Het dagelijkse leven met een Filipina

Gestart door Pjottr, woensdag 2 november 2011, 15:40:21

Vorige topic - Volgende topic

Dreamer1975

Met een grote glimlach op het gezicht deze topic gelezen  :biggrinn:

Er staat me nog één en ander te wachten dan als ik dit zo allemaal lees.....  :lachen:

Tampo heb ik ook al kunnen meemaken en heb haar toen ook duidelijk gemaakt dat ik daar absoluut niet mee gediend ben.Héél in het begin van onze relatie gebeurde dit een tweetal keer na elkaar en stond ik toen héél dicht bij het nemen van mijn valies en haar adieu te zeggen.Hebben hierover gepraat en ze begrijpt het nu wel ergens en ze heeft me dan ook uitgelegd wat haar ertoe beweegt om in tampo modus te gaan en ik probeer dan ook die situaties te vermijden.
Ik ben een redelijk opvliegend karakter en kan zeer snel een Godver miljaarde erdoor jagen of eens "ontploffen" en uit mijn vel springen als ze probeert van haar zin koste wat kost door te drijven. Foul language or yelling means tampo  :biggrinn: .

Voorbeeldje....

Mijn vriendin is nogal een slaapkop en vooral als we reizen omdat ze enorm veel last heeft van bewegingsziekte.We hadden in indonesie naar een afgelegen eiland geweest en dit was een gans eind varen.We vertrokken in de ochtend na een nacht van zo'n 10 uur slapen.Zij had ontbijt genomen,ik had het overgeslagen,want zo'n half gekookte babyinktvis in zijn eigen inkt met rijst laat ik op een nuchtere maag liever aan mij voorbij gaan.De bootreis neemt zo'n 2,5 uur in beslag alwaar ze alweer ligt te slapen omdat ze dan niet misselijk wordt.Na het aankomen in de haven in Jakarta nemen we de taxi en deze rit is toch ook goed anderhalf uur......inderdaad,wederom aan het slapen.Bij aankomst op haar appartement zit ik ondertussen lekker scheel van de honger en is het ondertussen 12u30.Ik denk ok,we gaan ergens iets eten......nope......Mevrouw wil eerst een dutje doen ! Huh ??? Je hebt een nacht van tien uur geslapen,2,5 uur op de boot en anderhalf uur in de taxi en je wil opnieuw slapen ???? IK zit SCHEEL van de honger ! Haar antwoord "tja,had je maar moeten ontbijten".... eeuuhhh ik lust dat niet,so ??? Ik vraag haar van is het nu echt zo moeilijk van eerst iets te gaan eten en dan een dutje te doen ? Bedenkt ze zich,maar wil ze eerst douchen....ok,slechts één probleem.....mevrouw wil met warm water douchen en die boiler moest eerst een half uurtje opwarmen waar ze toen woonde ! Ik scheur bijna uit mijn vel en ontplof.....ik roep haar dat ik wel mijn plan trek en alleen iets ga eten ! Uiteindelijk kom ik terug en was de tampo begonnen....TWEE dagen lang ! Ben toen mijn valies beginnen pakken terwijl het absoluut nog geen tijd was om huiswaarts te keren,maar was toen echt wel van plan van ergens op hotel te gaan en de relatie stop te zetten.Ik had in die twee dagen immers verschillende keren proberen te praten,maar kreeg gewoon geen woord of reaktie uit haar.Kende toen ook het begrip tampo nog niet.
Best wel gek zo'n tampo,we hebben toen twee dagen lang op resto geweest,babbelde ze doodleuk met iedereen,behalve met mij....Telkens ik iets zei was het alsof ik tegen een muur bezig was.
Nu hebben we zoals ik al zei onze eisen wel gesteld tegenover elkaar en wordt ik een beetje heropgevoed door haar wat mijn taalgebruik soms betreft  :biggrinn:
Ook de tampo blijft uit nu  :thumb:

Tinulang_Manok

Soms kan zelfs de verwachting dat je boos wordt al teveel worden, zo had mijn asawa vlak nadat ze in Duitsland kwam de rijskoker stuk gemaakt (tja zo'n ding kan niet altijd even goed tegen een flinke plens water).
Ik was niet thuis, maar ze verwachtte dat ik erg boos zou worden, dus toen ik nietsvermoedend thuis kwam was de tampo al begonnen....
Waarom is er geen rijst?
Omdat jij boos bent...
Waarom ben ik boos?
Omdat de rijstkoker stuk is.
Maar daar ben ik niet boos om?
Dat lieg je.
Nou kom maar eens om die logica heen  :haha:
Na een halve dag zwijgzaamheid en ontwijking dag hebben we samen vastgesteld:
- rijst wordt voortaan gekookt in een pannetje.
- de filippijnse rijstkokers zijn van een onovertroffen kwaliteit.

Tegenwoordig is er geen tampo, maar wordt mij goed de waarheid verteld als ik iets doe wat blijkbaar niet door de beugel kan (maar dat gebeurd niet vaak), dat werkt een stuk beter.
Amare et sapere vix deo conceditur

ganda

Citaat van: Pyotr op vrijdag  4 november 2011, 15:32:10
Citaat van: ganda op donderdag  3 november 2011, 10:45:05

Asawa en nichtje zijn op hun tenen getrapt, nichtje komt nooit meer. ( zegt ze )

Maar Ganda dit lijkt niet echt eerlijk.Van jou wordt verwacht alles maar te accepteren maar hoe zit dat dan als jij met iets komt?
Wordt dat dan ook geaccepteerd?
Het lijkt en dat heb ik ook ervaren dat het van een kant moet komen terwijl mijn stelling is dat het wederkering dient te zjn.
Toen ik het mijn vrouw over geven en nemen had  (in het begin) was ze het roerend met me eens.Echter in de praktijk niet.Dat kostte mij haast mijn huwelijk zo ver kan dat gaan.

Ik merk dat dit iets is wat bij veel Filipinas geldt Maar hoe ga je daar nu mee om? In mijn geval heb ik altijd vast gehouden aan mijn liefde en dat heeft het overwonnen.Veeel geduld en soms ook terughoudend op de juiste momenten. Ik heb het geleerd door mijn relatie met een Filipijnse.
Nu krijg ik ook veel meer positieve feedback het werkt dus; tenminste als je de "juiste" hebt.



Ik lig er helemaal niet wakker van of dat nichtje nog komt of niet.

De tweede maal dat ze bij ons was vond ik een maandverband IN de douche ( ondanks dat er een containertje staat in de badkamer en in het toilet ) Toen ik haar daar op wees trok ze haar schouders op en zei ze " I forgot it " en voor haar was daarmee de kous af.
Zulke vorm van nonchalance kan ik helemaal niet hebben. Betreft opvoeding, gedrag en respect moet ze nog veel leren.
En geloof me, het was niet de enigste stoot die ik met haar tegenkwam tijden haar verblijf bij ons.
Ik zie ze liever gaan dan komen.


klootzakken (voorheen Jens)

DAS WEIB , WAS WILL DAS WEIB?

Freund vroeg het zich tachtig jaar geleden al af , en duizenden mannen na hem .

deze morgen bij ons in de courant . :lachen: nota bene geschrefen door een vrouw.

ik mag graag bijdehand uit de hoek komen , en het zou leuk zijn om een bekende psychiater te slim af te zijn , maar ik moet eerlijk zeggen ik heb geen bleek idee.

als ik alleen maar naar mezelf kijk schiet het al geen steek op . ik wil namelijk vooral nogal veel . omhoog op de carriereladder , maar ook mutsen op de bank met mijn kind. ik wil gezond leven en eet biologisch , maar zwicht ook regelmatig voor veel foute dingen zo als een frikandel.
geémancipeerd zijn vind ik vanzelfsprekend , maar een man die een deur open houdt is ook leuk. ik kan de tough guy uithangen in een vergadering ,maar ook met een klein stemmetje het kindvrouwtje spelen, bijvooebeeld om een loodgieter te scoren. ik houd van heel sexy jurkjes en hoge hakken , maar sta ook in de tuin te ploeteren in een libido-vernietigende joggingbroekik kan erg rationeel zijn ook alle remmen los gooien na een fles rosé en dan heel losbandige dingen lispelen , of hard huilen .zo pendel ik voordurend tussen string en panty broek ,tussen vreetbuien en dokter Frank . natuurlijk zijn er vrouwen die minder wispelturig zijn . die besloten op hun zestiende al dat ze parel ketting en broekrok helemaal hun ding waren , en die hebben ze dan op hun veertigste nog aan , maar dan vier maten groter. er zijn ook streberige dames die een gezin een blok aan hun been vinden en snoeihard door het glazen plafond naar boven stoten . er zijn vrouwen die altijd maar de zelfde dingen willen en elke zaterdag groentesoep. ik lees wel eens over zulke vrouwen maar ik ken ze zelf niet. de viendinnen die ik heb zijn godlof net zo dwarrelig als ik. zo zitten ze in een klasje mindfulness te doen en zo scheuren ze weer te laat naar een afspraak met een half gesmeerde boterham in hun hand . zo lappen ze vol vreugde een raampje en zo zitten ze gewichtig te kijken in een board meeting. zo klagen ze steen en been over hun man , en zo kruipen ze bij kaars licht tegen hem aan .DAS WEIB wil van alles een beetje , en daar dan een man bij die haar begrijpt, en nog een beetje stimuleert ook. ga er maar aan staan.
laat het een troost zijn voor alle twijfelende mannen van Nederland : zelfs Freud kwan er nooit achter wat vrouwen willen , en hij had er nog wel voor doorgeleerd. en wat stoere betweters ook beweren , ook zij zijn blij dat ze zaterdags mogen voetballen . en alsof dat nog geen bemoediging genoeg is: de allerlaatsten die snappen wat vrouwen willen , zijn we zelf.

www.frederikeschrijft.nl

:lachen: hoe gek zijn ze dan , ze komen echt van een andere planeet [pluk ze planeet]
 

grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Fail_over

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......


Hansy

Citaat van: bananacreek op zaterdag  5 november 2011, 14:29:53
Citaat van: Fail_over op zaterdag  5 november 2011, 10:43:32
.



:lachen:


Perfect.... :thumb: :thumb: :thumb: :hoedjeaf: :hoedjeaf:

Absoluut niet perfect.

Dit vind ik nu een schoolvoorbeeld van miscommunicatie. Blijkbaar te veel moeite om aan te geven waarom je gehumeurd bent.

Budgie

 :ontopic: Laat ik ook wat dingen die mij opvallen opschrijven
@ hansy
Je kan ook zeggen dit is typisch een communicatie met een Filippina Mij valt het op dat ze vaak alleen naar je eerste woorden luisteren en er zelf dan wat van gaan maken. En dat doet niet alleen mijn huidige asawa maar veel Filippinas die ik ken
Ook herken ik wel de tampo Die van mij krijgt het vooral als ik wat van iemand uit de nabije familie zeg ook als ze er zelf op scheld Maar ze lost het op door 5 minuten naar de douche te gaan en dan is het over

Wat mij ook opvalt is dat ze meest allemaal nog het liefst het huis met een filipino broom schoonmaken en alles nat afnemen voor het stof

Wat betreft het eten mijn asawa eet geregeld nederlandse kost en vind het ook lekker maar als het even kan tussen door een keer rijst en al het warm eten het liefst koud.

Word vervolgt

 
Getting older beats the alternative -dying young

Tinulang_Manok

Citaat van: Budgie op zaterdag  5 november 2011, 22:28:04
Wat betreft het eten mijn asawa eet geregeld nederlandse kost en vind het ook lekker maar als het even kan tussen door een keer rijst en al het warm eten het liefst koud.
Toen mijn asawa net in duitsland was at ik eigenlijk elke avond rijst met iets (kip/vlees/etc.) ook omdat ze in de filippijnen eigenlijk nooit kookte, dus ze wist niet echt hoe.
Ondertussen kookt ze al redelijk europees, hoewel ze nog steeds geen aardappelen lust, dus ik krijg, spagetti, macaroni, chili con carne, rösti (wel lekker), en allerlei soepjes, af en toe rijst en bihon, en ze heeft lol in het koken nu, dus dat is  :thumb: maar over alles gaat magic sarap, zodat het toch filippijns is  :biggrinn:

Zelf eet ze tussendoor gedroogde vis & inktvis, cupnoodles, ligo sardientjes etc. maar dan ben ik dus niet thuis (die inktvis stinkt, da's niet te geloven).
Amare et sapere vix deo conceditur

Phille

Citaat van: Tinulang_Manok op zaterdag  5 november 2011, 23:04:30
Citaat van: Budgie op zaterdag  5 november 2011, 22:28:04
Wat betreft het eten mijn asawa eet geregeld nederlandse kost en vind het ook lekker maar als het even kan tussen door een keer rijst en al het warm eten het liefst koud.
Toen mijn asawa net in duitsland was at ik eigenlijk elke avond rijst met iets (kip/vlees/etc.) ook omdat ze in de filippijnen eigenlijk nooit kookte, dus ze wist niet echt hoe.
Ondertussen kookt ze al redelijk europees, hoewel ze nog steeds geen aardappelen lust, dus ik krijg, spagetti, macaroni, chili con carne, rösti (wel lekker), en allerlei soepjes, af en toe rijst en bihon, en ze heeft lol in het koken nu, dus dat is  :thumb: maar over alles gaat magic sarap, zodat het toch filippijns is  :biggrinn:

Zelf eet ze tussendoor gedroogde vis & inktvis, cupnoodles, ligo sardientjes etc. maar dan ben ik dus niet thuis (die inktvis stinkt, da's niet te geloven).

In het algemeen eet mevrouw rijst, dus wij koken rijst voor haar en aardappelen voor mij; uiteindelijk is het toch geen moeite om wat rijst te koken. Soms eet zij dan ook eens aardappelen, vind ze best wel lekker en heel regelmatig eet ze pasta want daar is ze zot van. En voor alle duidelijkheid, ik ben diegene die altijd kookt; ze is niet echt een keukenprinses te noemen, maar voor de rest is het een schatje  :happy:

En ik heb zoiets van, als zij niet kan koken en er ook niet direct iets aan wilt veranderen, dan moet ze maar eten wat de pot schaft (met uitzondering van de rijst dan) Vlaamse kost!.

Als ik zou verlangen, zoals velen hier blijkbaar doen, dat zij eten klaar maakt, tja dan zal men moeten eten wat ze geleerd heeft, Filipijnse kost op Filipijnse stijl; en dan moet men niet klagen!