Story of Building Balay in the Philippines

Gestart door koy, zondag 5 maart 2023, 05:47:04

Vorige topic - Volgende topic

koy

leven en laten leven...

folkertjong


koy

Na lang zoeken wandel ik een SM Appliance center binnen en daar stond ze volledig geïnstalleerd en ook nog eentje nieuw op stock de Elba E603-030 inductie plaat die ik zocht  :applaus:

Direct meegenomen niet twijfelen 31.000 cash en weg zijn wij  :benweg:

koy
Davao City
leven en laten leven...

opinie

Citaat van: koy op vrijdag 24 maart 2023, 06:31:02
Citaat van: opinie op donderdag 23 maart 2023, 16:18:48SM hypermarket in Davao?

sm appliance Induction
Standaard maat 30 à 35.000

Elba ja mooi materiaal maar geen Service Center in Mindanao

Citaat van: koy op zondag 16 april 2023, 03:49:07Na lang zoeken wandel ik een SM Appliance center binnen en daar stond ze volledig geïnstalleerd en ook nog eentje nieuw op stock de Elba E603-030 inductie plaat die ik zocht  :applaus:

Direct meegenomen niet twijfelen 31.000 cash en weg zijn wij  :benweg:

Het model met 3 zones. Ach, service centre met 12 maanden garantie is ook niet zo fantastisch. Een apparaat houdt het meestal wel een jaar uit. Daarna zijn herstellingen vaak zo duur als een nieuwe. Goedkope herstellingen kun vaak zelf oplossen. In de  :smiley-philippines: is het uurloon wel minder maar onderdelen zijn net zo duur of duurder.

In december jl. gaf de rijstkoker het op. Toen ik de schoonzus vroeg hoelang geleden de aankoop was, was haar antwoord simpel. "Het wordt getest bij aankoop en daarna is garantie een dode letter." Ik heb snel een multimeter gekocht (145 peso), bodem van de rijstkoker eruit en alles doorgemeten.
Voorbij de thermische zekering geen spanning meer. Zwager nam de oude mee en was even later terug met een nieuwe (10 of 15 peso i.p.v. een nieuwe koker van 1200). Niet veel later was de rijst klaar.

Bekijk het zo:
  • geen garantie
  • het is stuk
In het ergste geval is het achteraf nog steeds stuk. Dus je kan niets fout doen op voorwaarde dat je geen beveiligingen verwijdert. (In bovenstaand geval zou dat zijn het rechtstreeks doorschakelen zonder thermische zekering)
De zwager wou niet weten hoe het moest want waterleiding kende hij, stroom bleef hij ver van weg. Gelukkig was de schoonzus wel nieuwsgierig. Ik heb haar getoond waar ze op moet letten en aangeraden om hetzelfde deel te vervangen als het nog eens gebeurd. Weerstand of andere grotere delen vervangen is lastiger. Beschikbaarheid en prijs versus nieuwprijs is dan anders.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

koy

Het model met 3 zones is wat we willen want er staan meestal maar 2 potten te pruttelen en dan heb je meer plaats voor de grote.

Elba heeft een service center in Manila dus als er echt iets meer voorvalt kan het hersteld worden, maar dit is een echt Europees merk, Italiaans, en gezien hun gamma aan inductie platen op hun website, denk ik wel dat ze over de technologie beschikken.

Ik had in Duffel waar ik woonde een Siemens en altijd goed gewerkt maar ik heb nooit de 4 zones gebruikt.
In het nieuw huis in Antwerpen Linkeroever wordt een AEG flexbridge geïnstalleerd van 90cm met 5 zones 2L en 2R en in midden een grote om te wokken of grote pan.

De balay zit in haar laatste fase en ik zal binnenkort aanvullingen sturen hier met foto's.
We zijn nu 2 maand verder en ik kan zeggen nog steeds "within budget" of 2M.
We hebben net tegels en een granieten countertop gekocht. Deze granieten countertop - 2 platen van 3m20 - zou in B onbetaalbaar zijn voor mij maar hier heb ik 32.500 betaald all in afgewerkt, kookplaat en sink uitgezaagd en geplaatst.

Ik beloof jullie foto's te sturen.

grtjs koy
leven en laten leven...

koy

n. Concrete floor and tiles
It's a big difference in view once the house has a concrete floor and even bigger difference if the walls are painted and the floor gets tiles.

Before all this the foreman will construct the ceiling in hardiflex pannels and we did what is very special in the PH and that is what they call a "floating ceiling" with build in light and cove light in LED. It's amazing how nice they can do this and after it's painted it's really beautiful and gives a cosy admosfere.



The house is painted inside but also from the outside. Here in the Philippines I can see a lot of houses with still visible hollow blocs or concrete cement from the outside. It gives an unfinished look.





About the finishing of the walls – it goes like this; first they plaster the walls with cement – second they will apply a sort of filler called "skim coat" – then they will make it smooth with sandpaper – after that they apply a primer – then they will apply the paint you choose we choose alle white semi-gloss.






It's nice when they start tiling. In Belgium the tiling is like this; they will put the cement/coating mix on the floor and then apply the tile. Here in the PH they will apply a thick layer of this mix on the tile and they push the tile on his place. I find this better because it will avoid having air right under your tile.







Most of the tiles in the Philippines now are 60cm x 60cm you will find smaller but then you will have not much choice. We visisted different tile center and eventually bought at Citi Hardware where the prices are good and they have a huge stock in many different tiles. Basically you have 2 types: porceline and ceramic. We choose a porceline high glossy tile for the living room and a ceramic (Spanish import) wood tile for the bedrooms. The CR has a different tile as for walls you need to choose a smaller tile.







next time roof finish - windows and doors
leven en laten leven...

Bjorna145

Zo te zien heb je goede vaklui en die zijn soms moeilijk te vinden.
Lekker groot terras zo te zien, zul je veel plezier van hebben.

ga zo door, komt goed.

Johan

Pinocchio

Citaat van: koy op maandag 24 april 2023, 07:54:55It's nice when they start tiling. In Belgium the tiling is like this; they will put the cement/coating mix on the floor and then apply the tile. Here in the PH they will apply a thick layer of this mix on the tile and they push the tile on his place. I find this better because it will avoid having air right under your tile.







Op basis van deze 2 fotos ben ik niet echt overtuigd dat dit beter werk zou zijn dan wat in Belgie gebeurd, maar uiteraard mag eenieder zijn eigen mening daarover hebben.

In Belgie:

Tegels worde eerst in water gezet om te vermijden dat de mortel te snel uitdroogd en de tegels na verloop van tijd loskomen.

Tegels leggen begint in het midden zodat je links en rechts (aan de muur) hetzelfde formaat halve (of ander formaat) tegel overhoud.

Pinkpanther

Ouderwets werk, hier in NL wordt alles 99% gelijmd.
Dus voor vloeren eerst een cementdekvloer leggen en dan voorlijmen en dan tegels erop lijmen.

mvg

Pinkpanther   :hoedjeaf:  :hoedjeaf:  :hoedjeaf:

koy

Citaat van: Pinocchio op maandag 24 april 2023, 12:12:29
Citaat van: koy op maandag 24 april 2023, 07:54:55It's nice when they start tiling. In Belgium the tiling is like this; they will put the cement/coating mix on the floor and then apply the tile. Here in the PH they will apply a thick layer of this mix on the tile and they push the tile on his place. I find this better because it will avoid having air right under your tile.







Op basis van deze 2 fotos ben ik niet echt overtuigd dat dit beter werk zou zijn dan wat in Belgie gebeurd, maar uiteraard mag eenieder zijn eigen mening daarover hebben.

In Belgie:

Tegels worde eerst in water gezet om te vermijden dat de mortel te snel uitdroogd en de tegels na verloop van tijd loskomen.

Tegels leggen begint in het midden zodat je links en rechts (aan de muur) hetzelfde formaat halve (of ander formaat) tegel overhoud.


Je punt 1 is correct hier worden de tegels ook afgewassen en ik heb ze die ook al in water zien steken.

Je punt 2 is niet correct: ik heb zelf aangegeven waar ik wil dat ze starten met een volle tegel. Als er aan de overkant waar een kast komt te staan een kleine rand is dan maakt me dat niets uit. Maar aan de ingang of aan de sliding doors wil ik volle tegels zien.
Dat is trouwens niet mijn idee. Ik ben ook in België aan bouwen en daar vroeg de projectbegeleider mij van de tegels; waar wil je dat ze beginnen met tegelen in welke richting.

enfin, ieder zijn mening eh
leven en laten leven...