Philipijns rijbewijs ingewisseld voor Belgische

Gestart door Gerrit, zaterdag 6 april 2013, 15:41:03

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit

Dag allen,

Ik heb verleden jaar met mijn vrouw naar het stadhuis geweest om haar Filipijns rijbewijs in te wisselen die ze al had sinds 2004.
Non-proffesional met nummers 1 en 2 (moto en auto).
Op het stadhuis 15 eurootjes betaald en net geen 2 maand moeten wachten ...

MAAR:
- het Filipijns rijbewijs krijg je niet meer terug
- nummers 1 en 2 worden gelijkgesteld aan 2!!!!,
  met andere woorden: ze kreeg de auto maar niet moto.

Dit betekent dat ze hier uiteraard niet met een moto mag rijden maar wel met een 125cc
aangezien ze langer dan 2 jaar het rijbewijs in bezit heeft (enkel geldig op Belgische wegen).
Voor mij speelt die moto niet veel geen rol want ze kan ze toch niet in bedwang houden met haar 44 kilootjes :lachen:
Voorlopig rijd ze al rond met een Honda PCX (na wat private les van mij) en de auto, daar wachten we wel nog eventjes mee ...

Dit alles geeft natuurlijk wel een probleem als ze terug wilt naar de Phils, ze mag met haar Belgisch rijbewijs
90 dagen met een auto rijden maar niet met brommers ....
Dus, als we daar zijn zullen we moeten kijken om haar rijbewijs opnieuw te behalen
zodanig dat ze daar terug kan rondrijden met brommers .....

Groetjes

vvjoris

Wat voor reden geven ze op om het  :smiley-philippines: niet terug te geven?
Als jullie naar de  :smiley-philippines: zouden gaan met de bedoeling er langer dan 3 maand te zijn, kan ze dan geen duplicaat aanvragen in de  :smiley-philippines:? Moet tocj mogelijk zijn? Kan me voorstellen dat zomige Pinoys/ays ook hun rijbewijs wel eens kunnen verliezen....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Gerrit

Die vrouw zei: Als ze hier nu in België verblijft heb je die toch niet meer nodig, als je terug gaat moet ze maar het Belgisch rijbewijs gebruiken ...
Toen ik haar erop attent maakte dat zij en haar familie geen auto hebben maar brommers wist ze geen antwoord ...
(Misschien een administratief regeltje van Brussel??)

Nuja, ergens ben ik wel content dat ze de auto heeft en dat ze zich kan verplaatsen met een 125cc.

Wat betreft over de Phils, m'n vrouw zegt dat je zowiezo terug moet naar de LTO,
of je deze nu verloren of afgenomen bent ...

Via Bogaert kan dit ook geregeld worden met een document dat hij kan opstellen zonder een seminar te volgen
maar die moto/brommer rijbewijs krijg ik daarmee niet terug ... Tenzij ze hier haar examen doet, wat ik haar niet zie doen
met een volwaardige moto ...

Dus, naar LTO als ze nog eens gaat en haar rijbewijs opnieuw behalen ...

LMBen

Als ze hier in de phil naar de lto gaat en een formulier invuld krijgt zij zo weer een nieuw rijbewijs zonder examen.
Ze staat namelijk in de computer en je rijbewijs verloopt niet je moet alleen verlengen.
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

vvjoris

'Let's see' als ze in de  :smiley-philippines: haar brommer-rijbewijs terugkrijgt.

Moet je in de  :smiley-philippines: eigenlijk een speciaal rijbewijs hebben om met een 125 cc te rijden?
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

LMBen

Nee als je motor heb mag je met alle motoren rijden
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

Gerrit

Citaat van: Benincebu op zaterdag  6 april 2013, 16:20:59
Als ze hier in de phil naar de lto gaat en een formulier invuld krijgt zij zo weer een nieuw rijbewijs zonder examen.
Ze staat namelijk in de computer en je rijbewijs verloopt niet je moet alleen verlengen.

Dat is om de 4 jaar zeker dat je dat moet verlengen?
Terwijl ik daar ben om dat van haar opnieuw aan te vragen zal ik terwijl
ook kijken voor één, misschien praktischer dan rond te rijden met mijn rijbewijs van België ...

Maar, als ik niet op tijd terug ga om hem te verlengen, geef dit dan problemen met zich mee?

Luke

Als je dat O.R. nog hebt is het problem zelfs nog minder. Ga gewoon naar LTO en zeg dat je rijbewijs (plastiekje) verloren is. Je moet dan effe langs een Notary Public gaan om een ducumentje op te halen en die weten meteen wat daar moet opstaan, tekenen en terug naar LTO. De gebruikelijke weg afleggen voor vernieuwing; drugtest, oogtest en het formulier volledig ingevuld, betalen en wachten.

Dat was de procedure hier in Makati!
Een rijbewijs dat vervallen is moet binnen de 2 jaar vernieuwd worden. Anders opnieuw van null beginnen.

Gerrit

Citaat van: Luke op zondag  7 april 2013, 03:05:22
Als je dat O.R. nog hebt is het problem zelfs nog minder. Ga gewoon naar LTO en zeg dat je rijbewijs (plastiekje) verloren is. Je moet dan effe langs een Notary Public gaan om een ducumentje op te halen en die weten meteen wat daar moet opstaan, tekenen en terug naar LTO. De gebruikelijke weg afleggen voor vernieuwing; drugtest, oogtest en het formulier volledig ingevuld, betalen en wachten.

Dat was de procedure hier in Makati!
Een rijbewijs dat vervallen is moet binnen de 2 jaar vernieuwd worden. Anders opnieuw van null beginnen.


Men vrouw denkt dat ze de O.R. nog ergens liggen heeft, nuja, we zullen zien als we nog eens gaan ...
Misschien met de nieuwe wetgeving hier over de moto's haar examen doen met een 125cc???
Volgens dat ik dat goed begrijp wordt de wet dan aangepast:
jonger dan 21 met 125cc
tussen 21 en 25 met max. 25kW
ouder dan 25 met alles

Dus de rijbewijzen moeten dan ook terug veranderen?
Misschien dat er dan een examen uitkomt voor 125cc??
En die ook geldt voor het buitenland dan?

Lenn