Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Walking ATM

Gestart door Phille, woensdag 17 maart 2010, 14:27:13

Vorige topic - Volgende topic

Phille

Pieter-Jan,

Spreek jij dan vloeiend Tagalog of Visayas daar men pas merkt dat je een foreigner bent als ze je zien toekomen in een hotel?

En wat is de juiste prijs dien men moet betalen, prijsaanduiding staan nergens, dus is het moeilijk om dat te kunnen achterhalen, dus heb ik dat opgelost en laat ik mijn vriendin de dingen kopen en wacht ik wel even achter het hoekje. Je vergelijking met op de markt in Brussel iets kopen en iets kopen in een winkel is nu toch wel geen vergelijking, er is een wetgeving hier, als je in een winkel binnengaat, om het even de welke dan staan de prijzen aangeduid, ga je een nachtwinkel binnen dan zal het wel duurder zijn maar dan is dat voor iedereen evenveel duurder. Maar geen probleem hoor, zo is het systeem nu eenmaal in de Filipijnen. Overal is er wel iets Pieter-Jan, ook hier in Belgiƫ! Ik ben zelfs aan het overwegen om in de Filipijnen te gaan wonen op termijn. Zoals je zelf zegt, als je er na een tijdje woont dan betaal je zoals iedereen; het zijn zij die er maar af en toe is komen die in het zak wordt gezet. Ik ben er nu vier keer geweest het afgelopen jaar en begin het systeem te begrijpen, en meer en meer betaal ik de normale prijs. Een mens moet eenvoudig weg het systeem leren kennen. Ander land andere gewoontes!

Amice

Amice, die woont inmiddels ook al jaren in Manila en heeft ook dezelfde kaart. Neemt niet weg dat de tip van Limburger een goede is voor diegene die dat niet gebruiken. Niet iedereen op dit forum is daar mee bekend, en is zeker noemenswaardig voor diegene die plannen hebben om zich nieuw in de filippijnen te vestigen.

Het topic is walking ATM en ik etaleer net als anderen waaronder Pieter jan zelf  enkel mijn ervaring en zienswijze.

Daarbij hoef ik en vele anderen het niet eens te zijn met dit gedeelte van de genoemde cultuur en dat kan tevens het geval zijn met delen van de cultuur in belgie,nederland of andere landen.

Het woord racistisch zal ik niet in mijn mond nemen dat gaat te ver t.o.v. de gehandhaafte cultuur.
Het gaat mij ook te ver om buitenlanders die de in dit topic genoemde zaken benoemen, waaronder Pieter Jan zelf als potentiele rasisten worden afgeschilderd. Immers ligt de basis daarvoor dan bij de  cultuur in de filippijnen welke m.i. buiten de genoemde eigenaardigheden ook vele mooie en voordelige kanten heeft.

Ook dat is cultuur, net als lawaai,de karaoke en ook de gewillige vrouwen om maar eens een paar topics te noemen. Voorlopig hebben we dus stof genoeg om te schrijven hier.
Het gaat mij echter te ver om hypocriet te worden en alles maar voor zoete koek te slikken, danwel te verdraaien in het voordeel van de filippijnen omdat zij hun land graag zo willen afschilderen. Want dat is dan niets minder als van 2 bordjes tegelijk willen eten.

Nu moet ik zeker weg dus?
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Mawibata



Citaat van: Limburger op zaterdag 27 maart 2010, 02:10:16

Er staat niet dat een buitenlander meer moet betalen. Ik lees dat een niet ingezetene (Foreign Tourist) meer moet betalen.
Ik ben buitenlander maar woon in Cebu, dus ben ik "local tourist".



Limburger heeft gelijk, maar de meesten  .  .  .


Een buitenlander of vreemdeling is iemand die niet in het bezit is van de nationaliteit van het land waar hij/zij verblijft.

Het woord buitenlander heeft in Nederland voor sommigen een sterk pejoratieve klank gekregen, omdat mensen uit etnische minderheden die wel in bezit zijn van de Nederlandse nationaliteit vaak nog steeds door velen verkeerd als buitenlander worden aangeduid.



Bron :   :link:


Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Lenn

Je kan wel nl nationaliteit hebben maar als je je niet aanpast blijf je buitenlander.

Phille

Amice, nee hoor, waarom zou je weg moeten ... althans niet van mij, wat de andere forum leden ervan denken zullen we hier wel te lezen krijgen zekers.

Wat je schrijft klopt, ik heb niet erg veel ervaring wat de Filipijnse cultuur betreft, maar wat het lawaai betreft, vaak ten gevolge van karaoke (wat men hier leuk aan vindt, dat zal ik nooit begrijpen, maar dat is cultuur he), maar als we het over lawaai hebben, eeeuuuhhh, de hollanders kennen daar ook wel iets van  :floet: of ga eens naar de landen in het zuiden (Spanje, Italie om er maar een paar te noemen, daar kent men der ook iets van) zou er een relatie bestaan tussen klimaat en lawaai (met uitzondering dan van de Nederlanders he) en wat de gewilligheid van de vrouwen betreft, tja wat zou ik daar kunnen opzeggen  :weetikniet:

Mawibata, in Belgiƫ is dat niet anders, maar je zou voor minder; als men zich hier wilt komen vestigen dan lijkt het mij toch wel vanzelfsprekend dat men zich de taal toeeigend, zich vertrouwt maakt met de gewoontes, waarden en normen, maar niks ik is minder waar, het gaat vandaag de dag zover dat deze minderheden een kritische massa hebben verworven en eisen dat de wetgeving naar hun wensen worden aangepast ... in dat geval, juist dan beschouw ik die als buitenlander, ook indien ze de Belgische nationaliteit verkregen hebben. Maar dit is een ander topic neem ik aan, komt nog wel dat er hier iemand er zo is eentje aanmaakt.

Waar ging het topic nu alweer over  :denk:  :floet:

Er is wel degelijk een groot verschil tussen op bezoek komen in een land en er zich gaan vestigen, dit onderscheid wordt hier niet altijd gemaakt. Uiteraard, zijn er vele westerlingen die zelf de oorzaak zijn van de beeldvorming door de gemiddelde Filipijn; daar ben ik mij ook bewust van. Maar ik heb dit topic aangemaakt vanuit een persoonlijke ervaring. Gelukkig hebben de Filipijnen ook zoveel goeie dingen ... maar zoals men zegt, elke medaille heeft twee kanten.






Pjottr

Citaat van: Lenn op zaterdag 27 maart 2010, 10:18:35
Je kan wel nl nationaliteit hebben maar als je je niet aanpast blijf je buitenlander.
je bent en blijft altijd foreigner of je je nu aanpast of niet. Je hebt nu eenmaal een witte neus en daar ben je mee getekend.
Ook al spreek je vloeiend Tagalog/Visayan maakt niets uit.Hier zullen ze echt nooit als Filipino zien of behandelen.Misschien leer je om af te dingen en op sommige onderdelen je recht te krijgen zoals in het voorbeeld niet de foreigners prijs te betalen. Maar je blijft foreigner en iedere keer zullen ze je blijven uit proberen.

Gr
Pjottr
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Pjottr

Citaat van: Phille op zaterdag 27 maart 2010, 07:36:35
Pieter-Jan,

Ik ben er nu vier keer geweest het afgelopen jaar en begin het systeem te begrijpen, en meer en meer betaal ik de normale prijs. Een mens moet eenvoudig weg het systeem leren kennen. Ander land andere gewoontes!

En hier schuilt het gevaar. Du Moment dat iemand denkt het te weten heeft die persoon zijn eigen potentiele valkuil reeds gegraven.Dit land zul je nooit 100% leren kennen.
Geloof me, het is een land met eigen game en eigen rules. Je zult je moeten aanpassen door het spel volgens de regels die hier gelden te spelen. Doe je dat niet zul je het hier niet redden. En du moment dat iemand denkt dat ie het weet zijn de spelregels alweer aangepast. Het is hier voortdurend anticiperen . Hoe vaak hoor ik hier en abroad van Filipino's zelf dat ze hun eigen land niet meer begrijpen, laat staan dat wij als Ned of Belgen of wie dan ook dat wel kunnen. Ik zal dus nimmer roepen dat ik het nu wel weet. Beetje bij beetje leer je om te gaan met de zaken zoals ze hier gaan. Maar wij als buitenlanders zitten nu eenmaal in een andere positie en die is en blijft kwetsbaar. het is een arm land en dan hoef ik niets meer te zeggen toch?
Ik kom hier toch alweer heel veel jaren en woon hier ook daadwerkelijk al een aantal jaartjes en iedere keer kom ik weer nieuwe verrassingen tegen waarop je moet leren in te spelen. De Philippines is een schitterend land met een mooie bevolking maar het is geen gemakkelijk land.
Gr
Pjottr
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Amice

#77
CitaatAmice, nee hoor, waarom zou je weg moeten ... althans niet van mij, wat de andere forum leden ervan denken zullen we hier wel te lezen krijgen zekers.
:lachen:

Ik reageerde daarmee op de stelling van pieter jan  nl deze:
CitaatAl degene die zo te klagen hebben mag ik jullie dan ook vragen wat jullie hier dan doen?

Deze stelling is een oude bekende stelling op forums, welke bij commentaar over de cultuur of de phils telkens weer de kop op steekt als dooddoener in de discussie.
Eigenlijk bevestigt het enkel maar de stelling dat men nationalistisch is in de phils, om met dit soort stellingen te komen als verdediging op genoemde ervaringen van de buitenlanders in de phils.

Als ik het vrij vertaalt in relatie tot dit topic, kun je ook lezen  " je laat je als buitenlander  maar afzetten anders rot maar op"

Aangezien ik dat niet van plan ben maakte ik dus de opmerking " Nu moet ik zeker weg dus?"

Neem aan dat het nu wat genuanceerder overkomt.

@ Pjottr   :thumb:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Rich

Je blijft daar inderdaad een foreigner, en ergens kan ik dat ook wel begrijpen.

Wij hier in het westen zijn een volk dat de afgelopen jaren van land naar land reizen, is het niet over de oceaan, dan toch in Europa.
Wij zijn het meer gewend om ons aan te passen aan andere culturen. De wereld is voor ons heel klein geworden.

Wij willen Engels en Frans en Duits kunnen spreken omdat wij ons plan willen trekken in het buitenland.

Als er een Italiaan in Belgie komt wonen dan bekijk je die niet zozeer als een buitenlander, maar als een italiaan.

Ik heb hier eindeloos over gepraat met mijn vriendin, en het is een interessant onderwerp.

Vele Filipino's komen hun ganse leven niet van hun eiland af, dus kan ik goed begrijpen, dat als ik ergens in een godverlaten dorp kom in Masbate, dat men mij ziet als foreigner, en dat ook altijd zal blijven. Maar als je je probeert aan te passen en respect toont, dan krijg je dat ook terug, en is het gevoel van foreigner voor mij geen enkel probleem, zolang ze maar niet van mij gaan profiteren.
Rich de Nederbelg.

Pieter-Jan

Mss was mij stelling van ''al diegene die zo te klagen hebben, waarom zijn jullie hier dan nog?'' een beetje erover.
Iedereen kan wel es klagen en het is nergens perfect. Ik Bedoel gewoon dat de mensen die zich hier op de phils echt voelen alsof ze rasistisch behandeld worden, dan toch wel beter af zijn in belgie.

Ook de videoke hou ik van. Soms eens gezellig een pintje drinken en wat zingen zonder iets van schaamte te moeten tonen. Ik zou nu zelf niet gaan zeggen van ik ga vanacht eens goe uit de bol gaan gaan in de videoke maar geniet er wel van on dat soms eens te doen. Gewoon al om het feit dat ik ervan geniet omdat ik zie dat die mensen zich ammuseren. Voor hen is dat een prachtig tijdsverdrijf. Ik moet wel toegeven dat ik wel blij ben dat wij hier in de barangay een ordinance hebben dat alle videokes in de week om 11uur toe moeten. Daar houden ze zich ook aan en dat is goed. In het weekend duurt het wel wat langer maar ik stoor me daar niet aan.

Ik kan me wel goed voorstellen dat sommige mensen zeer dicht wonen bij een videoke en ik kan goed geloven dat dat soms moeilijk kan zijn om te slapen. Ik heb in belgie naast een cafe gewoond en dat was ook niet niets. we zijn hier wel totaal  :offtopic: bezig. :happy2: