Omgang met familie van mijn assawa kan uitlopen op ergenissen.Wie herkent dit?

Gestart door her, maandag 25 februari 2013, 21:00:19

Vorige topic - Volgende topic

Michaela

Citaat van: gosternokke op vrijdag  1 maart 2013, 09:35:50
Ik snap het nog steeds niet, waarom zijn ze dan zo blij met het overlijden van dierbaren  ?

Het heeft een naam, maar ben het vergeten. Het is een soort ritueel in de Fil. De eerste "herdenking" is na aantal dagen, het laatse ( als ik weer niet vergis) is na een jaar. Uiteraard, vieren wij het met veel eten en drank. Als het ware is een soort afscheidsfeest voor de overledene. De geest zou aanwezig zijn, en daarom er is een aparte bord met eten voor hem/haar.

Een jaar na het overlijden van mijn eerste echtgenoot, hebben wij zelf een priester gehuurd, die ging naar de kerkhof en hield een korte mis.

josv

Citaat van: gosternokke op vrijdag  1 maart 2013, 09:29:59
Verjaardag   van het overlijden ?   :weetikniet:     Wie haalt het in zijn hoofd zo iets te gaan vieren.      :weetikniet:     Als je zo iemand wil gedenken hou dan een vastendag, dus zonder eten en drinken, de hele dag bij iemand graf doorbrengen.   Maar je gaat toch niet iemand sterfdag vieren,  of heeft de overleden zoveel geld nagelaten, dat ze er nou nog van kunnen feesten ?

Ik dacht toch echt dat jij al een tijdje met een pinay getrouwd was. Komt dit je echt niet bekent voor ??
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Ronny55

Citaat van: gosternokke op vrijdag  1 maart 2013, 09:35:50
Ik snap het nog steeds niet, waarom zijn ze dan zo blij met het overlijden van dierbaren  ?
Met allerheiligen , de ganse nacht op het kerkhof ....eten en drinken ,vroeger ook nog karaoke ,maar dat mag hier niet meer.
Mijn schoonvader ligt in een soort "carport" 20 m/2 overdekt . Die liggen daar niet begraven .Dat is allemaal bovengronds in een betonnen "Sarcofaag" 80cm x80cm x200cm ongeveer 3 hoog.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieƫn vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

O.B.Bommel

Citaat van: gosternokke op vrijdag  1 maart 2013, 09:35:50
Ik snap het nog steeds niet, waarom zijn ze dan zo blij met het overlijden van dierbaren  ?
Als er maar wat te feesten valt, het etiket is niet zo belangrijk. Ik maak er wel eens wat grappen over.
Laten ze me daar maar begraven en dan in een ruim graf boven de grond, goed tegen mijn claustrofobie. En dan op 1 november mij een krat SM met een rokertje brengen en bij mijn graf soldaat maken, eten hoeft niet.

In NL gebeurt er niks meer met mij (geen familie meer) en daar is het nog wat warm.
Schoonzus garandeert de ruime kist niet, weet ik dan toch niks meer van zegt ze, tja je moet wat overlaten dan.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

innka3


bananacreek

Citaat van: gosternokke op vrijdag  1 maart 2013, 09:29:59
Verjaardag   van het overlijden ?   :weetikniet:     Wie haalt het in zijn hoofd zo iets te gaan vieren.      :weetikniet:     Als je zo iemand wil gedenken hou dan een vastendag, dus zonder eten en drinken, de hele dag bij iemand graf doorbrengen.   Maar je gaat toch niet iemand sterfdag vieren,  of heeft de overleden zoveel geld nagelaten, dat ze er nou nog van kunnen feesten ?

Zo is de cultuur hier eenmaal.............. :jajaja: :jajaja:



gosternokke

Citaat van: josv op vrijdag  1 maart 2013, 10:11:17
Citaat van: gosternokke op vrijdag  1 maart 2013, 09:29:59
Verjaardag   van het overlijden ?   :weetikniet:     Wie haalt het in zijn hoofd zo iets te gaan vieren.      :weetikniet:     Als je zo iemand wil gedenken hou dan een vastendag, dus zonder eten en drinken, de hele dag bij iemand graf doorbrengen.   Maar je gaat toch niet iemand sterfdag vieren,  of heeft de overleden zoveel geld nagelaten, dat ze er nou nog van kunnen feesten ?

Ik dacht toch echt dat jij al een tijdje met een pinay getrouwd was. Komt dit je echt niet bekent voor ?


  Nee,  het zegt me niks dit soort rare dingen. Maar denk dat het alleen iets van katholieken is   :weetikniet:   En men vrouw is niet Katholiek, en ook nooit geweest trouwens.   Wel heel anti-katholiek maar dat terzijde.


  Ik kom zelf oorspronkelijk uit een streng protestants gezin, en daar deed men ook niet aan deze onzin.    Ik weet nog dat men opa en oma werden begraven, dat was de enige keer dat men ouders naar het graf gingen en daarna  NOOIT meer.   

En ik weet nog dat ze ongeveer 20 jaar later een brief van de gemeente kregen, dat het graf verzakt was, en ook toen gingen ze er niet kijken.     Ze lieten een aanemer de boel recht zetten en verder niks.  Was zeker bij protestanten  ,, not done ,, om  overledenen te bezoeken. 

innka3

Citaat van: gosternokke op vrijdag  1 maart 2013, 13:42:55
   En men vrouw is niet Katholiek, en ook nooit geweest trouwens.   Wel heel anti-katholiek maar dat terzijde.

ah, vandaar je krantenbijdrage. hoort ze daar bij :denk:. net de gereformeerdekerk  :hoedjeaf:
want ze moeten in de  :smiley-philippines: ergens bijhoren  :biggrinn:

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/waterland/article20517083.ece/Iglesia-Ni-Cristo-in-NH-kerk-Landsmeer

huisman45

nou als ze bij die sekte hoort en 10% van hun salaris etc bijdrage is/zijn ze nog gekker als katholieken  :lachen:
Hier adem ik vrij en ben gelukkig

gosternokke

Wees gerust, niemand gaat er met 10 % van men inkomen aan de haal    :lachen:  ( en ook dat van men vrouw niet )  uitgezonderd de belastingdienst dan   :negatief:

Maar tis wel een heel hardnekkig gerucht , dat van die 10 %.    maar dat zijn  de Mormonen waar je 10% moet afdragen