Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Rijbewijs

Gestart door Herbie, maandag 14 oktober 2013, 15:10:12

Vorige topic - Volgende topic

Herbie

Weet er iemand van de :belgiesmiley: waar ik een :smiley-philippines: rijbewijs kan gaan halen in Manila. Want voor de :nederlandsevlag: zit dat anders in elkaar heb ik gehoord.
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Bulldozer

Waarom zou een belg zijn filippijnse rijbewijs ergens anders moeten halen dan een nederlander of een Filippijn? Ik heb mijn rijbewijs gewoon bij het LTO bureau in mijn woonplaats gehaald. Maarja ik ben wel Nederlander dus misschien moet jij wel ergens anders heen.  :confused2:

Herbie

Omdat ik hier gelezen had dat je naar de :nederlandsevlag: ambassade moest voor papieren en 30 euro betalen :weetikniet:

Indien u een Filipijns rijbewijs wilt aanvragen kan de ambassade ten behoeve van het Land and Transportation Office (LTO) een verklaring afgeven dat u in het bezit bent van een geldig Nederlands rijbewijs. Op vertoon van uw rijbewijs alsmede uw geldig paspoort, kunt u elke werkdag tussen 9 en 12 uur deze verklaring aanvragen bij de ambassade. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. De kosten hiervoor bedragen op dit moment 30 euro welke u dient te voldoen in Filipijnse pesos.
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Amice

Vanwaar denk je dat  :belgiesmiley: die verklaring dan niet nodig hebben herbie?

Het is de LTO die een dergelijk echtheids verklaring van de ambassade verlangt of het  :belgiesmiley: :nederlandsevlag: rijbewijs wel echt en geldig is.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Bulldozer

Ik wens je in iedergeval veel succes. Ik heb mijn Filippijns rijbewijs in September 2011 gehaald en herriner het me nog als de dag van gisteren... Verhaal speelt zich af in Quezon City. Bij jouw LTO kantoor kan het best anders zijn.  :applaus:

CitaatGisteren was het weer eens tijd voor de jaarlijkse emissie test van de auto. Dat wilden we eigenlijk vorige week al doen, maar het emissie centrum waar we normaal gesproken heen gaan was er opeens niet meer. Gebeurt wel vaker in de Filippijnen.

Op internet kan je opzoeken waar de officiële test centra te vinden zijn. http://www.lto.gov.ph/publications.aspx

Gisteren dus nog maar eens proberen, natuurlijk de dichtsbijzijnde. Het testen stelde niets voor. Meetapperatuur wordt achter de auto gezet, motor starten en klaar is Kees. Ben vergeten hoeveel het was, in iedergeval minder dan P500.
Maar nu komt de truc, dit jaar zijn de regels verandert. Normaal gesproken brachten we de test resultaten naar onze auto verzekering en die zorgde dan voor een nieuwe OR en stickers voor het nieuwe jaar. Nu kan dit niet meer en moeten we zelf naar LTO en dan de branch die het dichts bij het test center zit. Wat een gedoe dacht ik nog, ik heb het niet zo op Filippijnse overheids instanties en besteed het liever uit.

Anyway volgens de gast van het testcentrum moesten we links en dan de tweede straat weer links en daar zat dan de LTO. Zo gepiept. Voorruit dan maar, met verse tegenzin naar LTO. Kan ik gelijk mijn Nederlandse rijbewijs om laten zetten in een Filippijns rijbewijs. Dat heb ik in 2008 al eens geprobeert maar toen lukte het niet omdat ik geen Icard had.

De routebeschrijving van de man bij het test centrum klopte zowaar. Er stond een groot bord, FIX THE FIXERS, PARK INSIDE. Zo gezegd, niet zo snel gedaan. Binnenin was er natuurlijk geen ruimte om te parkeren.  Een LTO mannetje liep met mij mee terwijl hij wel even ging zeggen waar ik moest parkeren. 10 minuten later en 3 rondjes achteruit rijden verder had ik eindelijk een parkeerplaats. Als ze me nou nog geen Filippijns rijbewijs geven weet ik het ook niet meer. De LTO man gebaard dat de motorkap open moet dus dat doe ik dan maar en verwoed begint hij onder de motor kap te kijken. Verbaast zit ik nog in de auto. Hij weet niet eens waarom ik hier ben. We hadden namelijk nog niets tegen elkaar gezegt. Alleen in gebarentaal gecommuniceerd waar ik wel niet kon parkeren.
Het kijken onder de motorkap bleek toch echt noodzakelijk en even later kwam er iemand met een zaklamp langs zodat ze nog beter konden kijken. Uiteindelijk bleek alles goed te zijn en kregen we een vodje papier in ons handen gedrukt met de mededeling om naar Balie 7 te gaan. Daar alles ingeleverd, stond alleen een bordje met off line. Toch maar even vragen wat dat betekende. De computers zijn off line en nu kan er niets verwerkt worden. Geen idee hoe lang het ging duren voordat alles weer werkte.

Tja, daar had ik natuurlijk geen zin in om op te wachten. Dus gevraagd of we de papieren konden laten liggen en later terug komen. Ja, geen probleem. We moesten voor 5en terug zijn om te betalen bij de kassa.

Om 4 uur weer terug bij het LTO kantoor. Inmiddels waren de computers weer "on line" en waren onze papieren verwerkt. We hoefden alleen maar te betalen, P100 meer dan normaal omdat we nu bij een ander LTO bureau geregistreerd zijn. Toen door naar het volgende loket en na 5 minuten kregen we alle stickers en OR bewijs mee. Onze 11 jaar oude 2de hands in de Filippijnen gekochte auto is dus goed bevonden en we mogen weer een jaar rijden.

Toen vragen voor mijn Filippijnse rijbewijs. Kwam ik natuurlijk weer van een koude kermis thuis. Dat kon niet in dat LTO branch. Daarvoor moest ik naar hun hoofdkantoor op East avenue. Aangezien het nu al na vieren was zeiden ze dat ik dat morgen moest doen. Als ik er om 8 uur 's ochtends was zou ik binnen twee uur klaar zijn. Wel kon ik hier alvast de medische en drug test doen. Zo gezegd, zo gedaan. De medische keuring bestond alleen maar uit wegen; 110 kg, werd verder niets van gezegd terwijl dat eigenlijk veel te zwaar is en in de "more than dangerous" groep valt. Mijn lengte gemeten; 183cm op teenslippers, mijn bloeddruk gemeten, met als commentaar dat dat "normal" was. En wat lettertjes van een plaat lezen. Kosten P100
Daarna de drug test. Eerst plassen in een potje. Dat is zeker Filiipijns formaat potje. Veel te klein natuurlijk en de helft gaat naast het potje en loopt over mijn handen. Natuurlijk is er nergens een wasbak te bekennen. Wat een gezeik weer.

Vervolgs werd er een digitale foto gemaakt en moest ik met mijn pishanden van iedere vinger 3x een digitale vingerafdruk laten maken. Misschien kunnen ze voor de hygiëne beter de volgorde veranderen en eerst vinger afdrukken nemen en dan plassen...
5 minuten wachten en toen kreeg ik de uitslag. Alles negatief. Vraag me af waarvoor ze de vingerafdrukken nodig hadden. Misschien als je positief ben sta je gelijk bij BI en de politie geregistreerd...

Deze resultaten kan ik niet zonder meer zomaar meenemen naar het andere LTO branch. Nee, iemand van LTO hier moet het eerst goed keuren en tekenen, anders is het niet geldig. We werden 4x naar een ander loket gestuurd voor de handtekening, maar uiteindelijk tekent de ambtenaar achter het 4de loket zonder te lezen wat hij nou tekende.

Vandaag dus met frisse tegenzin naar het hoofdkantoor van LTO in Quezon City. En de problemen begonnen al met parkeren. Van de ene moest ik helemaal daar heen rijden, een ander zegt je moet hier heen, vervolgens is er geen plaats en uiteindelijk moest ik weer heel ergens anders parkeren.
Dan het geschikte gebouw zoeken. 1 iemand van LTO zegt je moet naar het gebouw daar links. Een ander iemand zei dat ik rechts moest. Weer iemand anders zij dat het ene gebouw voor rijbewijzen van buitenlands naar Filippijns is en het andere gebouw voor Filippijns naar buitenlands. Uiteindelijk duurde het een kwartier en 3x foutlopen voordat we de juiste locatie hadden gevonden. Het was in de kerk!

Dat verzin je natuurlijk alleen in de Filippijnen. Tussen de houten kerkbanken en de maria beelden staan metalen wachtkamer stoelen en kan je wachten totdat het jouw beurt is. De muren van de kerk bestonden uit de verschillende LTO loketten. Er was net iemand bezig voorbereidingen te treffen voor de mis. Als ik maar voor het zingen de kerk weer uit ben dacht ik nog.

Eerst werden al mijn documenten gecontroleerd. In de Filippijnen moet je van de meest onlogische dingen copies van hebben dus ik had mij alvast voorbereid. Niet goed genoeg. Ze wilden ook een copy van de buitenkant van mijn Nederlandse rijbewijs. De buitenkant, daar staat toch niets op. Enfin, mijn vrouw ging fijn een copietje van de buitenkant van mijn rijbewijs maken en ik ging alvast het aanvraagformulier invullen. Ze vroegen ook om een TIN nummer, maar dat heb ik niet en dus maar leeg gelaten. Dat was verder geen probleem.

Documenten die ik dus meegenomen had: Copy van paspoort, copy van visa in paspoort, copy binnenkant Nederlands rijbewijs, copy  buitenkant rijbewijs, copy voorkant Icard, copy achterkant Icard, resultaten van medische / drug test en een declaratie van de Nederlandse ambassade dat mijn Nederlandse rijbewijs inderdaad een rijbewijs is. Over dat laatste document was ik nog enigszins bezorgd omdat het uit 2008 kwam, maar ik had geen zin en geld er voorover om bij voorbaat al een nieuwe te halen. We zien wel waar het schip strand. De LTO beambte zij verder niets bij het inleveren en ik kreeg nummer 11 toegewezen.

Na een kwartier wachten in de kerk werd mijn nummer geroepen en moest ik een digitale foto laten maken en digitaal mijn handtekening zetten. 10 minuten wachten, bij een ander loket weer een foto laten maken en digitaal handtekening zetten. 15 minuten wachten, bij de cassiere P617,63 betalen. 10 minuten wachten en ik kreeg zowaar mijn Filippijnse rijbewijs. Geldig voor category 1 en 2. Uiteindelijk viel het dus reuze mee. Iets meer dan 1000 peso kwijt en minder dan een uur werk!

Ronny55

Citaat van: Herbie op maandag 14 oktober 2013, 15:10:12
Weet er iemand van de :belgiesmiley: waar ik een :smiley-philippines: rijbewijs kan gaan halen in Manila. Want voor de :nederlandsevlag: zit dat anders in elkaar heb ik gehoord.
Ik ben naar hier gekomen en had me naast mijn  :belgiesmiley: rijbewijs een Internationaal rijbewijs .....hoewel het op het internationaal rijbewijs ook alles in het engels staat heb ik toch mijn orgineel rijbewijs door de ambassade moeten laten vertalen . Daarmee naar Lto en de zelfde procedure als een  :smiley-philippines: die zijn rijbewijs vernieuwd . is wel 6 jaar geleden ...sla me niet dood als het zo niet meer gaat.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

LMBen

Ik ben gewoon bij de baas van de lto in madaue binnen gelopen heb gevraagt wat een rijbewijs kosten.
Hij zei 1500php ik zeg oke en na een uurtje stond ik buiten met rijbewijs, motor en auto
Na 8jaar philipijnen weer terug europa

niceke

Paar weken geleden zat ik voor paar weken in South Cotabato. Tijdens rijden met een huurwagen (15 jaar oude bak maar enfin hij reed) richting General Santos werd ik tegengehouden door de politie tijdens controle. Blijkt mijn oude Belgische rijbewijs niet in orde te zijn omdat ze niet kunnen lezen. Nochtans volgens Belgische buitenlandse zaken zou deze toch geldig zijn als je niet langer dan 90 dagen verbleef. Swoit, die politie wou black money dus wat geld gegeven en die was gelukkig en de papieren waren ineens wel in orde.

Toen we toch in General Santos waren wou toch achter  :smiley-philippines: rijbewijs halen om dat voorval in de toekomst vermijden.
Ik weet niet meer hoe het gebouw noemt maar het was voor alle soort papierwerken en dergelijke (vergunningen, rijbewijzen, attesten,...).
Eenmaal juiste loket gevonden en bij tonen van mijn  :belgiesmiley: rijbewijs vertelde de ambtenaar dat deze moet vertaald worden. Toevallig was de dag ervoor ook een belg aangemeld met dezelfde probleem.
Volgens ambtenaar geeft die belg een vertaling gevonden via internet en nadien kreeg hij zijn  :smiley-philippines: rijbewijs. Ik weet niet of er nog andere documenten nodig waren en dergelijke.
Zelf heb ik ook op het internet gezocht in de nabij gelegen internet-cafe maar 30min zoeken heb ik mijn zoektocht opgegeven. Hele zaak laten liggen tot wanneer ik terug naar  :smiley-philippines: komt met een internationale rijbewijs en op die manier aan  :smiley-philippines: rijbewijs te bekomen.

Herbie

Citaat van: Ronny55 op dinsdag 15 oktober 2013, 07:32:25
Citaat van: Herbie op maandag 14 oktober 2013, 15:10:12
Weet er iemand van de :belgiesmiley: waar ik een :smiley-philippines: rijbewijs kan gaan halen in Manila. Want voor de :nederlandsevlag: zit dat anders in elkaar heb ik gehoord.
Ik ben naar hier gekomen en had me naast mijn  :belgiesmiley: rijbewijs een Internationaal rijbewijs .....hoewel het op het internationaal rijbewijs ook alles in het engels staat heb ik toch mijn orgineel rijbewijs door de ambassade moeten laten vertalen . Daarmee naar Lto en de zelfde procedure als een  :smiley-philippines: die zijn rijbewijs vernieuwd . is wel 6 jaar geleden ...sla me niet dood als het zo niet meer gaat.

Ik heb ook een internationaal en heb mijn gewoon rijbewijs laten vertalen hier, door en beedigd vertaler. Zo dat zal wel in orde komen dan. Denk van het gene dat er stond van naar de :nederlandsevlag: ambassade, was voor te vertalen. Zo heb jij dat ook gedaan in de :belgiesmiley: ambassade bedankt, problem zal op gelost zijn dat :weetikniet:
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Amice

Mja dan toch nog even
CitaatDenk van het gene dat er stond van naar de nederlandsevlag ambassade, was voor te vertalen.

De nederlandse ambassade vertaalt niets, dat staat nl. al in verschillende talen op het rijbewijs zelf.
Desalniettemin vraagt de LTO toch een verklaring van de   :nederlandsevlag: ambassade dat het een echt en geldig Nederlands rijbewijs is.

Dat hele vertaal gedoe van de belgische ambassade, is niets minder dan vriendjes politiek.

oef ik heb gesproken.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent