Onderhoud (financieel) van de schoonfamilie

Gestart door Phille, zaterdag 29 mei 2010, 10:19:34

Vorige topic - Volgende topic

Phille

Boomerang,

Dat is toch maar een fractie van wat het leven hier kost, je leeft met zen 4 voor omgerekend 450 euro de maand, dan kan je toch niet zeggen dat je met 1.000 euro de maand geen erg comfortabel leven kan hebben, je houdt nog de helft over.

Met 4 personen ga je hier echt wel een ander budget hebben hoor, ik alleen geef alleen dat bedrag maandelijks uit aan eten, als ik er al mee toekom  :denk:

Een huis of huis huren dat ruim genoeg is voor 4 zal hier al snel 750 euro zijn, jij betaalt 70 euro ... dus kom ik terug op mijn punt, je kan met 1000 euro daar heel wat meer doen dan met 2000 hier, je levert zelf het bewijs hiervoor  :jajaja:!

Ben effe in mijn vriezer gaan kijken, daar ik niet blijf stilstaan bij wat de dingen kosten, hier een vergelijking. Voor bepaalde dingen betaal je inderdaad verhoudingsgewijs meer dan hier.

vis bangus P 140
varkensvlees P 170 --> daar is dat dan ongeveer 3 euro, hier rond de 7 a 8 euro de kilo zijn
rundvlees P 250 --> daar is dat dan ongeveer 4,3 euro, in functie van welke soort je koopt varieert dat van 15 tot 30 euro
kip P 120 --> dat is ongeveer 2,1 euro, hier 13 euro
rijst yasmin P 55
aardappelen P 60 -> is ongeveer een euro, hier hangt het weer af van de soort, gisteren primeurs gekocht en dat was 3,00 euro voor een kilo
tomaten P 30
aubergines P 20
ampalaya P 130
sperciebonen P 40
melkpoeder P 188

Als men het gemiddeld inkomen gaat vergelijken zal dat ongeveer factor 10 zijn (Phils gemiddeld 8.000 pesos=140 euro, België gemiddeld 1.400 euro netto per persoon), het eten is blijkbaar slechts factor 3 a 4, dus verhoudingsgewijs heel wat duurder, dit is blijkbaar ook zo voor electriciteit en andere voorzieningen; behalve voor het huren van een huis, dat is echt goedkoop zo te zien.

Als men alleen zou gaan werken zou men niet instaat zijn om een gezin van 4 te onderhouden. En is dit nu net precies het probleem in de Filipijnen, de gezinnen zijn daar gemiddeld groter en is het de gewoonte dat er maar één gaat werken, maar daar heb jij een beter zicht op, maar tis in elk geval den indruk dat ik heb. Voor velen hier zou dat ook niet leefbaar zijn!








stip66


Phille

Nee Peter, gelukkig niet  :happy: het is te zeggen, gelukkig NOG niet. Stond in het lijstje van Boomerang, ik heb dat spul hier niet, dus kan ik niet vergelijken  :neeneenee:


xav

Citaat van: boomerang op zondag 30 mei 2010, 12:14:14


Wij leven hier comfortabel van het volgende maandbudget :

* huur                4.500
* electriciteit       1.500 (excl.-800 rebate p/m)
* internet              999
* water                 300
* drinkwater           400
* propaan              250
* telefoon              300
* transport          1.000 (jeepney en tricycle naar de stad)
* boodschappen  12.000
* restaurants       4.000
* brandstof motor    250

Totaal                25.499

Dit betreft een gezin met twee kinderen (15&14)  

alhoewel onze huur wat meer is... kom ik er met 30.000 per maand... misschien gaan wij wat meer uit eten  :happy2: ... maar ik moet zeggen dat ik me goed kan vinden in dat budget... het is comfortabel maar niet als god in frankrijk, en dat hoeft voor mij helemaal niet...   :hoedjeaf:

stip66

Citaat van: Phille op zondag 30 mei 2010, 12:42:37
Nee Peter, gelukkig niet  :happy: het is te zeggen, gelukkig NOG niet. Stond in het lijstje van Boomerang, ik heb dat spul hier niet, dus kan ik niet vergelijken  :neeneenee:

Aha, ik was al rose en blauw aan het zien hier  :lachen:

Phille

Boomerang leeft met 25.000 (438,00 euro), xav met 30.000 (526,00 euro) is de helft van 1.000 euro en zo te horen leven ze comfortabel, dus kan je goed leven met 1.000 euro de maand; waarom wordt dit dan zo krachtig ontkent?  :denk:


xav

Citaat van: Phille op zondag 30 mei 2010, 12:46:56
Boomerang leeft met 25.000 (438,00 euro), xav met 30.000 (526,00 euro) is de helft van 1.000 euro en zo te horen leven ze comfortabel, dus kan je goed leven met 1.000 euro de maand; waarom wordt dit dan zo krachtig ontkent?  :denk:



hangt veel af van wat je zelf wil volgens mij... ik eet wat zij eten... dan bedoel ik... meestal ook 3 keer rijst per dag... soms koop ik eens een brood maar dat is dan ook maar 36P denk ik voor een groot... als we op restaurant gaan dan is dit zeker geen duur restaurant... en ook de plaats zal een zeer grote invloed hebben... alhoewel wij in de stad wonen vallen de prijzen daar zeer goed mee voor voedsel...

maar veel hangt van jezelf af, wat is comfortabel voor jou...? welk eten wil je zelf...? want voedsel neemt de grootste hap uit je budget...

boomerang

Citaat van: xav op zondag 30 mei 2010, 12:43:25
Citaat van: boomerang op zondag 30 mei 2010, 12:14:14


Wij leven hier comfortabel van het volgende maandbudget :

* huur                4.500
* electriciteit       1.500 (excl.-800 rebate p/m)
* internet              999
* water                 300
* drinkwater           400
* propaan              250
* telefoon              300
* transport          1.000 (jeepney en tricycle naar de stad)
* boodschappen  12.000
* restaurants       4.000
* brandstof motor    250

Totaal                25.499

Dit betreft een gezin met twee kinderen (15&14)  

alhoewel onze huur wat meer is... kom ik er met 30.000 per maand... misschien gaan wij wat meer uit eten  :happy2: ... maar ik moet zeggen dat ik me goed kan vinden in dat budget... het is comfortabel maar niet als god in frankrijk, en dat hoeft voor mij helemaal niet...   :hoedjeaf:

Terug in  :nederlandsevlag: zou ik van mijn AOW een zéér karig eenzaam bestaan moeten leiden met hooguit eenmaal in de week naar de bejaardenclub om te gaan biljarten of een kaartje te leggen. Daarom ben ik hier...........
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Phille

CitaatHet is gemakkelijk als je in het westen bent om geld op te sturen of wat dan ook ... je zit er namelijk bij de bron

In hun denkwereld dan toch  :denk:

CitaatDus alle dagen rijst ... 3 maal ..... ? ( patatten ook opnieuw een luxe )

Rijst is hier een luxe en drie maal patatten per dag zou hier ook een luxe zijn.

CitaatWat ik gewoon probeer uit te leggen ... het is een wezenlijk verschil hier te wonen of enkel op vakantie te komen

Dat weet ik maar al te goed, ik besef dat, beseffen vele Filipijnen dit ook?

CitaatWat jij dacht , dacht ik ook in den beginne ..... 1000 euro is meer dan genoeg .....maar aan de lijve ondervinden en hier wonen zal je vlug van gedachten doen veranderen ..en dit is niet persoonlijk bedoeld .... de beste leerschool is ondervinding ....

Xav en Boomerang geven slechts maandelijks de helft uit, maar zoals het overal is, je kan zoveel en zo weinig uitgeven als men wilt, maar zij bewijzen wel dat het makkelijk doenbaar is om met minder dan 1.000 euro rond te komen en als zij dat kunnen dan zullen de meeste onder ons dat wel kunnen neem ik aan.









Rich

Citaat van: Phille op zondag 30 mei 2010, 12:46:56
Boomerang leeft met 25.000 (438,00 euro), xav met 30.000 (526,00 euro) is de helft van 1.000 euro en zo te horen leven ze comfortabel, dus kan je goed leven met 1.000 euro de maand; waarom wordt dit dan zo krachtig ontkent?  :denk:



Xav die woont daar toch niet dacht ik?
Rich de Nederbelg.