Trouwen in Filippijnen en getuigen

Gestart door ron, dinsdag 22 februari 2011, 07:49:50

Vorige topic - Volgende topic

ron

Er zal ongetwijfeld al een keer een vraag omtrent dit geweest zijn maar kan het niet vinden.
Ook wij gaan dit jaar trouwen in de phils maar er zijn mij een aantal dingen nog niet geheel duidelijk met gestelde regels aldaar.

Ten eerste wie heeft er ervaring met de gestelde 10 day rule , ik hoor van verschillende kanten dat na het verkrijgen van de LC en de aanvraag bij het betreffende gemeente huis minimaal 10 dagen gewacht moet worden alvorens te kunnen trouwen ?
En maakt dit verschil in welke gemeentehuis dit aangevraagt wordt, moet dit aangevraagt worden op het gemeentehuis waar de trouw gaat plaats vinden wij willen trouwen op Palawan maar zullen eerst in manila zijn voor de LC en hebben eigenlijk het plan om pas 3 a 4 dagen voor de trouw naar Palawan te gaan.

ten tweede een goede vriend van mij van hier wordt mijn getuige heeft iemand een idee ten aanzien van eventuele documenten die overlegt moeten worden in de Filippijnen voor getuigen ?

Johan En Elvie

Ron,

Normaal moet het wel degelijk 10 dagen uithangen in het gemeentehuis waar je gaat trouwen, ik heb al gevallen geweten waar ze het niet zo nauw namen en dit niet nodig was, het hangt allemaal af van plaats tot plaats.
Best is om die vraag rechtstreeks in het gemeentehuis daar te stellen misschien kan daar wel een mouw aan gepast worden bij jullie wie weet?
Maar let op hé, het kan zijn dat het gemeentehuis deze regel niet hanteert dat ze u vlugger laten trouwen maar dat je dan in de verdere procedure problemen krijgt bij andere instanties omdat je die regel niet hebt gerespecteerd en dan ben je nog verder van huis.
Ik zou in jouw geval er toch voor zorgen dat je het volgens het boekje doet en daar wat langer blijven, het is daar heel mooi op Palawan hoor waarom zo een haast?
Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

Phille

Citaat van: ron op dinsdag 22 februari 2011, 07:49:50
Er zal ongetwijfeld al een keer een vraag omtrent dit geweest zijn maar kan het niet vinden.
Ook wij gaan dit jaar trouwen in de phils maar er zijn mij een aantal dingen nog niet geheel duidelijk met gestelde regels aldaar.

Ten eerste wie heeft er ervaring met de gestelde 10 day rule , ik hoor van verschillende kanten dat na het verkrijgen van de LC en de aanvraag bij het betreffende gemeente huis minimaal 10 dagen gewacht moet worden alvorens te kunnen trouwen ?
En maakt dit verschil in welke gemeentehuis dit aangevraagt wordt, moet dit aangevraagt worden op het gemeentehuis waar de trouw gaat plaats vinden wij willen trouwen op Palawan maar zullen eerst in manila zijn voor de LC en hebben eigenlijk het plan om pas 3 a 4 dagen voor de trouw naar Palawan te gaan.

ten tweede een goede vriend van mij van hier wordt mijn getuige heeft iemand een idee ten aanzien van eventuele documenten die overlegt moeten worden in de Filippijnen voor getuigen ?

Beste Ron,

:congratualtionsis0: met jullie trouw.

Die 10 dagen wachttijd slaat op het moment van de aanvraag van de marriage license en de effectieve trouwdatum en niet zozeer op de LC (attest geen huwelijksbeletsel) als dusdanig. Naar wat ik begrepen heb dient de marriage license aangevraagd worden bij de gemeente waar je wenst te trouwen. Als jij slechts 3 à 4 dagen voor de trouw naar Palawan gaat heb je een probleem met de 10 dagen wachttijd.

Mijne beste maat is ook van België afgekomen om mijn getuige te zijn, echter ... diene heeft geen enkel document moeten tekenen, welk ik een beetje raar vond, maar soit zo was het nu eenmaal; de familie had zelf twee getuigen geregeld.

Zijn alle documenten van je aanstaande al geregeld? Zij heeft ook een CENOMAR nodig (is hetzelfde als het attest geen huwelijksbeletsel), hiervoor heeft ze een geboorte akte nodig, heeft ze die al? Hoe oud is je aanstaande als ik vragen mag? Want er zijn nog een aantal regels die men in acht moet nemen, jonger dan 21 heeft ze een ouderlijke goedkeuring nodig, jonger dan 24 heeft ze een ouderlijk advies nodig. Tevens is er ook nog een pre-marriage counceling certificate nodig indien jonger dan 24.

Groetjes

Kano

De 10 dagen wachttijd zijn wettelijk verplicht.

Family Code:

Art. 17. The local civil registrar shall prepare a notice which shall contain the full names and residences of the applicants for a marriage license and other data given in the applications. The notice shall be posted for ten consecutive days on a bulletin board outside the office of the local civil registrar located in a conspicuous place within the building and accessible to the general public. This notice shall request all persons having knowledge of any impediment to the marriage to advise the local civil registrar thereof. The marriage license shall be issued after the completion of the period of publication. (63a)



Er zijn twee meerderjarige getuigen nodig, die zullen dus kunnen volstaan met een identiteitsbewijs waaruit blijkt dat zij meerderjarig zijn.


Art. 3. The formal requisites of marriage are:
(1) Authority of the solemnizing officer;
(2) A valid marriage license except in the cases provided for in Chapter 2 of this Title; and
(3) A marriage ceremony which takes place with the appearance of the contracting parties before the solemnizing officer and their personal declaration that they take each other as husband and wife in the presence of not less than two witnesses of legal age. (53a, 55a)
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Johan En Elvie

Dus echt veel beter Ron dat je u aan de regels houd om alle problemen achteraf te vermijden hoor.
Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

rambonsusay

Beste Ron de 10 dagen wachttijd moet je best respecteren en wat betreft de getuigen , mijne collega van het werk was ook op onze bruiloft als getuige en die heeft geen enkel document nodig gehad  heeft wel mogen tekenen   :biggrinn:

groetjes danny en anna  :daag:

Tinulang_Manok

En controleer ook of ze het document ook daadwerkelijk buiten hangen, dat was men bij ons vergeten en dat gaf na 10 dagen toch wat consternatie....
Uiteindelijk 10 seconden filipino time toch wel genoeg te zijn  :thumb:
Amare et sapere vix deo conceditur

xav

wanneer is het juist dat je gaat trouwen Ron...? binnen enkele weken ben ik terug op Palawan  :biggrinn: ...

MadRed

Ik vond het eerst een nogal dom iets om het 10 dagen van te voren aan te moeten vragen maar daarna realiseerde ik dat het hier net zo dom gaat.
Zie het als ondertrouw in Nl. Dat moet ook minimaal 2 weken voor het trouwen gebeuren.....

ron

Citaat van: Johan En Elvie op dinsdag 22 februari 2011, 08:39:06
Ron,

Normaal moet het wel degelijk 10 dagen uithangen in het gemeentehuis waar je gaat trouwen, ik heb al gevallen geweten waar ze het niet zo nauw namen en dit niet nodig was, het hangt allemaal af van plaats tot plaats.
Best is om die vraag rechtstreeks in het gemeentehuis daar te stellen misschien kan daar wel een mouw aan gepast worden bij jullie wie weet?
Maar let op hé, het kan zijn dat het gemeentehuis deze regel niet hanteert dat ze u vlugger laten trouwen maar dat je dan in de verdere procedure problemen krijgt bij andere instanties omdat je die regel niet hebt gerespecteerd en dan ben je nog verder van huis.
Ik zou in jouw geval er toch voor zorgen dat je het volgens het boekje doet en daar wat langer blijven, het is daar heel mooi op Palawan hoor waarom zo een haast?

Langer blijven op palawan is geen probleem het is inderdaad erg mooi daar :D en zekers geen haast.
Het plan wat wij nu hebben en zo valt ook mijn vrije dagen is op 2 november aankomen in manila , naar ambassade voor de LC waarvan ik hoop dat deze 2 dagen laters toch wel klaar moet zijn, en dan naar palawan vliegen.
Waar wij dan de zaterdag erna zouden willen trouwen ( 12Nov ) dan nog een dagje of wat in palawan en dan weer eens door naar een ander eiland voor de rest van de vakantie.

Citaat van: Phille op dinsdag 22 februari 2011, 08:45:23

Beste Ron,

:congratualtionsis0: met jullie trouw.

Die 10 dagen wachttijd slaat op het moment van de aanvraag van de marriage license en de effectieve trouwdatum en niet zozeer op de LC (attest geen huwelijksbeletsel) als dusdanig. Naar wat ik begrepen heb dient de marriage license aangevraagd worden bij de gemeente waar je wenst te trouwen. Als jij slechts 3 à 4 dagen voor de trouw naar Palawan gaat heb je een probleem met de 10 dagen wachttijd.

Mijne beste maat is ook van België afgekomen om mijn getuige te zijn, echter ... diene heeft geen enkel document moeten tekenen, welk ik een beetje raar vond, maar soit zo was het nu eenmaal; de familie had zelf twee getuigen geregeld.

Zijn alle documenten van je aanstaande al geregeld? Zij heeft ook een CENOMAR nodig (is hetzelfde als het attest geen huwelijksbeletsel), hiervoor heeft ze een geboorte akte nodig, heeft ze die al? Hoe oud is je aanstaande als ik vragen mag? Want er zijn nog een aantal regels die men in acht moet nemen, jonger dan 21 heeft ze een ouderlijke goedkeuring nodig, jonger dan 24 heeft ze een ouderlijk advies nodig. Tevens is er ook nog een pre-marriage counceling certificate nodig indien jonger dan 24.

Groetjes

Phille jij ook nog gefeliciteerd met jouw trouwen hopen dat je mooie bruid snel bij jou kan zijn ;)

Alle papieren voor mijn aanstaande zijn al geregeld of zullen vernieuwd worden, aangezien wij al bijna 2 jaar samenwonen hier in holland zijn sommige documenten al weer verlopen ( max 6 maanden geldig enz. )
Pre-marriage counceling is bij ons niet aan de orde zo ver ik weet mijn aanstaande is tegen de tijd dat we gaan trouwen 29

Citaat van: xav op dinsdag 22 februari 2011, 12:52:47
wanneer is het juist dat je gaat trouwen Ron...? binnen enkele weken ben ik terug op Palawan  :biggrinn: ...

hahaah helaas xav huwelijk zal rond half november plaats vinden.

Citaat van: MadRed op dinsdag 22 februari 2011, 13:55:33
Ik vond het eerst een nogal dom iets om het 10 dagen van te voren aan te moeten vragen maar daarna realiseerde ik dat het hier net zo dom gaat.
Zie het als ondertrouw in Nl. Dat moet ook minimaal 2 weken voor het trouwen gebeuren.....

Klopt dat je hier in holland dat ook minmaal 2 weken van te voren moet aanvragen de zogenaamde ondertrouw.
Die 10 dagen termijn snap ik opzich wel Waar het mij eigenlijk het meeste omgaat is kun je die 10 dagen termijn omzeilen door bv. van hieruit of door familie aldaar het huwelijk aan te kondigen zeg maar zonder dat de LC al afgegeven is of moet je dit persoonlijk bij het betreffende gemeentehuis aldaar doen.
Ik probeer dat een beetje uit te zoeken i.v.m. datum planning en ik niet voor rare verrassingen wil komen daar, aangezien mijn aanstaande van Negros komt en er toch een aantal familie leden / vrienden zullen overkomen zullen we een redelijk strake planning moeten maken aangezien ik zelf ook maar 4 weken van het werk weg kan en ik eigenlijk na het trouwen toch wel wat plannen heb om lekker samen nog wat tijd door te brengen op andere eilanden.

mijn tijdlijn is een beetje als volgt 1 nov vertrek AMS aankomst manila 2 nov dan naar ambassade LC regelen en dan 4 of 5 nov naar palawan , trouwen 12 nov vertrek palawan 14 of 15 nov en dan tot 28 nov rondreizen en dan jammer genoeg 30 nov weer terug naar holland

Phille

Citaat van: ron op dinsdag 22 februari 2011, 15:40:51
Citaat van: Johan En Elvie op dinsdag 22 februari 2011, 08:39:06
Ron,

Normaal moet het wel degelijk 10 dagen uithangen in het gemeentehuis waar je gaat trouwen, ik heb al gevallen geweten waar ze het niet zo nauw namen en dit niet nodig was, het hangt allemaal af van plaats tot plaats.
Best is om die vraag rechtstreeks in het gemeentehuis daar te stellen misschien kan daar wel een mouw aan gepast worden bij jullie wie weet?
Maar let op hé, het kan zijn dat het gemeentehuis deze regel niet hanteert dat ze u vlugger laten trouwen maar dat je dan in de verdere procedure problemen krijgt bij andere instanties omdat je die regel niet hebt gerespecteerd en dan ben je nog verder van huis.
Ik zou in jouw geval er toch voor zorgen dat je het volgens het boekje doet en daar wat langer blijven, het is daar heel mooi op Palawan hoor waarom zo een haast?

Langer blijven op palawan is geen probleem het is inderdaad erg mooi daar :D en zekers geen haast.
Het plan wat wij nu hebben en zo valt ook mijn vrije dagen is op 2 november aankomen in manila , naar ambassade voor de LC waarvan ik hoop dat deze 2 dagen laters toch wel klaar moet zijn, en dan naar palawan vliegen.
Waar wij dan de zaterdag erna zouden willen trouwen ( 12Nov ) dan nog een dagje of wat in palawan en dan weer eens door naar een ander eiland voor de rest van de vakantie.

Citaat van: Phille op dinsdag 22 februari 2011, 08:45:23

Beste Ron,

:congratualtionsis0: met jullie trouw.

Die 10 dagen wachttijd slaat op het moment van de aanvraag van de marriage license en de effectieve trouwdatum en niet zozeer op de LC (attest geen huwelijksbeletsel) als dusdanig. Naar wat ik begrepen heb dient de marriage license aangevraagd worden bij de gemeente waar je wenst te trouwen. Als jij slechts 3 à 4 dagen voor de trouw naar Palawan gaat heb je een probleem met de 10 dagen wachttijd.

Mijne beste maat is ook van België afgekomen om mijn getuige te zijn, echter ... diene heeft geen enkel document moeten tekenen, welk ik een beetje raar vond, maar soit zo was het nu eenmaal; de familie had zelf twee getuigen geregeld.

Zijn alle documenten van je aanstaande al geregeld? Zij heeft ook een CENOMAR nodig (is hetzelfde als het attest geen huwelijksbeletsel), hiervoor heeft ze een geboorte akte nodig, heeft ze die al? Hoe oud is je aanstaande als ik vragen mag? Want er zijn nog een aantal regels die men in acht moet nemen, jonger dan 21 heeft ze een ouderlijke goedkeuring nodig, jonger dan 24 heeft ze een ouderlijk advies nodig. Tevens is er ook nog een pre-marriage counceling certificate nodig indien jonger dan 24.

Groetjes

Phille jij ook nog gefeliciteerd met jouw trouwen hopen dat je mooie bruid snel bij jou kan zijn ;)

Alle papieren voor mijn aanstaande zijn al geregeld of zullen vernieuwd worden, aangezien wij al bijna 2 jaar samenwonen hier in holland zijn sommige documenten al weer verlopen ( max 6 maanden geldig enz. )
Pre-marriage counceling is bij ons niet aan de orde zo ver ik weet mijn aanstaande is tegen de tijd dat we gaan trouwen 29

Citaat van: xav op dinsdag 22 februari 2011, 12:52:47
wanneer is het juist dat je gaat trouwen Ron...? binnen enkele weken ben ik terug op Palawan  :biggrinn: ...

hahaah helaas xav huwelijk zal rond half november plaats vinden.

Citaat van: MadRed op dinsdag 22 februari 2011, 13:55:33
Ik vond het eerst een nogal dom iets om het 10 dagen van te voren aan te moeten vragen maar daarna realiseerde ik dat het hier net zo dom gaat.
Zie het als ondertrouw in Nl. Dat moet ook minimaal 2 weken voor het trouwen gebeuren.....

Klopt dat je hier in holland dat ook minmaal 2 weken van te voren moet aanvragen de zogenaamde ondertrouw.
Die 10 dagen termijn snap ik opzich wel Waar het mij eigenlijk het meeste omgaat is kun je die 10 dagen termijn omzeilen door bv. van hieruit of door familie aldaar het huwelijk aan te kondigen zeg maar zonder dat de LC al afgegeven is of moet je dit persoonlijk bij het betreffende gemeentehuis aldaar doen.
Ik probeer dat een beetje uit te zoeken i.v.m. datum planning en ik niet voor rare verrassingen wil komen daar, aangezien mijn aanstaande van Negros komt en er toch een aantal familie leden / vrienden zullen overkomen zullen we een redelijk strake planning moeten maken aangezien ik zelf ook maar 4 weken van het werk weg kan en ik eigenlijk na het trouwen toch wel wat plannen heb om lekker samen nog wat tijd door te brengen op andere eilanden.

mijn tijdlijn is een beetje als volgt 1 nov vertrek AMS aankomst manila 2 nov dan naar ambassade LC regelen en dan 4 of 5 nov naar palawan , trouwen 12 nov vertrek palawan 14 of 15 nov en dan tot 28 nov rondreizen en dan jammer genoeg 30 nov weer terug naar holland

Ron, tijdens de marriage license aanvraag heeft men wel degelijk naar het LC gevraagd, de burgemeester wilde het met eigen ogen zien, dus dat document moet zeker beschikbaar zijn.

Ik heb even de datum van mijn LC bekeke, ons interview was op 18/01, de datum op het document was 19/01, hou hier dus ook rekening mee.

Als jij op 2 nov. in Manila toekomt kan je op donderdag 3 nov naar de ambassade en zal je document de dinsdag erop beschikbaar zijn, welke dan 8 november is, de datum op het document zal dan of 4 november of 7 november zijn, afhankelijk wanneer het precies ondertekend zal worden door de consul, dus zal 12 november niet echt lukken (ik weet niet of er al dan niet iets geregeld kan worden daar ik dit probleem niet had, ik was ruimschoots op tijd). Op 4 of 5 november naar Palawan vertrekken zal ook niet lukken.

Ø        op dinsdag zal het attest op vrijdag dezelfde week uitgereikt worden. (in de praktijk is het donderdag ipv vrijdag)
Ø        op donderdag zal het attest op dinsdag van de volgende week uitgereikt worden





ron

Citaat van: Phille op dinsdag 22 februari 2011, 16:36:17
Ron, tijdens de marriage license aanvraag heeft men wel degelijk naar het LC gevraagd, de burgemeester wilde het met eigen ogen zien, dus dat document moet zeker beschikbaar zijn.

Ik heb even de datum van mijn LC bekeke, ons interview was op 18/01, de datum op het document was 19/01, hou hier dus ook rekening mee.

Als jij op 2 nov. in Manila toekomt kan je op donderdag 3 nov naar de ambassade en zal je document de dinsdag erop beschikbaar zijn, welke dan 8 november is, de datum op het document zal dan of 4 november of 7 november zijn, afhankelijk wanneer het precies ondertekend zal worden door de consul, dus zal 12 november niet echt lukken (ik weet niet of er al dan niet iets geregeld kan worden daar ik dit probleem niet had, ik was ruimschoots op tijd). Op 4 of 5 november naar Palawan vertrekken zal ook niet lukken.

Ø        op dinsdag zal het attest op vrijdag dezelfde week uitgereikt worden. (in de praktijk is het donderdag ipv vrijdag)
Ø        op donderdag zal het attest op dinsdag van de volgende week uitgereikt worden

Phille, naar wat ik lees op de website van de nederlandse ambassade in manila de LC aanvragen indien alle documenten juist zijn wordt deze uitgegeven de zelfde dag of anders de volgende werkdag " If your documents meet the set requirements the "Legal Capacity" can be issued the same day or at most the next business day"
zo in principe zou dit moeten kunnen op donderdag 3 nov vroeg in de ochtend naar de ambassade en dan vrijdag 4 november ophalen maar dat is wat ik zeg " in principe " de Filippijnen kennende en dan met name de ambtelijke molens daar die draaien nooit zo snel.

Ach en anders als die 10 dagen de issue gaan worden trouwen we toch een weekje later :D big deal , de tempraturen zijn er toch wel goed en vermaken doen we ons daar altijd uitstekend dus weekje extra palawan is geen straf any way  :lachen:

tompoes0

Ron,
Ik heb mijn interview voor de LC op donderdagvoormiddag gehad en mocht er diezelfde dag om 14u al achter komen; heb er wel heel beleefd achter gevraagd of het mogelijk was
Maar wat voor mij op dat moment kon, kan voor jou weer helemaal anders zijn dus ik zou er toch nooit van uit gaan
Zorg er in elk geval voor dat je voldoende tijd voorziet voor alles omtrent je trouw zodat je eventuele onvoorziene omstandigheden ook nog kan opvangen. grtz

Digos

#13
Jullie reply's zijn wel correct op zich, maar houd wel rekening met de nationaliteit van de leden, wat telt in de  :nederlandsevlag: ambassade is mischien compleet anders in de  :belgiesmiley: ambassade.

Phille en tompoes0 zijn  :belgiesmiley: en ron  :nederlandsevlag:

K'zeg het maar om misverstanden te vermijden.

O0

LIVE ONCE - LIVE IT

Rich

Goeie opmerking Digos  :thumb: Ik zat het me ook al zo'n beetje af te vragen  :jajaja:
Rich de Nederbelg.

ladgar

De mariage license kan enkel aangevraagd worden in de officiele woonplaats van uw aanstaande . Daarmee kan dan een huwelijk gesloten worden overal op de Filippijnen. (license is 120 dagen geldig).
Ik ben al getuige (ninong) geweest op een trouw en heb totaal niets moeten voorleggen.
Er bestaat mogelijkheid om de aanvraag van de mariage license reeds uit te hangen alvorens u de legal capacity hebt , u moet dan de legal capacity  pas hebben wanneer de mariage license uitgereikt wordt.
De civil registrar van de gemeente van uw aantstaande moet dat wel willen doen.
Belgen doen dat best niet want de belgische ambassade eist dat de mariage license pas aangevraagd wordt nadat de legal capacity gegeven is.

ron

Citaat van: ladgar op dinsdag 22 februari 2011, 20:15:10
De mariage license kan enkel aangevraagd worden in de officiele woonplaats van uw aanstaande . Daarmee kan dan een huwelijk gesloten worden overal op de Filippijnen. (license is 120 dagen geldig).
Ik ben al getuige (ninong) geweest op een trouw en heb totaal niets moeten voorleggen.
Er bestaat mogelijkheid om de aanvraag van de mariage license reeds uit te hangen alvorens u de legal capacity hebt , u moet dan de legal capacity  pas hebben wanneer de mariage license uitgereikt wordt.
De civil registrar van de gemeente van uw aantstaande moet dat wel willen doen.
Belgen doen dat best niet want de belgische ambassade eist dat de mariage license pas aangevraagd wordt nadat de legal capacity gegeven is.

Ladgar tnxs voor je antwoord , het enige nadeel is en ik weet niet hoe ze daar in de filipijnen mee omgaan mijn aanstaande woont al 5 jaar niet meer op de filippijnen.
Maar staat nog wel steeds ingeschreven in haar geboorte stad , zou inderdaad wel ideaal wezen als je al een mariage license kan aanvragen voor de LC.
Alleen nog even uitzoeken of dat in persoon moet gebeuren of dat het geaccepteerd wordt als dit door een familie lid gedaan wordt.

Citaat van: Digos op dinsdag 22 februari 2011, 20:03:27
Jullie reply's zijn wel correct op zich, maar houd wel rekening met de nationaliteit van de leden, wat telt in de  :nederlandsevlag: ambassade is mischien compleet anders in de  :belgiesmiley: ambassade.

Phille en tompoes0 zijn  :belgiesmiley: en ron  :nederlandsevlag:

K'zeg het maar om misverstanden te vermijden.

@Digos :D ja daar hield ik zelf al rekening mee dat er verschillen zullen zijn dan de belgische en nederlandse ambassade, zoals als phille aangaf duurde het wat langer voor de LC bij de belgische ambassade terwijl de nederlandse aangeeft de LC de zelfde of uiterlijk de volgende werkdag te leveren.

Phille

Citaat van: ron op dinsdag 22 februari 2011, 20:52:41
Citaat van: ladgar op dinsdag 22 februari 2011, 20:15:10
De mariage license kan enkel aangevraagd worden in de officiele woonplaats van uw aanstaande . Daarmee kan dan een huwelijk gesloten worden overal op de Filippijnen. (license is 120 dagen geldig).
Ik ben al getuige (ninong) geweest op een trouw en heb totaal niets moeten voorleggen.
Er bestaat mogelijkheid om de aanvraag van de mariage license reeds uit te hangen alvorens u de legal capacity hebt , u moet dan de legal capacity  pas hebben wanneer de mariage license uitgereikt wordt.
De civil registrar van de gemeente van uw aantstaande moet dat wel willen doen.
Belgen doen dat best niet want de belgische ambassade eist dat de mariage license pas aangevraagd wordt nadat de legal capacity gegeven is.

Ladgar tnxs voor je antwoord , het enige nadeel is en ik weet niet hoe ze daar in de filipijnen mee omgaan mijn aanstaande woont al 5 jaar niet meer op de filippijnen.
Maar staat nog wel steeds ingeschreven in haar geboorte stad , zou inderdaad wel ideaal wezen als je al een mariage license kan aanvragen voor de LC.
Alleen nog even uitzoeken of dat in persoon moet gebeuren of dat het geaccepteerd wordt als dit door een familie lid gedaan wordt.

Citaat van: Digos op dinsdag 22 februari 2011, 20:03:27
Jullie reply's zijn wel correct op zich, maar houd wel rekening met de nationaliteit van de leden, wat telt in de  :nederlandsevlag: ambassade is mischien compleet anders in de  :belgiesmiley: ambassade.

Phille en tompoes0 zijn  :belgiesmiley: en ron  :nederlandsevlag:

K'zeg het maar om misverstanden te vermijden.

@Digos :D ja daar hield ik zelf al rekening mee dat er verschillen zullen zijn dan de belgische en nederlandse ambassade, zoals als phille aangaf duurde het wat langer voor de LC bij de belgische ambassade terwijl de nederlandse aangeeft de LC de zelfde of uiterlijk de volgende werkdag te leveren.

Mijn excuses, daar had ik niet aan gedacht  :weetikniet: iedereen is toch Vlaming  :happy:

Kano

Ron, de marriage license zullen jullie persoonlijk moeten aanvragen en ondertekenen.  Je kunt proberen de marriage license aan te vragen voordat je de Legal capacity hebt, maar dat is in elk geval niet gebruikelijk want men zal niet vaak werk gaan verzetten voordat alles compleet en in orde is. 
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

ron

Citaat van: Kano op woensdag 23 februari 2011, 04:22:33
Ron, de marriage license zullen jullie persoonlijk moeten aanvragen en ondertekenen.  Je kunt proberen de marriage license aan te vragen voordat je de Legal capacity hebt, maar dat is in elk geval niet gebruikelijk want men zal niet vaak werk gaan verzetten voordat alles compleet en in orde is. 

Een tante van mijn aanstaande werkt op het gemeentehuis in haar geboorte plaatst dus even kijken wat er te regelen valt.
En anders een little change of plans :D dan gaan we eerst naar Negros voor een aantal dagen om die marriage license te regelen en vliegen daarna naar palawan om te trouwen is ook niet echt een probleem.

dolfijn76

Hi Ron,

Als je vrouw al 5 jaar in Nederland woont waarom trouwen jullie dan niet eerst voor de wet in Nederland.  Dan kan je achteraf nog het kerkelijk huwelijk of een huwelijks ceremonie in de Filippijnen doen.  Dan hoef je dat gedoe met de ambassade niet te doen.  Ik neem aan dat je vrouw legaal in Nederland is. 
In België is het huwelijk voor de wet dat geld.  Wij zijn in 2005 voor de wet in België getrouwd en in 2007 voor de kerk in Cebu.  Wij dienden niet langs de belgische ambassade te gaan.  Dat papiertje dat je daar krijgt schijnt voornamelijk van belang te zijn voor de latere gezinshereniging.  Als je dan niet het papiertje van de ambassade hebt voor je huwelijk heb je problemen met je visum aanvraag.  Maar als je reeds voor de wet trouwt in Nederland voor jou dan is dat papier niet van toepassing daar je vrouw reeds legaal in Nederland is en dat je bijgevolg geen gezinsherenigings visum moet aanvragen.

Het is wel zo dat als je in Nederland voor de wet trouwt je tevens die 10 dagen regel moet respecteren.  Dan moet je dat papiertje 10 dagen in de Filippijnse ambassade laten uithangen. Nu maakt niet daar je zegt dat die regel zoiezo ook voor Nederland van toepassing is.

Dan heb je vaak iets minder problemen met die 10 dagen regel ginderachter omdat het eigenlijk om een ceremonie gaat daar jullie reeds wettelijk getrouwd zijn.  Hou er ook rekening mee dat 1 en 2 november officiele feestdagen zijn in de Filippijnen en vele instanties gesloten zijn rond die periode.

Wij hebben daar ons kerkelijk huwelijk gedaan op 3 november en waren op 26 oktober toegekomen in Cebu.  In die tijd hebben we het interview gedaan en het papiertje laten uithangen wat per uitzondering werd toegestaan voor minder dan 10 dagen. In ieder geval hebben wij niet veel problemen ondervonden buiten redelijk veel heen en weer geloop.

In ieder geval proficiat met je aankomende huwelijk!

josv

Citaat van: dolfijn76 op donderdag 24 februari 2011, 08:25:07
Als je vrouw al 5 jaar in Nederland woont waarom trouwen jullie dan niet eerst voor de wet in Nederland.

Volgens mij heeft Ron niet gezegt dat ze in  :nederlandsevlag: woont.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

dolfijn76

Citaat van: josv op donderdag 24 februari 2011, 09:35:38
Citaat van: dolfijn76 op donderdag 24 februari 2011, 08:25:07
Als je vrouw al 5 jaar in Nederland woont waarom trouwen jullie dan niet eerst voor de wet in Nederland.

Volgens mij heeft Ron niet gezegt dat ze in  :nederlandsevlag: woont.

Sorry Jos het was geen 5 jaar maar 2 jaar zie hier citaat :

"Alle papieren voor mijn aanstaande zijn al geregeld of zullen vernieuwd worden, aangezien wij al bijna 2 jaar samenwonen hier in holland zijn sommige documenten al weer verlopen ( max 6 maanden geldig enz. )"

ron

@ Dolfijn mijn aanstaande woont inderdaad al 2 jaar in Nederland ( infeite al 6 jaar in europa ) wij hebben er aan gedacht ja om eerst in Nederland te trouwen maar na een berg gezeur met de gemeente alhier dat maar snel over boord gezet en besloten in de Filippijnen te trouwen.

Mijn aanstaande is hier bij mij komen wonen en wij hebben gewoon de gehele visum procedure doorlopen met enige verschil omdat zij al werkzaam was binnen een europees land hoefde zij geen inburgering in land van herkomst te doen.
Maar wij hebben wel de gehele papier winkel mogen doen cenomar , birthcertificate noem maar op , wat blijkt nu de IND accepteerd wel gewoon alle documenten met de zogenaamde redribbon ( legalized bij department of foreigner afair ) visum is toegewezen , eerst 1 jaars visum na eerste jaar het visum voor 5 jaar gekregen, mijn vriendin staat gewoon hier op dit adres inschreven als samenwoonden enz enz geen vuiltje aan de lucht zou je zeggen.
TOT je naar de gemeente gaat en gaat vragen welke papieren we nodig hebben om te trouwen dan blijkt ineens dat de redribbon op het geboorte certificaat en op de cenomar niet voldoende is er moet een stempel op van de nederlandse ambassade in manila , dat stempel zou dan moeten bevestigen dat de documenten echt zijn en dat de DFA zijn werk goed gedaan heeft.
Wel vreemd dan dat de IND deze papieren gewoon accepteerd tijdens de visum aanvraag , en als je dat dan tegen de gemeente zegt dat die zeggen ja maar wij hebben niks met de IND te maken wat hun doen moeten ze zelf weten, wij hebben andere regels.

Nu kan ik 2 dingen of die hele zooi papieren weer opnieuw aanvragen daar desnoods via familie en het gehele legalisatie process doorlopen en dan op laten sturen naar Nederland of gewoon tegen de gemeente zeggen .... dikke vinger bekijk het maar met je papieren ik trouw wel in de Filippijnen.
Het plan was toch al om in november weer een maandje die kant op te gaan , de documenten moeten toch allemaal weer door de molen nou dan trouwen we daar wel lekker op een wit strand ;) laten op voorhand de papieren die mijn aanstaande nodig heeft allemaal lekker door de molen gaan dat wordt geregeld door familie tegen de tijd dat wij er zijn is dat allemaal klaar , LC voor mij aanvragen bij de ambassade en klaar zijn we.

We hebben ondertussen via familie die op het gemeentehuis werkt in mijn aanstaande haar geboorte plaats een aantal dingen achterhaald.

Je kan een marriage licens overal in de Filippijnen aanvragen hoeft niet speciaal in de stad waar je geboren / ingeschreven staat.
Na het verkrijgen van de marriage licens kun je overal in de Filippijnen gewoon trouwen.
De 10 dagen regel blijft zo ie zo van kracht , die kan wel omzeilt worden eventueel maar dat brengt wat andere gevaren met zich mee.
Als namelijk blijkt tijdens inschrijven bij NSO dat de 10 wachtdagen niet in acht zijn genomen en je hebt daar een pennelikker zitten dan kan het hele huwelijk ongeldig worden verklaard.

Dus we hebben nu maar besloten om als we die LC van mij hebben we lekker naar palawan vliegen daar de huwelijks aangifte doen en vervolgens vrolijk 10 dagen te genieten van de mooie natuur , mooie stranden en al het heerlijks dat de Filippijnen nog meer te bieden heeft , en dan trouwen we een weekje later dan de planning was big deal.

dolfijn76

Citaat van: ron op donderdag 24 februari 2011, 15:20:25

TOT je naar de gemeente gaat en gaat vragen welke papieren we nodig hebben om te trouwen dan blijkt ineens dat de redribbon op het geboorte certificaat en op de cenomar niet voldoende is er moet een stempel op van de nederlandse ambassade in manila , dat stempel zou dan moeten bevestigen dat de documenten echt zijn en dat de DFA zijn werk goed gedaan heeft.
Wel vreemd dan dat de IND deze papieren gewoon accepteerd tijdens de visum aanvraag , en als je dat dan tegen de gemeente zegt dat die zeggen ja maar wij hebben niks met de IND te maken wat hun doen moeten ze zelf weten, wij hebben andere regels.


Ja dit hebben wij in België toen ook moeten doen. Mijn man had alle papieren bij met red ribbon en dan werd gezegd dat er ook de stempel van de ambassade op moest staan.  Enfin het was december rond kerst mis dat we die hele meute naar daar hebben gestuurd.  Een goede maand later hebben we de papierwinkel netjes teruggekregen. Ging eigenlijk heel gemakkelijk.  Je hebt de papieren toch nodig dus of je ze nu daar gebruikt of even langs de nederlandse ambassade stuurt en dan naar jou blijft eigenlijk hetzelfde.  Maar ok je kan evengoed in de filippijnen trouwen. Alleen heb je nog de papierwinkel achteraf en moet je deze tevens laten vertalen of is dit niet zo in Nederland?

ron

Citaat van: dolfijn76 op donderdag 24 februari 2011, 15:49:43
Ja dit hebben wij in België toen ook moeten doen. Mijn man had alle papieren bij met red ribbon en dan werd gezegd dat er ook de stempel van de ambassade op moest staan.  Enfin het was december rond kerst mis dat we die hele meute naar daar hebben gestuurd.  Een goede maand later hebben we de papierwinkel netjes teruggekregen. Ging eigenlijk heel gemakkelijk.  Je hebt de papieren toch nodig dus of je ze nu daar gebruikt of even langs de nederlandse ambassade stuurt en dan naar jou blijft eigenlijk hetzelfde.  Maar ok je kan evengoed in de filippijnen trouwen. Alleen heb je nog de papierwinkel achteraf en moet je deze tevens laten vertalen of is dit niet zo in Nederland?

Alle papieren moeten zo ie zo weer langs de ambassade ja dus ja wij hebben de keuze gemaakt waarom zouden we op de papieren gaan zitten wachten enz , we plannen gewoon de bruiloft daar als die papier rommel weer eens gedaan moet worden, en is uiteindelijk nog goedkoper ook :D hier in nederland betaal je voor trouwen op een door de weeksedag ( mits je niet op maandochtend om 9 uur wilt gaan ) gemiddeld een 350 euro voor alleen de gemeente daar zit nog geen trouwboekje en alle benodigde uitreksels van documenten bij dus reken op een 450 euro is toch gemiddeld een 25.000peso nou daar kan ik ginder leuke dingen mee doen t.a.v. de trouwerij.

De trouw documenten zullen dan inderdaad wel gelegaliseerd moeten worden voordat het huwelijk ook in nederland ingeschreven kan worden , vertaling is niet nodig documenten in het engels opgesteld worden hier ook geaccepteerd.

dolfijn76

Ah ok,

Amai dure Hollandse gemeentes.  Hier betaal je 20 euro voor het trouwboekje en een beetje voor de papierwinkel.  Ik denk dat ik nog geen 100 euro betaald heb hoor.  Toch een voordeel om Belg te zijn  :lachen:

ron

Citaat van: dolfijn76 op donderdag 24 februari 2011, 17:10:40
Ah ok,

Amai dure Hollandse gemeentes.  Hier betaal je 20 euro voor het trouwboekje en een beetje voor de papierwinkel.  Ik denk dat ik nog geen 100 euro betaald heb hoor.  Toch een voordeel om Belg te zijn  :lachen:

Heheh voor 20 euro heb je hier het meest goedkope trouwboekje dan nog een aantal papieren gemiddeld 10 euro per stuk en dan nog de fee voor het gemeentehuis.
Het kan wel goedkoop dan moet je hier trouwen op maandagochtend tussen 9 en 10 uur zonder toespraak of andere bla bla en sta je met 10 min weer buiten.