Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Walking ATM

Gestart door Phille, woensdag 17 maart 2010, 14:27:13

Vorige topic - Volgende topic

Phille

Citaat van: Pieter-Jan op donderdag 25 maart 2010, 16:07:42
Citaat van: Phille op donderdag 25 maart 2010, 15:59:29
Citaat van: Pieter-Jan op donderdag 25 maart 2010, 15:24:46
gelijk heb je rich. Ik hou me ook vast aan mijn principes. Je zegt hier dat sommigen zich rijk willen voordoen. Ik doe dat totaal niet. Ik leef hier zeer beperkt. De mensen rondom mij weten dat dan ook maar als je nieuwe mensen ontmoet dan ben je gewoon rijk gewoon al vanwege je kleur. Als ik probeer uit te leggen dat ik niet rijk ben geloven ze me gewoonweg niet. Elke foreigner is rijk. AAAAh your money is euro. thats times 62 Your so very rich. Dat is de standaard die ik hier altijd hoor. tientallen keren heb ik dat al proberen uit te leggen maar ze begrijpen dat toch niet. Als zij hier 10000pesso per maand verdienen denken zij dat wij in belgie 620000pesso per maand verdienen want het is x62. Gebrek aan educatie en ouderlijke aansturing zal hiervan wel de reden zijn. Zo zei mijn schoonmoeder eens dat ik samen met mijn vrouw naar belgie moest gaan en daar een jaartje werken. Ze zegt dat we dan met 30000euro kunnen terugkomen en een zaak starten :ikkeniebegrijp: En in belgie hoeven wij niet te eten, huren en leven. Alles kost ook 10x keer meer. Ik heb dat proberen klaar en duidelijk te maken maar zij gelooft dat toch niet. :biggrinn: Na een jaar in belgie te werken met 2 mag je al blij zijn 15000euro te sparen. Dan mag je nog niets opsturen naar hier in al die tijd. Dan moet je ook nog de prijs voor je vliegticket voor 2 aftrekken en al de pasalubong die ze hier verwachten. Ik heb er mij al bij neergelegd en lach gewoon eens :haha:

15.000 euros sparen op een jaar? Hoe lang geleden ben jij nog eens in Belgie geweest? Dan moet je al een behoorlijk loon hebben, dat is 1.000 euro per maand sparen ... moet jij mij eens uitleggen hoe je dat doet?



Goed lezen phille. Ik spreek over werken met 2. Dan is 15000 het extreme maximum en mag je niets uitgeven. Onmogelijk voor filipinas maar ik heb lang zo geleefd. Ik gaf enkel mijn overuren uit aan uitgaan. Veel overuren werken dus om mijn bier te betalen

Geef jij seminars ? Ik schrijf mij nu in!

opinie

Citaat van: Kano op donderdag 25 maart 2010, 16:09:43
Bij sommige attracties is zelfs aangegeven dat een buitenlander een hogere prijs dient te betalen.
Citaat van: Rich op donderdag 25 maart 2010, 16:25:16
Dat klopt. En dan weiger ik sowieso om binnen te gaan, want dat heeft niets meer met cultuur te maken.

Riskeer dat maar eens hier! Voor de verf van het bord droog is, ben je aangeklaagd voor racisme. Want dat is het ook! Het is niet dat men een duurdere luxueuzere versie kan kiezen, neen! Hetzelfde als de anderen enkel jij betaalt de F.A.T.

Zelf balikbayans en OFW's krijgen die behandeling op sommige plaatsen. Lekker parasiteren i.p.v. extra service bieden voor extra geld.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Mawibata




Citaat van: Rich op donderdag 25 maart 2010, 16:25:16
Citaat van: Kano op donderdag 25 maart 2010, 16:09:43
 Bij sommige attracties is zelfs aangegeven dat een buitenlander een hogere prijs dient te betalen.

Dat klopt. En dan weiger ik sowieso om binnen te gaan, want dat heeft niets meer met cultuur te maken.[/size]

Rich, dan zal je meer dan eens aan de inkom mogen wachten tot je   :smiley-philippines:  family terug buiten komt.   :lachen:






Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Amice

Laat mij dan voor de verandering maar eens als een filipino spreken:

" jullie hebben geld en wij zijn arm. Je bent geen filipino dus je hoort hier niet maar wij zijn  een gastvrij volk omdat we jullie geld nodig hebben. Als je geen geld meer hebt is dat niet ons probleem dan kun je terug gaan naar je eigen land en hier terug komen als je weer geld hebt. Mabuhay, salamat po en bye bye"


Wat klagen jullie toch, het is een duidelijk verhaal hoor, we worden niet gedwongen, toch?
:lachen:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Phille

Amice, wat wil je nu eigenlijk zeggen? Ik begrijp je boodschap niet! Het is te zeggen, westerlingen zijn alleen maar welkom als ze bereid zijn om het geld te laten rollen, is dat wat je bedoeld? Ik denk dat je de westerling dan niet begrijpt, ik denk dat je de frustraties van velen onder ons niet begrijpt. Het is toch niet omdat een westerling in verhouding tot een Filipijn meer geld zou hebben dat die westerling dan voor dezelfde dingen meer moet gaan betalen. Wat doe je dan met een rijke Filipijn, die zijn er ook hoor, waarom moet die dan niet meer betalen. Je gaat toch niet beweren dat ALLE Filipijnen arm zijn, dit weiger ik te geloven. Je gaat toch niet beweren dat ALLE Filipijnen straat arm zijn. Dit weiger ik ook te geloven. Het gaat gewoon om het principe. Ik zal je nog een voorbeeldje geven, toen ik in Januari in de Filipijnen was, in de provincie ga ik sigaretjes kopen, zo in een klein soort winkeltje langs de weg; Marlboro hadden ze niet maar wel een ander merk More dacht ik, ik moest er 40 pesos voor betalen; de dag erna heb ik uit nieuwsgierigheid mijn vriendin een pakje laten halen en dan was het maar 20 pesos ... het gaat over niet veel geld, maar het gaat wel over een principe. Niemand verplicht mij om naar de Filipijnen te gaan he, dat is mijn keuze, en de Filipijnen hebben meer voordelen dan nadelen. Ik zou gek zijn om ergens naartoe te gaan waar het mij helemaal niet bevalt. Maar ik heb permanent het gevoel dat ik in het zak wordt gezet, dat is alles. In om het even wat ik doe. En wat is het resultaat van dit alles, dat ik geen fooi geef, men heeft mij per definitie toch al teveel aangerekend. En wat doe ik nog meer, nu niet als het over sigaretten gaat, maar wel bijvoorbeeld als het over een hotel kamer gaat, dan begin ik gewoon stevig te onderhandelen en ik bepaal de prijs, is men niet akkoord dan ga ik ergens anders naartoe en weet je wat, dan is men snel om normale prijzen te hanteren. Ik laat de concurrentie zen werk doen.

Amice

Inderdaad als je geen geld wilt uitgeven dan kun je beter naar eigen land gaan he.
Het moge duidelijk zijn dat buitenlanders maar voor 1 ding getolereerd worden en dat is pera. Waarbij ze het liefste hebben  dat wij dat op het vliegveld afgeven en gelijk weer rechtsomkeer maken, dat is het makkelijkste nietwaar.

Geloof ook maar niet dat rijke filipino's en die zijn er zeker meer en meer, niet op de zelfde manier behandeld worden als wij. Onderling besodemieteren ze elkander net zo hard en net zoveel.
Daarbij is er geen onderscheid want arm of niet, een goed verdienende dokter zal precies hetzelfde doen, zowel met den buitenlander als met de rijke filipino.
Het enige verschil zit erin dat de meeste buitenlanders er niet van op de hoogte zijn of weten hoe er mee om te gaan en dat is dan dus makkelijk gejat geld.

Ik heb het geregeld  met taxidrivers aan de stok die de meter niet aan willen zetten en eigenlijk standaard al zeggen "one hundred only Sir".
Als ik dan in tagalog antwoord "bakit gusto mo ako lokohin? dan is het meestal gelijk"sorry sir, joke only sir" en gaat de meter aan.
Het blijft ergelijk dit soort ziekelijke grappenmakerij, maar het blijft cultuur.

Het is daarbij o zo handig( en dus ook gedeeltelijk onze eigen schuld) als het buitenland blijft geloven dat ze een zo arm 3e wereld land zijn, echter ben ik ervan overtuigd dat met al het (zwarte)ofw geld het allang geen 3e wereld land meer is.
M.i. worden daarom de sloppenwijken ook niet ontruimd of dat probleem opgelost.


Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

opinie

Het verschil tussen een rijke Filippijn en een toerist is inderdaad dat de Filippijn beter weet wat het echte tarief is. Als hij een hogere prijs betaalt dan zal dat enkel zijn omdat hij dan verwacht en weet dat er voor hem gekropen wordt.

Een rijke Filippijn zal geld uitgeven aan prestige-dingen. Ondertussen zal de meid die de remsporen uit zijn onderbroek mag wassen dit doen aan een loon lager dan wat wij zouden durven geven.

Rijk worden dat doe je niet met medelijden. In landen als de Filippijnen zal dat eerder zijn door medogenloos te zijn. Hun motto is: "We don't step on toes, we step on necks"

Voorbeeld: geld lenen
Wij zullen problemen hebben om het geld terug te eisen van iemand die gewoon niets heeft en zijn kinderen amper kan voeden. (geen zuiper-situatie)
Als je echter wil winst maken in die business, dan moet je voorbeelden stellen. Hard en gevoelloos optreden tegen alle wanbetalers is dan de enige oplossing. Dan komen de groepjes zonder scrupules in beeld om de lener(s) "bij te werken".
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Limburger

Citaat van: Mawibata op donderdag 25 maart 2010, 22:42:31


Er staat niet dat een buitenlander meer moet betalen. Ik lees dat een niet ingezetene (Foreign Tourist) meer moet betalen.
Ik ben buitenlander maar woon in Cebu, dus ben ik "local tourist".

Om het vogelreservaat hier in Olango te bezoeken betaal ik dus de lokale prijs! Er was wel even wat discussie maar ze accepteerden het wel.

Amice

Inderdaad een goede tip voor diegene die een Icard of plaatselijke ID hebben.
Overigens is door de indeling van toeristen in groepen m.i. ook geen sprake van discriminatie.

Immers kan men voor alle allochtonen regels stellen, maar voor vluchtelingen die ook allochtoon zijn kunnen wel aparte regels gelden.

Genaaid worden ze wel allemaal daar zit geen uitzondering of discriminatie in.  :haha:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Pieter-Jan

Citaat van: Amice op zaterdag 27 maart 2010, 04:01:27
Inderdaad een goede tip voor diegene die een Icard of plaatselijke ID hebben.
Overigens is door de indeling van toeristen in groepen m.i. ook geen sprake van discriminatie.

Immers kan men voor alle allochtonen regels stellen, maar voor vluchtelingen die ook allochtoon zijn kunnen wel aparte regels gelden.

Genaaid worden ze wel allemaal daar zit geen uitzondering of discriminatie in.  :haha:

Inderdaad Amice. Ik heb een i-card en ik betaal nooit meer. als ik naar een hotel wil gaan bel ik altijd eerst zodat ze mijn witte kop niet zien en ik vrraag de prijs voor lokal residents. Als ik dan binnenkom aan de receptie zeggen ze meestal ''but sir, your a foreigner". Ik toon dan mijn i-card en zeg dat ik hier permanent woon.
'dat is nooit geen probleem en ik betaal de lokale prijs voor alles. Dit is geen discriminatie. Ook in touristische atrakties betaal ik altijd de lokale prijs. Dat is nooit geen probleem.

Als je in de sari-sari 40pessobetaald voor een pakje more dan is dat uw probleem. Je moet maar zorgen dat je de prijzen kent. Hoe denk je dat het met Engelsmannen gaat die op de markt in brussel iets willen kopen uit 1 van de stalletjes? Net hetzelfde. Ik ben heel eerlijk. In een Sari-sari heb ik nog nooit iemand gehad die meer rekend. Dat gebeurd zeer zelden. Wel als je op eilanden komt is het soms een probleem dat habal-habal drivers meer rekenen dan de standaard prijs. Dat doen ze niet alleen met ons maar dat doen ze ook met alle filipinos die niet van het eiland komen en die de prijs niet kennen. Dat is niet stelen dat is proberen. Dat is ook normaal want alle habal-habal rijders zouden graag eens met 100pesso meer thuiskomen. Als jij met de prijjs instemt dan ben je niet bedrogen want je hebt er mee toegestemd.

De commentaar die ik hier lees dat wij hier welkom zijn als we geld uitgeven en als we geen geld meer hebben dat we terug kunnen gaan is totaal onterecht en oneerlijk tegenover filipinos. Ik ben hier ondertussen gekend op het eiland en ik betaal voor alles de lokale prijs. De habal habal drivers kennen mij allemaal en ze vragen nooit meer. Toch ben ik hier nog steeds welkom en graag gezien. Ik zou opletten met uitspraken dat ze rasistisch zijn tegenover ons of we beginnen zonder het zelf te beseffen zelf rasistisch te komen. Het is also alle marokkanen en turken in belgie zoooooo welkom zijn????? Ik ben nog altijd liever een belg in de filipijnen dan een Marokkaan in belgie hoor!!!! Ik voel me hier goed en aanvaard. Al degene die zo te klagen hebben mag ik jullie dan ook vragen wat jullie hier dan doen?