Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Walking ATM

Gestart door Phille, woensdag 17 maart 2010, 14:27:13

Vorige topic - Volgende topic

boldy

hallo mijn mening is
1 je moet je eigen aanpassen aan het land waar je naartoe gaat
2 de toeristen worden hier ook opgelicht waar dat kan
3 het kost al bijna niks en als ik dan inplaats van 40 peso 100 peso moet betalen vind ik dat geen probleem (als ik in hun schoenen stond zou ik pecies hetzelfde doen)

het leven is net een lul keihard en veel te kort

Rich

Citaat van: boldy op zaterdag  3 april 2010, 15:44:40
hallo mijn mening is
1 je moet je eigen aanpassen aan het land waar je naartoe gaat
2 de toeristen worden hier ook opgelicht waar dat kan
3 het kost al bijna niks en als ik dan inplaats van 40 peso 100 peso moet betalen vind ik dat geen probleem (als ik in hun schoenen stond zou ik pecies hetzelfde doen)



1en 2 volledig akkoord Boldy, maar punt 3 ?  Ok als je met vakantie bent misschien, maar wat als je daar zou wonen?  :neeneenee:

Wil dus ook zeggen dat je tevens geen probleem hebt als je in plaats van 40.000 peso, 100.000 peso moet betalen ? Da's wel effe 1000 Euro weg hé ?

Rich de Nederbelg.

boldy

Citaat van: Rich op zaterdag  3 april 2010, 15:55:13
Citaat van: boldy op zaterdag  3 april 2010, 15:44:40
hallo mijn mening is
1 je moet je eigen aanpassen aan het land waar je naartoe gaat
2 de toeristen worden hier ook opgelicht waar dat kan
3 het kost al bijna niks en als ik dan inplaats van 40 peso 100 peso moet betalen vind ik dat geen probleem (als ik in hun schoenen stond zou ik pecies hetzelfde doen)



1en 2 volledig akkoord Boldy, maar punt 3 ?  Ok als je met vakantie bent misschien, maar wat als je daar zou wonen?  :neeneenee:

Wil dus ook zeggen dat je tevens geen probleem hebt als je in plaats van 40.000 peso, 100.000 peso moet betalen ? Da's wel effe 1000 Euro weg hé ?


uhm nou nee als ik daar zou wonen vind ik dat tog weer iets anders moet ik bekennen.
ik heb het over toerist zijnde ,als je daar permanent woont vind ik dat ze je hetzelfde moeten behandelen als de filepino's zelf
het leven is net een lul keihard en veel te kort

Amice

Citaatuhm nou nee als ik daar zou wonen vind ik dat tog weer iets anders moet ik bekennen.
ik heb het over toerist zijnde ,als je daar permanent woont vind ik dat ze je hetzelfde moeten behandelen als de filepino's zelf

Dus de toerist mag besodemietert worden waar ook ter wereld, maar als diezelfde persoon zich ergens gaat vestigen dan mag dat niet meer?

Lekkere moraal houden jullie er op na moet ik zeggen.
Zoiets als "kleine criminaliteit mag, maar grote, nee dat mag niet"?

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Rich

Citaat van: Amice op zaterdag  3 april 2010, 19:51:30
Citaatuhm nou nee als ik daar zou wonen vind ik dat tog weer iets anders moet ik bekennen.


Lekkere moraal houden jullie er op na moet ik zeggen.



Amice, dat je als toerist overal opgelicht wordt is een feit. Maar daarmee zeg ik niet dat ik het daar mee eens ben, laat staan dat het mag. Maar laten we een kat een kat noemen.

Het is gewoon zo. Als ik in Oostende midden in de zomer naar de bakker ga betaal ik veel meer voor een paar boterkoeken dan bij mijn eigen bakker in het dorp.
Rich de Nederbelg.

Amice

Kijk, het verschil is dat zoals je ook al aangeeft in toeristische streken de prijzen hoger liggen dan elders. Daar kan ik nog inkomen want in steden is het ook duurder dan op het platteland.

Ieder voorzich, toerist of niet maakt dan zelf de keuze om naar die duurdere streken te gaan.
Er is echter niemand die zich vrijwillig wil laten besodemieteren ook niet als toerist, daarbij nog opgemerkt dat zeker hier in de phils, een blanke altijd als toerist wordt gezien en dus simpelweg afgezet wordt, of hij er nu woont of niet.
Zeker aangaande de toeristische streken,  waar het dan toch al duurder is en men dus meer verdient, willen ze ook nog eens dubbel proberen te graaien.
In Nederland valt dat nog altijd onder flessentrekkerij en is strafbaar.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Pjottr

Zoals ik al eerder aangaf het dondert niet of je hier 3 weken , 1 jaar 15 jaar zit. Je t een witte neus. De Filipinos die je dan kennen zullen je meestal niet meer uitproberen. Het gaat er natuurlijk wel om welke stance je hebt ingenomen van af het begin.
Mijn eigen ervaring is dat ik er de eerste paar keer ook in gelopen ben totdat hun game and rules mij duidelijk werden. Onmiddelijk mijn hakken in het zand en zo geleerd mijn eigen portomonnaie te beschermen.
Maar......veel Filipinos die je ontmoet weten niet dat jij al lang hier woont en denken dat jij toerist bent,getuige hun opmering en vraag: Hi Sir do you like the Philippines and do you have a nice vacation here? Mocht je iets willen van ze of kopen dan zul je toch alert moeten zijn. Zelfs Filipino's worden belazerd laat staan de buitenlanders.
Mijns inziens moet je geen afwachtende houding hebben hier. Jij beschermt je zelf en je geld en dien je dus zeer goed voor te bereiden op alle mogelijke situaties als je hier zit. In de afgelopen 15 jaar heb ik veel geleerd maar blijf steeds alert zeker als het om mijn geld gaat. je bent het sneller kwijt dan rijk als je niet oppast. Je kan een mooie theorie hebben over het leven hier maar de praktijk is echt iets heel anders. Na 3 weken vakantie weet je nog helemaal niets.Na een jaar begin je het een klein beetje te begrijpen na vele jaren denk je dat je het door hebt en kom je soms tot de conclusie dat je nog lang niet bent uitgeleerd. Het is hier heel goed toeven. Heb een leuke business opgebouwd maar zal zeker niet zeggen dat het eenvoudig is.
Gr
Pjottr
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

gosternokke

Je blijft inderddaad de witneus, die zoveel mogelijk moet betalen. Maar het scheelt toch wel een hoop sinds ik redelijk Tagalog spreek.   proberen ze me in een taxai of ergens anders financieel een poot uit  te trekken spreek ik hun daar in Tagalog op aan.  Je ziet ze dan meestal schrikken en hun eerste vraag is meestal   ,,Tagal na dito sa Pinas Sir ?,,      En met hun pogingingen om me een poot uit te draaien is het dan meestal wel afgelopen.

TheDolphin

Ik heb dit jaar en afgelopen jaar 90 dagen in de Filipijnen rondgebajerd op zoek naar een leuke meid maar heb haar niet gevonden. Je bent inderdaad een "walking ATM" voor de Filipinos. Zo vroeg ik een keer aan een tricycle driver die ik wel mocht (en als vriend doorging) hoeveel een nieuwe band voor zijn tricylcle kostte omdat ie al een paar keer lek was gegaan. Ik kreeg als antwoord 600 peso. Na controle bleek een nieuwe band 200 peso te kostten.  :negatief:

franil

TheDolphin, wat wil je? Een tricycle heeft 3 banden, dus.... :lachen:
Vroeger was ik een stuk jonger........