Zelf online overschrijven tussen BE en PHIL?

Gestart door Fonzie3300, vrijdag 27 augustus 2010, 07:23:42

Vorige topic - Volgende topic

opinie

Citaat van: Fonzie3300 op vrijdag 27 augustus 2010, 10:33:10
Ik zou natuurlijk inderdaad gewoon naar een ATM kunnen gaan en het zo afhalen, maar ik ben net terug van de Fil en de maximum die ik daar blijkbaar in één keer uit de muur kan halen is 10.000 pesos. Mijn pensioen zal iets meer dan dat zijn lol dus dat wordt een omslachtige en waarschijnlijk ook wel gevaarlijke operatie als ik elke maand mijn volledig pensioen uit de muur moet gaan halen.

Gezien betalingen in de Filippijnen via overschrijving niet zo vanzelfsprekend zijn, kan je je pensioen toch gewoon op je Belgische rekening laten? Je moet toch naar de ATM voor contanten om overal te betalen. Je zal als je rustig leeft heus niet je hele pensioen erdoor jagen maandelijks. Tenzij je elke avond een feestje bouwt.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Fonzie3300

Citaat van: opinie op zaterdag 28 augustus 2010, 00:29:24
Gezien betalingen in de Filippijnen via overschrijving niet zo vanzelfsprekend zijn, kan je je pensioen toch gewoon op je Belgische rekening laten? Je moet toch naar de ATM voor contanten om overal te betalen. Je zal als je rustig leeft heus niet je hele pensioen erdoor jagen maandelijks. Tenzij je elke avond een feestje bouwt.

Misschien kijk ik nog teveel met "belgische ogen" naar dit. Tot jullie me het vertelden wist ik zelfs niet dat overschrijvingen niet evident zijn in de Fil. Wij zijn dat zo gewoon hier dat ik er vanzelf vanuit ging dat het ginder ook wel zo zal zijn. Mischien moet ik inderdaad wel gewoon terug leren leven met cash. :-)

F.

Paring Belga

#22
Er zijn altijd tussenbanken (corresponding banks) die in het spel komen om geld electronisch over te schrijven naar een ander land (b.v. naar of vanuit de Filipijnen).  Als je met Dexia een bankrekening hebt of met the Post, kan je niet rechtstreeks van die Belgische bank naar een Filipijnse lokale bank je geld electronisch zo verzenden.  Daar komt een andere bank tussen (gewoonlijk een internationale bank gelijk Deutsche Bank of Standard Chartered bank) waar je ook nog de kosten betaald als ze je overschrijvingen maken.  Het kan je drie overschrijvingskosten kosten als je door die drie banken gaat.  Belgische bank - Corresponding bank - Filipijnse bank.

Beste nog is je geld laten liggen in Belgie en dan je Belgische ATM kaart gebruiken om geld te pinnen in de Filipijnen.  

Of:

Ge opent een bankrekening op Citibank of (HSBC) in Belgie en dan open een bankrekening op Citibank of HSBC in de Filipijnen en klaar is kees.  Dan kan je 'rechtstreeks' (zonder een tussenbank) je geld overwaaien naar je bankrekening op 1 van die banken zonder te veel kosten te betalen.  Moet wel Citibank naar Citibank zijn en niet Citibank naar HSBC.  Vanzelfspreekend.

stip66

#23
Net zoals Mawibata raad ik de Bank van de Post aan.
Ik heb vorig jaar een 60,000 php overgeschreven op de rekekning ( Metro Bank ) van mijn vriendin destijds om ter plaatse een beetje zakgeld te hebben.
Ik kreeg de officieele wisselkoers en de vaste kost was â,¬ 7, ongeacht het bedrag. Ongeveer 1 week later kan je over het geld beschikken in  :smiley-philippines:

Kano

Misschien dat nog even kan worden vermeld welke kosten in rekening worden gebracht door de ontvangende banken in de Filipijnen ?   :hoedjeaf:
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Robert

Citaat van: stip66 op zaterdag 28 augustus 2010, 07:47:19
Net zoals Mawibata raad ik de Bank van de Post aan.
Ik heb vorig jaar een 60,000 php overgeschreven op de rekekning ( Metro Bank ) van mijn vriendin destijds om ter plaatse een beetje zakgeld te hebben.
Ik kreeg de officieele wisselkoers en de vaste kost was â,¬ 7, ongeacht het bedrag. Ongeveer 1 week later kan je over het geld beschikken in  :smiley-philippines:

mooi bedrag aan zakgeld, ben ik toch goed belazert vroeger door mijn ouders.

stip66

Citaat van: Robert op zaterdag 28 augustus 2010, 09:11:21
mooi bedrag aan zakgeld, ben ik toch goed belazert vroeger door mijn ouders.

Hehehehe, was wel mijn zakgeld, wel te verstaan. Bij mijn (1ste) aankomst in MNL, kreeg ik het volledige bedrag netjes in mijn handen gestopt  :biggrinn:

callebaut

Citaat van: Fonzie3300 op vrijdag 27 augustus 2010, 10:33:10
Citaat van: Phille op vrijdag 27 augustus 2010, 09:52:06
Hey Fonzie  :welcome:,

Ik begrijp je vraag niet goed, je kan toch gewoon zo goed als overall in de Filippijnen geld afhalen met je debetkaart. Je bankrekening kan je beheren via internetbankieren, ik ben klant bij Dexia en kan van om het even waar ik ben in de wereld mijn bankekening via internet opvragen; mits ik natuurlijk mijn Digipass thuis niet vergeet.


Inderdaad, beheren van mijn BE rekening vanuit de Phil is geen probleem. Het probleem is dat ik mijn geld elke maand van mijn BE rekening op mijn PHIL rekening wil krijgen dus moet ik zelf een internationale overschrijving kunnen doen vanuit de PHIL.

Ik zou natuurlijk inderdaad gewoon naar een ATM kunnen gaan en het zo afhalen, maar ik ben net terug van de Fil en de maximum die ik daar blijkbaar in één keer uit de muur kan halen is 10.000 pesos. Mijn pensioen zal iets meer dan dat zijn lol dus dat wordt een omslachtige en waarschijnlijk ook wel gevaarlijke operatie als ik elke maand mijn volledig pensioen uit de muur moet gaan halen.

Fons


Is maar een idee , maar in Brussel zit een HSBC bank alsook te Cebu City , misschien is de oplossing hier te vinden ......
http://www.hsbc.com/1/2/about/network/europe/belgium

ladgar

De HSBC bank in Brussel aanvraardt geen gewone particulieren als klant . Citibank aanvaardt wel gewone klanten en in Cebu zijn er 2 kantoren : een tegen Ayala Mall en een op Osmena Boulvrd rechtover Cebu Doctors.

josephpinoy

Nu een vraagje
Zijn de filialen van City bank in de Filippijnen dan echt geconnecteerd met die van de filialen in de Filipijnen?
Ik ben een tijdje gelden hier in België in een City bank filiaal geweest en die wisten mij te vertellen dat er inderdaad ook een City bank in de Filipijnen bestaat, MAAR dat ze niet gelinkt zijn met elkaar en de kosten voor het overzetten van geld van euro rekeningen naar eurorekeningen ginder  duur is
Het zelfde bij ING volgend een bankbediende van ING
Nu weet ik niet meer wat ik moet denken