Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Verlaging pensioen in het buitenland!

Gestart door Raftie, dinsdag 20 december 2011, 01:13:56

Vorige topic - Volgende topic

westhoek

Citaat van: ganda op dinsdag 20 december 2011, 17:40:15

Nu wil ik wel eens de knuppel in het hoenderhok gooien.

Hoeveel jaren moet een gewone ambtenaar gewerkt hebben om recht te hebben op een volledig pensioen.?

Met een gewone ambtenaar bedoel ik de eenvoudige man zonder universitaire of hogere studies. Vb; Jefke die achter de kar loopt bij de stadsreiniging of Louiske aan het loket dienst vreemdelingen.


5 jaar
http://www.belgium.be/nl/werk/pensioen_en_einde_loopbaan/pensioen/regels/rustpensioen/ambtenaren/
En dan nog zijn er uitzonderingen voor 't leger, politir, nmbs,... Bovendien werd hun pensioen berekend op de laatste 5 jaren,.....
Waarom denk je dat ze staken ?? Ze gaan dat nu LICHTJES aanpassen, maar is nog een onrechtvaardigheid met mensen die werken in de privé, en al helemaal met zelfstandigen.

En dan zijn de pensioenen onbetaalbaar hé,....tja.....

balikbayan

Citaat van: ganda op dinsdag 20 december 2011, 17:40:15

Nu wil ik wel eens de knuppel in het hoenderhok gooien.

Hoeveel jaren moet een gewone ambtenaar gewerkt hebben om recht te hebben op een volledig pensioen.?

Met een gewone ambtenaar bedoel ik de eenvoudige man zonder universitaire of hogere studies. Vb; Jefke die achter de kar loopt bij de stadsreiniging of Louiske aan het loket dienst vreemdelingen.



Willen ze gaan aanpassen aan het tempo waarin ze werken  :lachen:

westhoek

Citaat van: balikbayan op dinsdag 20 december 2011, 18:02:49
Citaat van: ganda op dinsdag 20 december 2011, 17:40:15

Nu wil ik wel eens de knuppel in het hoenderhok gooien.

Hoeveel jaren moet een gewone ambtenaar gewerkt hebben om recht te hebben op een volledig pensioen.?

Met een gewone ambtenaar bedoel ik de eenvoudige man zonder universitaire of hogere studies. Vb; Jefke die achter de kar loopt bij de stadsreiniging of Louiske aan het loket dienst vreemdelingen.



Willen ze gaan aanpassen aan het tempo waarin ze werken  :lachen:
Ja, dan moet ze het aanpassen aan 50 jaar.

Weet je dat een onderwijzerken, die met 50 op pensioen is gezet (zogezegd 'ziekte'), een pensioentje heeft van rond de 1700 euro ?? Diezelfde streken doen ze ook in 't leger : 45 jaar, en lap, ze zetten die maar op ziekte.
Het Rekenhof kaart dit al jaren aan.
Dat willen ze nu eens eindelijk aanpakken, en wat is daar verkeerd mee ?

ganda

Citaat van: westhoek op dinsdag 20 december 2011, 17:54:57
Citaat van: ganda op dinsdag 20 december 2011, 17:40:15

Nu wil ik wel eens de knuppel in het hoenderhok gooien.

Hoeveel jaren moet een gewone ambtenaar gewerkt hebben om recht te hebben op een volledig pensioen.?

Met een gewone ambtenaar bedoel ik de eenvoudige man zonder universitaire of hogere studies. Vb; Jefke die achter de kar loopt bij de stadsreiniging of Louiske aan het loket dienst vreemdelingen.


5 jaar
http://www.belgium.be/nl/werk/pensioen_en_einde_loopbaan/pensioen/regels/rustpensioen/ambtenaren/
En dan nog zijn er uitzonderingen voor 't leger, politir, nmbs,... Bovendien werd hun pensioen berekend op de laatste 5 jaren,.....
Waarom denk je dat ze staken ?? Ze gaan dat nu LICHTJES aanpassen, maar is nog een onrechtvaardigheid met mensen die werken in de privé, en al helemaal met zelfstandigen.

En dan zijn de pensioenen onbetaalbaar hé,....tja.....

U heeft de vraag niet correct gelezen, uw antwoord betreft het minimum aantal jaren dat een ambtenaar dient te hebben om vervroegd pensioen te mogen aanvragen.

De vraag is :
Hoeveel jaren moet een gewone ambtenaar gewerkt hebben om recht te hebben op een volledig pensioen.?

Met een gewone ambtenaar bedoel ik de eenvoudige man zonder universitaire of hogere studies. Vb; Jefke die achter de kar loopt bij de stadsreiniging of Louiske aan het loket dienst vreemdelingen.




balikbayan

Ik ben er helemaal voorstander van ik heb een buurman met asperger en die is afgekeurd want hij kan er niet tegen dat iemand hem verteld wat hij moet doen  :ikkeniebegrijp:

Hij heeft 1400 netto met totaal 5 jaar arbeidsverleden. Elk jaar een keer naar een keuringsarts en dan terplekke doordraaien en hij is weer klaar

Ik zou zie zo iemand de helft geven maar ja das niet sociaal zegt men dan  :weetikniet:

Ambtenaren tja daar gaan we weer die hebben aparte regels dat moet je aan O.B.Bommel en Tom Poes vragen die is van die club

Ik ken wel het verhaal van 1 die zat al 5 dagen dood op zijn stoel voor ze erachter kwamen, men dacht dat ie overwerkte  :lachen:

westhoek

Citaat van: ganda op dinsdag 20 december 2011, 18:08:18
Citaat van: westhoek op dinsdag 20 december 2011, 17:54:57
Citaat van: ganda op dinsdag 20 december 2011, 17:40:15

Nu wil ik wel eens de knuppel in het hoenderhok gooien.

Hoeveel jaren moet een gewone ambtenaar gewerkt hebben om recht te hebben op een volledig pensioen.?

Met een gewone ambtenaar bedoel ik de eenvoudige man zonder universitaire of hogere studies. Vb; Jefke die achter de kar loopt bij de stadsreiniging of Louiske aan het loket dienst vreemdelingen.


5 jaar
http://www.belgium.be/nl/werk/pensioen_en_einde_loopbaan/pensioen/regels/rustpensioen/ambtenaren/
En dan nog zijn er uitzonderingen voor 't leger, politir, nmbs,... Bovendien werd hun pensioen berekend op de laatste 5 jaren,.....
Waarom denk je dat ze staken ?? Ze gaan dat nu LICHTJES aanpassen, maar is nog een onrechtvaardigheid met mensen die werken in de privé, en al helemaal met zelfstandigen.

En dan zijn de pensioenen onbetaalbaar hé,....tja.....

U heeft de vraag niet correct gelezen, uw antwoord betreft het minimum aantal jaren dat een ambtenaar dient te hebben om vervroegd pensioen te mogen aanvragen.

De vraag is :
Hoeveel jaren moet een gewone ambtenaar gewerkt hebben om recht te hebben op een volledig pensioen.?

Met een gewone ambtenaar bedoel ik de eenvoudige man zonder universitaire of hogere studies. Vb; Jefke die achter de kar loopt bij de stadsreiniging of Louiske aan het loket dienst vreemdelingen.




Nogmaals : 5 jaar dus. Ik gaf er de link bij.
Ben je gans je leven werkloos geweest, en op je 54ste heb je een jobken als cipier ofzo, op je 55ste ben je benoemd, dat kan je op je 60ste op je pensioen, en word dit berekend op de laatste 5 jaren. Dus : volledig pensioen.

balikbayan

He dat meen je niet ?

Zit ik nu op een grieks-NL forum  :confused2:

Das toch ook wat ?

westhoek

Citaat van: balikbayan op dinsdag 20 december 2011, 18:15:48
He dat meen je niet ?

Zit ik nu op een grieks-NL forum  :confused2:

Das toch ook wat ?

Maar dat zijn feiten, velen weten dat niet, zo te lezen Gandalf ook niet.
Men wil dat nu aanpassen aan 62 jaar voor ambtenaren, en de berekening voor de laatste 10 jaar. Nog eens : waarom gaan ze staken denk je ? Niet mensen uit de privé hoor, maar die ambtenaren,...
Weet je dat er in mijn eigen familie nen benoemde al jaren thuis zit ? Zogezegd 'ziek', en dit al vanaf zijn 28ste. Een pensioentje van rond de 1200 euro.
Die onrechtvaardigheid kan ik alvast niet aanzien.

ganda

#18
@ Westhoek. U heeft het constant over de  speciale gevallen.

Gewone ambtenaar heeft recht op een volledig pensioen na 45 dienstjaren. Het bedrag van zijn pensioen wordt berekend op de  wedde van de laatste 5 jaar.
Zijn pensioen zal dan 3/4 van het laatste maandloon zijn.
3/4  is gelijk aan 45/60.

om het in cijfers uit te drukken.

De Jef van de reinigingsdienst heeft een netto maandwedde van 1500â,¬
Na 45 jaar dienst gaat hij op pensioen:
Jef krijgt 1500â,¬ x 45 dienstjaren gedeeld door 60= 1125â,¬


Stel dat de Jef op zijn 61e op pensioen wil gaan en 41 dienstjaren heeft.

Dan is zijn pensioen:

1500â,¬ x 41 dienstjaren gedeeld door 60 = 1025 â,¬




westhoek

Dan staat het verkeerd in mijn officiële link www.belgium.com
Jammer.

Heb het nog even nagekenen op andere officiële links en het Rekenhof, en die zijn ook verkeerd.