Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Walking ATM

Gestart door Phille, woensdag 17 maart 2010, 14:27:13

Vorige topic - Volgende topic

boomerang

Citaat van: franil op donderdag  6 mei 2010, 05:08:57
TheDolphin, wat wil je? Een tricycle heeft 3 banden, dus.... :lachen:

Ze zijn vanaf 200 peso. Een redelijk goede band kost 400 peso en een kwaliteitsband zit al gauw op 900 peso. Bovendien zal je dan meestal ook een nieuwe binnenband moeten hebben. De in de Filippijnen geproduceerde banden zijn over het algemeen regelrechte junk.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

boomerang

Ik heb trouwens veel minder moeite met de Filippijn die je voor een paar extra peso's probeert te "tillen" als met de familie die het hebben van asawa met zich meebrengt.

Soms krijg ik wel eens het gevoel, hard gezegd, om in een poel met bloedzuigers gestapt te zijn.

Mijn asawa is krap 40 jaar en de jongste uit een gezin van 10 kinderen.

De ziektes, ziekenhuiskosten en medicijnen van de zussen hebben mij tot op heden werkelijk al klauwen vol geld gekost.
Een zwager welke ik geprobeerd heb te helpen met de aanschaf van 20 mestbiggen.

Zoals ik in de kennismaking al heb beschreven moet ik hier rondkomen van een gekorte AOW, vanwege verblijf in het buitenland en heb daarnaast nog verplichtingen aan een bank en de belastingen vanwege een zakelijke "uitglijer".

Allemaal weten wij nu inmiddels hoeveel minder de Euro opbrengt en dat dit een behoorlijke impact op ons inkomen heeft.

Gisterenmiddag is een van haar zussen overleden in het ziekenhuis. Zij had al dagenlang aangegeven niet meer te willen leven en desondanks werden er, tegen alle wensen in, op onze kosten medicijnen in gepompt.

Mijn asawa en ik hebben nog geen 3 weken geleden door een curetage in het Chong Hua hospitaal in Cebu afstand moeten doen van ons ongeboren dochtertje en van niemand van de gehele familie kregen wij ook maar een blijk van medeleven.

Bovendien is het Chong Hua hospitaal één van de duurste in Cebu en kan ik nu eerlijk zeggen dat nu al met al het portemonneetje echt leeg is.

Nu probeert de familie nogmaals geld los te peuteren via mijn asawa voor maaltijden voor de bezoekers van de overledene en ik heb een duidelijk no, wala kwarta gegeven.

Mijn asawa ligt inmiddels met een zware hoofdpijn in bed te huilen vanwege de verwijten die haar per sms en telefoon toegevoegd worden.

Wij koken nog steeds op petroleumstellen omdat er zich iedere maand wel weer een ramp in de familie voor deed zodat wij de aanschaf van een gasstel uit moesten stellen.

Dit moest ik even kwijt !!!
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Mawibata



boomerang, zeer herkenbaar. Spijtig voor je asawa, die wel verdriet zal hebben.





Wij sturen ook regelmatig geld op, en meestal is het dringend.

Probleem hier, is ook dat de asawa geen slecht woord wil horen van haar family.

Als ik eens een opmerking maak, heeft zij altijd smoezen klaar om haar family te verdedigen.

Om de haverklap hebben ze geld nodig voor het school, voor de harvest, dokters, en hospitaalkosten.

En als je eenmaal gegeven hebt kan je niet meer terug. En de asawa zit tussen de twee. (jij en haar family)

Soms denk ik dat de family ginder haar ook van alles wijsmaakt.

In februari '09 een motorbike gekocht voor de schoonbroer, hij zou 'em terugbetalen zonder intrest.

We zijn nu 15 maanden verder, raad eens hoeveel  â,±  ik al heb mogen ontvangen ?


Dat zijn de   :smiley-philippines:


Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Rich

Hey Boomerang,

Ik kan me verdomd goed voorstellen dat je je nu effe niet lekker voelt in zo'n situatie.

Eigenlijk is het schandalig dat zo'n familie onbeschaamd blijft aandringen op financiele steun van jouw kant, temeer omdat je reeds al zoveel geholpen hebt.

Het is triest om te zien en te horen dat dit soort verhalen steeds weer terug komt. Het steeds maar weer "moeten" sponseren van de familie, ik denk dat niemand dat kan uithouden op termijn. En uiteindelijk het gevoel hebben van stank voor dank, tja erg is dat. En wees er maar zeker van dat ze elkaar zitten op te naaien.

En dit vind ik dus een zeer negatieve kant van de Filippijnen. Gelukkig zijn ze niet allemaal zo.

Het is zoals mijn filippijnse schoonzuster, die reeds vele jaren in Belgie woont altijd tegen me zegt,.......pas op voor de parasieten.

Ik wens je veel sterkte Boomerang. Kop op en misschien wat minder toegeven.

Van mezelf weet ik dat als het mij zou gebeuren ik onherroepelijk de kraan zou dichtdraaien, voor zover die open is geweest.



Rich de Nederbelg.

stip66

Yap, heel herkenbaar maar nvt bij ons.

Maar kan je de openstaande schuld niet anders terugvorderen ?

Ik veronderstel dat je ginds woont Boomerang. Indien zo heb je toch ook werkjes die dienen te worden opgeknapt ?

Is maar een idee ( en je asawa kan mee helpen met de redelijkheid hiervan..... )

:atyourservice:

Rich

Mawibita,

Wat ik werkelijk niet kan begrijpen, is dat mensen steeds maar weer geld of spullen blijven geven met de belofte dat ze het wel zullen terugbetalen.

Je verkoopt een motorbike aan je schoonbroer, en morgen is het de schoonzuster en overmorgen is het de oom,....waar ligt de grens ?

Als ze mij daar morgen vragen om een fiets of wat dan ook te kopen voor een of ander familielid zegt ik duidelijk nee! ik begin daar gewoon niet aan, en als ik zou denken het geld terug te krijgen, echt hoor, dan maak ik mezelf maar wat wijs.

Steeds maar weer trappen mensen in die val. Sorry hoor, maar ik begrijp dat niet.

Het kan dan wel de  :smiley-philippines: zijn, maar ik ben  :belgiesmiley:  :nederlandsevlag: en als ze dat niet kunnen of willen begrijpen dan hebben ze pech gehad.
Rich de Nederbelg.

boomerang

Citaat van: Mawibata op donderdag 13 mei 2010, 09:09:32


boomerang, zeer herkenbaar. Spijtig voor je asawa, die wel verdriet zal hebben.





Wij sturen ook regelmatig geld op, en meestal is het dringend.

Probleem hier, is ook dat de asawa geen slecht woord wil horen van haar family.

Als ik eens een opmerking maak, heeft zij altijd smoezen klaar om haar family te verdedigen.

Om de haverklap hebben ze geld nodig voor het school, voor de harvest, dokters, en hospitaalkosten.

En als je eenmaal gegeven hebt kan je niet meer terug. En de asawa zit tussen de twee. (jij en haar family)

Soms denk ik dat de family ginder haar ook van alles wijsmaakt.

In februari '09 een motorbike gekocht voor de schoonbroer, hij zou 'em terugbetalen zonder intrest.

We zijn nu 15 maanden verder, raad eens hoeveel  â,±  ik al heb mogen ontvangen ?


Dat zijn de   :smiley-philippines:




Inderdaad zit je hier als buitenlander in een vreemde positie doch mijn asawa heeft gelukkig veel begrip voor mijn gezichtspunten hoewel het wel de nodige spanningen in de relatie met zich meebrengt.

Als wij een een enkele keer in het weekend naar Cebu afreizen om visites af te leggen moet ik op de zondag meestal letterlijk over mijn tot de nek met Tanduay gevulde zwagers heenstappen.

Mijn asawa had altijd een goed verdienende baan als ontwerpster en heeft altijd haar familie ondersteund en nu zij dus niet meer werkt verwacht men dat ik die taak op mij neem.

Wij zijn na drie maanden Lapu Lapu al speciaal om die reden verhuisd naar een ander eiland maar de afstand schijnt nog steeds niet groot genoeg te zijn want twee uren geleden arriveerde een nicht met het verzoek om een bijdrage in de begrafeniskosten.
Ten eerste heb ik het niet en ten tweede heeft de overledene zelf een heel nust met kinderen die te beroerd zijn om een poot uit te steken om iets te verdienen.

Ik weet niet of jij hier al eens een keer de wake van een overledene mee hebt gemaakt maar dat lijkt in mijn ogen meer op een verjaarspartij en gezellige familiesamenkomst dan een wake. Deze ongein gaat nog duren tot de volgende week donderdag en dat is nog heel wat liters Tanduay en hapjes verwijderd.

Ik geef hier absoluut geen medewerking aan en zal zelfs op de begrafenis schitteren door afwezigheid.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Mawibata



Citaat van: Rich op donderdag 13 mei 2010, 09:34:04
Mawibita,



Steeds maar weer trappen mensen in die val. Sorry hoor, maar ik begrijp dat niet.


Rich, ik ben niet in een val getrapt, zoals jij dat noemt. Ik weet reeds een tijdje dat lenen = krijgen  op de   :smiley-philippines: .

Als ik het me niet kon permitteren, had ik em niet gekocht.




Geef ik ze geld voor een baboy te kopen voor m'n verjaardag, kopen ze er meteen twee. Ook eentje voor hun, voor met kerstmis.

Maar de verjaardagsbaboy was toch de grootste     :lachen:




Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Mawibata

Citaat van: boomerang op donderdag 13 mei 2010, 09:36:48


Ik weet niet of jij hier al eens een keer de wake van een overledene mee hebt gemaakt maar dat lijkt in mijn ogen meer op een verjaarspartij en gezellige familiesamenkomst dan een wake. Deze ongein gaat nog duren tot de volgende week donderdag en dat is nog heel wat liters Tanduay en hapjes verwijderd.



Niet van een familielid, maar wel van de echtgenoot van onze maid.

Al de kinderen samen spelletjes spelen.

De vrouwen te samen eten en roddelen.

De mannen eten en Tanduay drinken.

Als je het niet weet, waan je je niet op een begrafenis.


Vergeet ook niet wat geld in het potje te deponeren vorr de overledene. Dan mag je ook iets in het boek schrijven.



Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Rich

Citaat van: Mawibata op donderdag 13 mei 2010, 09:41:44


Citaat van: Rich op donderdag 13 mei 2010, 09:34:04
Mawibita,



Steeds maar weer trappen mensen in die val. Sorry hoor, maar ik begrijp dat niet.



Maar de verjaardagsbaboy was toch de grootste    :lachen:




Oef, dat klinkt dan toch weer positief  :lachen:
Rich de Nederbelg.