Het dagelijkse leven met een Filipina

Gestart door Pjottr, woensdag 2 november 2011, 15:40:21

Vorige topic - Volgende topic

boldy

dat hebben ze niet voor niks met pm en email besproken
het leven is net een lul keihard en veel te kort

Pjottr

Er zijn wel eens zaken die niet voor openlijke publicatie zijn. Dat moet kunnen toch?
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Mawibata



'n mens mag toch nieuwsgierig zijn zekers       :lachen:







Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Fail_over

Dagelijkse leven met Filipina's. ( 4 !  :applaus: :happy: :thumb: )

Douche putje verstopt??? Neen, douche putje verstopt zich onder een kluwe van zwarte haren!

Ponytails all over the house! Om gek van te worden, die dingen duiken overal op, het lijkt wel of ze in het wild groeien.

De meiden hebben alle drie hun eigen slaapkamer. Wat blijkt als wij naar bed gaan en ik controleer de kleine? Liggen ze alle drie in 1 bed.  :ikkeniebegrijp:

Enfin, ik erger me niet, verwonder me slechts. Zou niet anders meer willen.  :thumb:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

vvjoris

Citaat van: Pjottr op zaterdag  1 september 2012, 15:08:59
Er zijn wel eens zaken die niet voor openlijke publicatie zijn. Dat moet kunnen toch?


Het gaat hier en daar idd. over privé aangelegenheden.

Toch al even een voorbeeld van onlogica. Je betaalt (wil betalen eigenlijk) een babysit 5000 pesos om een maand op de kleine te letten. (nogal veel ik weet het, maar je bent in een vrijgevige bui) De  :smiley-philippines: heeft die pesos natuurlijk dringend nodig want zoals 90 % van haar landgenoten heft ze er geen benul van hoe met geld om te gaan, en het 'vorige geld' is al lang op. Door omstandigheden kan je echter die 5000 pesos pas op het einde van de maand betalen. De  :smiley-philippines: reactie: het heeft geen zin om te laten babysitten, want ze moet in die maand toch ook voor haar eigen 3 kinderen zorgen.


???

Voor mij is het enige verschil dat de 'potentiële' babysit 'omdat het geen zin heeft te babysitten' GEEN 5000 pesos heeft, terwijl ze die anders eind van de maand WEL gehad zou hebben. Met of zonder die pesos heeft ze toch voor haar eigen 3 kinderen moeten zorgen ....

They must always be more stupid in The Philippines ....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

bertalert

 :offtopic: Ik weet dat het nogal off-topic is, maar al ooit geprobeerd om de doorsnee filipino (zonder buitenlandse ervaring) duidelijk te maken dat jollibee 'slechts' een plaatselijk fenomeen is (ik laat nu de enkele filialen in het midden-oosten en LA voor OFW's met heimwee buiten beschouwing)? De meesten zijn er echt rotsvast van overtuigd dat onze planeet vol met jollibees staat... (godzijdank is dit niet het geval)

(En ja, alle fastfoodketens serveren echte troep... Sorry maar wie dat allemaal lekker vind kent er dus niets van...)

Idem voor celebs. "You don't know Anne Curtis in Europe? Really?"  :benweg:

:ontopic: Fantastisch topic, heb heel wat bijgeleerd over tampo.
Heb het probleem ook wel eens maar ik wil dat direct uitpraten zoals volwassen mensen dat doen. Tot zover lukt dit moeizaam, ik betrapte ik mezelf er ook ene keer op dat ik op mijn woorden aan het letten was om toch maar geen boze reactie te krijgen, een slecht teken... Ik ga alleszins heel hard proberen om die kwalijke gewoonte er asap uit te krijgen, want ik kan mij aansluiten bij de mening dat het kinderachtig is. Ik vind het ook emotionele chantage en niet relatie-bevorderend op lange termijn... Positief is dan wel dat ze dan later wel tot rede vatbaar is en mijn onbegrip begrijpt. Ik merk dan ook wel beterschap...

Wish me luck!

vvjoris

Citaat van: bertalert op zondag  2 september 2012, 06:21:39
..., heb heel wat bijgeleerd over tampo.
Heb het probleem ook wel eens maar ik wil dat direct uitpraten zoals volwassen mensen dat doen. Tot zover lukt dit moeizaam, ik betrapte ik mezelf er ook ene keer op dat ik op mijn woorden aan het letten was om toch maar geen boze reactie te krijgen, een slecht teken... Ik ga alleszins heel hard proberen om die kwalijke gewoonte er asap uit te krijgen, want ik kan mij aansluiten bij de mening dat het kinderachtig is. Ik vind het ook emotionele chantage en niet relatie-bevorderend op lange termijn... Positief is dan wel dat ze dan later wel tot rede vatbaar is en mijn onbegrip begrijpt. Ik merk dan ook wel beterschap...

Die tampo heeft dus ook te maken met hun (on)logica. Ze DENKEN dat hen onrecht is aangedaan, en gaan daarom als het ware in hun schulp kruipen. Dan gaan wij als  :belgiesmiley: :nederlandsevlag: :vl: :eu: reageren, en het opnemen als emotionele chantage, terwijl zij er net van uitgaan dat wij hen emotioneel 'iets' aangedaan hebben.

Komt daar natuurlijk nog bij dat ze altijd rond de pot draaien, en niks rechtoe rechtaan op de man af durven zeggen, tenzij je een ruzie uitlokt. Dat is ook weer niet bevorderlijk voor de goeie verstandhouding. Praten is de boodschap, en zonder beledigend te willen zijn durf ik stellen dat zo'n gesprekken op lange termijn enige ontwikkeling kunnen inhouden ...
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

boldy

Citaat van: bertalert op zondag  2 september 2012, 06:21:39
:

:ontopic: Fantastisch topic, heb heel wat bijgeleerd over tampo.
Heb het probleem ook wel eens maar ik wil dat direct uitpraten zoals volwassen mensen dat doen. Tot zover lukt dit moeizaam, ik betrapte ik mezelf er ook ene keer op dat ik op mijn woorden aan het letten was om toch maar geen boze reactie te krijgen, een slecht teken... Ik ga alleszins heel hard proberen om die kwalijke gewoonte er asap uit te krijgen, want ik kan mij aansluiten bij de mening dat het kinderachtig is. Ik vind het ook emotionele chantage en niet relatie-bevorderend op lange termijn... Positief is dan wel dat ze dan later wel tot rede vatbaar is en mijn onbegrip begrijpt. Ik merk dan ook wel beterschap...

Wish me luck!

ow wat zijn wij tog weer suprieur  aan andere bevolkingen . alles wat wij doen is tog normal maar wat ze in andere landen gewoon zijn dat hoort niet . Zo zie ik wel meer dingen . Ik denk dat sommige hier een beetje koloniale trekjes hebben . Beetje heel erg jammer .
het leven is net een lul keihard en veel te kort

Cosyns Guy

#108
Ik snap niet goed waarom zoveel mensen zo een probleem maken van Tampo.
Mijn vrouw is ook soms weleens in Tampo mode,wat na 3 jaar huwelijk  bijna niet meer voorkomt eerlijk gezegd,en als ze het is,wel dan pas ik het systeem toe
koelen zonder blazen omdat ik weet dat ze de reden na enige tijd toch verteld.Waarom er zich druk in maken en alles maar dan ook alles direct willen uitpraten ?
Met de tijd groeit het er toch voor het grootste deel uit.En hun logica of onlogica,wel,zijn wij dan soms altijd zo logisch ? Ik in elk geval niet en in Europa
hebben een hoop Europeanen soms ook wel eens Tampo hoor.
Ik stoor mij er niet aan,nooit gedaan,en zal het nooit doen ook omdat ik weet dat het toch overwaaid.Ik neem mijn vrouw zoals ze is zoals ze mij neemt zoals ik ben.
En om het over hun onlogica te hebben die vind ik best grappig soms,kan men nog iets uit leren ook,zoals dat ieder volk zijn eigen manier van denken heeft en dat we
onze manier van denken niet voor de enige waarheid moeten nemen of opdringen.
Neen,voor mij is het een verrijking,soms grappig,soms met een wenkbrauw omhoog,maar haar veranderen,nee,ik neem haar zoals ze is want voor haar zijn zoals ze is
ben ik verliefd geworden op haar en haar gehuwd.

vvjoris

Citaat van: Cosyns Guy op zondag  2 september 2012, 09:33:23

En om het over hun onlogica te hebben die vind ik best grappig soms,kan men nog iets uit leren ook,zoals dat ieder volk zijn eigen manier van denken heeft en dat we
onze manier van denken niet voor de enige waarheid moeten nemen of opdringen.
Neen,voor mij is het een verrijking,soms grappig,soms met een wenkbrauw omhoog,maar haar veranderen,nee,ik neem haar zoals ze is want voor haar zijn zoals ze is
ben ik verliefd geworden op haar en haar gehuwd.


Heel grappig is het niet altijd hoor. Omdat bij mij omwille van enigszins 'twisted logic', en klein conflict, in combinatie met enkele vervelende situaties uitdraaide op een soort hoogte-, of misschien liever dieptepunt, waarbij de woorden 'if.... I kick you out' gebruikt werden, was de relatie van 4 jaar en 8 maand bijna voorbij  :gebrokenhart:.... Omdat we mekaar  :kiss2: :kiss2: :kiss2: en  :kusxe8: :kusxe8: :kusxe8: en ik met heel veel geduld uitlegde hoe het wel in mekaar zat kreeg ik toch uiteindelijk gelijk  :yesmaster:

De oorzaak van zo'n conflicten die zelfs tot 'risico-voor-de-relatie' kunnen oplopen zit hem niet alleen in de (on)logica, maar ook in het filipina-europa en man-vrouw verschil, en ook omdat Engels bij geen van beide 'native language' is. En het vrouwtje waar ik van hou is ook nog een beetje koppig, en van mij kan eigenlijk hetzelfde gezegd worden.

Het toekennen van onlogisch gedrag en een onlogische gedachtengang heeft ook niks te maken met een superioriteitsgevoel, of neo-kolonialisme. Wat juist is is juist, en wat logisch is is logisch, en vice versa. Cf. wat ik eerder al schreef: als je werkt voor iets waar je 5000 pesos voor krijgt, maakt het niet uit of je die krijgt in het begin of op het eind van de maand; feit blijft altijd dat je ze krijgt als je werkt, en niet krijgt als je niet werkt. Als een  :smiley-philippines: daar anders over denkt is zij/hij onjuist, en onlogisch.
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.