Het dagelijkse leven met een Filipina

Gestart door Pjottr, woensdag 2 november 2011, 15:40:21

Vorige topic - Volgende topic

gosternokke


Dat lijkt me een hele goede omschrijving van wat,, tupak,, betekend.      Overigens is  ,, Sumpong,,   hebben  ook een vergelijkbare betekenis ?

Kano

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

huzzie

#32
Jow mannen,

Machtig topic en heel herkenbaar. Heb alles met de smile op mijn gezicht gelezen en wil mijn ervaringen ook wel delen met jullie.

Ik ben nu 18 mndn samen in België en tot verleden maand waste ze nog haar slipjes in het bad. Want de wasmachine wast niet zo goed!!
Hilarisch toch. Eindelijk heeft ze ingezien dat dit niet nodig is en verdwijnt alles gewoon in de machine.
Op het vlak van het verspillen van energie mag ik zeker niet klagen. Loopt goed maar afwassen gebeurt nog steeds onder een lopende kraan. Wel onder een heel dun straaltje!!!

Maar als we shoppen dan is de kar snel vol met van alles en nog wa.  Thuis vliegt het de frigo in. Er wordt van alles een beetje geproefd en een week later moet ik dingen in de frigo beginnen dood te kloppen omdat het een eigen leven begint te leiden!!! :lachen: Loopt momenteel al beter.  Oef...

Toen we samen begonnen te wonen heb ik haar zo goed mogelijk proberen wegwijs te maken over hoe we in België leven en wat de huisregels zijn.

Maar godverdikke heb ik tegen tampo-muren gebotst man man man.
Ik ben een beetje een "pietje precies" en bij problemen wil ik alles zo snel mogelijk uit praten!!! Toevallig is de mijne enorm getalenteerd in doof-stom zijn.
Ik liep er de muren van op en wat ik ook deed ik kreeg geen klank totdat madam besliste dat ik genoeg had afgezien.
Heb toch wel eens getwijfeld om haar valieseke buiten te zetten....

Ik lees dat sommigen hun huis wordt platgelopen. Dat kom ik niet tegen ondanks dat ze ondertussen al heel wat Fili-vriendinnen heeft. Ik mis dat zelfs een beetje en zou ze wel eens over de vloer willen krijgen.

O ja nog iets wat ik niet opgelost krijg :harenuittrekkenpg2: Als ik het zo mag stellen!!!!

Iik rij nml. graag met de fiets, woon dicht bij het centrum, drink graag een pint en dus is het logisch dat we ons met de fiets verplaatsen. Bij goed weer uiteraard.
Jawadde, kreeg ik direct een dikke NO.  Ze kon nml niet fietsen en heb daar echt veel tijd en geduld ingestoken om haar dat aan te leren.
Op den duur lukte dit wel goed en voor haar eerste werk kreeg ik haar zelfs zo ver dat ze dit met de fiets ging doen. 1.7 km buiten het centrum.
Ondertussen is ze veranderd van werk en wil ze niet meer met de fiets. 1.8 km centrumwaarts.
To dangerous. Om niet continue ruzie te hebben heb ik een busabonnement gekocht. En gelukkig dat ze is!!!!
En nu komt het:
Wanneer ik thuis ben verwacht ze dat ik haar met de auto breng. Deze keer was het mijn beurt om NO te roepen. Als reactie kreeg ik: if u love me u would bring me. Super toch, voor mij is dit pure chantage. En zelfs als ik uitleg dat het stom is om benzine te verbruiken terwijl ze een busabonnenment heeft, gaat het niet in haar koppeke.

Ik hou mijn been stijf zonder al te veel in discussie te gaan en soms breng ik haar eens als ik het wil. Ik vertel haar dan dat ik haar vandaag extra graag zie en haar wil brengen.


Meer en meer geraken we op elkaar ingesteld en daarenboven blijf ik het een boeiende relatie vinden.

Alhoewel ik soms toch het gevoel heb dat ik meer water in de wijn doe. Een stuk uit liefde( ik zien heur zo gerne)   :kusxe8: en een stuk ook uit empahie daar ze "ver" weg van huis en cultuur is.

Ieder huisje heeft zo zijn kruisje zeggen ze toch é....






Fail_over

Citaat van: pierrevanwies op vrijdag  4 november 2011, 02:46:15
Tupack ?   :denk:  tupak .....uitspraak" too-pak"
hier wordt bedoeld dat de amerikano in een slechte bui is,er nog erger zelfs pas op hij gaat misschien crazy worden.
is tagalog.

Klopt  :thumb:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Digos

Citaat van: pierrevanwies op vrijdag  4 november 2011, 02:46:15
Tupack ?   :denk:  tupak .....uitspraak" too-pak"

hier wordt bedoeld dat de amerikano in een slechte bui is,er nog erger zelfs pas op hij gaat misschien crazy worden.

is tagalog.


Ha....als er tampo is dan is er ook tupack.

Wel moeilijke woorden hé voor gewoon "patatten met ambras"

LIVE ONCE - LIVE IT

Pjottr

#35
Citaat van: ganda op donderdag  3 november 2011, 10:45:05

Asawa en nichtje zijn op hun tenen getrapt, nichtje komt nooit meer. ( zegt ze )

Maar Ganda dit lijkt niet echt eerlijk.Van jou wordt verwacht alles maar te accepteren maar hoe zit dat dan als jij met iets komt?
Wordt dat dan ook geaccepteerd?
Het lijkt en dat heb ik ook ervaren dat het van een kant moet komen terwijl mijn stelling is dat het wederkering dient te zjn.
Toen ik het mijn vrouw over geven en nemen had  (in het begin) was ze het roerend met me eens.Echter in de praktijk niet.Dat kostte mij haast mijn huwelijk zo ver kan dat gaan.

Ik merk dat dit iets is wat bij veel Filipinas geldt Maar hoe ga je daar nu mee om? In mijn geval heb ik altijd vast gehouden aan mijn liefde en dat heeft het overwonnen.Veeel geduld en soms ook terughoudend op de juiste momenten. Ik heb het geleerd door mijn relatie met een Filipijnse.
Nu krijg ik ook veel meer positieve feedback het werkt dus; tenminste als je de "juiste" hebt.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Pjottr

#36
Citaat van: huzzie op vrijdag  4 november 2011, 11:56:36


Machtig topic en heel herkenbaar. Heb alles met de smile op mijn gezicht gelezen en wil mijn ervaringen ook wel delen met jullie

Ieder huisje heeft zo zijn kruisje zeggen ze toch é....

Het is toch niet goed dat je realtie een kruis wordt.Ik heb altijd gezegd als dat bij mij zo ver komt ben ik liever alleen
dan dat gezeik aan mijn kop.
Ik moet eerlijk zeggen dat wij heel veel praten en niet als er Tampo heerst.
Tampo accepteer ik niet dat weet ze. Ik trek onmiddelijk de deur achter mij toe.
Nu na een aantal jaren komt het eigenlijk nauwelijks meer voor.Wel verschil van mening maar dat hoort in en goede relatie.
Beide standpunten zijn helder Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat het mij als mens erg verandert heeft.Ben veel milder geworden en dat is een verrijking voor mij persoonlijk.
2 culturen in elkaar vlechten is heeeeeel moeilijk maar als het je lukt..... dan kan je geen betere relatie hebben.
Hou vol maar maak wel duidelijk dat het van 2 kanten moet komen en dat niet de Fil cultuur overheerst maar jullie beiden
open moeten blijven staan naar elkaar om het te doen gelukken.
Als ze echt van je houdt zal dat uiteindelijk ook gaan gebeuren.
Manipulatie is Taboe!!!!!

O ik vergeet nog iets. Jij zegt dat het je beter lijkt wat meer Filipinas over de vloer te krijgen>
Daar moet je voorzichtig mee zijn.In het begin dacht ik dat ook en dat heeft bij mij in de 1e instantie vrij negatief gewerkt.
Er kwamen vriendinnen en weet je het topic was?? Je raad het al Mijn leven met een buitenlander!! Echt en dat was niet altijd positief.
Veel echtgenoten gingen over de tong en hoe moeilijk ze waren en dat ze niet gelukkig waren Bla en Bla en Bla
Heel gelukkig dat mijn asawa daar uiteindelijk na veel praten niks van hebben moest dat geouwehoer. Maar het had ook anders uit kunnen pakken,vooral in het begin als alles nieuw is. Ik adviseer je om heel selectief haar met andere Filipinas in aanraking te laten komen. Klinkt gek he maar dat heb ik wel gedaan.Hoe? Door in het begin vooral niet naar die clubjes en verenigingen te gaan. Ik wist al van anderen ( echtgenoten van Filipinas)dat deze bij ons althans in de buurt niet geweldig waren.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

JFK

Iets wat ik verwacht niet te kunnen veranderen bij mijn Filipina is haar (en welke andere Filipina niet eveneens) verslaafdheid aan die oervervelende TV-series. In NL heten die 'soap-series'.
Mens, wat een gedrochten van filmvermaak is dat. Ze zijn echt allemaal over een kam te scheren. Elke volgende scene is bijna altijd te voorspellen en het wordt op een voor ons vaak zeer kinderachtige wijze gespeeld (hier vinden ze dat dat acteren is  :confused2:).
Als de dames buiten op het terras aan het kijken zijn ga ik naar binnen. Als ik buiten zit gaan zij binnen kijken (gezellig he die TV aan  :lachen:).
Moet ik even in hun buurt zijn dan hoor ik in 80 % van de gevallen een jankende vrouw, tierende man of vrouw, geschiet door slecht cowboy spelende acteurs, bedroefde geliefdes ofwel personen die men in het dagelijkse leven meestal niet tegen kan komen (mannen met 2 hoorns op hun hoofd, vrouwen die helemaal doorschijnend zijn, kinderen die onzichtbaar zijn voor de andere acteurs etc.....).
Ik kan het niet laten om dan elke keer bij het voorbij lopen van de dames/dame mee te gaan janken of schreeuwen.
In het begin werd ze daar kwaad om, maar ik heb haar verteld dat ik daar echt niet tegen kan en niet meer (ik heb het ooit een paar keer geprobeerd) bij haar ga zitten meekijken.
De meekijkende huishoudster moet altijd wel lachen als ik weer eens langs kom en er toevallig (????  :denk:) alweer geschreeuwd, gejankt, geschoten, gesnotterd ..... wordt.
Ja, een Filipina die daar niet van houdt moet ik helaas nog tegenkomen.
JFKJFK

balikbayan

Ach in het slechtste geval veel filipinas kunnen niet zwemmen  :lachen:

bananacreek

#39
Citaat van: JFK op vrijdag  4 november 2011, 15:43:56
Iets wat ik verwacht niet te kunnen veranderen bij mijn Filipina is haar (en welke andere Filipina niet eveneens) verslaafdheid aan die oervervelende TV-series. In NL heten die 'soap-series'.
Mens, wat een gedrochten van filmvermaak is dat. Ze zijn echt allemaal over een kam te scheren. Elke volgende scene is bijna altijd te voorspellen en het wordt op een voor ons vaak zeer kinderachtige wijze gespeeld (hier vinden ze dat dat acteren is  :confused2:).
Als de dames buiten op het terras aan het kijken zijn ga ik naar binnen. Als ik buiten zit gaan zij binnen kijken (gezellig he die TV aan  :lachen:).
Moet ik even in hun buurt zijn dan hoor ik in 80 % van de gevallen een jankende vrouw, tierende man of vrouw, geschiet door slecht cowboy spelende acteurs, bedroefde geliefdes ofwel personen die men in het dagelijkse leven meestal niet tegen kan komen (mannen met 2 hoorns op hun hoofd, vrouwen die helemaal doorschijnend zijn, kinderen die onzichtbaar zijn voor de andere acteurs etc.....).
Ik kan het niet laten om dan elke keer bij het voorbij lopen van de dames/dame mee te gaan janken of schreeuwen.
In het begin werd ze daar kwaad om, maar ik heb haar verteld dat ik daar echt niet tegen kan en niet meer (ik heb het ooit een paar keer geprobeerd) bij haar ga zitten meekijken.
De meekijkende huishoudster moet altijd wel lachen als ik weer eens langs kom en er toevallig (???:denk:) alweer geschreeuwd, gejankt, geschoten, gesnotterd ..... wordt.
Ja, een Filipina die daar niet van houdt moet ik helaas nog tegenkomen.

Precies en altijd moet ik ook maar zaniken als er weer eentje wordt vermoord in de dramas (of het bekende gilwerk): "Please lower the sound............???"
Ik hoef nu alleen nog maar te zeggen: "SOUND !!!!"
Als je hier langs de huizen loopt op een dag-avond- (staat altijd op) dan zie je hele families (inclusief de Macho mannen) gekluisterd aan de ABS/CBN drama series, en vaak zijn ze ook in tranen zoals de acteurs dat doen.

Dat zijn dan de "liefdes/moord dramas en dan heb je daarnaast de zeer vreemde dramas waarin de mensen die vier armen en drie ogen hebben vliegen enz enz.

Dan heb je gedurende lunchtijd de Koreaanse dramas vertaald naar Tagalog en zowel de Spaanse dramas vertaald naar tagalog..... :negatief:

De "synchronisatie" deugt natuurlijk zeer vaak niet............ :negatief: :negatief:

Net als vroeger toen de Wild-West series in Duitsland in het Duits werden gesproken...zoals Bonanza, High Chaparel, enz en niet om aan te horen......."Hey... Little Joe....ACHTUNG !!!!!!!" ...."Jawohl Ben....... :lachen: :lachen:

Deze dramas zie ik als part of the cultuur hier..en wat er in de dramas gebeurt gebeurt vaak ook in werkelijkheid.. :negatief:

Voorbeeld: "Kijk maar eens naar het ABS/CBN nieuws als er eentje dood ligt opgebaard of begraven wordt hoe hysterisch men kan zijn...het hele doen hier is één grote drama..........

Heb je een misdaad gepleegd en je bent NIET rijk dan VERROT je.....in het gevang :jajaja:

Heb je miljoenen of Biljoenen gestolen en ben zit je wel goed in de "pesos" dan LIG je heerlijk in een ziekenhuis of kan je nog naar het buitenland voor [spoedeisende hulp].. :happy: :happy:

Vaak draait alles om dramas hier: Politiek en actueel.... :lachen: :lachen: :lachen:

Voorbeelden van de ABS/CBN dramas:

































Zo zijn er honderden meer....en in de 35 jaar dat ik hier zit is er geen dag geweest zonder een tv-drama.... :neeneenee: :neeneenee:

Zijn de acteurs goed....?
Een hoop toch wel vind ik...(in de "betere dramas")...muziek en film daar zijn de  :smiley-philippines: toch wel goed in dacht ik :thumb: :thumb: