Trouwen in de Filippijnen. Gebruiken/cultuur/kosten, etc

Gestart door Rich, dinsdag 14 september 2010, 22:12:09

Vorige topic - Volgende topic

Rich

Diverse leden in het forum hebben trouwplannen, anderen zijn reeds gehuwd met hun filipina.

Voor de eerste " doelgroep"  rijzen er ongetwijfeld veel vragen.
Hopelijk kan dit topic een antwoord geven op die vragen, en kunnen de gehuwden ons een beetje wegwijs maken over hun ervaringen.

Ikzelf loop ook rond met trouwplannen, en probeerde in augustus een beetje duidelijkheid te krijgen over de gebruiken daar en wat het zoal kan gaan kosten.

Ik heb me daar laten vertellen dat de kosten voor de bruidegom zijn, dus vandaar.


Ik vroeg mij het meeste af hoe het zit met de genodigden, omdat de meeste familieleden van mijn vriendin op een ander eiland wonen.
Zij vertelde mij dat het gebruikelijk is dat ik dat betaal om ze te laten overkomen voorzover ik dat kan betalen, ofwel stel ik een budget voor aan die familieleden en zij zoeken dan maar uit hoe zij dat verdelen, en wie er dan wel of niet kan over komen. Het gaat om zo'n 18 personen.

Ik heb gezegd dat ik niet ga betalen om iedereen van Masbate naar Cebu te laten komen met ook nog eens een overnachting erbij. Haar ouders ok, maar de rest niet, want ze hebben allemaal werk. Ik stel grenzen en maak dat meteen duidelijk.
De wedding mag wat mij betreft vrij eenvoudig. Gewoon gezellig, en lekker eten en dans en muziek en verder niet teveel toeters en bellen. Ik heb denk ik wel het geluk dat er waarschijnlijk maar een 50 tal genodigden zal zijn. Heb ook gezegd, geen vrienden van vrienden van vrienden.......kortom heel het dorp op mijn kosten.

Mijn eerste vraag is hier dus: Wat is gebruikelijk i.v.m de kosten van eventueel vervoer van de familieleden?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

:daag: Rich
Rich de Nederbelg.

Phille


rambonsusay

hoi rich  goede vraag  idd

om op je eerste vraag te antwoorden  volgens mijn asawa is dat alleen gebruikelijk volgens de oude traditie  het is ok als je de ouders en broers of en zusters laat overnachten  (first family) maar de rest is teveel volgens mijn asawa ... nu is het niet meer van toepassing  dat alleen de man alles op zich neemt .in deze moderne tijd doen ze half /half het is alleen dat  je buitenlander bent en  zij zien  :dollareyes:  zodat je het op de oude traditie kunt doen

neem nu mij en mijn asawa ik zal voor de bruiloft betalen maar zij zal voor de kleding van haar ouders  broer en zuster zorgen  en we gaan ook voor simpel niet teveel poeha in een mooi simpel resortje met muziek wat drank ongeveer een 80 man en dat zal me rond de 70000 php kosten punt is dat we het samen doen en niet alleen de man zij zal ook haar steentje bijdragen
ook bij ons zullen alleen de ouders overnachten  :biggrinn:

groetjes danny en anna  :atyourservice:

ron

Normaal ben ik niet zo van het schrijven maar meer van het lezen , aangezien ik ook met deze plannen bezig ben en al verschillende topics over dit onderwerp voorbij heb zien komen hieronder mijn ervaringen en info.

Kosten samen delen is tegenwoordig inderdaad vrij normaal in de phils ( wel afhankelijk van de familie sitiatie aldaar )

Ons plan is om volgend jaar in Bacolod te gaan trouwen en hebben al een leuke plaats gevonden waarwij onze trouwerij / feest willen houden.

Kosten voor ongeveer 50 man ( wij willen het allemaal niet te groot maar zullen er ongetwijfeld meer dan 50 worden )
Dinner voor 50 , aankleding van de locatie, Complete wedding package , bloemen , jurk , auto , foto reportage , giveaways enz enz zal komen op ongeveer 150.000php

10 a 15 man zullen overnachten kosten ongeveer 15.000

Mijn ervaring in de loop der jaren is dat zeker in de phils er altijd bijkomende kosten zijn ik hou er dus rekening mee dat de trouwerij daar more or less dan 200.000 peso tegen de huidige koers een kleine 3500 euries gaat kosten.
Een en ander is natuurlijk wel afhankelijk welke locatie je kiest , wordt het een kerkelijk huwelijk en ga je daarna naar de locatie voor het feest , geef je een dinner of een middag wedding met alleen een lunch enz enz.
Houd er rekening mee dat jij en dan bedoel ik het bruidspaar minimaal zal opdraaien voor transport kosten van familieleden , aankleding ouders, bruidsmeisjes , principal sponsors.

Hieronder een opsomming zoals wij die kregen van een weddingplanner.
PACKAGE INCLUDES:

PHOTO-VIDEO SERVICES WHICH
INCLUDES:
*220 SHOTS ON CD *60 PCS 4R PICTURES *CHOICE OF 40 PCS 5R PICTURES
ON A 5X7 LEATHERETTE ALBUM (NO LAY-OUT) OR 60 PCS. 5R PICTURES ON A PERSONALIZED TRADITIONAL ALBUM
*SMALL GUESTBOARD W/ GLASS *1-CAMERA SET-UP WITH AN ANALOG CAMERA *EDITED VIDEO *CHOICE OF 1 VCD OR 1 DVD COPY OF THE FINISHED PRODUCT

-50 PCS INVITATIONS
-50 PCS. GIVEAWAYS
-3-TIERED WEDDING CAKE
-WINE TOAST FOR THE BRIDE & GROOM
-RENTED (FIRST USE) BRIDAL GOWN
-RENTED (FIRST USE) OF ENTOURAGE
ATTIRE W/C INCLUDES:
*GOWN FOR 1 MAID OF HONOR
*GOWNS FOR 3 BRIDESMAIDS
*GOWNS FOR 3 FLOWER GIRLS
*1 BARONG FOR THE BEST MAN
*3 BARONGS FOR 3 GROOMSMEN
*3 SMALL BARONGS FOR 3 BEARERS

-MAKE-UP PACKAGE FOR THE BRIDE
-FLOWERS FOR THE CHURCH INCLUDES:
*8 ARRANGEMENTS ALONG THE AISLE
*3 ARRANGEMENTS AT THE ALTAR AREA
*2 SMALL ARRANGEMENTS FOR THE OFFERING
*1 ARRANGEMENT FOR THE BRIDAL CAR

-BOUQUETS INCLUDE:
*1 BOUQUET FOR THE BRIDE
*1 THROW-AWAY BOUQUET
*2 SMALL BOUQUETS FOR THE MOTHERS
*1 BOUQUET FOR THE MAID OF HONOR
*3 BOUQUETS FOR 3 BRIDESMAIDS
*3 FLOWER BASKETS FOR 3 FLOWER GIRLS
*3 CORONETS FOR THE FLOWER GIRLS
*3 WRIST BANDS FOR THE SECONDARY SPONSORS
*SMALL BOUQUETS OR A FLOWER EACH FOR
6 FEMALE PRINCIPAL SPONSORS

-HOTEL RECEPTION FOR 100 PAX
*MENU: BUFFET LUNCH OR DINNER
2 CHOICES FROM SOUP,SALAD & APPETIZERS
2 CHOICES OF MAIN ENTREE
A CHOICE OF PASTA
STEAMED RICE
DINNER ROLLS W/ BUTTER
A CHOICE OF DESSERT
1 ROUND OF REGULAR SOFT DRINK

-FLORAL CENTERPIECES FOR GUEST TABLES
-SERVICES OF AN EMCEE FOR THE RECEPTION
-MUSIC SPINNER DURING THE RECEPTION
-OVERNIGHT HOTEL ACCOMODATION AT THE
HONEYMOON SUITE WITH BREAKFAST IN BED
FOR 2
-CHOICE OF A CHAUFFER-DRIVEN BRIDAL CAR
OR A VAN FOR THE ENTOURAGE
-FULL COORDINATING SERVICES WHICH INCLUDES
THE REHEARSAL, CEREMONY AND RECEPTION

Gago

wij hebben 1 juni getrouwd in Sabin Beach Ormoc. Het was een Civil wedding, en er was 100 man.
Met MC, fotograaf, eten a volonté, 2 lechons, stylist, fotograaf, ... noem maar op.

Ik geloof dat we nog geen 1.000 euro hadden uitgegeven, alles in. Dus met kleren (ook voor de bruidsmeisjes), ringen.

Voor de overnachting van de familie heb ik niet betaald, ook niet om ze te laten komen. Iedereen kwam de dag voordien al toe in huisje waar mijn vriendin toen woonde. We hebben daar samen karaoke gezongen tot een gat in de nacht. Toen zijn wij naar het hotel geweest waar we zouden trouwen om er te overnachten, en is iedereen blijven slapen in het huisje van mijn vriendin.
Er is daar wat afgelachen. Die Filipinos kunnen wel wat hebben hoor. Maar als je hen de keuze geeft zullen ze natuurlijk liever overnachten op hotel. Hoe zou je zelf zijn?

Mijn schoonmoeder maakte ook opmerkingen, dat ik toch de grootmoeder op hotel moest laten slapen. Ik heb daar heel kort op gezegd: als je dat wilt mag je het gerust zelf betalen. Het was vlug over  :biggrinn: .

Belangrijk is dat je duidelijk bent van in het begin. We hebben heel Ormoc City rond gelopen, en appart de weddingcake gekocht, ook de lechon appart, de fotograaf ook appart. Zo kan je wel wat uitsparen.
De fotograaf vroeg 3,000php voor 300 foto's. Die is daar de hele dag geweest van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
Een broer van haar heeft gefilmd.

Ik hoor/lees hier soms uitzinnige bedragen. Ik heb wel wat uitgekeken, maar zeker niet gierig geweest om uit te geven.
Veel hangt misschien af van de locatie. Maar Sabin Beach is nu toch ook niet de minste.
Ik zie deze avond es om wat foto's te posten.   :atyourservice:

pvgossum

Belangrijk verschil tussen burgerlijk huwelijk (ik denk dat ik iets van 600 euro heb betaald) en kerkelijk huwelijk (mijn asawa schat op ongeveer 3000 à 3500 euro, maar ze staat erop om zelf hier aan bij te dragen).

Bij kerkelijk huwelijk komen extra onkosten zoals:
- bloemdecoratie in de kerk + kosten voor eredienst en de voorafgaande seminaria's,
- het huren (wordt meestal gedaan) van kleren voor bruidsmeisjes, getuigen (best man) vermits de kleur van de kleren dienen overeen te komen met de themakleur van het huwelijk.
- kledij voor vader en moeder (zeker als ze daar zelf geen geld voor hebben)
- Daarnaast blijft het gebruikelijk (wel meer op het platteland dan in de stad) om hotel van dichte familie en soms ook beste vrienden te betalen, maar zeker niet van iedereen. En dat diegene die kunnen overnachten bij familieleden (dus dit kan beperkt gehouden worden)
- mijn asawa vermeldde ook dat de buurt (rond ouderlijke woning) meestal ook eten krijgt (wel eerder eten dat door familie is klaargemaakt en daar rond wordt gedeeld), kwestie dat je ook minder gasten hebt op uw trouw

Phille

Citaat- mijn asawa vermeldde ook dat de buurt (rond ouderlijke woning) meestal ook eten krijgt (wel eerder eten dat door familie is klaargemaakt en daar rond wordt gedeeld), kwestie dat je ook minder gasten hebt op uw trouw

Mijn vriendin vermelde dit ook, ik vond het raar, want we zouden het trouwfeest in het dorp organiseren, ik dacht, dat ze dan gewoon naar het feest komen hé ..., maar als dit de gewoonte is EN het een goedkopere oplossing is dan moeten we dit natuurlijk respecteren  :happy:

vvjoris

Ik ben ook van plan volgend jaar te trouwen in Cebu. Op het internet kun je heel wat arrangementen vinden. Het goedkoopste tot nu toe was 25,000 pesos, dat was dan een arrangement voor 50 personen dacht ik. Maar het gaat tot 250,000 - 300,000 pesos....
Ik denk dat ik, eens alles geregeld, een hotel contacteer voor het feest en dan iemand apart voor kleding, kerkaankleding, transport en dergelijke meer. Ik heb een beetje het probleem dat het moeilijk is alles op voorhand te regelen aangezien we eerst nog naar Manila moeten bij de  :belgiesmiley: ambassade voor de toelating en dan aangifte doen en nog 10 dagen wachten...
Voor alles wat het huwelijk aangaat zoek ik binnekort nog verder en ik zal hier wel posten wat ik vind.
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

Fail_over

Citaat van: Phille op woensdag 15 september 2010, 12:07:26
Citaat- mijn asawa vermeldde ook dat de buurt (rond ouderlijke woning) meestal ook eten krijgt (wel eerder eten dat door familie is klaargemaakt en daar rond wordt gedeeld), kwestie dat je ook minder gasten hebt op uw trouw

Mijn vriendin vermelde dit ook, ik vond het raar, want we zouden het trouwfeest in het dorp organiseren, ik dacht, dat ze dan gewoon naar het feest komen hé ..., maar als dit de gewoonte is EN het een goedkopere oplossing is dan moeten we dit natuurlijk respecteren  :happy:

Klopt, alle bewoners van de doodlopende straat waar wij ons huwelijk hebben laten voltrekken kwamen ook aanschuiven bij de catering, en dronken ook mee. Dit is gebruikelijk als je in een woonwijk trouwt. Ik wist dit al op voorhand, dus het was geen verrassing.

"No food annymore is no doggiebag" "No SML is end of party" heel simpel.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

pvgossum

vvjoris: kerkelijk huwelijk was bij ons niet mogelijk omdat je ook 3 à 4 dagen vorming dient te volgen voordat je daar kunt trouwen, ik weet niet hoe het op uw locatie is. Mar bij ons was dit te krap om te realiseren in 10 dagen