Het dagelijkse leven met een Filipina

Gestart door Pjottr, woensdag 2 november 2011, 15:40:21

Vorige topic - Volgende topic

bananacreek

Als ik zou verlangen, zoals velen hier blijkbaar doen, dat zij eten klaar maakt, tja dan zal men moeten eten wat ze geleerd heeft, Filipijnse kost op Filipijnse stijl; en dan moet men niet klagen!

Zeker.............. :jajaja: :jajaja: :jajaja:, maar niet altijd even eenvoudig neem ik aan:




josv

Ik geniet van dit topic en al z'n reacties  :thankyoufw5:

Ben godzijdank de enige niet 

:happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy: :happy:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Tinulang_Manok

Citaat van: Phille op zondag  6 november 2011, 08:58:10
Als ik zou verlangen, zoals velen hier blijkbaar doen, dat zij eten klaar maakt, tja dan zal men moeten eten wat ze geleerd heeft, Filipijnse kost op Filipijnse stijl; en dan moet men niet klagen!

Ik verlang niet dat zij kookt, maar ik vind dat wel prettig, en dus doet mijn asawa dat graag voor mij.
Ze weet ook dat ik liever europees voedsel eet als filippijns voedsel, dus vraagt ze aan mij om dat aan haar te leren, zodra ze vindt dat ik haar genoeg geleerd heb wordt ik vriendelijk verzocht op te rotten (go away now, this is my department).
Ik klaag en verlang niet, mijn asawa zorgt gewoon voor me (en om dat in huis te krijgen moet je eerst de halve wereld over  :biggrinn: ).
Afwassen is ook haar department, niet omdat ik dat verlang, maar omdat ze de afwasmachine waar ik alles in gooi een waste of water vindt.
Het afval en ramenlappen is dan weer op mysterieuze wijze mijn department geworden  :atyourservice: .
Amare et sapere vix deo conceditur

boomerang

Ik kan en mag helaas geen kritische uitlatingen doen over mijn Filippijnse geliefde want als ik eens eerlijk letterlijk en figuurlijk voor de spiegel ga staan ben ik bang dat zij meer recht heeft op het doen van kritische uitlatingen dan ik als geboren eigenwijze Friese stijfkop  :haha:
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

bananacreek

Citaat van: boomerang op zondag  6 november 2011, 14:58:49
Ik kan en mag helaas geen kritische uitlatingen doen over mijn Filippijnse geliefde want als ik eens eerlijk letterlijk en figuurlijk voor de spiegel ga staan ben ik bang dat zij meer recht heeft op het doen van kritische uitlatingen dan ik als geboren eigenwijze Friese stijfkop  :haha:

Weer teveel van het onderstaande gedronken?????? :lachen:




spo0n

ik ben niet getrouwd met een Filipijnsen maar ik herken het allemaal, het stilzwijgen... Heel irritant...

Ook het belang hechten aan soaps op tv, alsof hun leven er van afhangt!

Als je een uitstapje wil maken met je vriendin, voor je gaat vertrekken kom je teweten dat je heel de familie en de vrienden van de ouders moet meenem en natruulijk in eten en drinken voorzien!
Je moet het maar ruiken.

De eerste keer dat ik een date had met een Filipijnse in Antipolo heb ik uren zitten wachten eer ze arriveerder. Toen ze arriveederden vroeg ik de ober ze iets te drinken te brengen waarop ze dadelijk eten bestelde... Dan was er nog twee man bij die niets met de familie te maken hadden... Heel onbeschoft hier in onze cultuur maar daar kan het blijkbaar allemaal... Is heel normaal daar, alhoewel de ene Filipino zegt dat die traditie allang verleden tijd is, voor sommige niet dus...

Als de ouders je in het zak zetten en je laat dit voorzichtig en beleefd weten aan je vriendin... Dan loop je letterlijk tegen een muur aan!

En die "if you love me, you will do..." pure chantage waar ze goed in zijn :)))

Ik ben momenteel gelukkig met de break die in genomen heb!


Argao

pas 1 jaar getrouwd, maar "kan al een boek schrijven" maar zal nu eerst het topic eens doorlezen  :lachen:

Budgie

#57
Vervolg
Wat betreft het eten zoals ik al schreef eet ze gewoon Nederlands de meeste dagen met mij Ben ook net als Phille de kok in huis maar de meeste dagen ook rijst als lunch of sàvonds zo rond 10 uur als ze weer honger heeft
En voorts heel veel vis want dat kent ze van thuis uit hun vissersdorp
Gelukkig voor mij heb ik een zwager die graag op zee vist met een kotter vanuit IJmuiden en nu dus een liefhebber heeft als afzet Als hij komt neemt hij elke keer kilo`s gefileerde makreel mee maar ze heeft hem ook zo gek gekregen dat hij alle koppen schoonmaakt en brengt alsmede bij de fileerderij een grote hoeveelheid zalmkoppen en graten zodat er volop sinegang ed gekookt kan worden
Ook neemt hij dan inktvis en krabben voor haar mee De inktvis en de gedroogde vis die ze soms krijgt kookt ze op een campingbrandertje in het schuurtje achter het huis in verband met de geur maar voor de rest bak ik de makreel gewoon in huis o.a meest elke donderdagmiddag als ze met een paar vriendinnen van school onder de middag hier eten Rijst met vis en ze zijn er gek op ook de vriendin uit Peru
Een voordeel is wel dat omdat ze uit verschillende delen van de Filippijnen komen en die uit Peru ook Engels spreekt Engels de voertaal is
Moet zeggen dat ik wat dat betreft niet heb te klagen want ook met haar vriendin die vlakbij woont en hier al meer dan 35 jaar woont spreekt ze Engels of tegenwoordig meestal Nederlands.
Maar als ze hun eigen taal spreken vind ik niet typisch Filippijns want ik denk dat als 2 Nederlanders elkander in de Filippijnen spreken gebruiken ze ook Nederlands

@ Ganda jouw probleem met het slingeren van een maandverband herken ik Heeft waarschijnlijk met de leeftijd te meken Mijn dochter flikte dat ook regelmatig maar sinds ik haar na een waarschuwing een verse in haar blouse gestopt had heb ik ze nooit meer gezien

Wat betreft onaangekondigd bezoek bij mijn ex was dat geregeld maar mijn huidige asawa heeft er net als ik een hekel aan en dus is alles op afspraak Bij onaangekondigd bezoek is het meestal zo dat ik naar de deur moet en de betreffende Filipina vertel dat ze niet thuis is Alleen als we daar zijn komen ze wel onaangekondigd maar als we wat hebben afgesproken gingen we gewoon weg en lieten de visite bij tante achter.

Een ander ding wat voor een Filipina vrij gewoon is is de zorg voor de ex-partner Hoorde van de week van mijn vrouw dat haar vriendin weer een week of zo voor haar ex man had gezorgd want die was ziek Dit houd dus in eten en drinken brengen en de boel een beetje schoon houden.
Nu is haar vriendin al meer dan 35 jaar hier en al 15 jaar gescheiden maar zij en asawa vinden het beiden heel normaal want er is niemand die voor hem zorgt Maar zogauw als hij weer wat beter is kan hij zich weer zelf redden.
Getting older beats the alternative -dying young

vvjoris

Citaat van: Phille op zondag  6 november 2011, 08:58:10
Citaat van: Tinulang_Manok op zaterdag  5 november 2011, 23:04:30
Citaat van: Budgie op zaterdag  5 november 2011, 22:28:04
Wat betreft het eten mijn asawa eet geregeld nederlandse kost en vind het ook lekker maar als het even kan tussen door een keer rijst en al het warm eten het liefst koud.
Toen mijn asawa net in duitsland was at ik eigenlijk elke avond rijst met iets (kip/vlees/etc.) ook omdat ze in de filippijnen eigenlijk nooit kookte, dus ze wist niet echt hoe.
Ondertussen kookt ze al redelijk europees, hoewel ze nog steeds geen aardappelen lust, dus ik krijg, spagetti, macaroni, chili con carne, rösti (wel lekker), en allerlei soepjes, af en toe rijst en bihon, en ze heeft lol in het koken nu, dus dat is  :thumb: maar over alles gaat magic sarap, zodat het toch filippijns is  :biggrinn:

Zelf eet ze tussendoor gedroogde vis & inktvis, cupnoodles, ligo sardientjes etc. maar dan ben ik dus niet thuis (die inktvis stinkt, da's niet te geloven).

In het algemeen eet mevrouw rijst, dus wij koken rijst voor haar en aardappelen voor mij; uiteindelijk is het toch geen moeite om wat rijst te koken. Soms eet zij dan ook eens aardappelen, vind ze best wel lekker en heel regelmatig eet ze pasta want daar is ze zot van. En voor alle duidelijkheid, ik ben diegene die altijd kookt; ze is niet echt een keukenprinses te noemen, maar voor de rest is het een schatje  :happy:

En ik heb zoiets van, als zij niet kan koken en er ook niet direct iets aan wilt veranderen, dan moet ze maar eten wat de pot schaft (met uitzondering van de rijst dan) Vlaamse kost!.

Als ik zou verlangen, zoals velen hier blijkbaar doen, dat zij eten klaar maakt, tja dan zal men moeten eten wat ze geleerd heeft, Filipijnse kost op Filipijnse stijl; en dan moet men niet klagen!




Tijd om dit Topic berder te zetten .... de meeste leden zeggen toch dat het super-interessant is ...
Elders is er ook een topic 'wat mis je als je uit  :smiley-philippines: terug bent, ik dacht ook een over wat je hier mist ...

Ik mis dus absoluut geen rijst als ik terug in  :belgiesmiley: ben, maar mis hier wel aardappelen ... (ze verkopen dat hier in plastic zakjes per 3 ...  :happy2: )

Ik heb dan ook deze middag 'wortelstoemp' gemaakt (aardappelen, wortelen, ajuin, boter, melk) met varkenshaasje (sirloin) en niet te geloven, ze vond het zelfs lekker. Ik eet het liever met een lekkere  :belgiesmiley: braadworst, maar dat hebben ze hier niet (wel 'chorizo', maar die lijkt me in de verste verte niks met chorizo te maken te hebben, en ook wel andere worstjes, maar daarr hebben ze uiteraard weer de suikerpot op leeggeschud bij het malen van het vlees)

Samenleven met een Filipina is niet makkelijk op gebied van eten, vooral omdat het rijst, rijst en rijst is, en ik dat toch enigszins overdreven vindt, en ze daarom heel stilletjes aan leer  :belgiesmiley: kost te apprecieren. Met eten Filippijnse stijl heb ik zelf geen problemen, zolang het maar geen balut is ...
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Phille

Citaat van: vvjoris op woensdag 29 augustus 2012, 09:43:40
Citaat van: Phille op zondag  6 november 2011, 08:58:10
Citaat van: Tinulang_Manok op zaterdag  5 november 2011, 23:04:30
Citaat van: Budgie op zaterdag  5 november 2011, 22:28:04
Wat betreft het eten mijn asawa eet geregeld nederlandse kost en vind het ook lekker maar als het even kan tussen door een keer rijst en al het warm eten het liefst koud.
Toen mijn asawa net in duitsland was at ik eigenlijk elke avond rijst met iets (kip/vlees/etc.) ook omdat ze in de filippijnen eigenlijk nooit kookte, dus ze wist niet echt hoe.
Ondertussen kookt ze al redelijk europees, hoewel ze nog steeds geen aardappelen lust, dus ik krijg, spagetti, macaroni, chili con carne, rösti (wel lekker), en allerlei soepjes, af en toe rijst en bihon, en ze heeft lol in het koken nu, dus dat is  :thumb: maar over alles gaat magic sarap, zodat het toch filippijns is  :biggrinn:

Zelf eet ze tussendoor gedroogde vis & inktvis, cupnoodles, ligo sardientjes etc. maar dan ben ik dus niet thuis (die inktvis stinkt, da's niet te geloven).

In het algemeen eet mevrouw rijst, dus wij koken rijst voor haar en aardappelen voor mij; uiteindelijk is het toch geen moeite om wat rijst te koken. Soms eet zij dan ook eens aardappelen, vind ze best wel lekker en heel regelmatig eet ze pasta want daar is ze zot van. En voor alle duidelijkheid, ik ben diegene die altijd kookt; ze is niet echt een keukenprinses te noemen, maar voor de rest is het een schatje  :happy:

En ik heb zoiets van, als zij niet kan koken en er ook niet direct iets aan wilt veranderen, dan moet ze maar eten wat de pot schaft (met uitzondering van de rijst dan) Vlaamse kost!.

Als ik zou verlangen, zoals velen hier blijkbaar doen, dat zij eten klaar maakt, tja dan zal men moeten eten wat ze geleerd heeft, Filipijnse kost op Filipijnse stijl; en dan moet men niet klagen!




Tijd om dit Topic berder te zetten .... de meeste leden zeggen toch dat het super-interessant is ...
Elders is er ook een topic 'wat mis je als je uit  :smiley-philippines: terug bent, ik dacht ook een over wat je hier mist ...

Ik mis dus absoluut geen rijst als ik terug in  :belgiesmiley: ben, maar mis hier wel aardappelen ... (ze verkopen dat hier in plastic zakjes per 3 ...  :happy2: )

Ik heb dan ook deze middag 'wortelstoemp' gemaakt (aardappelen, wortelen, ajuin, boter, melk) met varkenshaasje (sirloin) en niet te geloven, ze vond het zelfs lekker. Ik eet het liever met een lekkere  :belgiesmiley: braadworst, maar dat hebben ze hier niet (wel 'chorizo', maar die lijkt me in de verste verte niks met chorizo te maken te hebben, en ook wel andere worstjes, maar daarr hebben ze uiteraard weer de suikerpot op leeggeschud bij het malen van het vlees)

Samenleven met een Filipina is niet makkelijk op gebied van eten, vooral omdat het rijst, rijst en rijst is, en ik dat toch enigszins overdreven vindt, en ze daarom heel stilletjes aan leer  :belgiesmiley: kost te apprecieren. Met eten Filippijnse stijl heb ik zelf geen problemen, zolang het maar geen balut is ...

Hier bij ons ten huizen valt dat dan reuze goed mee. In het algemeen eet mijn vrouwtje rijst, maar meer en meer wordt het afgewisseld met pasta of aardappelen, vooral de kriel aardappels vindt ze super lekker. Eigenlijk wordt er hier zelden Filipijnse kost gemaakt. Ik denk zelfs niet dat we één gerecht per maand halen. Het is gewoon dagelijkse kost.

Om een paar voorbeelden te geven van wat hier op tafel verschijnt:

1) Varkenshaasje, prinsessenboontjes, aardappelen voor mij en rijst voor haar, met af en toe aardappelen voor haar ook, zeker als het de kriel aardappels zijn. De boontjes worden opgediend met een gestoofd uitje of een variant hierop, gerold in spek en opgebakken. In het geval van het laatste wordt er een grove mosterd room saus bij opgediend.

2) Kotelet (varken), met erwten en wortelen, met aardappelen voor mij, rijst voor haar.

3) Varkenspiering, met ratatouille (aubergine, tomaat, paprika, ui, look), en dan weer met aardappel en rijst.

4) Kippenhaasje gerold in geraspte kokosnoot, currysaus (met appels en witte wijn) en rijst voor ons beiden

5) Pasta (penne), met olijfolie, basilicum, parmezaan, zwarte peper en kerstomaat; hier is ze verlekkerd op

6) Scampi in verschillende variaties, met pasta of rijst

7) Meloen met parmaham

8 ) Garnaal kroketten

9) Zeetong (op restaurant)

10) Croque monsieur

11) Curryworst (al dan niet van de frituur)

12) Stoofvlees, met frietjes

13) Entrecote, met archiducsaus en frietjes (of rijst)

14) Lam, met gebakken aardappeltjes, rozemarijn en look.

15) Wortelenstoemp met chipolata of worst

16) Spinaziestoemp met chipolata of worst

17) Witloof als het met wat suiker klaar gemaakt wordt

18) Steak als het redelijk goed gebakken is

19) Tomaat garnaal, als het met "Coeur de boeuf" tomaat opgediend wordt, een gewone rauwe tomaat lust ze niet.

20) Spaghetti bolognesesaus of pasta met rode pesto

Het lijstje is wat langer geworden dan eerst gedacht; maar dit is een greep uit de gerechten die hier op tafel verschijnen. En smult ze ervan dat het een plezier is om zien.

Smakelijk  :daag: