Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Tampo

Gestart door Pjottr, zondag 6 juni 2010, 13:43:43

Vorige topic - Volgende topic

stip66

Dit doet me denken aan een voorval, enkele jaren geleden met mijn gewezen vriendin.
Ik woonde destijds in Leopoldsburg en mijne maat, Julio runde er een cafe en had tevens een phil vriendin, Lina.
Dank zij Lina had ik mijn vriendin, Elda leren kennen, zij waren al jaren in Belgie en lang vriendinnen.

Nu komt het.

Op een dag moet Lina aan Elda gevraagd hebben om een paar schoenen mee te nemen, dat Elda uiteraard uiteraard vergeten was.
Vanaf dat moment was er wel beeld maar geen klank meer tussen die twee.

Weken heeft dat geduurt, tot Julio en ikzelf het beu werden en we beiden ( als grap bedoeld ) â,¬ 50 op tafel smeten met de melding dat ze â,¬ 100 mochten verdelen onder hun op voorwaarde dat ze stopten met hun kinderachtig gedoe.

Groot was onze verbazing dat na 1 seconde de â,¬ 100 verdeeld was, en de vriendinnen terug tegen elkaar lagen te tetteren alsof ze elkaar jaren niet meer gezien hadden  :ikkeniebegrijp:

Nu, in mijn huidige relatie, heb ik ook al 3x beeld maar gene klank gehad toen ik ginds was. Vermits dat zij de oudste was van de zussen en van haar vriendinnen, verlangde zij ( en dat werd ook door iedereen aanvaard ) dat iedereen klakkeloos, zonder nadenken alles moest slikken. Ze had zo een beetje de aire van ik ben de oudste, dus ik ben de slimste en dus heb ik toch altijd gelijk. Dat lukte vrij aardig tot ik in haar leven kwam en ik mijn eigen visie had op bepaalde ideeen van haar. Resultaat: een lange lip en me negeren gedurende 1 dag. Daags erna was er in haar ogen niets gebeurd......
Maar ik kon het niet laten om de dag ervoor eerst toe te lichten. Daar werd dan met een half oor naar geluisterd, maar ik merkte wel dat ze erover na aan het denken was. Nu weet ik niet wat ze het ergste vond. Of dat ze ongelijk had of dat ze werd tegengesproken....

Ondertussen heeft ze wel geleerd dat sorry zeggen geen vernedering is voor haar als ze fout bezig is en de invallen die ze heeft ook eens langs de andere kant te bekijken, meer bepaald vanuit het oogpunt van haar echtgenoot.....

Zoals iedereen, ben ik ook van mening dat de tampo tot hun cultuur behoort en het voor hun normaal is. Daags nadien wordt de knop weer omgezet en is er niets gebeurd....  :haha:
Waarom zich nog druk maken over gisteren ? Het eten van gisteren is toch op en nu denken ze vol enthousiame aan hetgeen ze sebiet gaan eten  :lachen:

Phille

Ik heb het, zoals ik al zei, het al een aantal keer mogen meemaken, het fenomeen niet kennende dacht ik dat het eerder een mood swing was, waarvan ik dacht dat het wel iets met de hormonen te maken had, vrouwen hebben daar nu eenmaal meer last van dan mannen.

In confrontatie gaan, wanneer men niet akkoord gaat met bepaalde zaken hoort niet in de Filipijnse cultuur, dus verkiest men eerder om zich te verhullen in een groot stilzwijgen, zonderd zich men af, lastig voor ons westerse mannen om te begrijpen wat men gedaan heeft, en dus ook lastig om er iets aan te kunnen doen.

Nu we het fenomeen tampo kennen moeten we ons blijkbaar niet teveel zorgen over maken, het waait vanzelf voorbij en daags nadien is er geen vuiltje aan de lucht, in mijn geval heb ik een poging ondernomen om te praten de dag nadien maar daar kwam dan geen reactie op, dat was gisteren en vandaag is een andere dag!

Het is toch wel even wennen moet ik zeggen, maar wel handig om discussies te vermijden, met de eventuele escalaties die daaruit kunnen ontstaan. En als ze de dag nadien poeslief is, in de brede zin van het woord, dan stoort mij dat niet!

ganda

Citaat van: stip66 op maandag  7 juni 2010, 08:26:33


Ondertussen heeft ze wel geleerd dat sorry zeggen geen vernedering is voor haar als ze fout bezig is en de invallen die ze heeft ook eens langs de andere kant te bekijken, meer bepaald vanuit het oogpunt van haar echtgenoot.....


Dat heeft bij mij lang geduurd voor ze dat kon, eerlijk gezegd ze heeft het er nu no moeilijk mee.

Ze gebaard nog liever van kromme aas en doet dan of er niks aan de hand is/was.


Queen Nefertiti

Tip:

Als de vrouw bezig is met "tampo"  moet je gewoon super lief (suyo) zijn met haar, het zal haar hart doen smelten en poef! is de tampo weg.  :kusxe8:

opinie

Ter verbetering van de relatie is het toch beter dat men zoiets uitpraat.
De indruk die anders ontstaat, is dat het enkel gaat om de extra aandacht! Een beetje als een kind dat stout is om aandacht te krijgen. Als echter een diepere oorzaak erachter schuilgaat,kan dat op langere termijn leiden tot relatieproblemen.
Het is een tweewegsstraat: begrip voor de Filippijnse cultuur maar ook voor de Westerse openheid.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tampo
Tampo is ook een manier om zichzelf en anderen gezichtsverlies te besparen omdat een directe confrontatie als een bedreiging gezien wordt van de vlotte interpersoonlijke relaties die zo hoog gewaardeerd staan in de Filipijnse samenleving.

Het risico is dat men "tampo" misbruikt om kritiek op fouten te negeren of te ontkennen. Een open discussie houdt het risoco in dat men dient toe te geven dat men inderdaad een fout maakte. Let wel, ik heb het dan over opbouwende kritiek.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Digos

CitaatHet risico is dat men "tampo" misbruikt om kritiek op fouten te negeren of te ontkennen. Een open discussie houdt het risoco in dat men dient toe te geven dat men inderdaad een fout maakte. Let wel, ik heb het dan over opbouwende kritiek.

Is ook zo

CitaatLet wel, ik heb het dan over opbouwende kritiek.

Dat komt ook wel goed, maar duurt wat langer voor ze toegeven en ze moeten soms eerst eens botsen.
LIVE ONCE - LIVE IT

josv

Citaat van: opinie op maandag 25 april 2011, 21:21:20
Een open discussie houdt het risoco in dat men dient toe te geven dat men inderdaad een fout maakte. Let wel, ik heb het dan over opbouwende kritiek.
Open discussie met een filipina tijdens tamo-tijd ? ? ?  :haha: Onbegonnen werk ! Bij ons mondde het nog wel eens uit in op de bank slapen. De eerste keer schrok ik me rot en dacht "wat heb ik nu weer gedaan", ik was me echt van kwaad bewust. Van alles geprobeerd om d'r weer terug in bed te krijgen maar er was geen land mee te bezeilen. De volgende keren heb ik 'r gewoon laten gaan. Nu nergens last meer van  :lachen:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Phille

Citaat van: josv op dinsdag 26 april 2011, 06:22:45
Citaat van: opinie op maandag 25 april 2011, 21:21:20
Een open discussie houdt het risoco in dat men dient toe te geven dat men inderdaad een fout maakte. Let wel, ik heb het dan over opbouwende kritiek.
Open discussie met een filipina tijdens tamo-tijd ? ? ?  :haha: Onbegonnen werk ! Bij ons mondde het nog wel eens uit in op de bank slapen. De eerste keer schrok ik me rot en dacht "wat heb ik nu weer gedaan", ik was me echt van kwaad bewust. Van alles geprobeerd om d'r weer terug in bed te krijgen maar er was geen land mee te bezeilen. De volgende keren heb ik 'r gewoon laten gaan. Nu nergens last meer van  :lachen:

In mijn ervaring, het is wel even wennen: gewoon laten doen en de dag erna is er geen vuiltje aan de lucht ...  :happy:

opinie

Citaat van: josv op dinsdag 26 april 2011, 06:22:45
Open discussie met een filipina tijdens tamo-tijd ? ? ?  :haha: Onbegonnen werk !

En dan zeggen ze stijfkoppige Hollanders?  :lachen: Is je vrouw dus al meer ingeburgerd dan je dacht.  :biggrinn:

Serieus, ik geef toch de voorkeur aan communicatie. Na 20 jaar lukt dat redelijk.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

josv

Communicatie is ok !! Ben zelf de 1e die anderen probeeeeeeeeert uit te leggen wat ik bedoel etc. etc. Maar proberen te communiceren tijdens tampo-time, nehhhhhh. Maar begrijp me goed, die tijd heb ik al achter de rug. Als het fenomeen weer dreigt boven te komen drijven dan is het gewoon  :benweg: :floet:

Maar dat neemt niet weg natuurlijk dat je altijd effe moet zoeken naar de reden van dat tampo-gedoe. Maar geloof me, na 5 minuten van "self-reflection" weet ik meestal al genoeg  :daag: :benweg:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....