Omgang met familie van mijn assawa kan uitlopen op ergenissen.Wie herkent dit?

Gestart door her, maandag 25 februari 2013, 21:00:19

Vorige topic - Volgende topic

her

Tijdens met huwelijksreis naar de filipijnen heb ik ergenissen ervaren met mijn schoon familie.We verbleven gedurende 9 dagen in een resort vlakbij en hadden de familie een overnachting met ons aangeboden.Het was mijn bedoeling om vooral ook veel met z'n 2 tjes door te brengen maar ondanks die  2 dagen die ze mochten slapen van mij gingen we weer naar haar ouders of hadden we haar vader nodig omdat hij de motor had en ons vervoerde naar het gemeente huis of de kerk en we veel dingen moesten regelen voor ons trouwen.
Heel vaak wilde haar vader of het hele gezin dan weer met ons eten of ze kwamen weer langs en tot ergens aan toe bleven ze weer plakken tot je raad het al als het weer etenstijd was.Zelfs als ik netjes aangaf dat ik vanavond alleen met mijn assawa wilde eten bleven ze weer plakken op dat resort.Het was een keer zo vervelend dat ik echt hard heb opgetreden en ze weg heb gestuurd van dat resort.Ik wilde die avond alleen met mijn assawa zijn en niet steeds met hun zijn en bovendien had haar vader ook gezegd dat ze weg zouden gaan voor het eten.Het begon allemaal eerder op  dezelfde dag.
DIe hele dag had ik met de fam opgetrokken.Mijn assawa wilde graag een dagje uitrusten bij haar ouders.Ik vond het prima, en ik heb daar even lekker geslapen in hun huisje.
Aan het eind van de middag wilde ik weer lekker naar het resort.Mijn schoonvader die bracht ons en we zouden alleen nog heel even een van onze Godfathers ontmoeten in een restaurantje.
Onderweg kreeg mijn schoonvader een telefoontje dat ze naar het resort waren gegaan en  zoon en vrouwlief was er ook bij.
Zij trakteerden ons op een drankje en vervolgens ging mijn schoonvader mijn schoonzusje en schoon moeder op de motor halen.
Vervolgens vertelde de zoon van onze godfather iets over zijn bedrijfje.dat bleek een bedrijfje op zo'n pyramide systeem te zijn waarbij je heel veel mensen moet aandragen.Toen voelde ik de bui al hangen en ja hoor of wij ook geen interesse haddden om mee te doen en om even 4500 peso op tafel te leggen.Een afbetaling voor mijn schoonvader was ook geen probleem.Toen ben ik erg pissid off geworden en vertelde eerlijk dat ik me overvallen voelde en nooit achter zo'n oneerlijk systeem kan staan omdat de onderkant nooit verdiend.Goh ik was zo pissig op die familie.Mijn schoonvader heeft een salaris wat nooit hoger is dan 4500 peso en dan zou ie in een keer zijn hele maandsalaris moeten ophoesten voor zo'n in mijn ogen oneerlijk amway/tubberware systeem.
Ik vertelde mijn schoonouders dat ik graag alleen met mijn assawa wilde zijn en wenste mijn Godfathers zoon veel succes met de onderneming en ik ging zwemmen.
Ik hoopte dat de boodschap duidelijk was en dat ze nu weg zouden gaan.Na een uur waren ze er nog en ik begon al trek te krijgen.Nadat de Godfather en vrouw en zoon weg gingen had ik gehoopt dat ik met mijn assawa alleen kon zijn en toen bleven mijn schoonouders weer plakken.Ik werd toen boos en zei dat we wilden eten en of ze nu weg wilden gaan.
Pas na enig aandringen gingen ze.Mijn assawa was er niet bij dat ik een beetje boos op ze was.
Wat baalde ik die avond zeg het was inmiddels al 7 uur in de avond en wij hadden nog niet warm gegeten.Ik had mijn schoonouders geen eten gegeven.Ik wilde hiermee echt een grens trekken.En ze dropen zo zielig af op het oog.Ik had gehoopt dat mijn schoonvader zou zeggen van joh je hebt helemaal gelijk we hadden een afspraak en jij zou nu een keer alleen met je assawa eten.Inplaats daarvan dropen ze heel zielig af.
Na een paar dagen gooiden ze het op een cultuursverschil maar toen besefte ik een ding en dat ik hele duidelijk afspraken wil maken met mijn assawa als we ooit n de buurt van mijn schoon familie zouden gaan wonen of weer verblijven zoals nu.
Ik heb hier we van geleerd en de volgende keer zijn 3 van de 21 dagen helemaal voor de familie en probeer ik minder afhankelijk te zijn van haar vader wat het vervoer betreft want iedere keer willen ze daarna de rest van de dag met ons doorbrengen.
Voor mijn gevoel hadden ze echt een plank voor de ogen.En aan afspraken houdt men zich dus niet en ze voelen een andere cultuur totaal niet aan.
Mijn assawa wel maar die is al even in nederland geweest en die weet hoe onze cultuur is.
Wie herkend dit soort situaties?


gosternokke

Tipisch   :smiley-philippines:.   Privacy is iets wat ze absoluut niet kennen.   En ze kunnen zich absoluut niet voorstellen dat iemand graag alleen of met zen tween wil zijn.   Het motto is daar toch vooral hoe meer zielen hoe meer vreugd.  Heb er in begin ook wel moeite mee gehad. Als ik met mijn vrouw en haar familie ergens heen wilde werden er steeds ook nog anderen uitgenodigd, dus altijd met een overvolle auto.   Dat buitenlanders dit niet prettig vinden kan men absoluut niet begrijpen.

Toch een kwestie van andere mentaliteit of cultuur of hoe je het ook wil noemen.

Rich

Rich de Nederbelg.

O.B.Bommel

#3
Citaat van: her op maandag 25 februari 2013, 21:00:19
Wie herkend dit soort situaties?
Geweldig her, ik lig helemaal dubbel. Heel herkenbaar als je niet voorbereid bent of nieuw bent in dit soort situaties. En ook bedankt voor je eerlijkheid, ja ik heb het wel een paar keer gezien.

Ook ik moet alert blijven in die situaties, niet van de directe familie maar van die 20000 andere first, second and third cousins. Voor je het weet zitten ze binnen, dus oppassen.
En nog altijd gaan er dingen niet precies zoals ik wil en ik weet zeker dat dit nooit gaat veranderen. De laatste keer weer bij dat zwembad.......het gaat over peanuts maar toch...

Zie deel 25 van Bommel weer op bommelstein onder de reisverslagen.

Maar je hebt uiteindelijk toch juist gehandeld. De volgende keer gewoon laten zitten tot ze een ons wegen en niet meer laten serveren.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Ronny55

   Je kan beter stellen : "Wie heeft dat niet"  :lachen:  :lachen:  :lachen:  :lachen:  :lachen:  :lachen:

2007 kwam ik naar hier . Mijn vriendin had al 2 maanden vooruit een huisje gehuurd en geinstallerd niet ver van haar huis , waar toen haar moeder en haar nichtje woonde, die ze op haar kosten liet studeren. (Had daar ook kunnen intrekken ,maar dat zag ik zo niet zitten)

Zij had de eerste week vrijgenomen om mij een beetje wegwijs te maken....De eerste dag kwam iedereen eens kijken naar mij ....Voelde me net een kermis attractie.  :lachen: . Ze had me er wel op voorbereid ,kon er wel begrip voor opbrengen.
's Avonds we wilde naar bed , zegt ze plots tegen mij : ik kan wel niet bij u slapen.(we hadden in Manila uiteraard samen geslapen) Mijn moeder wil dat niet , dat zou een schande zijn. Je kan ook niet allen hier in huis blijven , dus blijft mijn moeder hier met mij in de andere kamer slapen......Wablieft, jij bent 43 jaar oud en je moet aan je moeder vragen om met me te slapen?? Ja niet getrouwd bij u slapen zou een schande zijn..Ok, geen probleem laat je moeder hier maar blijven slapen en je broers en de hele familie ik ga wel op hotel, mijn boeltje gepakt ,me niet meer laten ompraten , de taxi in en op hotel aan de andere kant van de stad.
De dag nadien in de namiddag ,ik lag aan het zwembad, stond ze plots langs me met haar moeder. Heb haar toen een mooie uitleg gegeven over privatie en haar uitgelegt dat ik nooit met haar zal trouwen zonder eerst minimum 6 maanden samenwonen. De dag erna stond ze er weer , ja moeder vind het goed ....Heb me omgedraaid en eerst tot tien geteld , "wat jouw moeder vind dat wij kunnen of mogen doen daar trek ik me niets ,nul van aan ,maar als jij denkt naar je moeder te moeten luisteren  das uw keuze maar niet met mij dan. Wil je met mij beginnen dan hangen we aan dezelfde koord, denk je ook aan de koord van je familie te kunnen hangen dan is er aan mijn koord geen plaats voor u.
We zijn nu 5 jaar  :happy: getrouwd , geen problemen meer. Voor mij heeft het gewerkt. Compromiloos, dadelijk goed duidelijk gemaakt hoe de soep gekookt wordt, te nemen of te laten.   



Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

gosternokke

Ach ja,  1 troost het gaat vanzelf over.     men vrouw is bijna 15 jaar nu in  :nederlandsevlag:.     En kom ik nu in   :smiley-philippines:  dan speelt het probleem niet meer.    Ik heb men vrouw geleerd ,, wie betaald, bepaald,,     Dus al doen ze nog zo zielig , men vrouw bepaald ( in overleg met mij )  wie er mee mag.  En vaak is dat helemaal niemand   :lachen:

maar ik heb ook mijn portie wel gehad wat dit betreft.  Speelt ook mee dat men vroue nog maar net 18 was toen ik haar voor eerst ontmoette,  en gewend was altijd ja en amen te knikken op wat ouders en ouderen zeiden.

  En bovendien uit een heel streng kristelijk gezien komt, waar disobidience towards parents ,  toch als een doodzonde word gezien.

vvjoris

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op maandag 25 februari 2013, 21:36:47
Citaat van: her op maandag 25 februari 2013, 21:00:19
Wie herkend dit soort situaties?
Geweldig her, ik lig helemaal dubbel. Heel herkenbaar als je niet voorbereid bent of nieuw bent in dit soort situaties. En ook bedankt voor je eerlijkheid, ja ik heb het wel een paar keer gezien.


Ik lig helemaal niet dubbel. Ik heb het ook meegemaakt, vooral de derde keer dat ik ginder was, al was het niet in die mate.

Bij mij was het dan eerder dat Janice 'thuis' verbleef, terwijl ik alleen in ons appartement zat. ze probeerde dat dan te compenseren door de laatste vijf dagen dat ik er was 100 % van de tijd met mij door te brengen, en toen moest ik natuurlijk al de gemiste sex ook inhalen, wat zij gelukkig ook plezant vond.... :jajaja: :thumb: :happy:

Ondertussen, zoveel ruzies later, en met een uitleg mijnentwege die ik met erg veel moeite aan haar verstand kon brengen, is ze helemaal omgedraaid, en vraagt ze zelfs naar een huisje voor onszelf, omdat ik toch meer tijd ga doorbrengen in de  :smiley-philippines:, en dat ze echt wel een gezinnetje samen met mij en haar zoon wil. Ik heb dit echter al geregeld, voordat ze dat vroeg, ik betaal zelfs vandaag mijn eerste huur voor de maand maart, hoewel ik er pas zal zijn op 20 april. Janice weet dit nog niet, ik wil het nog niet zeggen omdat het toch (in haar ogen) enorm ver (10 - 15 km) van haar thuis is. Dat zal nog wel een discussietje opleveren eens ik daar ben.

Nu weet ze wel dat ik eigenlijk graag heb dat de familie langskomt, maar van blijven slapen of verblijven in 'mijn' huis is geen sprake, de 'huisbaas' (ook een forumlid) wil dit niet, dus daarin komen we alvast heel goed overeen, en ik heb een heel goed argument om niemand te laten overnachten.

Hoe Gosternokke (wie betaalt, bepaald) en Ronny (Asawa jiest voor mij, dus luistert ze naar mij en niet naar haar moeder) het opgelost hebben is de enige manier die werkt. Ik heb ook, in een van de periodes dat ik alleen zat in het appartement op een bepaals moment gezegd:  "je komt nu, en nu direct, of je moet nooit meer komen", en ineens waren alle smoezen om niet te komen verdwenen en binnen het uur stond ze daar. Transport was geen probleem, taxi koste tussen 175 en 225 pesos, afhankelijk van traffic.

Nu heeft ze het in ieder geval begrepen, ze gaat er ook voor om samen met mij een toekomst te bouwen, althans in woorden op de chat, wat het in realiteit zal worden is nog 'Let's see', voor mij dan, maar ik zal het wel heel snel weten. Ik hou van haar, ik wil bij haar zijn, maar niet met de hele tijd de familie erbij, of met haar het grootste deel van de tijd bij haar familie, een relatie op die manier is niet vol te houden....
Ik blijf trouw aan mijn roots en principes, en pas me aan waar nodig of wenselijk, waar ik het vanuit mijn hart kan doen, en ik verwacht van anderen hetzelfde.

her

Hmmmmm meerdere mensen herkennen dit heel goed. Op  mijn verjaardag een jaar geleden had ik aan mijn assawa gevraagd om het klein te houden. Een paar dagen later op mijn verjaardag dus kwamen er ineens 30 mensen langs. Pff ik was hier ook niet zo blij mee. Maar het was goed bedoeld.mijn assawa heeft de boodschap wel goed begrepen want op de bruiloft kwamen geen mensen die we niet hadden uitgenodigd. Het waren er zelfs minder maar dat kwam omdat sommigen geen geld hadden voor vervoer of wegens werk of helaas ziekte.  Wie bepaald die betaald. Dat is een goede tip.

Ronny55

Citaat van: vvjoris op dinsdag 26 februari 2013, 10:02:38
Ondertussen, zoveel ruzies later, en met een uitleg mijnentwege die ik met erg veel moeite aan haar verstand kon brengen, is ze helemaal omgedraaid, en vraagt ze zelfs naar een huisje voor onszelf, omdat ik toch meer tijd ga doorbrengen in de  :smiley-philippines:, en dat ze echt wel een gezinnetje samen met mij en haar zoon wil. Ik heb dit echter al geregeld, voordat ze dat vroeg, ik betaal zelfs vandaag mijn eerste huur voor de maand maart, hoewel ik er pas zal zijn op 20 april. Janice weet dit nog niet, ik wil het nog niet zeggen omdat het toch (in haar ogen) enorm ver (10 - 15 km) van haar thuis is. Dat zal nog wel een discussietje opleveren eens ik daar ben.

Dat heb je goed gedaan ...Heb ik ook gedaan en na een beetje discutie was het ok ....Nu zou ze het niet meer anders willen...Nu begrijp ze ook wat een team is en dat er daar geen plaats is voor moeiallen
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Kano

Het is niet te hopen maar de "enorme afstand" van 10-15 km is waarschijnlijk te klein om de familie ervan te weerhouden om zo nu en dan toch ongevraagd op bezoek te komen.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn