Vraag over geld tijdens vakantie

Gestart door gertve, vrijdag 7 december 2012, 21:22:21

Vorige topic - Volgende topic

Yoshi

Aan wat doe je dan eigenlijk 5,000 pesos per dag op?
Ik zit nu deze vakantie nog wel niet in Boracay, maar 6-7 dagen in Manila, 2 dagen in Cebu City/Lapu-Lapu City en 6 dagen in Bantayan.
Aangezien Bantayan nog niet zo toeristisch is als een Boracay of Makati, is het daar ook wat goedkoper.
Ik dacht dan aan een +/- 200 voor ontbijt, 300 voor lunch en misschien 500 voor avondeten, das dan een 1,000 voor eten alleen. Vervoer is niet al te duur, we zijn ook  niet van plan om ongelofelijke dingen te doen. In de stad, gewoon wat uitgaan eten, wat rondlopen in de malls (natuurlijk kan er daar wel gekocht worden, maar dat reken ik dan niet echt bij in het budget), wat musea bezoeken, cinema doen, etc. Op Bantayan willen we dan wel eens een ATV huren en er mee rond rijden, maar dat kost nu ook niet geweldig veel (ongeveer 200 per uur).

gosternokke

Bantayan is zeker geen Boracay.


Ik help je even uit de Droom :   ATV huren op Bora = 600 per uur.    Rondje om het eiland met een paraw= 1000 pesos per uur

 Parasailing= 2500 peso  .    Geen enkel probleem om 5000 peso per dag te spenderen aan aktivteiten plus dan in de avond nog in het uitgaansleven ook paar duizend pesos.

Yoshi

Ja volgend jaar in mei gaan we voor een 3tal dagen naar Boracay. Ik, mijn vriendin en dan 2 van haar vrienden. Ik ben me er ook bewust van dat Boracay absoluut niet goedkoop is, daarom verblijven we daar ook maar een 3 dagen, tot maximum 5 dagen. En met ons hotel te boeken hebben we 1 gratis activiteit waar we mogen uitkiezen (sunset paraw sailing, island hopping of bug car trekking naar Mt. Luho).
Maar voor deze vakantie had ik toch gehoopt met een 1,500 per dag toe tekomen voor eten en vervoer toch zeker. Wel per persoon dan.

stijn54

@Kano. Haar ex had een motor en ging graag op stap. Hij verbleef telkens in duurdere hotels rond 5000 per nacht. hij kocht haar ook duurdere kleding en geschenken maar volgens haar was hij echt bezitterig en heel jaloers. In zwitserland was hij praktisch 12 uur online en dat diende zij ook te zijn. Zij mocht van hem geen job hebben. Door al die vakantiegangers hebben vele Filippina mijn inziens een verkeerd beeld van de rijkdom van de doorsnee foreigner.
@ ieder
In Boracay was ik met mijn ex 2 jaar geleden in Isla la Bonita 1500 pesos voor een kamer met ref, aan het strand gelegen. Goedkoop ontbijt kun je in de restaurantjes genoeg krijgen. Ik spendeerde zeker geen 1500 pesos per dag aan eten voor ons 2. Ik ben dan wel van simple afkomst en ik eet liever fruit en groenten dan vet vlees en vis. Wij hebben daar enkele activiteiten gedaan, boottocht (1.500 pesos voor ons 2 voor een 4 tal uur)en banana boot (350 pesos voor ons twee) maar gezien in februari viel dat allemaaal mee van prijs. S avonds wandelden we langs het strand en dronken iets bij de attracties in diverse hotels. De liefde ??? van je vriendin stijgt niet met geld dat je aan haar spendeert; dat is alleszins mijn ervaring. :daag:

Phille

Of de Filipijnen nu echt zoveel goedkoper zijn dan velen hier beweren is maar de vraag. Alles hangt er natuurlijk vanaf waar men naartoe gaat. Paar voorbeelden: 1) Als ik in het dorp van mijn vrouw haar ouders ben dan zal dat zeker kloppen, daar is het helemaal niet toeristisch, er is één eatery beschikbaar en een maaltijd kost er pakweg 200 pesos (drank in begrepen), dus zeer goedkoop. Echter stelt het ook niet veel voor, maar ok, de honger is gestild. En dan wordt men geconfronteerd met de Filipijnse cultuur, met z'n tweetjes gaan eten zal eerder een uitzondering zijn dan een regel, dus komen er nog wat vriendinnen erbij, normaal want ze hebben elkaar al lang niet meer gezien en dan is het zo goed als een ongeschreven wet dat mijn vrouw, want ze is nu toch welstellend, het eten mee betaald (ik dus). Dus wordt het etentje, ipv 400 pesos, al snel wat meer, afhankelijk van hoeveel vriendinnen er op dat moment bij zijn. Individueel is het waar dat het goedkoper is, rekening houdende met de gewoontes is het dat niet. 2) Men mag ook niet het gegeven over het hoofd zien dat een filipina, bij voorkeur drie keer per dag uitgebreid wilt eten, dit is ook een gewoonte. Waar het ontbijt waarschijnlijk met z'n tweetjes zal zijn, maar middag- en avond eten zeer waarschijnlijk niet. Of er zijn vriendinnen bij, of er is familie bij (en dit kan zeer ruim geïnterpreteerd worden) en dus loopt het budget op. 3) Het oogt allemaal wel goedkoper op de Filipijnen maar op het eind van de dag is het dat niet. Dit geheel terzijde.

Over Boracay (en andere toeristische bestemmingen):

Als men zich in toeristische omgevingen begeeft, zoals bijvoorbeeld Boracay, dan zijn de prijzen aangepast en blijft de stelling dat de Filipijnen zoveel goedkoper niet overeind staan. Zoals bijvoorbeeld het voorbeeld, all you can eat aan 325 pesos, die heb ik daar gezien, maar dit is zonder drank. Dus, met z'n twee, is dat ook al snel 2x325 + elk 2 drankjes = zal in de buurt liggen van 1.000 pesos en ja, dit is dan 's middags en 's avonds; een filipina eet graag. Dus zonder gek te doen ben je al zowizo 2.000 pesos per dag kwijt. 's avonds gaat men dan eens graag flaneren langs het strand, maar het is er warm en dus krijgt men dorst. Men zorgt voor het voldoende entertainment en dus neem men ergens plaats om van het spektakel te genieten, uiteraard een drankje te nuttigen. Als ik het nog goed herinner, 80 pesos voor een SM ... drink er een paar en men heeft ook al snel 500 pesos per dag. Wanneer het spectakel ten einde is komt men altijd wel eens rond met de hoed, of men geen kleine bijdrage wenst te geven voor het entertainment, hier is men vrij in hoeveel men geeft, maar men kan zich toch niet opstellen als een kurripot  :floet:. Hiermee zit ik al aan zeker 2.500,00 pesos per dag (8*2500=20.000 pesos) ... en dan heb je nog geen enkele andere activiteit ondernomen. Ik ga ervan uit dat men op 8 dagen zeker een aantal uitstapjes zal doen, zoals Island Hopping (+/- 2.000 pesos) en geloof me, er is genoeg voorzien om de mensen bezig te houden en meer dan genoeg verkopers om het aan te prijzen, dus trek hier ook maar een budget uit van +/- 10.000 pesos in z'n totaliteit. Zo komen we al snel op 30.000 pesos. Je bent daar met een vrouw en het stikt er van winkeltjes, dus de verleiding is groot en er zal wel wat gekocht worden, het hoeft niet veel te zijn. Maar wat het ook is, het kost geld. Kortom, met 10.000 pesos rondkomen gedurende 8 dagen op Borcay is jezelf iets wijsmaken, dat is een mission impossible. Een budget van +/- 35.000 à 40.000 lijkt mij dichter bij de realiteit.  :daag:




vvjoris

Het hangt er ook een beetje vanaf of de  :smiley-philippines:-reis vakantie is, of al semi-samenwonen. Voor mijn part mogen alle Filipinas gerust 3 keer per dag uitgebreid eten, maar in  :belgiesmiley: ga je toch ook geen twee keer per dag op restaurant?
Janice heeft ook vriendinnen, en die zijn ook al komen mee-eten, maar toch niet elke dag ....

Ik denk toch dat het maar een kleine minderheid is die 4 - 5000 pesos per dag spendeert, mocht het de meerderheid zijn (ik bedoel uiteraard niet alleen foreigners) dan was  :smiley-philippines: een veel rijker land dan  :belgiesmiley: .... de grote meerderheid moet het met minder dan 10000 pesos per maand doen é... Ik meen dat het geen goed idee is dat je daar als foreigner aankomt en ineens 10 keer meer opdoet dan hun inkomen, zo werk je alleen maar in de hand dat ze blijven denken dat het geld hier aan de bomen groeit. Bovendien is het ook niet vol te houden, denk ik, of op de duur heb je zelf niks meer...
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Phille

Citaat van: vvjoris op maandag 10 december 2012, 09:26:00
Het hangt er ook een beetje vanaf of de  :smiley-philippines:-reis vakantie is, of al semi-samenwonen. Voor mijn part mogen alle Filipinas gerust 3 keer per dag uitgebreid eten, maar in  :belgiesmiley: ga je toch ook geen twee keer per dag op restaurant?
Janice heeft ook vriendinnen, en die zijn ook al komen mee-eten, maar toch niet elke dag ....

Ik denk toch dat het maar een kleine minderheid is die 4 - 5000 pesos per dag spendeert, mocht het de meerderheid zijn (ik bedoel uiteraard niet alleen foreigners) dan was  :smiley-philippines: een veel rijker land dan  :belgiesmiley: .... de grote meerderheid moet het met minder dan 10000 pesos per maand doen é... Ik meen dat het geen goed idee is dat je daar als foreigner aankomt en ineens 10 keer meer opdoet dan hun inkomen, zo werk je alleen maar in de hand dat ze blijven denken dat het geld hier aan de bomen groeit. Bovendien is het ook niet vol te houden, denk ik, of op de duur heb je zelf niks meer...

Joris, als ik op vakantie ben dan ga ik wel twee keer per dag op restaurant. Mocht ik in de Filipijnen wonen dan zou dit uiteraard een ander verhaal zijn. Maar het topic is toch wel degelijk "Vraag over geld tijdens VAKANTIE".

En ik spreek vanuit mijn ervaringen als vakantieganger in de Filipijnen in de eerste plaats en ons bezoek aan de Filipijnen eerder dit jaar was ook om met mijn vrouw het thuisland te gaan bezoeken (combinatie vakantie/familie bezoek). We zijn toen onder andere naar Boracay en Camiguin geweest voor het vakantie deel, we zijn in Manilla en Balingasag geweest wat betreft het deel familie bezoek. Boracay en Camiguin vielen ferm tegen wat het goedkoop zijn betreft... naast de behoorlijk dure vluchten, zeker van Manila naar Boracay (na lang zoeken hebben we een vlucht gevonden van +/- 6.000 pesos de man, heen en terug), heen met Cebu Airlines en terug met Zest Air (waar ik over het hoofd had gezien dat er maar slechts 10kg bagage in de prijs zat) dus samen was het +/- 15.000 pesos voor de vlucht naar Boracay en terug. Ik zou het nog eens moeten opzoeken, maar als ik het nog goed herinner hebben we toen alleen al ruim 500 â,¬ aan vluchten gehad (Manila -> Boracay en terug; Manila -> CDO en terug) Hebben we sjieke resorts geboekt? Niet sjieker dan wat ik zou boeken voor vakanties in andere landen, gewoon een naar onze westerse normen een goed resort; die prijzen zijn dan niet veel anders dan wat wij in bijvoorbeeld Europa zouden betalen. Voorbeeld: Best Western in Boracay was om en bij de 75 â,¬, Best Western in Venetië was om en bij de 100 â,¬, geen heel groot verschil dus. Het is en blijft vakantie voor mij, dus ik pas mijn gewoontes niet aan wat dat betreft.


Wat betreft alles wat er bijkomt, hoe hard ik ook probeer om alles binnen de perken te houden, met vele discussies tot gevolg, toch zijn er zaken waar men nu eenmaal niet omheen kan. Neem nu de cadeautjes die je verondersteld wordt mee te brengen als je op bezoek komt ... het hoeft niet duur te zijn per persoon, maar helaas zijn ze daar met veel en wordt alles samen wel een aardig bedrag (paar 100 Euro is er snel door). De ene dag ga je al eens uit eten met de familie, de andere dag met vrienden, dit gebeurt dan zowel in Manila als in Balingasag. Het zijn al die dingen die op het eind van de vakantie het budget de hoogte injagen. Alles bij elkaar (vluchten + cadeautjes + alles wat we ginds opgedaan hebben) zullen we zeker ruim over de 3.000 euro gegaan zijn (twee weken), een eindtotaal heb ik niet gemaakt ...  :floet:, kwestie er vrolijk bij te blijven  :jajaja:

Als je hotel kosten meerekent dan spendeer je gemakkelijk 4.000 à 5.000 pesos per dag, daar moet je echt geen moeite voor doen. Zelfs wanneer je kiest voor een low-budget hotel.



vvjoris

Idd, als je alles optelt kom je aan een groot bedrag, zeker als asawa in  :belgiesmiley: :nederlandsevlag: :eu: woont, je moet twee keer vliegtickets betalen + cadeautjes + hotel + eten & drinken + san migual & tanduay + family support. Dit is net mijn punt, als je dan nog relatief dure oorden gaat opzoeken, nooit zelf potje kookt en dus altijd uit eet (ma ja, koken is een van mijn hobbies, dus ligt het misschien anders, en ik wil ook graag dat Janice een beetje Belgisch eten leert kennen, alle dagen rijst komt op den duur echt wel mijn strot ui) dan lopen de reiskosten echt wel op, en als je dan twee keer per jaar wil ....

Phille heeft ook wel gelijk dat het topic over geld op 'vakantie' gaat, wat meer kost dan er min of meer permanent verblijven....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Yoshi

Dan heb ik het geluk dat ik geen family support moet geven en getrakteerd ga worden op etentjes  :happy:

Phille

Citaat van: vvjoris op maandag 10 december 2012, 10:40:08
Idd, als je alles optelt kom je aan een groot bedrag, zeker als asawa in  :belgiesmiley: :nederlandsevlag: :eu: woont, je moet twee keer vliegtickets betalen + cadeautjes + hotel + eten & drinken + san migual & tanduay + family support. Dit is net mijn punt, als je dan nog relatief dure oorden gaat opzoeken, nooit zelf potje kookt en dus altijd uit eet (ma ja, koken is een van mijn hobbies, dus ligt het misschien anders, en ik wil ook graag dat Janice een beetje Belgisch eten leert kennen, alle dagen rijst komt op den duur echt wel mijn strot ui) dan lopen de reiskosten echt wel op, en als je dan twee keer per jaar wil ....

Phille heeft ook wel gelijk dat het topic over geld op 'vakantie' gaat, wat meer kost dan er min of meer permanent verblijven....

Ik kook ook zeer graag, echter als ik op vakantie ben ga ik daar mijn tijd niet insteken, plus ... het neemt wat tijd in beslag om vertrouwd te geraken met de in de Filipijnen beschikbare producten. En als je producten wilt kopen die wij kennen, als ze al beschikbaar zijn, dan ben je duurder af in de Filipijnen dan bij ons.