Verschil tussen schoonfamilie: PH-EU

Gestart door Phille, maandag 21 juni 2010, 10:18:29

Vorige topic - Volgende topic

Phille

CitaatDat ik het dak laat herstellen is toch normaal, of moet ik ze in de miserie laten zitten.
Misschien is dit dan te veel zoals de Belgische mentaliteit denken, ike ike ike en de rest kan stikken.
Dan zou je beter gewoon in België blijven denk ik.

Even een kleine reactie op bovenstaande, weliswaar buiten het topic, maar is dat dan allemaal zo vanzelfsprekend? Stel dat jij hier in België in een soortgelijke situatie zou zitten en je schoonouders hebben het niet breed en een lekkend dak, zou je het dan ook normaal vinden om ze financieel te steunen? Het verrast mij steeds om te horen dat men dit normaal vindt als men in de Filipijnen is en het abnormaal zou zijn mocht een zelfde situatie zich hier voordoen. Dan moeten ze maar hun plan trekken, vanwaar komt het verschil in houding eigenlijk? Want ook bij ons zijn er een groot aantal mensen die het niet breed hebben.




xav

Citaat van: Phille op maandag 21 juni 2010, 10:18:29
CitaatDat ik het dak laat herstellen is toch normaal, of moet ik ze in de miserie laten zitten.
Misschien is dit dan te veel zoals de Belgische mentaliteit denken, ike ike ike en de rest kan stikken.
Dan zou je beter gewoon in België blijven denk ik.

Even een kleine reactie op bovenstaande, weliswaar buiten het topic, maar is dat dan allemaal zo vanzelfsprekend? Stel dat jij hier in België in een soortgelijke situatie zou zitten en je schoonouders hebben het niet breed en een lekkend dak, zou je het dan ook normaal vinden om ze financieel te steunen? Het verrast mij steeds om te horen dat men dit normaal vindt als men in de Filipijnen is en het abnormaal zou zijn mocht een zelfde situatie zich hier voordoen. Dan moeten ze maar hun plan trekken, vanwaar komt het verschil in houding eigenlijk? Want ook bij ons zijn er een groot aantal mensen die het niet breed hebben.





als je schoonouders in belgenland zitten, gepensioneerd, en jij bent met hun enige dochter getrouwd... dan denk ik wel dat je hun ook zou helpen... en ben jij het niet, dan zal het hun dochter wel zijn...

Baliw-katok

Citaat van: Phille op maandag 21 juni 2010, 10:18:29

Even een kleine reactie op bovenstaande, weliswaar buiten het topic, maar is dat dan allemaal zo vanzelfsprekend? Stel dat jij hier in België in een soortgelijke situatie zou zitten en je schoonouders hebben het niet breed en een lekkend dak, zou je het dan ook normaal vinden om ze financieel te steunen? Het verrast mij steeds om te horen dat men dit normaal vindt als men in de Filipijnen is en het abnormaal zou zijn mocht een zelfde situatie zich hier voordoen. Dan moeten ze maar hun plan trekken, vanwaar komt het verschil in houding eigenlijk? Want ook bij ons zijn er een groot aantal mensen die het niet breed hebben.




Het grote verschil -volgens mijn bescheiden mening- is dat jij hun dochter huwt en haar daardoor wegneemt van haar familie.  Je biedt haar idd veel liefde, eventueel kinderen, een materieel goede toekomst, maar zij geeft hiervoor ook wel een groot deel op.  Ze verlaat haar familie en cultuur en moet zich hier volledig aanpassen aan stress, koelere maatschappij, koud klimaat, geheel andere voeding, structuur en planning (werk), etc.  Ik denk dat de Filipina dit allemaal met veel liefde en plezier doet maar haar familie niet wil vergeten en deze leegte opvult door wat financiële steun.  Ten andere getrouwd zijn met een Belgische en een bemoeiende schoonmoeder hebben waarvoor je ook cadeau's moet kopen bij verjaardag, moedertjesdag, nieuwjaar, ... is natuurlijk het andere alternatief.  Ik pleit hier helemaal niet voor volledig parasitaire toestanden waarbij je de familie in de phils volledig moet gaan onderhouden, maar een beperkte financiële bijdrage vind ik idd "normaal".

PS als de admin vindt dat dit beter wordt afgesplitst en/of toegevoegd aan een reeds bestaande discussie hieromtrent heb ik geen bezwaar.

Phille

Verwoord de titel van het zonet aangemaakt topic echt wel de essentie van de voorafgaande discussie, naar mijn mening niet echt.

Het gaat niet over het verschil tussen de schoonfamilie EU versus PH, het gaat er volgens mij eerder over de vanzelfsprekendheid om ze te ondersteunen, zoals het voorbeeld van het lekkende dak, je kan ze toch niet in de miserie laten zitten schreef men.

Zou het kunnen dat vrouwen welke zich in de zogenaamde rand van onze maatschappij bevinden niet tot onze interesse behoren en we dus niet geconfronteerd worden met gezinnen welke zich in de armoede bevinden en we daardoor ook niet geconfronteerd worden met soortgelijke situaties als in de Filipijnen? We dit type vrouwen gewoon links laten liggen, dat we hier wel degelijk rekening houden met de afkomst van een eventuele partner en niet als het gaat over de armoedige toestand van een potentiële Filipijnse vrouw, dat wanneer het gaat over Filipijnse vrouwen we totaal andere criteria hanteren?

Wie onder ons zou een zelfde houding aannemen wanneer hij hier, een vrouw zou ontmoeten (die kans is quasi onbestaand dat we die überhaupt zouden tegenkomen, daar dit type vrouwen niet in onze middens circuleren) die ongelooflijk lief is en wenst zorg te dragen voor haar man (de meest opgesomde eigenschap van een Filipina), maar uit een zogenaamde arme (kansarme) familie komt, dan heb ik het echt wel over de laag van de bevolking die al wel eens als marginaal omschreven wordt, haar en haar familie in financiële steun voorzien om hun een betere toekomst te kunnen bieden.

Het is maar een bedenking, zoals ik er vele heb  :jajaja: maar toch ben ik benieuwd hoe men hierop reageert.





Mawibata



Tijdens het intervieuw op de   :belgiesmiley:  ambassade werd mij de vraag gesteld of ik op de hoogte was dat het gebruikelijk is dat de family verwacht dat hun dochter geld zou opsturen.

Ik was er van op de hoogte, en had het met Mihmi er al over gehad.


Moest het zijn dat je uit de lucht komt gevallen, heb je nog enkele dagen de tijd om er met je toekomstige over te praten, en van het huwelijk af te zien als je er niet mee akkoord kan gaan, en je vriendin er echt op staat.

Verder zijn er volgens de ambassade al meerdere huwelijken om deze reden stuk gelopen. Eens in   :belgiesmiley:  wilt ze geld opsturen, en indien het niet mag van de echtgenoot zal het mss, onder druk van haar family achter zijn rug om gebeuren, met alle gevolgen vandien.

Ik weet uit mijn nabije omgeving dat het gebeurd. (Nabij is NIET Mihmi)   :lachen:


Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Pieter-Jan

Ik vind dat dat het minste is wat je kan doen. Het zou niet alleen je schoonfamilie gelukkig maken maar vooral je vrouw. Jij wil een aziatische vrouw huwen Phille en zij moet zich volledig aanpassen naar onze cultuur. We wil jij je zelfs geen klein beetje aanpassen aan hun cultuur. In de filipijnen is geen sprake van pensioen. Een ziekteverzekering is voor 99procent van de bevolking onbetaalbaar. Het pensioen zijn de kinderen. De ouders werken ten slotte niet hun ganse leven voor hun pensioen, ze werken om de kinderen op te voeden en naar school te brengen. Dat is op zich een hele opdracht. Ik zeg niet dat je daar het groot geld moet gaan uitgeven maar een vrijwillige kleine maandelijkse bijdrage en een bijdrage in noodgevallen dat is toch niet iets om over te vallen. Integendeel als ik iets kleins kan doen wat die mensen gelukkig maakt dan ben ik daar zeer blij om. Als jij een topic wil maken Phille over '''Armoede in de Filipijnen, mythe of realiteit?'' Dan zou ik u toch eens uitnodigen om uw ogen open te trekken. Ben je eigenlijk al eens op de filipijnen geweest? En zo ja, ben je al eens buiten Manilla geweest en in Mindanao. Dit maakt mij kwaad en voor mij is dit een opmerking die uit het gat van een koe zou kunnen komen. Ik denk dat je bankrekening grote is dan je hart. Sorry voor mijn taalgebruik maar ik nodig je uit om hier eens een maandje of 2 naar de provincie te komen. Ik kan je verzekeren dat je terug gaat met de schok van uw leven. De wereld is groter dan belgie alleen. Als je een Filipijnse huwt die niet uit een rijke familie komt dan is het meer dan normaal dat je soms een klein steentje bijdraagd. Sta eens goed stil bij het feit dat de lonen hier in Samal voor een helper in de bouw 180pesso per dag bedragen. Een beenbreuk op de filipijnen kost 25000pesso. Een apendix opperatie kost hier 90000pesso. Ik weet niet of je het beseft maar je moet hier 2 jaar werken om een appendix opperatie te betalen. Dan mag je niets van geld gebruiken, je kinderen niet voeden, en zelf ook niet eten. In het hospitaal mag je liggen doodgaan, niemand zal je verderhelpen zonder dat je eerst de cashier gepasseerd bent. Mijn buurman stierf van suikerziekte. De man had geen geld voor een insulineshot. Een vriend had een werkongeval, bij een val werd hij verlamd. De baas betaald niets en de dag erna was er een andere bezig. Die jongen kan nu enkel zijn ogen bewegen en hangt af van zijn familie die niets heeft. Zo kan ik dagen doorgaan. weet je Phille, mijn schoonbroer en zijn vrouw zijn bijden boekhouder. Hij verdient 7000pesso(en hij werkt al 10jaar in het zelfde bedrijf) en zijn vrouw werkt in een groot bedrijf en zij heeft 9000pesso. Ik daag je uit om hier eens een maandje te komen overleven op 9000pesso. Ik hoop maar dat je niet ziek wordt of een werkongeval hebt. Kortom als je een filipijnse huwt moet zij zich in vele verschillen aanpassen. Op zijn minst moet jij proberen om u ook een klein beetje aan te passen. Culturen kun je er nu eenmaal niet uitstampen. Uw toekomstige zal altijd haar familie op de tweede plaats nemen, na u. Maar als u geen grijntje respect en medeleven toont zal daar rap verandering in komen. Ze zal wel een andere belg vinden die wel een hart heeft. Jij haalt overal dezelfde topic boven. Geld, verantwoordelijkheden, geld, geld en geld. Dan nog uw geld. Als je huwt is het de bedoeling het jullie geld wordt en dat je samen beslist over dingen. Voor mensen met zo een ingesteldheid wens ik dat ze hier geboren waren. Nog een laatste dingetje. Dat je vrouw een cultuur heeft van altijd te zorgen dat uw eten klaar staat, uw huis gekuist is, uw kinderen goed opgevoed worden en alles voor haar man doet om hem gelukkig te maken en haarzelf altijd op de 2e plaats neemt dat zul je waarschijnlijk wel aanvaarden. De andere kant van de cultuur wil je dan weer niet aanvaarden. Wat is belangerijker voor u? Een vrouw die u liefheeft en gij die een klein beetje medelijden hebt en een klein frankske bijdraagd indien echt nodig, of een vrouw die u niets kost maar die ook niet thuis is, jij je pizza zelf in de oven moogt steken en zelf uw bruine onderbroeken moogt wassen. Het leven is geven en nemen Phille. Niets voor niets en voor wat hoort wat. Zie dat niet als een betaling. Je huwt uw vrouw dus haar ouders worden UW schoonouders. Pas je aan aan de cultuur of huw een belgische zou ik zeggen. Daar heb ik mij niet in te moeien maar het is voor uw eigen goed. Weg zal ze zijn! :lachen: :lachen:

Rich

Citaat van: Pieter-Jan op maandag 21 juni 2010, 13:21:54
Ik vind dat dat het minste is wat je kan doen. Het zou niet alleen je schoonfamilie gelukkig maken maar vooral je vrouw. Jij wil een aziatische vrouw huwen Phille en zij moet zich volledig aanpassen naar onze cultuur. We wil jij je zelfs geen klein beetje aanpassen aan hun cultuur. In de filipijnen is geen sprake van pensioen. Een ziekteverzekering is voor 99procent van de bevolking onbetaalbaar. Het pensioen zijn de kinderen. De ouders werken ten slotte niet hun ganse leven voor hun pensioen, ze werken om de kinderen op te voeden en naar school te brengen. Dat is op zich een hele opdracht. Ik zeg niet dat je daar het groot geld moet gaan uitgeven maar een vrijwillige kleine maandelijkse bijdrage en een bijdrage in noodgevallen dat is toch niet iets om over te vallen. Integendeel als ik iets kleins kan doen wat die mensen gelukkig maakt dan ben ik daar zeer blij om. Als jij een topic wil maken Phille over '''Armoede in de Filipijnen, mythe of realiteit?'' Dan zou ik u toch eens uitnodigen om uw ogen open te trekken. Ben je eigenlijk al eens op de filipijnen geweest? En zo ja, ben je al eens buiten Manilla geweest en in Mindanao. Dit maakt mij kwaad en voor mij is dit een opmerking die uit het gat van een koe zou kunnen komen. Ik denk dat je bankrekening grote is dan je hart. Sorry voor mijn taalgebruik maar ik nodig je uit om hier eens een maandje of 2 naar de provincie te komen. Ik kan je verzekeren dat je terug gaat met de schok van uw leven. De wereld is groter dan belgie alleen. Als je een Filipijnse huwt die niet uit een rijke familie komt dan is het meer dan normaal dat je soms een klein steentje bijdraagd. Sta eens goed stil bij het feit dat de lonen hier in Samal voor een helper in de bouw 180pesso per dag bedragen. Een beenbreuk op de filipijnen kost 25000pesso. Een apendix opperatie kost hier 90000pesso. Ik weet niet of je het beseft maar je moet hier 2 jaar werken om een appendix opperatie te betalen. Dan mag je niets van geld gebruiken, je kinderen niet voeden, en zelf ook niet eten. In het hospitaal mag je liggen doodgaan, niemand zal je verderhelpen zonder dat je eerst de cashier gepasseerd bent. Mijn buurman stierf van suikerziekte. De man had geen geld voor een insulineshot. Een vriend had een werkongeval, bij een val werd hij verlamd. De baas betaald niets en de dag erna was er een andere bezig. Die jongen kan nu enkel zijn ogen bewegen en hangt af van zijn familie die niets heeft. Zo kan ik dagen doorgaan. weet je Phille, mijn schoonbroer en zijn vrouw zijn bijden boekhouder. Hij verdient 7000pesso(en hij werkt al 10jaar in het zelfde bedrijf) en zijn vrouw werkt in een groot bedrijf en zij heeft 9000pesso. Ik daag je uit om hier eens een maandje te komen overleven op 9000pesso. Ik hoop maar dat je niet ziek wordt of een werkongeval hebt. Kortom als je een filipijnse huwt moet zij zich in vele verschillen aanpassen. Op zijn minst moet jij proberen om u ook een klein beetje aan te passen. Culturen kun je er nu eenmaal niet uitstampen. Uw toekomstige zal altijd haar familie op de tweede plaats nemen, na u. Maar als u geen grijntje respect en medeleven toont zal daar rap verandering in komen. Ze zal wel een andere belg vinden die wel een hart heeft. Jij haalt overal dezelfde topic boven. Geld, verantwoordelijkheden, geld, geld en geld. Dan nog uw geld. Als je huwt is het de bedoeling het jullie geld wordt en dat je samen beslist over dingen. Voor mensen met zo een ingesteldheid wens ik dat ze hier geboren waren. Nog een laatste dingetje. Dat je vrouw een cultuur heeft van altijd te zorgen dat uw eten klaar staat, uw huis gekuist is, uw kinderen goed opgevoed worden en alles voor haar man doet om hem gelukkig te maken en haarzelf altijd op de 2e plaats neemt dat zul je waarschijnlijk wel aanvaarden. De andere kant van de cultuur wil je dan weer niet aanvaarden. Wat is belangerijker voor u? Een vrouw die u liefheeft en gij die een klein beetje medelijden hebt en een klein frankske bijdraagd indien echt nodig, of een vrouw die u niets kost maar die ook niet thuis is, jij je pizza zelf in de oven moogt steken en zelf uw bruine onderbroeken moogt wassen. Het leven is geven en nemen Phille. Niets voor niets en voor wat hoort wat. Zie dat niet als een betaling. Je huwt uw vrouw dus haar ouders worden UW schoonouders. Pas je aan aan de cultuur of huw een belgische zou ik zeggen. Daar heb ik mij niet in te moeien maar het is voor uw eigen goed. Weg zal ze zijn! :lachen: :lachen:

Sorry dit slaat nergens op.
Dus door het feit dat zij zo weinig verdienen is het vanzelfsprekend dat witneuzen steeds maar klaar staan met hun portefeulle open? kom nou toch. En wat als ik het geld niet zou hebben om de halve family te helpen? Dan geloven ze me niet............en dat maak je er zelf toe. Dat bijvoorbeeld een apendixoperatie zo duur is is toch onze schuld niet?
Rich de Nederbelg.

Phille

Zalige reactie Pieter-Jan  :jajaja:

Ten eerste ben ik al meer in de Filipijnen geweest dan jij vermoedt en ja, ik ben ook in Mindanao geweest, in Balingasag, Misamis Oriental om precies te zijn. En ja ik ben mij bewust dat het systeem er anders is. Niet te vergelijken met wat wij hier gewoon zijn. Naturlijk leven zij anders, maar of het nu zo erbarmelijk slecht is, daar heb ik mijn twijfels over. Ik bekijk het daar lokaal vanuit een lokaal standpunt en projecteer onze welvaart niet naar de hunne, is gewoon niet te vergelijken. Ik zie ze daar allemaal met een GSM rondlopen om maar een voorbeeld te geven. Ik zie ze daar allemaal (of toch veel) uren chatten in internet cafe's. Ik zie ze daar allemaal feesten dat het geen naam heeft, voor de minste reden is er wel een fiesta. Ik zie de mensen er niet ongelukkig rondlopen, integendeel, ik ervaar dat ze er meer levensvreugde hebben dan wat je bij ons ziet. Ja het is waar, de overheid treft niet dezelfde voorziening dan wat wij kennen, en nee, men betaalt er ook geen belastingen zoals velen onder ons dat moeten doen hier.

Ten tweede, ik heb nog nooit beweerd dat ik geen steun aan de schoonfamilie wil geven, dit interpreteer je dan volledig verkeerd. Wat ik wel doe, is de vanzelfsprekendheid ervan in vraag stellen.

Ten derde, ik zal de laatste zijn om mij niet aan te passen aan de cultuur. En ja ik ben vaak over geld bezig, precies omdat men het de normaalste zaak van de wereld vindt om in financiële steun te voorzien. Daardoor maak ik mij een aantal bedenkingen, ook met mij (of ons in het algemeen) kan het fout gaan, ook wij kunnen door omstandigheden opeens niet meer over dezelfde financiele middelen beschikken dan vandaag het geval is, denk maar aan ziekte, ongeval, etc ... dan zal men moeten leven van de steun van de overheid op den een of andere manier en dan weet je ook wat dat betekent, dan is er geen overschot, dan moet men hier ook vechten om te overleven, wat dan? Want dan opeens is er geen ruimte meer om in die financiële steun te kunnen voorzien, is vrouwtje lief met al de goeie intenties dan nog zo lief, er doen zich meer dan genoeg verhalen de ronde dat het dan precies de verkeerde kant uitgaat.

Ten vierde, zolang wij hier een goed inkomen hebben, hebben wij een schitterend leven, maar als wij niet denken aan morgen, aan de toekomst, aan onzen oude dag dan blijft er niet veel over om een goeie dag te hebben. Dan staan we nu voor de keuze, steun geven aan de schoonfamilie, ok, maar in welke mate, je gaat er toch mee akkoord dat dit maar zolang kan zolang de eigen toekomst niet bedreigd wordt, ik ga ervan uit dat zij later niet voor mij gaan zorgen als ik niet toekom. Voorlopig ga ik ervan uit dat mijn toekomst hier in België ligt en niet in de Filipijnen.

Ten vijfde, het baart me echt veel zorgen over je uitspraak en tegelijkertijd een illustratie waarover het eigenlijk gaat, indien er geen geld zou zijn dan zoekt ze wel een andere belg met een hart ... maw, iemand die bereid is om voor de nodige fondsen te zorgen. Stel dat mijn toekomstige schoonfamilie in een situatie komt dat ze dergelijke medische hulp nodig hebben en zoals jij aangeeft het de normaalste zaak is van de wereld dat die steun van de kinderen komt (onder andere van mij) en er verwacht wordt dat die 90.000 pesos moet betaald worden dan vrees ik voor het ergste, dat is om en bij de 1.600,00 euro, en daar heb ik nu bang voor se ... het is niet dat in niet bereid zou zijn om zo een bedrag op te hoesten, nee het is omdat ik dat gewoon niet zou kunnen, en dit is dan nog maar een eenmalige feit, er zijn twee ouders, 4 dochters, 2 broers, ... begin maar eens ... maar ok, ik heb geen hart, zal ik hier dan wat inbinden zekers.

Ten zesde, wat doen al die Filipijnse gezinnen waar de dochters NIET met een westerling trouwen maar gewoon met een Filipino, wat volgens mij dan toch wel de overgrote meerderheid is, hoe kunnen die in godsnaam overleven als het allemaal zoveel kommer en kwel is als jij ons probeert duidelijk te maken.





xav

Citaat van: Phille op maandag 21 juni 2010, 14:16:33


Ten zesde, wat doen al die Filipijnse gezinnen waar de dochters NIET met een westerling trouwen maar gewoon met een Filipino, wat volgens mij dan toch wel de overgrote meerderheid is, hoe kunnen die in godsnaam overleven als het allemaal zoveel kommer en kwel is als jij ons probeert duidelijk te maken.






gaan er veel een lening aan, sommige gaan dood omdat ze geen medicatie of operatie kunnen betalen... of jij het nu zelfsprekend vind of niet phille, elk doet wat hij of zij goed vind... maar je zal toch wel goeie afspraken moeten maken met je vriendin en laat haar het ook maar uitleggen aan haar familie zodat die ook op de hoogte zijn, zodat er later geen onaangename discussie's zijn...

Phille

Dat ben ik ook van plan Xav, ben ik nu echt de enige die zich vragen stelt bij dit fenomeen, of ben ik de enige dat dit hier in vraag durft te stellen  :weetikniet:

Ik zal het nog even herhalen, ik heb nog nooit beweerd dat ik niet bereid ben om voor financiële steun te zorgen, ik stel mij alleen maar de vraag hoever moet men hierin gaan, wat is gebruikelijk, wat wordt er verwacht. Ik besef ook dat iedereen zelf moet bepalen wat draagbaar is en wat niet. Maar het is toch wel duidelijk dat hierover een consensus bestaat en het een standaard onderdeel is van een relatie met een Filipina. Maar ik ga niet zover dat ik de kwaliteit van mijn eigen leven in het gedrang ben, is dat dat gebrek aan een hart, so be it!