vakantie ben hoef ik niet op een krakkemikkig plastic stoeltje stof te happen maar wil ik graag in een mooie omgeving lekker eten en niet de hele vakantie KFC, pizza's of ander fast food. Flesje wijn bij het eten is al snel P700 om 4 uur een cocktailtje bij het zwembad P150. Volgens mij was een halve liter red horse in Boracay P100. Maar dan zag je wel de zon ondergaan aan het strand. Kan nu wel iets duurder zijn aangezien het alweer een paar jaar terug was dat ik er was.

Ter vergelijking vanmiddag geluncht met 3 personen in het Greenbelt Park. 1700P en dat was dan nog met 1 drankje per persoon en geen voor en nagerecht. Tuurlijk dit was aan de dure kant, maar op vakantie zoek je ook niet de goedkoopste eatery en wil je graag wat luxe. Tenminste ik wel. Of de topic starter dat ook wil moet hij zelf weten.

Koken in een hotel lijkt me niet zo makkelijk. Hoe kom je aan een fornuis, pannen etc...

stijn54

Ik ben al tweemaal in Boracay geweest en eat al you can had je daar voor 375 pesos. Het hangt allemaal van jezelf af wat je wilt spenderen en hoe je er financieel voor zit. Ik denk wel dat veel Filipina s moeten denken dat wij allemaal rijk zijn als ik dat hier allemaal lees. 5.000 pesos per dag???? :daag:

Bulldozer

Citaat van: stijn54 op zaterdag  8 december 2012, 12:35:24
Ik ben al tweemaal in Boracay geweest en eat al you can had je daar voor 375 pesos. Het hangt allemaal van jezelf af wat je wilt spenderen en hoe je er financieel voor zit. Ik denk wel dat veel Filipina s moeten denken dat wij allemaal rijk zijn als ik dat hier allemaal lees. 5.000 pesos per dag???? :daag:
Voor 2 personen maakt dat dan toch ook al 750 peso? Paar drankjes erbij en dan is het zo P1000. Doe je dat voor lunch en dinner heb je al P2000  :daag:

Rich

Citaat van: Darko69 op zaterdag  8 december 2012, 13:18:03
Dat is natuurlijk een gouden regel onder de reizigers, neem niet teveel cash bij je. Het lijkt mij niet slim om zomaar 1000 euro aan cash mee te nemen, maar dat moet ieder voor zich weten. Boracay is echt niet veel aan als je 8 dagen aan het strand moet gaan zitten, terwijl iedereen het er lekker van neemt om je heen. Ook met 500 euro is het toch aan de krappe kant, maar je kunt het er prima mee uit houden. Eet gewoon lokaal in de avond, dat scheelt het meeste geld. Restaurants daar zijn toch overpriced en vond het meeste wat ik daar had gegeten redelijk tegenvallen ten opzichte van andere eilanden die bekend staan om hun heerlijke/goedkope seafood :happy:


Hoezo geen cash?  Ik neem al zowat 25 jaar cash mee naar de Filippijnen en heb nog nooit een probleem gehad. Ik bewaar het niet allemaal bij elkaar, en heb mijn credit card indien nodig.

Rich de Nederbelg.

Herbie

Citaat van: Rich op zaterdag  8 december 2012, 14:08:40
Citaat van: Darko69 op zaterdag  8 december 2012, 13:18:03
Dat is natuurlijk een gouden regel onder de reizigers, neem niet teveel cash bij je. Het lijkt mij niet slim om zomaar 1000 euro aan cash mee te nemen, maar dat moet ieder voor zich weten. Boracay is echt niet veel aan als je 8 dagen aan het strand moet gaan zitten, terwijl iedereen het er lekker van neemt om je heen. Ook met 500 euro is het toch aan de krappe kant, maar je kunt het er prima mee uit houden. Eet gewoon lokaal in de avond, dat scheelt het meeste geld. Restaurants daar zijn toch overpriced en vond het meeste wat ik daar had gegeten redelijk tegenvallen ten opzichte van andere eilanden die bekend staan om hun heerlijke/goedkope seafood :happy:


Hoezo geen cash?  Ik neem al zowat 25 jaar cash mee naar de Filippijnen en heb nog nooit een probleem gehad. Ik bewaar het niet allemaal bij elkaar, en heb mijn credit card indien nodig.



Zo doe ik het ook briefjes van 500 en eenmaal in de luchthaven aangekomen er al twee wisselen. Wel eerst al de loketten aflopen.
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

gertve

Bedankt voor de tips mensen.

Ik had de topics over geld zaken al gelezen, en daarin werd telkens de mogelijkheden in grote steden genoemd. Deze lijken me niet voor te komen op Boracay  :happy2:
Maar ik had over het hoofd gezien dat Boracay erg toeristisch was en daarom wel de nodige voorzieningen zou hebben. Wat dat betreft ziet het er beter uit dan gedacht.
Als er een supermarkt is waar je kan pinnen, dan denk ik dat we de kosten al aardig in de hand kunnen houden. Klinkt makkelijk, aangezien ik niet weet wat er te koop is.
Geld an sich is niet het probleem, maar de beschikbaarheid wel. Vandaar deze topic.

Zij was al van plan om naar Bocaray te gaan voor we met elkaar gingen chatten. Ze wou lekker luieren met een boek erbij. Later is het idee gekomen dat we daar tijd met elkaar konden doorbrengen. Ik laat haar lekker dat boek lezen, kan zelf wel studeren of achter de laptop. Daarnaast wandelen en winkelen, maar dat was het wel. Primair ga ik er heen om haar te leren kennen, niet om helemaal los te gaan. Wat geld spenderen kijk ik wel hoe zij er tegen aan kijkt. Is zij zuinig, dan ben ik dat ook. De bedoeling is uiteindelijk om samen te wonen en samen een huishouden te gaan voeren. We zullen dus naar elkaar toe moeten groeien waar nodig.

En ik maak me geen zorgen om beroofd te worden. Ik zorg ervoor dat ik niet teveel op val, voor zover mogelijk uiteraard. Geen merkkleding, sieraden, dure schoenen etc. En liever van te voren geld mee nemen ipv dat ze zien dat je geld opneemt bij een ATM. Want dan weten ze zeker dat je geld bij je hebt. En verder je doppen gebruiken en je gezond verstand.

Nogmaals, hartelijk bedankt mensen. Hoe meer meningen hoe beter!

innka3

Citaat van: Rich op zaterdag  8 december 2012, 14:08:40

Hoezo geen cash?  Ik neem al zowat 25 jaar cash mee naar de Filippijnen en heb nog nooit een probleem gehad. Ik bewaar het niet allemaal bij elkaar, en heb mijn credit card indien nodig.
:thumb: :thumb: ik werk al tig jaren over de wereld azie/zuidamerika en nu veel africa en op sommige plaatsen
is het alleen cash.en nooit ergens problemen gehad(zie er misschien uit als een schooier  :biggrinn:)
maar je moet het gevaar niet op zoeken ,met van zo'n gouden ankerkettings om je nek of met een camera
met 1 m telelens voor je buik of met zo'n riem om met je hele hebben en houen er aan. :biggrinn:
even  :ontopic:  :floet:
boracay is gewoon een toerist-eiland en als je daar vakantie gaat houden, kost het gewoon pesos
of je moet op een houtje gaan bijten.maar ik denk niet dat de vriendin of ega daar blij mee is als
anderen het er lekker van nemen :haha:

Yoshi

Ik dacht voor een 2 weken Filippijnen ook toe te komen met een 15,000 php, maar dat is dan wel per persoon. Hoop dat dit voldoende is :D

vvjoris

Iedereen spendeert wat ie wil, natuurlijk, maar vergelijk even: je kan ervan uitgaan dat 'het leven' in  :eu: drie maal duurder is dan in de  :smiley-philippines:, als je dan 5000 pesos per dag op doet, zou dat hier 15000 pesos zijn, en stel dat je een vakantie hebt van 3 weken, dan spreken we over 315000 pesos, en dus een vakantie van 6000 euro, hotel en vluchten niet inbegrepen. Dit rekensommetje enkel maar om het 'niveau' aan te duiden.

Het is nu eenmaal wel goedkoper in de  :smiley-philippines:, 1/3 en we spreken over 2000 euro, + 1000 euro vliegen, + 1000 pesos  per nacht overnachting (dan logeer je dus goedkoop, cf. het gelijknamige topic): Het reisje van 3 weken kost je dan toch zo'n 3500 euro, en dat is realistisch, en voor de meesten onder ons haalbaar, denk ik. Het dagbudget is dan 1667 pesos ... maar daar moet je eigenlijk nog kadootjes en family support bijrekeken ...
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

stijn54

@vvjoris. Volledig mee eens. Als je de eerste maal met je vriendin 5.ooo pesos per dag kunt uitgeven dan gaat die uiteraard denken dat je rijk bent. Ik kan ervan meespreken met mijn nieuwe vriendin. Haar ex zwitserse vriend van 52 jaar zij 28 spendeerde rond 150.000 a 200.000 pesos per maand en hij kwam 4 maal per jaar bij haar voor 7 weken. Hij had tevens een condo in Bohol. Ze wil altijd per taxi en uit eten gaan. Ze is verwend en dit gaat  op de lange termijnspanning geven vrees ik. Zij zegt evenwel dat geld niet het voornaamste is. :daag: