Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Walking ATM

Gestart door Phille, woensdag 17 maart 2010, 14:27:13

Vorige topic - Volgende topic

Pjottr

He Boom Ik leef met je mee. Mijn stelling Gjin gerop en gjin geklei, op is op en wei is wei. Dat moeten ze maar leren.
In het begin had ik dit ge-eikel ook. Fam die om geld kwam. Natuurlijk trapte ik er in maar aldoende leert men toch?
Nu vraag ik een onderpand en als ze dat niet hebben Tja.... helaas.
Vorige week kwam een neef langs. Nooit gezien in 10 jaar.Maar hij had geld nodig en dan weten ze je te vinden. Ze kunnen het ruiken namelijk.
Pa was overleden en moest dringend worden gegraven. Begrijpelijk. Tja en nu. Je kan de man toch niet wegsturen zondergeld. Je zou je hele leven opgezadeld blijven met schuldgevoelens.En een overlijden is natuurlijk triest.
Mijn 1e vraag was: Wat zou je doen als ik er niet zou zijn? "Ik zou mijn land belenen (Sangla) en daarmee de kosten betalen.
Heb een notarieel contract op laten maken en kreeg daarmee rechten op zijn land.
Deze rechten heb ik gisteren weer doorgegeven aan een ander en heb daarmee mijn centen weer terug.
Indien er geen onderpand zou zijn geweest, had de goede man toch echt zonder geld terug naar huis moeten gaan.
Weet je wat het is, ze vinden heus wel een andere mogelijkheid maar kiezen de makkelijkste weg naar de Witneus met mooie beloften.
Ja Ja.
In jou geval is het geld gewoon op. Ook jij moet leven en het intereseert de fam geen zak of je wel of niet te eten hebt. Laten vallen doen ze je zo wie zo.Belangrijk is dat je asawa 100% achter je staat.
Sterkte en blijf bij je nee keuzes.
Gr
Pjottr
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Kano

Beste Boomerang, het is verdrietig dat het allemaal zo moet verlopen. Hoop dat jij en je asawa een manier vinden om er mee om te gaan.

Wat praktische zaken. Ik veronderstel dat het niet zo is,  maar als jouw overleden schoonzus deelnam aan SSS dan zou er recht op "death and funeral benefit" kunnen zijn. Kijk dan eens hier :link:

Gedurende de wake wordt niet alleen gegeten en gedronken maar ook geld ingezameld. En ook wordt er gespeeld om geld waarbij de opbrengst ten goede komt aan de begrafenis. Dit zou toch ook wat moeten opleveren.

Als je geld uitleent ben je het inderdaad meestal gewoon kwijt. Wat je kunt doen is, dat als er nog meer familieleden geld willen lenen zeggen dat zij maar naar de eerste schuldenaar moeten gaan omdat je daar nog geld van tegoed hebt. Laten die het maar onderling uitvechten. Of zoals Pjottr schrijft lenen maar alleen op basis van onderpand. 

Voor de rest alleen maar geld geven als jullie het willen en het budget het toelaat. Jij bent toch degene die gewerkt hebt voor je geld en eigen baas daarover. Wat zou men doen als je asawa met een arme pinoy getrouwd was? Dan kan men zich toch ook redden?

Een goede investering is vaak het betalen van Philhealth. En familie met kleine kinderen kun je al verzekeren voor P 100 per maand.


Boomerang en mevrouw Boomerang,  
veel sterkte  :hoedjeaf:







 

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

boomerang

Citaat van: stip66 op donderdag 13 mei 2010, 09:22:09
Yap, heel herkenbaar maar nvt bij ons.

Maar kan je de openstaande schuld niet anders terugvorderen ?

Ik veronderstel dat je ginds woont Boomerang. Indien zo heb je toch ook werkjes die dienen te worden opgeknapt ?

Is maar een idee ( en je asawa kan mee helpen met de redelijkheid hiervan..... )

:atyourservice:

Ik heb hier eenmaal een zwager gehad die samen met twee van zijn vrienden een week doende is geweest met het het bouwen van een combinatie carport/prieel. Dit heeft mij 12000 peso en een hoop ergernis gekost. Iedere middag vanaf 4 uur was het Tanduay zuipen geblazen en de volgende ochtend half werk leveren. Uiteindelijk heb ik hun na een week het reisgeld om terug te gaan gegeven en het hier door een lokale professional af laten maken.

Ik laat hier nooit en never weer iets door familie doen !!!  

Mijn asawa schaamde zich diep voor haar familie.

De nicht die zich hier vanmorgen aandiende voor een bijdrage in de wake festiviteiten heb ik zojuist 300 peso in de handen gedrukt om terug te kunnen reizen want anders had ik die hier ook nog dagenlang te "gast" gehad.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

boomerang

Citaat van: Kano op donderdag 13 mei 2010, 10:29:20
Beste Boomerang, het is verdrietig dat het allemaal zo moet verlopen. Hoop dat jij en je asawa een manier vinden om er mee om te gaan.

Wat praktische zaken. Ik veronderstel dat het niet zo is,  maar als jouw overleden schoonzus deelnam aan SSS dan zou er recht op "death and funeral benefit" kunnen zijn. Kijk dan eens hier :link:

Gedurende de wake wordt niet alleen gegeten en gedronken maar ook geld ingezameld. En ook wordt er gespeeld om geld waarbij de opbrengst ten goede komt aan de begrafenis. Dit zou toch ook wat moeten opleveren.

Als je geld uitleent ben je het inderdaad meestal gewoon kwijt. Wat je kunt doen is, dat als er nog meer familieleden geld willen lenen zeggen dat zij maar naar de eerste schuldenaar moeten gaan omdat je daar nog geld van tegoed hebt. Laten die het maar onderling uitvechten. Of zoals Pjottr schrijft lenen maar alleen op basis van onderpand. 

Voor de rest alleen maar geld geven als jullie het willen en het budget het toelaat. Jij bent toch degene die gewerkt hebt voor je geld en eigen baas daarover. Wat zou men doen als je asawa met een arme pinoy getrouwd was? Dan kan men zich toch ook redden?

Een goede investering is vaak het betalen van Philhealth. En familie met kleine kinderen kun je al verzekeren voor P 100 per maand.


Boomerang en mevrouw Boomerang,  
veel sterkte  :hoedjeaf:







 



Hallo Kano,

Helaas had zij enkel een kleine begrafenisverzekering welke dus niet voldoende blijkt te zijn om alle festiviteiten te kunnen dekken. Ik heb hu het gezegde geleerd om "De tering naar de nering te zetten" Dat moeten wij immers met die dalende Euro ook al en ik ben absoluut niet van plan omwille van hun mijn menu omte moeten zetten naar rijst met een gedroogd visje.

Mijn asawa staat gelukkig nu volledig achter mij en leven wij hier ook wel weer door heen.

Ik ben om een mager AOW inkomentje armoede in  :nederlandsevlag: ontsnapt en heb dat niet gedaan om dat hier terug te vinden.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

callebaut

Goh .... Boom , ik leef echt met je mee , tis daar steeds van de regen in de drop ...en geloof mij .... daar gaat nooit een einde aankomen zolang en spijtig dat ik het moet zeggen , uw asawa niet breekt met haar familie . D'er zijn zovele families zonder witneus en die slagen er ook in om begrafenissen , ziekenhuiskosten , ...... op de een of andere manier te bekostigen .
Laatst had ik kennis met iemand van mandaue , een schat van een meid , ik hoorde haar moeder zeggen tegen haar zoon , dat is niks voor mijn dochter , hij zegt zelf wala kwarta , wala trabaho als ik vraag wat hij doet voor job .
Die ene van verleden jaar was veel beter , die nam ons allemaal mee naar gaisano mactan .
K'ben gewoon naar buiten gegaan en een taxi genomen ..... niettegenstaande die schat van een meid mij wilde tegenhouden . ( ze wisten nl niet dat ik al een beetje cebuano verstond )
Dan mag ze nog zooooo lief  zijn ...als de familie parasieten zijn ..... keer ik mij gewoon de rug ....
T'is hetzelfde als je op straat loopt ... wanneer iemand roept he friend ..... t'is altij geld .....
Wij allen hebben hard en lang genoeg gewerkt en zien ons centjes niet graag door de zon versmelten aan parasieten
D'er is een verschil , sommige hebben ECHT hulp nodig .... en zullen je steeds daarvoor dankbaar zijn .
En deze sommige staan ook niet om de haverklap aan uw voordeur ....
Het is steeds aan jou de keuze met welke familie je in zee wilt gaan en geloof mij er zijn best veel aardige families die hun laatste php uitgeven om je toch maar een coke of een biertje te kunnen geven , zonder er ECHT iets voor in de plaats willen
Ik zeg hun altij  wala kwarta , wala trabaho als ze vragen wat mijn job is , en zint hun dat niet , mij niet gelaten maar ze zijn dan toch al van in het begin verwittigd .

boomerang

Citaat van: callebaut op donderdag 13 mei 2010, 12:37:24
Goh .... Boom , ik leef echt met je mee , tis daar steeds van de regen in de drop ...en geloof mij .... daar gaat nooit een einde aankomen zolang en spijtig dat ik het moet zeggen , uw asawa niet breekt met haar familie . D'er zijn zovele families zonder witneus en die slagen er ook in om begrafenissen , ziekenhuiskosten , ...... op de een of andere manier te bekostigen .
Laatst had ik kennis met iemand van mandaue , een schat van een meid , ik hoorde haar moeder zeggen tegen haar zoon , dat is niks voor mijn dochter , hij zegt zelf wala kwarta , wala trabaho als ik vraag wat hij doet voor job .
Die ene van verleden jaar was veel beter , die nam ons allemaal mee naar gaisano mactan .
K'ben gewoon naar buiten gegaan en een taxi genomen ..... niettegenstaande die schat van een meid mij wilde tegenhouden . ( ze wisten nl niet dat ik al een beetje cebuano verstond )
Dan mag ze nog zooooo lief  zijn ...als de familie parasieten zijn ..... keer ik mij gewoon de rug ....
T'is hetzelfde als je op straat loopt ... wanneer iemand roept he friend ..... t'is altij geld .....
Wij allen hebben hard en lang genoeg gewerkt en zien ons centjes niet graag door de zon versmelten aan parasieten
D'er is een verschil , sommige hebben ECHT hulp nodig .... en zullen je steeds daarvoor dankbaar zijn .
En deze sommige staan ook niet om de haverklap aan uw voordeur ....
Het is steeds aan jou de keuze met welke familie je in zee wilt gaan en geloof mij er zijn best veel aardige families die hun laatste php uitgeven om je toch maar een coke of een biertje te kunnen geven , zonder er ECHT iets voor in de plaats willen
Ik zeg hun altij  wala kwarta , wala trabaho als ze vragen wat mijn job is , en zint hun dat niet , mij niet gelaten maar ze zijn dan toch al van in het begin verwittigd .

Wij hebben nu ook onze keuzes gemaakt en ik kan nadrukkelijk WIJ zeggen want mijn asawa is het volledig met mij eens. Het kostte wel enige moeite want familiebanden zijn hier sterk door de ingeboren onderlinge afhankelijkheid maar zij heeft duidelijke keuzes gemaakt.

Het heeft mij 5 jaar gekost om van een pijnlijke scheiding te herstellen en ben niet van plan om mij voor een tweede maal door dat hondje te laten bijten.
Ik ben oud en wijs genoeg om te weten wat ik wil en zeer zeker wat ik niet wil.

Wij hebben hier buren met kinderen welke vaak maar één maaltijd per dag krijgen en ik kan echt genieten van die welgemeende dankbare gezichtjes.
Als ik mijzelf gelukkig voel dan maken blije gezichten om mij heen mij enkel nog maar gelukkiger en daar heb ik geen familie voor nodig.
Familie krijg je terwijl vrienden zoek je zelf uit, dat is een verschil.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Rich

#106
Citaat van: boomerang op donderdag 13 mei 2010, 12:51:50

Wij hebben nu ook onze keuzes gemaakt en ik kan nadrukkelijk WIJ zeggen want mijn asawa is het volledig met mij eens.


Dat is het belangrijkste Boomerang :thumb:
Rich de Nederbelg.

opinie

Citaat van: Kano op donderdag 13 mei 2010, 10:29:20
Wat zou men doen als je asawa met een arme pinoy getrouwd was? Dan kan men zich toch ook redden?

Dat vindt ik ook.

Citaat van: boomerang op donderdag 13 mei 2010, 12:51:50
Familie krijg je terwijl vrienden zoek je zelf uit, dat is een verschil.

Wat er ook dient begrepen te worden en dat lijkt me gevoelsmatig vaak ook door de  :belgiesmiley:  :nederlandsevlag: partners vergeten te worden: Als men trouwt, heeft men zijn eigen familie-eenheid. Die komt (of hoort allezins) eerst te komen! Ik ben niet met mijn vrouw getrouwd voor haar familie maar voor haar.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Fail_over

IDD, ik ben er met mijn Asawa heel duidelijk over geweest. Er is niemand in haar familie die geld krijgt voor zomaar, levenonderhoud of zo. Dat zoeken ze zelf maar uit. Konden ze zonder mij ook. Het is anders als er ergens een dak afwaait of iemand in het ziekenhuis komt. Of, zoals nu een bevalling. Dit was dan ook nog toevallig dat ik erbij was, anders hadden ze ze eigen boontjes ook moeten doppen.

Lorrie heeft wel een afspraak met haar jongste broer gemaakt, nog voor wij elkaar kende. Zij zou zijn studie voor politieagent sponsoren. Dat heb ik overgenomen, daar Lorrie geen inkomsten meer heeft. Opzich valt het ook nog wel mee. 1x 1500 php per 2 maanden voor een examen. En 1x per jaar 4000 php voor een politietrainingskamp. Volgens jaar studeerd hij af.

Voor de oudste broer heb ik 5000 php gegeven voor de aanschaf van een watermeter. Na installatie heeft hij hem mij laten zien. Hij zei dat hij 500 php per maand terug zou betalen. Ik heb dat meteen afgekapt omdat ik weet dat dat er toch neit van komt.
Verder zijn er vanuit de familie helemaal geen verzoeken om geld gekomen.

Ik geeft Lorrie een bedrag per maand om huur, gas water en electra en internet van te betalen. De rest is voor levensonderhoud voor haar, haar 3 kids en de inwonende zus. Laatst vertelde ze me dat ze door de maanden heen zo'n 30 k gespaart had door zuinig te leven. Ze weet dat ik gezegt heb dat als ik haar geld geef, ze er mee doen mag wat ze wilt. Als ze minder eten koopt kan ze sparen ja.

De koelkast voor haar ouders hebben we dus ook 50/50 betaalt. (Eigenlijk ik voor 100% maar je snap the picture wel)

Tevens mag de schoonzus regelmatig de was doen, krijgt ze ook voor betaalt. Ook andere klusjes laten we altijd door een familielid opknappen.
De oudste broer is loodgieter en electrisien, erg handig. En hij doet het goed en snel ook.

Ik weet niet hoe het in andere families gesteld is, maar in de familie van mijn asawa heest de opvatting dat er van maandag tot zaterdag hard gewerkt moet worden, zonder drank, vreten of roken, maar op zondag mag het wel, en wordt er samen met de mannen gedronken en gegeten. De vrouwen trekken soms een flesje rode wijn open. Maar thats it., en ik moet zeggen dat dat prima gaat.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

boomerang

Citaat van: Fail_over op donderdag 13 mei 2010, 14:37:00


Ik weet niet hoe het in andere families gesteld is, maar in de familie van mijn asawa heest de opvatting dat er van maandag tot zaterdag hard gewerkt moet worden, zonder drank, vreten of roken, maar op zondag mag het wel, en wordt er samen met de mannen gedronken en gegeten. De vrouwen trekken soms een flesje rode wijn open. Maar thats it., en ik moet zeggen dat dat prima gaat.

Mijn asawa haar familie woont in een getto in Cebu City en zijn enigszins van een mentaliteit om te werken als er dringend wat geld nodig is.

Wij zouden het losse arbeiders in de bouw noemen.

Daar liggen de zaken dus wel een beetje anders. Mijn asawa en haar oudste zus zijn de enige twee die hun volle verstand gebruiken en hebben iets van hun leven gemaakt.
Mijn asawa ontvangt nu na ruim 1 jaar dat zij stopte met werken nog regelmatig commissies in dollars uitgekeerd over door haar gemaakte ontwerpen.
Toen ik voor het eerst kennis maakte met de familie viel mij de mond open van verbazing door de enorme verschillen en dacht werkelijk dat zij een geintje met mij uithaalde. Helaas was het dus geen geintje. Weer een bewijs dat de mooiste orchideeën vaak op de armoedigste grond groeien.

Ik voel mij absoluut niet beter als een ander en mijn leven was voorheen niet altijd "middle of the road" maar bij dat zootje ongeregeld voel ik mij toch niet thuis hoewel ik een geweldig toneelspel op kan voeren als het moet.

Maar zoals Opinie ook stelt wij vormen hier onze eigen familie met onze normen en waarden.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"