Het dagelijkse leven met een Filipina

Gestart door Pjottr, woensdag 2 november 2011, 15:40:21

Vorige topic - Volgende topic

Pjottr

Ben nu ongeveer 15 jaar samen met mijn Filipijnse vrouw. Heb hiervoor een relatie gehad met ee Nederlandse vrouw en ik moet zeggen dat
het wel heel anders is.
Cultuur speelt hier waarschijnlijk een grote rol in maar ook afkomst ( Rijk/arm/er tussen in.
Taal en woordkeus is een belangrijke factor gebleken.
Met dit topic zou ik (indien men hiervoor open wil staan een uitwisseling willen opstarten hoe ieder zijn leven met een Filipina beleefd en wat er anders is geworden.
Niet bedoeld om je partner negatief neer te zetten. Zij zou het zelfde kunnen doen maar dan vanuit de Filipijnse cultuur en denken. Hoe is het om met een buitenlander te leven ic Belg/Nederlander.
In een eerder topic heb ik het fenomeen tampa belicht en ik heb begrepen dat ik niet de enige ben die daar mee wordt geconfronteerd. Dit gaf mij best wel een steun in de rug.
Zo kunnen er meer zaken zijn die iedereen beleeft maar waar hij van denkt dat hij de enige is die dat ervaart.
Uitwisseling kan vaak een breath of fresh air zijn.
Misschien willen jullie hier op reageren (serieus bedoel ik.)
NB Mijn relatie met mijn vrouw is zeer goed en zou haar niet willen missen.
Gr Pieter
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Phille

Citaat van: Pyotr op woensdag  2 november 2011, 15:40:21
Ben nu ongeveer 15 jaar samen met mijn Filipijnse vrouw. Heb hiervoor een relatie gehad met ee Nederlandse vrouw en ik moet zeggen dat
het wel heel anders is.
Cultuur speelt hier waarschijnlijk een grote rol in maar ook afkomst ( Rijk/arm/er tussen in.
Taal en woordkeus is een belangrijke factor gebleken.
Met dit topic zou ik (indien men hiervoor open wil staan een uitwisseling willen opstarten hoe ieder zijn leven met een Filipina beleefd en wat er anders is geworden.
Niet bedoeld om je partner negatief neer te zetten. Zij zou het zelfde kunnen doen maar dan vanuit de Filipijnse cultuur en denken. Hoe is het om met een buitenlander te leven ic Belg/Nederlander.
In een eerder topic heb ik het fenomeen tampa belicht en ik heb begrepen dat ik niet de enige ben die daar mee wordt geconfronteerd. Dit gaf mij best wel een steun in de rug.
Zo kunnen er meer zaken zijn die iedereen beleefd maar waar hij van denkt dat hij de enige is die dat ervaart.
Uitwisseling kan vaak een breath of fresh air zijn.
Misschien willen jullie hier op reageren (serieus bedoel ik.)
NB Mijn relatie met mijn vrouw is zeer goed en zou haar niet willen missen.
Gr Pieter

@Pieter, om te beginnen is dit een bewonderenswaardig initiatief, maar elk koppel is anders; het blijft uiteindelijk een interactie tussen twee personen, doch zullen er wel zaken zijn waar we allemaal mee te maken krijgen en dan is het interessant om hier op in te gaan.

Zo schrijf je dat taal en woordkeuze heel belangrijk zijn en dat klopt; zeker als het gebeurt in het Engels, wij gebruiken toch eerder UK Engels en zij gebruiken toch eerder US Engels (lost in translation); maar wat belangrijker is is vaak de manier waarop er iets gezegd wordt, men moet de dingen een beetje inpakken, het direct brengen is een Filipina niet gewoon en ervaren ze het al snel als een belediging; zijn ze op hun poezelige teentjes getrapt met al wel eens een tampo tot gevolg. Dus al doende leert men denk ik dan maar. Dit is zeker ten gevolge van culturele verschillen, maar dan zeer duidelijk aan beide kanten.

Later voeg ik hier nog dingen toe, maar heb nu even niet veel tijd. Ben wel benieuwd naar wat andere leden hier zoal aan willen toevoegen.


JFK

Kan me je vraag heel goed voorstellen. Alhoewel ik zelf zo'n verzoek om uitwisseling nooit gedaan heb was ik toch maar WAT blij toen ik in een posting las over het fenomeen TAMPO.
Ik had daar zelf redelijk problemen mee want ik ben iemand die alles wil uitpraten.
Dat lukte totaal niet en het was voor mij op een gegeven moment zelfs de vraag of we wel moesten door gaan.
Niet communiceren en zelfs je gewoon een tijdje negeren is voor mij een absolute bottle neck.
Had dat haar ook gezegd. Ze probeerde het te verbeteren maar dat lukte toch maar heeeeeel weinig.
Toen ik dus las over de ervaringen van anderen viel een steentje van mijn hart. We hebben daar toen over gepraat en ze kon er toen mee lachen.
"Zie je wel.....ik ben niet de enige Filipina die dat doet  :biggrinn:".
Vanaf die tijd is het toen ineens veel beter gegaan.
Ik heb meer begrip er voor en zij toont zowaar nu veel minder tampo-achtige gedragingen.
Maar je hebt gelijk dat er vele verschillen zijn. Zoals Phil meldt heeft ieder zijn eigen verschillen te 'verwerken'.
Ik denk wel dat cultuur-verschil een hele belangrijke is. Portugal verschilt ook aardig van Belgie of Nederland maar toch heel wat minder dan de Filippijnen.
Daar bovenop denk ik dat ook de vaak andere afkomst van de partners een behoorlijke rol speelt.
velen van ons treffen een ontzettend lieve (en mooie !) Filipina die uit een geheel ander sociaal en economisch millieu komt dan we zelf komen.
Dat zou in NL of Belgie niet zo snel gebeuren.
Maar al die verschillen hebben mij tot nu toe in ieder geval niet kunnen weerhouden om me een gelukkig man met deze Filipina te voelen.
Mijn vroegere collega's en vrienden in NL zouden (als ze me konden meemaken hier) zeggen: "Joh, wat ben jij een simpele ziel geworden zeg ! Je lijkt wel een beetje je verstand te hebben verloren". Misschien heb ik een beetje mijn verstand verloren....dat gebeurt nu eenmaal met ouder worden......maar ik voel me toch wel degelijk gelukkig hier en DAT is het belangrijkste.
Zij zouden jaloers worden als ze me een langere tijd zouden kunnen observeren. :haha:
JFKJFK

Pjottr

#3
Dat is nu wat ik bedoel JFK Ook bij mij is uitpraten prioriteit no1 Ok er is cultuur verschil maar waarom moet ik mij dan alleen maar aanpassen aan haar en zij niet of maar een klein beetje tegemoetkomen aan mijn cultuur.
50%-50% toch?
In het begin van mijn relatie had ik het gevoel alleen maar toe te moeten geven en dat stoorde. Ook bij mij was het nabij einde oefening hierdoor.
Mooi gezichtje mooi lijf het is prachtig maar als je constant op je tenen moet lopen word je dat uiteindelijk knap zat.Mijn leven zal ik hier nooit aan opofferen daarvoor is het te waardevol. Ik ga overigens wel tot het uiterste om er iets moois van te maken.
En...de liefde overwint alles (althans bijna alles). Wij zijn nog steeds samen en door de loop der jaren leert ook zij om zich in te leven in de ander.
Filipina(o)'s leren dat niet weten ook niet wat dat is. Neem het ze dus ook maar niet kwalijk. Hoewel, een intercontinentaal huwelijk  heeft wel degelijk  consequenties en niet alleen voor mij. Dat heeft mijn vrouw nu ook geleerd.
Communicatie gaat veel beter om dat ik haar beter ken nu en zij mij.
Gisteren was myn famke naar de kerk geweest. Terugkomen zei ze tegen me. Ik heb God gedankt dat we nog steeds bij elkaar zijn.
Is dat mooi of is dat mooi?
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Ketelbinkie

Ik herken veel zo niet alles, ofschoon iedere relatie toch uiteindelijk net even anders is. Wat mij, vooral in het begin, opviel, als ik iets probeerde uit te leggen (in positieve zin en niet als negatieve kritiek) veelal over huis & tuin zaken, dat het toch vaak werd opgevat als een persoonlijke belediging. Het is inmiddels een stuk verbeterd en afgenomen, maar zo af en toe steekt het fenomeen toch nog de kop op. Ik houd het dan maar op een TAMPO die meestal na enige minuten vanzelf weer verdwijnt. Duurt het te lang dan laat ik blijken dat zwijgen soms goud is, maar niet altijd. En natuurlijk, in je eigen taal, dat geldt wederzijds, kan je soms net die nuance aanbrengen waardoor een beter begrip ontstaat. Maar ik heb en hoop het nog heel lang naar mijn zin te hebben met mijn Filipijnse partner. :happy: :happy:

klootzakken (voorheen Jens)

#5
dit is een mooi en leerzaam topic . en laten wij eerlijk zijn , eingelijk draait zo,n filippijnen forum hier om .[leven met een filipina].

voorop gesteld dat het een groot verschil is of je nu met een filipina op de fils leeft, of in ned of belgie. ik wil hier mee zeggen dat mannen die in de fils leven met een filippijnse partner veel eerder de filippijnse cultuur begrijpen dan mannen die hier in europa leven met hun fils lady.
[lees, zo als u het lezen wil]

zelf vind ik dat mijn asawa veel meer normen en waarden bezit dan mijn ex vrouw van ned komaf . toch is het zo nu en dan moeilijk voor mij om alles te begrijpen en te nemen zo als het is . dan denk ik vaak ,[ander land ander verstand] ik vraag mij wel eens af of mijn vrouw ook zo denkt? .
waar ik mij het meest aan erger [maar goed begrijp] is dat ze op een feestje onder elkaar filippijns praten , en wij mannen er niets van begrijpen , je hoord dan wel je naam voorbij komen maar weet niet waar over het presies gaat .ik heb met mijn zwager [schoonbroer] wel eens de gehele avond duits gesproken , vonden zij verre van leuk ,maar des al niet te min gaan ze op de oude voet verder , hahaha.dit heeft natuurlijk niets te maken met de situatie thuis , die over het algemeen toch zeer goed te noemen is.

word vervolgd .




   

grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Phille

Citaat van: jens op donderdag  3 november 2011, 06:56:50
dit is een mooi en leerzaam topic . en laten wij eerlijk zijn , eingelijk draait zo,n filippijnen forum hier om .[leven met een filipina].

voorop gesteld dat het een groot verschil is of je nu met een filipina op de fils leeft, of in ned of belgie. ik wil hier mee zeggen dat mannen die in de fils leven met een filippijnse partner veel eerder de filippijnse cultuur begrijpen dan mannen die hier in europa leven met hun fils lady.
[lees, zo als u het lezen wil]

zelf vind ik dat mijn asawa veel meer normen en waarden bezit dan mijn ex vrouw van ned komaf . toch is het zo nu en dan moeilijk voor mij om alles te begrijpen en te nemen zo als het is . dan denk ik vaak ,[ander land ander verstand] ik vraag mij wel eens af of mijn vrouw ook zo denkt? .
waar ik mij het meest aan erger [maar goed begrijp] is dat ze op een feestje onder elkaar filippijns praten , en wij mannen er niets van begrijpen , je hoord dan wel je naam voorbij komen maar weet niet waar over het presies gaat .ik heb met mijn zwager [schoonbroer] wel eens de gehele avond duits gesproken , vonden zij verre van leuk ,maar des al niet te min gaan ze op de oude voet verder , hahaha.dit heeft natuurlijk niets te maken met de situatie thuis , die over het algemeen toch zeer goed te noemen is.

word vervolgt .



In het begin ergerde ik mij daar ook aan, wanneer ze onder elkaar zijn praten ze in hun eigen taal en joost mag weten waar dat dan over gaat; maar we moeten eerlijk zijn, wanneer zij mee naar een feestje gaat van mijn vrienden dan spreken mijn vrienden ook Vlaams onder elkaar en dan heeft zij maar het raden naar wat er gezegd wordt. Tis maar pas na een paar maand dat ik dat door had en ik het dus nu beter kan plaatsen.

Als je onder elkaar in een taal moet spreken die niet je moedertaal is, dat is dat gewoon niet gezellig. Dus ik heb er wel begrip voor.


Phille

Omspringen met energie en water daar is nog wat werk aan, ervaren jullie dat ook?

Lang onder de douche staan, afwas onder stromend water, thuis rondlopen in shortje en topje en dan het te koud vinden, om er maar een paar op te sommen.

En als men dan de opmerking maakt, of de vraag stelt, of ze beseffen hoe duur het allemaal is dan voelen ze zich beledigd of in elk geval voelen ze zich bij die vraag niet lekker; want op basis van de gezichtsuitdrukking zou ik haast denken dat zij denken "zijn we het misschien niet waard"  :weetikniet:

Verwijzen naar hoe duur het hier allemaal is ligt nogal gevoelig heb ik zo den indruk  :jajaja:

Ondertussen springt ze er al wel zuiniger mee om hoor ... of toch bijna  :denk:

Wordt vervolgd ....

balikbayan

#8
Ik ken het een kommetje waar de afwasspons in ligt gevuld met zeepsopwater en de kraan laat maar lopen.

Maar als je zegt dat dat waardeloze verspilling is dan is het niet waar.

De verwarming gaat bij mij aan 15 minuten na dat we thuis komen en 1 uur voor we gaan pitten weer uit.

Heb je het koud boven ligt een trui.

Zijn ze het niet waard ? Nee in mijn ogen niet ! Zijn wij het dan ook niet waard ?

Ze willen voor vol aangezien worden dan gedragen ze zich ook maar zo en niet op de infantiele manier die ik al zo vaak zie bij de kleine princesjes uit de PH waar wij voor het inkomen moeten zorgen zodat zij kunnen vertieren.

Ik ben heel gastvrij maar men is ook vrij om te gaan, niet alleen om te komen  :floet:

Zoals ik wel eens zeg ik ben verre van multicultureel ben alleen toevallig met een filippijnse getrouwd.

En die houding van ik ben beledigd en ik wil niet praten is mijns inziens een chantage houding.

Niet alles draait om de PH cultuur !

En het is lullig om te zeggen maar als " de filipinoway" zo goed is waarom is het dan een grote teringzooi in het land ?

Sommigen gedragen zich niet anders als Turken en Marrokanen men klikt alleen met elkaar en spreekt dan ook nog PH wat ik eigenlijk gewoon onbeschoft vind als er NL of Belgen bij zijn.

Als je dingen omdraait dan zijn zij ook verre van blij toch ?

Het moet van 2 kanten komen heel simpel

boomerang

Citaat van: Phille op donderdag  3 november 2011, 08:20:56
Omspringen met energie en water daar is nog wat werk aan, ervaren jullie dat ook?

Lang onder de douche staan, afwas onder stromend water, thuis rondlopen in shortje en topje en dan het te koud vinden, om er maar een paar op te sommen.

En als men dan de opmerking maakt, of de vraag stelt, of ze beseffen hoe duur het allemaal is dan voelen ze zich beledigd of in elk geval voelen ze zich bij die vraag niet lekker; want op basis van de gezichtsuitdrukking zou ik haast denken dat zij denken "zijn we het misschien niet waard"  :weetikniet:

Verwijzen naar hoe duur het hier allemaal is ligt nogal gevoelig heb ik zo den indruk  :jajaja:

Ondertussen springt ze er al wel zuiniger mee om hoor ... of toch bijna  :denk:

Wordt vervolgd ....

Uit een vroegere ervaring weet ik nog dat het beheer van het huishoudbudget en het laten overmaken van de rekeningen een totaal ander minder spilziek mens maakte. Bovendien geeft het haar een zeker aanzien en waardering. In feite begon zij er een sport van te maken om de kosten zo laag mogelijk te houden en verdiende de besparingen als een soort extra bonus voor haar eigen gebruik.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"