Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Hulp in Cebu

Gestart door Hansy, donderdag 21 november 2013, 14:17:03

Vorige topic - Volgende topic

Hansy


Ik heb onlangs kennis gemaakt (via internet) met een vluchteling uit Tacloban, die gevlucht is met een zusje en broertje naar Cebu-city.

Zij zwerven daar nu rond, zonder geld, eten en onderdak.
Het is schreiend haar verhalen te moeten lezen.

Volgens mij zijn er nu al vele hulporganisaties actief in Cebu, maar de vraag is waar.  :confused2:

Waar kan deze jonge meid zich melden voor hulp?
Iemand met een duidelijk antwoord? (heb geen zin haar van het kastje naar de muur te sturen  :neeneenee:)

Hans


bananacreek

#1
Citaat van: Hansy op donderdag 21 november 2013, 14:17:03

Ik heb onlangs kennis gemaakt (via internet) met een vluchteling uit Tacloban, die gevlucht is met een zusje en broertje naar Cebu-city.

Zij zwerven daar nu rond, zonder geld, eten en onderdak.
Het is schreiend haar verhalen te moeten lezen.

Volgens mij zijn er nu al vele hulporganisaties actief in Cebu, maar de vraag is waar.  :confused2:

Waar kan deze jonge meid zich melden voor hulp?
Iemand met een duidelijk antwoord? (heb geen zin haar van het kastje naar de muur te sturen  :neeneenee:)

Hans

Geen geld, eten ....maar wel Internet.......... :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp:

Laat haar naar de DSWD gaan en die weten er wel raad mee waar ze precies heen moet gaan.

http://www.fo7.dswd.gov.ph/

http://www.fo7.dswd.gov.ph/about-us/location-map/

Op de weg tussen MC CUENCO st en Reclamation area (zie map) Richting Reclamation Area ongeveer 30 meter van crossing MC Quenco St.

Hansy

#2
Citaat van: bananacreek op donderdag 21 november 2013, 14:23:57

Geen geld, eten ....maar wel Internet.......... :ikkeniebegrijp: :ikkeniebegrijp:

Laat haar naar de DSWD gaan en die weten er wel raad mee waar ze precies heen moet gaan.

http://www.fo7.dswd.gov.ph/

http://www.fo7.dswd.gov.ph/about-us/location-map/

Op de weg tussen MC CUENCO st en Reclamation area (zie map) Richting Reclamation Area ongeveer 30 meter van crossing MC Quenco St.

Dank voor het antwoord.  :thankyoufw5: Ik zal dit doorgeven.

Wat betreft het internet: Ik heb niet gevraagd hoe ze dit doet, ik heb ook geen idee, hoeveel dit kost in een internetcafé, indien het vanuit een dergelijke lokatie wordt gedaan, en hoeveel erbarmen de plaatselijke bevolking heeft.  :weetikniet:

Ik weet echter wel één ding, en dat ik niet graag in haar schoenen sta (en die van vele anderen).

Ik heb me groen en geel geërgerd over berichten, dat er geen vervoer te krijgen was/is? door hulporganisaties van Cebu naar Ormoc, dat militairen niet de wegen schoon en begaanbaar maakten, etc.
Maar dat is weer een ander verhaal. Mogelijk 's lands wijs, 's lands eer.

gosternokke

Heb ik alzien aankomen dit soort dingen, mensen proberen massaal het rampgebied te ontvluchten per shcip of vliegtuigtuig naar Manila of Cebu.
Maar ze vergeten dat er daar niemand met hulpgoederen klaar staat.

@ Bananacreek, is het toch zo dat DSWD alleen in aktie komt voor minderjarigen, dus  beneden 18 jaar ?  Of ben ik niet juist geinformeerrd ?


En ook ik vraag me af heeft een vluchteling niet iets anders aan zen hoofd ,dan of internet surfen, en de daarmee gemoeide kosten  ?

Amice

CitaatEn ook ik vraag me af heeft een vluchteling niet iets anders aan zen hoofd ,dan of internet surfen, en de daarmee gemoeide kosten  ?

Uiteraard niet, want het gaat om  :dollareyes: :handenwrijven:
Als ze voldoende donaties binnen krijgt is het leed ook geleden ja toch, niet dan.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Ronny55

Citaat van: Hansy op donderdag 21 november 2013, 14:17:03

Ik heb onlangs kennis gemaakt (via internet) met een vluchteling uit Tacloban, die gevlucht is met een zusje en broertje naar Cebu-city.

Zij zwerven daar nu rond, zonder geld, eten en onderdak.
Het is schreiend haar verhalen te moeten lezen.

Volgens mij zijn er nu al vele hulporganisaties actief in Cebu, maar de vraag is waar.  :confused2:

Waar kan deze jonge meid zich melden voor hulp?
Iemand met een duidelijk antwoord? (heb geen zin haar van het kastje naar de muur te sturen  :neeneenee:)

Hans


Mij komen de tranen in de ogen bij zulk een schreiend geval....ho nee wacht effe , ben ajuinen aan het snijden terwijl ik dit lees. Wil je dat oplossen Hansy ,dan stuur haar geld op ...dat is de bedoeling ....veel kans dat ze nog nooit in Tacloban geweest is .
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Hansy

Citaat van: Ronny55 op donderdag 21 november 2013, 22:08:55
Mij komen de tranen in de ogen bij zulk een schreiend geval....ho nee wacht effe , ben ajuinen aan het snijden terwijl ik dit lees. Wil je dat oplossen Hansy ,dan stuur haar geld op ...dat is de bedoeling ....veel kans dat ze nog nooit in Tacloban geweest is .

Ik ben uiterst voorzichtig, en zeker niet naïef, maar ze staat ergens ingeschreven (website) sinds 2011 met als woonplaats Tacloban.
Dat is echter geen reden, om maar aan een vreemde geld te sturen.

Desalniettemin vind ik je reactie uiterst ongepast.
Juist Canvas had goede reportages vanaf Leyte, waaruit bleek dat na 5 dagen er nog geen hap voedsel in Tacloban was aangekomen.

En als iemand schrijft, dat de lijkengeur nog in haar neus zit na 14 dagen....
Maar blijkbaar zijn al die lijken langs de kant van de weg je ontgaan op TV.

Het kan allemaal verzonnen zijn, maar om daar voorshands van uit te gaan....


Amice

Citaat van: Hansy op donderdag 21 november 2013, 22:59:53
Citaat van: Ronny55 op donderdag 21 november 2013, 22:08:55
Mij komen de tranen in de ogen bij zulk een schreiend geval....ho nee wacht effe , ben ajuinen aan het snijden terwijl ik dit lees. Wil je dat oplossen Hansy ,dan stuur haar geld op ...dat is de bedoeling ....veel kans dat ze nog nooit in Tacloban geweest is .

Ik ben uiterst voorzichtig, en zeker niet naïef, maar ze staat ergens ingeschreven (website) sinds 2011 met als woonplaats Tacloban.
Dat is echter geen reden, om maar aan een vreemde geld te sturen.

Desalniettemin vind ik je reactie uiterst ongepast.
Juist Canvas had goede reportages vanaf Leyte, waaruit bleek dat na 5 dagen er nog geen hap voedsel in Tacloban was aangekomen.

En als iemand schrijft, dat de lijkengeur nog in haar neus zit na 14 dagen....
Maar blijkbaar zijn al die lijken langs de kant van de weg je ontgaan op TV.

Het kan allemaal verzonnen zijn, maar om daar voorshands van uit te gaan....



Mja, ik weet  eerlijk gezegd niet wat nu je stelling is:
enerzijds plaats je dit bericht als oproep op het forum, dan wordt je gewaarschuwd over haar internet activiteit, zijnde homeless maar het is geen reden voor je om geld te sturen.  :ikkeniebegrijp:

Ik ben de mening toegedaan dat je dit bericht eigenlijk niet had hoeven te plaatsen hier op het forum, maar simpelweg haar een x bedrag  toe had kunnen sturen dan was het probleem voor die meid opgelost.

Ze kan welliswaar terecht bij DWSD maar die zal niet veel verder gaan dan voedsel en onderdak, als ze dat al krijgt want ze is echt niet de enige en zo actief is die DWSD op dit moment echt niet want de overheid zit in zijn geheel met de handen in het haar met deze situatie.
Ze is veel sneller gebaat bij directe hulp dus als de situatie is zoals je beschrijft.

Ik kan me echter wel voorstellen dat ze hopeloos is en ergens gratis  internet heeft mogen gebruiken, daarin zal ze ook niet de enige zijn op dit moment, want zowel smart als globe boden dat gratis aan t/m 17 november.







Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Hansy

Citaat van: Amice op donderdag 21 november 2013, 23:38:36
Mja, ik weet  eerlijk gezegd niet wat nu je stelling is:
enerzijds plaats je dit bericht als oproep op het forum, dan wordt je gewaarschuwd over haar internet activiteit, zijnde homeless maar het is geen reden voor je om geld te sturen.  :ikkeniebegrijp:

Ik ben de mening toegedaan dat je dit bericht eigenlijk niet had hoeven te plaatsen hier op het forum, maar simpelweg haar een x bedrag  toe had kunnen sturen dan was het probleem voor die meid opgelost.

Ze kan welliswaar terecht bij DWSD maar die zal niet veel verder gaan dan voedsel en onderdak, als ze dat al krijgt want ze is echt niet de enige en zo actief is die DWSD op dit moment echt niet want de overheid zit in zijn geheel met de handen in het haar met deze situatie.
Ze is veel sneller gebaat bij directe hulp dus als de situatie is zoals je beschrijft.

Ik kan me echter wel voorstellen dat ze hopeloos is en ergens gratis  internet heeft mogen gebruiken, daarin zal ze ook niet de enige zijn op dit moment, want zowel smart als globe boden dat gratis aan t/m 17 november.

Ik ga niet iemand, waar ik sinds kort = na Haijan (toevallig) contact mee heb, direct geld sturen. Mogelijk is dan ook het einde zoek.
Misschien tref ik morgen wel de volgende.
Ik heb een tijdje gezocht op internet naar hulpplaatsen, zonder resultaat, ik heb cordaidmenseninnood gemailed, zonder antwoord.

Toen kwam bij me op, dat mensen ter plaatse wellicht weten, waar je je het beste kan vervoegen voor (nood)hulp.
Niets meer en niets minder. En vandaar mijn bericht.

Ifugao

Ook al biedt Globe & Smart gratis internet aan, je zal toch een computer moeten hebben. En Internet Cafe's werken niet voor niets. Ik blijf het derhalve en vreemd verhaal vinden: geen onderak, geen eten, geen geld,...........maar wel op internet surfen?

Ik moet nu even denken aan mijn studie tijd waar we "Maslow's hierarchy of needs" bestudeerden.