Omgang met familie van mijn assawa kan uitlopen op ergenissen.Wie herkent dit?

Gestart door her, maandag 25 februari 2013, 21:00:19

Vorige topic - Volgende topic

Ronny55

Citaat van: Rich op maandag  4 maart 2013, 09:59:58
Citaat van: Ronny55 op maandag  4 maart 2013, 09:55:05

Dat kennen we ......Hier bijna iedereen praat engels ....maar idem dito hetzelfde....dat visayas overheerst , hoewel duidelijk gevraagt wordt engels te spreken....Nu ja het heeft ook het voordeel dat na 6 jaar ik wel weet waar het over gaat , versta al veel....niet alles. Maar de kern ontgaat me niet meer zo rap en spreek ook al een aardig woordje visayas.

Daar zal je moeten mee leven, dat zal niet veranderen.

De taal die men spreekt in de Visayas (eilandengroep) heet Bisaya.
Je haalt het een beetje door elkaar  :lachen:
Dat klopt inderdaad, maar er zijn hier meerdere dialecten ,de familie van mijn vrouw spreken "gamayo" , streek van Bislig ,Suragao del sur.
Visayas was eerder bedoeld als de groep van dialecten die hier gesproken wordt. Het is een beetje als in vlaanderen, iedereen spreekt "Vlaams" maar zet een Bruggeling bij een Hasselaar ,dan heb je twee "verschillende" talen . Niet eens zeker dat ze elkaar verstaan.  :lachen:  :lachen:  :lachen:

Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Rich

Citaat van: pierrevanwies op dinsdag  5 maart 2013, 01:08:18
Wikipedia "  ABAKADA ALPHABET "   :jajaja:

 "ABAKADA TAGALOG ALPHABET "

Je moet wel mee gaan met de tijd  :jajaja:  Het ABAKADA alfabet wordt al lang niet meer gebruikt in het filippijnse onderwijs.

At present, all languages of the Philippines may be written using the Modern Filipino alphabet, which includes all the letters of the Abakada alphabet.

Heb het even voorgelegd aan mijn vrouw die onderwijzeres was, en zij kan enkel bevestigen. In 1987 werd het nieuwe alfabet in de Filippijnen ingevoerd en gebruikt.

Zie ook : http://www.tagalog.nu/alfabet

:hoedjeaf:
Rich de Nederbelg.

Rich

Ik denk dat we er uit zijn Pierrevanwies  :lachen:

Jij had het over  :smiley-philippines: alfabet en dan heb ik gelijk, zie mijn link.

Nu heb je het ineens over TAGALOG en daar WERD het ABAKADA alfabet gebruikt, dus zonder de V en de F, heb jij gelijk in, maar MOMENTEEL wordt het moderne Filippijnse alfabet gebruikt omwille van het Engels en Spaans.

In de school waar mijn vrouw werkte Mactan/Cebu wordt ENKEL het NIEUWE alfabet gebruikt.
Haar broer is onderwijzer in Manila in een elementary school en daar gebruiken ze enkel het moderne alfabet ( 28) letters

Ik denk dat we hier bij kunnen laten.
Rich de Nederbelg.

Quezonboy

Mijn vriendin had begrip dat ik niet al te vaak met de familie wilde omgaan. Wel wilde ze met ze uitgaan we zijn o. a. twee keer naar een resort geweest waaronder Bosay resort, moeder en oom kregen 2000 pesos voor de boodschappen van de bbq. Oom de kok kreeg nog 500 peso's loon per dag. Met haar vriendin en twee neefjes zijn we nog voor hun eerste keer naar een mini stadsdierentuin gegaan.

Digos


Voor 500 peso per dag hoor je niemand klagen hoor en dan nog een BBQ erboven op  :thumb:+

Tja je zal het maar meemaken
LIVE ONCE - LIVE IT

Kano

Ja, zolang je ze geld blijft voeren zul je weinig ergernissen met de familie hebben. Maar of dat nu de oplossing is?   :ikkeniebegrijp:
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Ronny55

Citaat van: Kano op woensdag  6 maart 2013, 00:18:49
Ja, zolang je ze geld blijft voeren zul je weinig ergernissen met de familie hebben. Maar of dat nu de oplossing is?   :ikkeniebegrijp:
Geld voeren of in't zak(afzetterij) gezet worden, dat zijn 2 heel verschillende dingen. Uiteindelijk ben je er zelf bij, als je blijft geven blijven ze vragen. het is aan u om de grens te bepalen. Zeg je neen,hebben ze er doorgaans ook geen probleem mee. Zeg regelmatig neen, heb daarom nog geen kwade gezichten gehad. Geld geven doe ik zo wie zo niet, als ik iets geef is het meestal natura.bvb Wat fundador meebrengen voor een feestje of spagetti laten gereed maken door mijn helpster. Daar zit dan wel een bijbedoeling aan..... moet diene zoete knoei(spagetti) van hun niet en heb graag iets stevigs te drinken na het eten .  :lachen: :lachen: :lachen: 
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Quezonboy

Citaat van: Digos op dinsdag  5 maart 2013, 22:56:57

Voor 500 peso per dag hoor je niemand klagen hoor en dan nog een BBQ erboven op  :thumb:+

Tja je zal het maar meemaken

Nou :negatief:Nou je geeft de indruk  :denk: als of ik hem elke dag geld gaf tijdens mijn zoals al gezegd was dat maar twee keer en pas na afloop ook als tussenpersoon en ook als gids, voor de andere 6 personen was het de eerste keer dat ze buiten de regio Manila ergens heen gingen. Geen 1 was een gezinslid (kinderen en vrouw) van die oom. Een budget vantevoren afspreken of geven lijkt me 1000en keer beter dan opeens een volle boodschappenkar te betalen met allerlei duur spul.

pagud