vliegtuig van Saudi Arabian Airlines vast in de Filippijnse modder

Gestart door PHwaarde, woensdag 6 augustus 2014, 09:47:11

Vorige topic - Volgende topic



gosternokke

Das het probleem met de airport in manila die 1 lange en 1 korte baan heeft. Als die baan baan geblokkeerd is kunnen ze geen grote toestellen meer ontvangen of laten vertrekken.

Ronny55

Citaat van: PHwaarde op woensdag  6 augustus 2014, 09:47:11
http://www.abs-cbnnews.com/nation/metro-manila/08/05/14/saudia-plane-overshoots-naia-runway
Saudia plane overshoots NAIA runway

MANILA (UPDATED) - A Saudi Arabian Airlines (Saudia) passenger aircraft got stuck at the Ninoy Aquino International Airport (NAIA) Terminal 1 on Tuesday night after it overshot the runway, an aviation official said.

The Saudia Flight 871 bound for Riyadh was about to take off when the incident happened, Civil Aviation Authority of the Philippines Deputy Director Rodante Joya said.

This resulted in the plane's front wheel getting stuck in the mud.

Fire and rescue teams had to lift it out and tow it away, said airport spokeswoman Jen Franco.

Joya said the bad weather may have caused the pilot to miscalculate the take-off.

None of the 298 passengers on the Boeing 747-400 plane were hurt.

However, it caused a delay in at least 11 flights at NAIA, airport officials said - reports from Henry Atuelan, dzMM; Agence France-Presse
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Rich

Miscalculate  :ikkeniebegrijp: want ze moeten enkel de meestal gele middenlijn volgen om recht op de baan te blijven.

Foto uit de cockpit,...joke only hmmm  :lachen:


Rich de Nederbelg.

opinie

Citaat van: Ronny55 op woensdag  6 augustus 2014, 15:44:37
it overshot the runway
The Saudia Flight 871 bound for Riyadh was about to take off when the incident happened
This resulted in the plane's front wheel getting stuck in the mud.

Enkel het voorwiel in de modder nadat het zonder startbaan kwam te zitten tijdens het opstijgen.

Als ze echt nog op volle snelheid waren, zouden veel verder gecrasht hebben.
Boeing 747-400: om 360 ton de lucht in te krijgen heb je bijna 300 km/u nodig.

Mijn vermoeden:

Vliegtuig start zijn aanloop.
Ze bereiken V1[nb]Maximale snelheid waarbij een vliegtuig tijdens de start nog veilig kan stoppen op de overgebleven baanlengte.
V1 is the critical engine failure recognition speed or takeoff decision speed. It is the decision speed nominated by the pilot which satisfies all safety rules, and above which the takeoff will continue even if an engine fails. The speed will vary among aircraft types and varies according to factors such as aircraft weight, runway length, wing flap setting, engine thrust used and runway surface contamination.[/nb]

Beslissing om het opstijgen af te breken. De baan is echter glad door het slechte weer en daardoor net ietsjes te kort.

Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Cosyns Guy

Citaat van: opinie op woensdag  6 augustus 2014, 20:06:18
Citaat van: Ronny55 op woensdag  6 augustus 2014, 15:44:37
it overshot the runway
The Saudia Flight 871 bound for Riyadh was about to take off when the incident happened
This resulted in the plane's front wheel getting stuck in the mud.

Enkel het voorwiel in de modder nadat het zonder startbaan kwam te zitten tijdens het opstijgen.

Als ze echt nog op volle snelheid waren, zouden veel verder gecrasht hebben.
Boeing 747-400: om 360 ton de lucht in te krijgen heb je bijna 300 km/u nodig.

Mijn vermoeden:

Vliegtuig start zijn aanloop.
Ze bereiken V1[nb]Maximale snelheid waarbij een vliegtuig tijdens de start nog veilig kan stoppen op de overgebleven baanlengte.
V1 is the critical engine failure recognition speed or takeoff decision speed. It is the decision speed nominated by the pilot which satisfies all safety rules, and above which the takeoff will continue even if an engine fails. The speed will vary among aircraft types and varies according to factors such as aircraft weight, runway length, wing flap setting, engine thrust used and runway surface contamination.[/nb]

Beslissing om het opstijgen af te breken. De baan is echter glad door het slechte weer en daardoor net ietsjes te kort.


Het vliegtuig heeft gewoon zijn bocht te groot genomen van de taxi zone om op het verlengde van de startbaan te komen en is daarbij van de taxizone geskid in het gras.Dus niet zoals sommigen hier vermoeden tijdens het opstijgen en daarbij de startbaan overschoten.Nu zal het slechte weer er ook wel iets mee te maken gehad hebben,rij maar eens bij hevige regenval op een autoweg,dan ziet men nauwelijks of niet de strepen op de weg bij sommige autobanen.
http://www.straitstimes.com/news/asia/south-east-asia/story/saudi-jetliner-veers-philippine-runway-20140805

Rich

Citaat van: opinie op woensdag  6 augustus 2014, 20:06:18
Citaat van: Ronny55 op woensdag  6 augustus 2014, 15:44:37
it overshot the runway
The Saudia Flight 871 bound for Riyadh was about to take off when the incident happened
This resulted in the plane's front wheel getting stuck in the mud.

Enkel het voorwiel in de modder nadat het zonder startbaan kwam te zitten tijdens het opstijgen.

Als ze echt nog op volle snelheid waren, zouden veel verder gecrasht hebben.
Boeing 747-400: om 360 ton de lucht in te krijgen heb je bijna 300 km/u nodig.

Mijn vermoeden:

Vliegtuig start zijn aanloop.
Ze bereiken V1[nb]Maximale snelheid waarbij een vliegtuig tijdens de start nog veilig kan stoppen op de overgebleven baanlengte.
V1 is the critical engine failure recognition speed or takeoff decision speed. It is the decision speed nominated by the pilot which satisfies all safety rules, and above which the takeoff will continue even if an engine fails. The speed will vary among aircraft types and varies according to factors such as aircraft weight, runway length, wing flap setting, engine thrust used and runway surface contamination.[/nb]

Beslissing om het opstijgen af te breken. De baan is echter glad door het slechte weer en daardoor net ietsjes te kort.


Het gebeurde tijdens het taxiën. http://www.philippineflightnetwork.com/2014/08/saudi-arabian-aircraft-slides-off.html

Bij een rejected take off moet een vliegtuig ook bij hevige regen nog veilig kunnen stoppen. V1 wordt berekend volgens de lengte van de startbaan. Behalve bij motorfalen wordt de take off boven V1 voortgezet.

V1......V2  rotate............positive rate of climb......Airborne.......Gear up.

Het is op de foto's duidelijk te zien dat niet het neuswiel in de modder steekt.

Grote fout van de piloot.
Rich de Nederbelg.

opinie

Citaat van: PHwaarde op woensdag  6 augustus 2014, 09:47:11
http://www.abs-cbnnews.com/nation/metro-manila/08/05/14/saudia-plane-overshoots-naia-runway

Tja, er staat:

A Saudi Arabian Airlines (Saudia) passenger aircraft got stuck at the Ninoy Aquino International Airport (NAIA) Terminal 1 on Tuesday night after it overshot the runway, an aviation official said.

Citaat van: Cosyns Guy op woensdag  6 augustus 2014, 23:58:53
http://www.straitstimes.com/news/asia/south-east-asia/story/saudi-jetliner-veers-philippine-runway-20140805



Dit verslag is duidelijker. "Overshoot" suggereert eerder "running out of runway"

Citaat uit de link van Guy:
The plane was making a turn on the runway, preparing to take off for Riyadh when the mishap occurred.

Airport officials were blaming the incident on "technical problems," she said.

"technical problems," :denk: Zat de piloot met zijn jurk tussen de pedalen?  :biggrinn:

Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Amice

Als ik die foto eens bekijk dan nemen ze het niet zo nauw met de veiligheidsregels op NAIA.
Ze zijn met het wiel bezig maar wat als die verder wegzakt met al die mensen onder het vliegtuig?  :weetikniet:

Het is duidelijk te zien dat het rechterwiel van de baan is belandt, dat heeft dus met sturing te maken, bochtje iets te groot genomen? Baan verlichting niet goed? :weetikniet:

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Cosyns Guy

Citaat van: Amice op donderdag  7 augustus 2014, 22:28:13
Als ik die foto eens bekijk dan nemen ze het niet zo nauw met de veiligheidsregels op NAIA.
Ze zijn met het wiel bezig maar wat als die verder wegzakt met al die mensen onder het vliegtuig?  :weetikniet:

Het is duidelijk te zien dat het rechterwiel van de baan is belandt, dat heeft dus met sturing te maken, bochtje iets te groot genomen? Baan verlichting niet goed? :weetikniet:


Is enkel  1 wielenset dat in de modder zit,voor de rest staan alle andere wielen nog stevig op vaste grond,dus onveilig kan ik het niet noemen wat ze daar doen.