Het dagelijkse leven met een Filipina

Gestart door Pjottr, woensdag 2 november 2011, 15:40:21

Vorige topic - Volgende topic

ganda

Asawa: mijn nichtje komt morgen om 12h00 met de trein uit NL.
Ik: hu, nichtje? wat nichtje? wie nichtje? hoe nichtje?

blijkt er een nichtje in NL te zijn als au pair.

's anderendaags 12h00: geen nichtje, wij terug naar huis

14h00, sms van nichtje "trein gemist, ik kom om 16h00"

16h00 wij terug station,

16h30 nichtje eindelijk te pakken ( na enkele "mis"communicaties met gsm )

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Asawa: mijn nichtje blijft slapen
Ik: hu, slapen? wat slapen? hoe slapen? waar slapen? wij hebben geen extra bed.

Snel bij vrienden een veldbed en luchtmatras gaan lenen.

nichtje kan blijven slapen

------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik ( na drie dagen ) : hoe lang blijft nichtje eigenlijk?
Asawa: weet ik niet, moet ze weg van jou?
Ik: hu? ( mond vol tanden. )

------------------------------------------------------------------------------------------------

Na 5 dagen vetrekt nichtje terug NL.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


Zes weken later is het nichtje hier terug, onaangekondigd voor een verblijf van 6 dagen .

Ik: snel, snel opnieuw dat veldbed gaan lenen.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


Vorige week zondagavond:

Asawa: nichtje komt morgen...

Ik: zal niet zijn...

Asawa: hu, waarom niet?

Ik: omdat ik niet graag voor feiten wordt geplaatst, geen enkele maal vraagt ze zich af: " past het wel "
ik zou graag hebben dat ze het eerst vraagt of het goed is dat ze langs komt.

================================================================

Asawa en nichtje zijn op hun tenen getrapt, nichtje komt nooit meer. ( zegt ze )


een voorbeeldje uit het dagelijks leven met een filipina,
het blijven logeren bij kennissen of familie is voor hun de normaalste zaak,
men valt binnen wanneer men wil en men vertrekt wanneer men wil.
Dat is het verschil van cultuur.








Ketelbinkie

Het is door een ander forumlid al genoemd "een leerzaam topic". De herkenning en niet soms de vertwijfeling... zo van doe ik nu iets verkeerd of...?
De cv heb je in de PH niet nodig en tot nu toe is het gebruik van de airco (tenzij het echt snik en snik benauwd en warm is) geen onderwerp van gesprek. Het douchen b.v. is iets anders. Water kost waar ik woon weinig (tot 8000 liter p/mnd) 165 peso. In NL dacht ik tenminste 1 euro per kubieke meter, dat even terzijde. Wat me wel opvalt, daar waar thuis (ik praat dus over mijn partner) enkel een douche kon worden genomen met koud water, wordt waar we nu wonen altijd een douche genomen met warm water. Dan gaat het mij echt niet om het meer gebruik van zoveel Kwh op maand basis, maar meer het idee, kost toch niks. Ik hoef aan niemand uit te leggen dat, de vroege ochtend uitgezonderd, de rest van de dag het water uit de kraan veelal lauw tot soms zelfs warm is. Probeer nu maar eens duidelijk te maken dat warm water uit de heater energie (lees Kwh) kost en niet gratis is. Ik heb het maar opgegeven, want hoe ik het ook uitleg, geen begrip.
De voertaal in een gezelschap. In de  :smiley-philippines: ligt dat even anders als in  :nederlandsevlag:. Maar als iedereen de  :nederlandsevlag: taal beheerst, waarom dan toch in een andere taal communiceren, tenzij daar duidelijk vooraf geen bezwaar tegen is gemaakt. In het bedrijf waar ik in NL heb gewerkt (met heel veel allochtonen op de werkvloer) was het nadrukkelijk verboden een andere taal als Nederlands te gebruiken.
Ander voorbeeld; een tv zet je aan bij het opstaan en weer uit als je naar bed gaat; simpel toch. Getracht uit te leggen dat je een tv aanzet als je er naar kijkt en weer uitzet op het moment dat je stopt met kijken. Niet uit te leggen ongeveer.
De koelkast, wat een zegen, vooral in de tropen. Als je daar niet mee bent opgegroeid, merk je pas hoe anderen daar mee omgaan. Het begint beter te worden, maar in het begin ging alles maar dan ook letterlijk alles in de koelkast en gelukkig heb ik er een van een best redelijk formaat. Maar eens houdt het op natuurlijk. Groente of fruit in blik kan ook gewoon buiten de koelkast worden bewaard zo lang het niet is geopend. Dat werd snel begrepen. Maar eenmaal geopend, blijft het, ook in de koelkast slechts beperkt houdbaar en beter niet in een geopend blik bewaren maar in een tupperware bakje o.i.d. Daar ben ik nog steeds mee bezig. Een hordeur is er voor om vliegend ongedierte buiten te houden. Ga je zo'n deur half open laten staan, ja.....Gelukkig word ik meestal niet gebeten :lachen: Zo zijn er nog veel meer zaken enz. maar wil het er nu even bij laten. Wordt misschien vervolgd :denk:

Ketelbinkie

Citaat van: ganda op donderdag  3 november 2011, 10:45:05

Asawa en nichtje zijn op hun tenen getrapt, nichtje komt nooit meer. ( zegt ze )


Daar zal ik nooit last van hebben, want wijselijk genoeg (wat heet) woon ik heeeel ver weg (op een ander eiland) van neven, nichten enz., enz.

boomerang

Citaat van: Ketelbinkie op donderdag  3 november 2011, 11:01:45
Citaat van: ganda op donderdag  3 november 2011, 10:45:05

Asawa en nichtje zijn op hun tenen getrapt, nichtje komt nooit meer. ( zegt ze )


Daar zal ik nooit last van hebben, want wijselijk genoeg (wat heet) woon ik heeeel ver weg (op een ander eiland) van neven, nichten enz., enz.

Prijs de dag niet voor het avond is...........
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

balikbayan

#14
Citaat van: ganda op donderdag  3 november 2011, 10:45:05
Asawa en nichtje zijn op hun tenen getrapt, nichtje komt nooit meer. ( zegt ze )

Gut wat erg nou zit je zeker helemaal in de rats en de gedachtes

" Hoe ga ik dit zo snel mogelijk goed maken spoken contineu door je hoofd "

Ik reageer niet anders eerst vragen is wel zo netjes.

Mi casa hindi su casa  :floet:

steven

Zeer leuk en interessant topic.

Bepaalde situaties komen mij ook zeer bekend voor. Maar al vanaf het begin van onze relatie, heb ik meteen de basisregels uitgelegd.
Nl samenwonen = samen betalen, ivm huurkost, water, elektriciteit enzovoorts.
Het viel haar snel op dat alles hier in  :belgiesmiley: duur is, zelfs in vergelijking met  :nederlandsevlag:.
Na enkele keren ook onverwacht vriendinnen van haar over de vloer te krijgen, heb ik ook duidelijk gemaakt dat dat niet kan.
Hier belt, smst,mailt men best even om te vragen of het past dat men langskomt.
Bij haar is er ook de wil om zich aan te passen aan het leven in België, momenteel leert ze nederlands.
En we zijn dolgelukkig samen.

Digos

Mooi verhaal Ganda.....wat ik plaats onder de noemer "de zoete inval" wat voor hun heel normaal blijkt.

Hier in  :belgiesmiley: pakt dat niet bij mij, in de phils echter pakt het soms wel anders uit.

Tijdens onze laatste verlof in augustus.......zondagmorgen vroeg, ik zit met men koffie rustig op het terras arriveerd er een brommer met een koppel en kind.

Ik vraag: wie is dat? ha.....family cousin......ja alles buiten broers en zussen word in de phils onder de noemer cousin geplaatst.  :crazy:

Beetje nadien weer een brommer, en dan nog eentje en vroeg wat ze kwamen doen.......ha een goeiedag zeggen hé.....

Resultaat was een tijd later dat het hele huis volzat en ik in een kindercresh zat.

Ja op bezoek komen en nie eten da kan niet hé......dus de hele bende bleef nog eens eten ook....ge kent dat hé.

Niet dat ik daar een probleem van maak, maar ik viel uit de hemel en wist van niks......ik stond voor het feit.



Was een wel een leuk moment hoor, en het voordeel is dat wanneer hun buikje dik en rond zit ze heel kort nadien weg zijn   :benweg:

Ik vond het die dag/moment zo speciaal   :ikkeniebegrijp: dat ik deze foto heb gemaakt en snap het nog niet.

Gewoon eens effe goeiedag zeggen zeker.....daar hou ik het maar bij.

O0

LIVE ONCE - LIVE IT

gosternokke

Ach familie die goeiendag komen zeggen en lekker komen eten vind ik niet zo erg.    Maar familieleden die met een lege portemonnee komen aanzetten, en dus dagen blijven hangen   net zo lang tot men geld krijgt om de rit naar huis te kunnen betalen das pas erg.

In het begin had ik dat nog niet zo in de gaten, dus ik vraag de vrouw wanneer gaan ze weg, ja weet ik nog niet.  dagen later kwam de aap uit de mouw ze konden niet weg want ze hadden geen geld voor de busreis  ( duizend kilometer )  .   Sindsdien ben ik behoorlijk argwanend  tegenover bezoek.

Phille

Citaat van: Ketelbinkie op donderdag  3 november 2011, 10:57:26
Het is door een ander forumlid al genoemd "een leerzaam topic". De herkenning en niet soms de vertwijfeling... zo van doe ik nu iets verkeerd of...?
De cv heb je in de PH niet nodig en tot nu toe is het gebruik van de airco (tenzij het echt snik en snik benauwd en warm is) geen onderwerp van gesprek. Het douchen b.v. is iets anders. Water kost waar ik woon weinig (tot 8000 liter p/mnd) 165 peso. In NL dacht ik tenminste 1 euro per kubieke meter, dat even terzijde. Wat me wel opvalt, daar waar thuis (ik praat dus over mijn partner) enkel een douche kon worden genomen met koud water, wordt waar we nu wonen altijd een douche genomen met warm water. Dan gaat het mij echt niet om het meer gebruik van zoveel Kwh op maand basis, maar meer het idee, kost toch niks. Ik hoef aan niemand uit te leggen dat, de vroege ochtend uitgezonderd, de rest van de dag het water uit de kraan veelal lauw tot soms zelfs warm is. Probeer nu maar eens duidelijk te maken dat warm water uit de heater energie (lees Kwh) kost en niet gratis is. Ik heb het maar opgegeven, want hoe ik het ook uitleg, geen begrip.
De voertaal in een gezelschap. In de  :smiley-philippines: ligt dat even anders als in  :nederlandsevlag:. Maar als iedereen de  :nederlandsevlag: taal beheerst, waarom dan toch in een andere taal communiceren, tenzij daar duidelijk vooraf geen bezwaar tegen is gemaakt. In het bedrijf waar ik in NL heb gewerkt (met heel veel allochtonen op de werkvloer) was het nadrukkelijk verboden een andere taal als Nederlands te gebruiken.
Ander voorbeeld; een tv zet je aan bij het opstaan en weer uit als je naar bed gaat; simpel toch. Getracht uit te leggen dat je een tv aanzet als je er naar kijkt en weer uitzet op het moment dat je stopt met kijken. Niet uit te leggen ongeveer.
De koelkast, wat een zegen, vooral in de tropen. Als je daar niet mee bent opgegroeid, merk je pas hoe anderen daar mee omgaan. Het begint beter te worden, maar in het begin ging alles maar dan ook letterlijk alles in de koelkast en gelukkig heb ik er een van een best redelijk formaat. Maar eens houdt het op natuurlijk. Groente of fruit in blik kan ook gewoon buiten de koelkast worden bewaard zo lang het niet is geopend. Dat werd snel begrepen. Maar eenmaal geopend, blijft het, ook in de koelkast slechts beperkt houdbaar en beter niet in een geopend blik bewaren maar in een tupperware bakje o.i.d. Daar ben ik nog steeds mee bezig. Een hordeur is er voor om vliegend ongedierte buiten te houden. Ga je zo'n deur half open laten staan, ja.....Gelukkig word ik meestal niet gebeten :lachen: Zo zijn er nog veel meer zaken enz. maar wil het er nu even bij laten. Wordt misschien vervolgd :denk:


Alle overschotjes in tupperware potjes bewaren vind ik best wel grappig om te zien, zelfs één lepel rijst zal in een tupperware potje richting frigo gaan om dan na bepaalde tijd het toch in de vuilbak te kieperen; nu ik kan dit wel verstaan als men uit een omgeving komt met toch wel een zekere voedsel schaarste; en we mogen niet vergeten dat de overschotjes in de Filipijnen snel zijn weg vindt naar één of andere toevallige bezoeker, dus ginder heeft het echt wel geen tijd om slecht te worden.

Hier hou ik mij dus regelmatig bezig om eens te kijken wat er zo allemaal in de frigo staat ... meestal na het doen van boodschappen blijkt er geen plaats meer te zijn in de frigo en doe ik grote kuis ... op zich stoort mij dat niet en grinnik er eens mee  :biggrinn:




Tinulang_Manok

Citaat van: Phille op donderdag  3 november 2011, 14:34:57
Citaat van: Ketelbinkie op donderdag  3 november 2011, 10:57:26
Het is door een ander forumlid al genoemd "een leerzaam topic". De herkenning en niet soms de vertwijfeling... zo van doe ik nu iets verkeerd of...?
De cv heb je in de PH niet nodig en tot nu toe is het gebruik van de airco (tenzij het echt snik en snik benauwd en warm is) geen onderwerp van gesprek. Het douchen b.v. is iets anders. Water kost waar ik woon weinig (tot 8000 liter p/mnd) 165 peso. In NL dacht ik tenminste 1 euro per kubieke meter, dat even terzijde. Wat me wel opvalt, daar waar thuis (ik praat dus over mijn partner) enkel een douche kon worden genomen met koud water, wordt waar we nu wonen altijd een douche genomen met warm water. Dan gaat het mij echt niet om het meer gebruik van zoveel Kwh op maand basis, maar meer het idee, kost toch niks. Ik hoef aan niemand uit te leggen dat, de vroege ochtend uitgezonderd, de rest van de dag het water uit de kraan veelal lauw tot soms zelfs warm is. Probeer nu maar eens duidelijk te maken dat warm water uit de heater energie (lees Kwh) kost en niet gratis is. Ik heb het maar opgegeven, want hoe ik het ook uitleg, geen begrip.
De voertaal in een gezelschap. In de  :smiley-philippines: ligt dat even anders als in  :nederlandsevlag:. Maar als iedereen de  :nederlandsevlag: taal beheerst, waarom dan toch in een andere taal communiceren, tenzij daar duidelijk vooraf geen bezwaar tegen is gemaakt. In het bedrijf waar ik in NL heb gewerkt (met heel veel allochtonen op de werkvloer) was het nadrukkelijk verboden een andere taal als Nederlands te gebruiken.
Ander voorbeeld; een tv zet je aan bij het opstaan en weer uit als je naar bed gaat; simpel toch. Getracht uit te leggen dat je een tv aanzet als je er naar kijkt en weer uitzet op het moment dat je stopt met kijken. Niet uit te leggen ongeveer.
De koelkast, wat een zegen, vooral in de tropen. Als je daar niet mee bent opgegroeid, merk je pas hoe anderen daar mee omgaan. Het begint beter te worden, maar in het begin ging alles maar dan ook letterlijk alles in de koelkast en gelukkig heb ik er een van een best redelijk formaat. Maar eens houdt het op natuurlijk. Groente of fruit in blik kan ook gewoon buiten de koelkast worden bewaard zo lang het niet is geopend. Dat werd snel begrepen. Maar eenmaal geopend, blijft het, ook in de koelkast slechts beperkt houdbaar en beter niet in een geopend blik bewaren maar in een tupperware bakje o.i.d. Daar ben ik nog steeds mee bezig. Een hordeur is er voor om vliegend ongedierte buiten te houden. Ga je zo'n deur half open laten staan, ja.....Gelukkig word ik meestal niet gebeten :lachen: Zo zijn er nog veel meer zaken enz. maar wil het er nu even bij laten. Wordt misschien vervolgd :denk:


Alle overschotjes in tupperware potjes bewaren vind ik best wel grappig om te zien, zelfs één lepel rijst zal in een tupperware potje richting frigo gaan om dan na bepaalde tijd het toch in de vuilbak te kieperen; nu ik kan dit wel verstaan als men uit een omgeving komt met toch wel een zekere voedsel schaarste; en we mogen niet vergeten dat de overschotjes in de Filipijnen snel zijn weg vindt naar één of andere toevallige bezoeker, dus ginder heeft het echt wel geen tijd om slecht te worden.

Hier hou ik mij dus regelmatig bezig om eens te kijken wat er zo allemaal in de frigo staat ... meestal na het doen van boodschappen blijkt er geen plaats meer te zijn in de frigo en doe ik grote kuis ... op zich stoort mij dat niet en grinnik er eens mee  :biggrinn:

Wees blij dat het nog in een potje in de koelkast komt, ik heb mijn asawa aangeleerd dat het verstandig is om dingen te laten afkoelen voordat je het in de koelkast stopt, dat scheelt weer energie  :jajaja:, dus nu vind ik 's morgens vaak verschillende etensresten op het keukenblad die ze vergeten is in de koelkast te zetten... uit het oog, uit het hart  :ikkeniebegrijp:
Amare et sapere vix deo conceditur