Armoede in de Filipijnen: Mythe of realiteit

Gestart door Phille, maandag 21 juni 2010, 11:49:20

Vorige topic - Volgende topic

Pjottr

Tja het is maar net met welke subjective ogen je hier naar kijkt. Daarom heeft ieder zo zijn eigen mening en heeft iedereen een beetje gelijk.
Ik spreek namens mijzelf hier en na 15 jaar heb ook ik mij een mening gevormd
Mag wel zeggen, dat ik redelijk geintegreerd ben hier en niet alleen als prive persoon maar ook als wergever.
In iedergeval beleef je zo nog al wat en dat is erg leerzaam.
Blijft mijn mening,dat in het westen er een sociaal vangnet is en hier niet en toch bedruipen die Filipinos zich.Ze zijn bijzonder creatief.
De luiaards heb ik het niet over die kunnen van mij een schop onder de reet krijgen.
Gr
Pjottr........

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Fail_over

Citaat van: Rich op vrijdag 25 juni 2010, 16:27:46
In de Filippijnen is men nog zo arm niet als sommigen wel denken

Als ik door Manila rijd, en in de tussenberm van de weg een familie met 3 jonge kinderen op een kartonnen plaat van 2 m2 zie leven, slapen en eten.
Dan denk ik wel dat je kunt zeggen dat die arm zijn ja.
Als ik in de chanties ben, en bij een armzalig huisje naar binnen gluur, en daar een dikke stereo met kareoke en een grootbeeld tv zie staan, denk ik ook van dat valt wel mee.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Phille

#12
Admin,

Zou je dit topic toch willen afscheiden van het voorgaande aub en de titel "Armoede in de Filipijnen: Mythe of realiteit" willen gebruiken, het brengt naar mijn gevoel een aardige discussie op, althans voor zij die er een mening over hebben en die ook kenbaar willen maken.

Dank je wel


[admin]Bij deze gebeurd.[/admin]

Rich

Citaat van: Phille op vrijdag 25 juni 2010, 15:34:41
Citaat
In mijn omgeving zie ik ze ook lui hangen in de hangmat en/of in de sabong en/of kaarten en drinken. Maar ik heb van die mensen nooit gehoord dat ze hun dochter nichtje zussen graag met een kano zien om hen dan financieel te onderhouden.
Dus dit moeten we wel relativeren denk ik.

Ik zeg niet dat het in het algemeen zo is, maar ik heb wel al dergelijke verhalen gehoord. Soms nog erger dan dat, dat ze worden aangezet om in bars te gaan werken.

Het is mij ene keer overkomen dat een moeder haar minderjarige dochter, ik schatte dat ze misschien 14 was aanbood om mee naar de kamer te gaan ... schrijnend is dit, maar het gebeurt wel meer.

CitaatJouw indruk mbt de 2e quote is in grote lijnen juist maar is misschien ook een beetje gebaseerd op jouw ervaring met jouw Filipijnse omgeving???

Mocht dit het geval zijn dan zou ik niet trouwen!


Soms nog erger dan dat Phille? Het is schering en inslag en dat is al jarenlang het geval maar worden niet altijd aangezet om in bars te werken maar maken zelf die keuze omwille van hun schrijnende toestand. Bijv zieke familieleden enzovoort. Mannen die een minderjarige mee naar hun kamer nemen mogen ze van mij allemaal voor de haaien gooien!
En ze zouden veel strenger moeten zijn voor die zieke geesten.

In de provincie is geen werk en ze trekken naar de grootstad maar vinden ook daar geen werk. Ik kan sommige van die meisjes begrijpen dat ze uit noodzaak in een bar gaan werken.
Maar er is verschil in dat soort werk en met heel wat dingen ben ik het ook niet eens.

En laten de moraalridders nou niet gaan zeggen dat die barmeiden allemaal slecht zijn, want ik heb genoeg "beschaafde" Nederlanders en Belgen nadat ze afscheid namen van hun vrouw op de luchthaven richting Filippijnen, lazerus bijna in hun blote reet en kwijlend van geilheid over de tafel in de bar zien kruipen en  10 dagen later weer terug op de luchthaven aan te komen met een schijnheilig gezicht zeggende tegen hun vrouw die staat te wachten,...........Goh schat wat heb ik je gemist.   Ik heb het hier over vooraanstaande zakenlieden uit Belgie en Nederland.

Toen ik de eerste keer werd uitgenodigd door enkele leveranciers daar ( ik deed import en export) vroegen ze mij of ik het nachtleven van Manila eens wilde zien. Tuurlijk wilde ik dat zien, maar oh oh oh wat een toestanden.

Ik bedoel maar..........het werken in een bar is daar voor velen heel normaal hoor!




Rich de Nederbelg.

Phille

Rich,

Daar twijfel ik geen moment aan ... ben ene keer in zo een bar geweest, uit nieuwsgierigheid (is toch een deel van de cultuur, of gebruikte ik dit als excuus  :weetikniet:), is toch anders dan wat wij hier kennen, nen tros wiebelende dames op een podium, en het zat er propvolle met heren van fatsoen  :jajaja:




Rich

Tuurlijk joh............niks mis mee.........that's life  :lachen:
Rich de Nederbelg.

boomerang

Ben het allemaal in grote lijnen met jullie eens maar naar mijn oordeel is het verschil in cultuur die de kortzichtigheid hier met zich meebrengt.

Wij moeten natuurlijk nooit vergeten dat wij uit landen afkomstig zijn waar de natuur ons dwingt om vooruit te moeten kijken. Bijvoorbeeld moesten wij vroeger in de zomer bij wijze van spreken hout hakken om in de winter warm te kunnen zitten. Groenten converseren (wecken) voor de winter als er niets wil groeien. Warme kleding op te bergen voor wanneer deze weer nodig zijn, enzovoort.

Dat gedrag is ons al vele generaties meegegeven en zit als het ware in onze genen in tegenstelling tot de tropische landen waar het altijd min of meer zomer is en veel zaken het hele jaar door groeien.

In plaats van een voorraadje van iets aan te leggen gaat men hier liever afbetalingen aan GSM telefoons, motorfietsen, enzovoort aan, want deze kan je immers verpanden mocht de nood eens aan de man komen is dan de redenatie.

De TV- en andere reclames zorgen er hier ook wel voor dat men eeuwig met een financiële achterstand zit. Net als in onze westerse economieën heeft de commercie hier ook meer geld nodig als de bevolking op kan brengen en voor die rampen is een witneus natuurlijk een hele aantrekkelijke aanwinst in de familie.

Wij hebben veel meer "nesteldriften" meegekregen omdat het huis gezien het andere klimaat voor ons veel meer betekend dan alleen een plaats om bij regen droog te zitten en te slapen.

Bovendien is de werkmentaliteit hier ook totaal anders. Als je ziet hoeveel mensen er op een vrachtwagen zitten die simpelweg bezig zijn om meel, rijst of andere voedingswaren te bezorgen. Als deze dan allemaal een loon moeten verdienen dan is het ook logisch dat de lonen karig zijn. Immers een chauffeur met een bijrijder en een steekwagen kunnen hetzelfde doen als wat nu door een man of 6 uitgevoerd word.
Kijk eens rond bij wegwerkzaamheden en bouwplaatsen, de meesten hangen wat rond en een enkeling werkt. Een man staat draad te buigen voor ijzervlechtwerk en er staan vier man bij te kijken en te wachten om het weg te dragen. Logisch dat alle lonen dan laag blijven.

Veel van de "goede"  Filippijnen werken in het buitenland en veel van de duidelijk minder initiatief rijken blijven hier achter.

Hier zullen nog vele generaties overheen moeten gaan voordat er een wezenlijke verbetering komt. Dan kunnen zij ook net als wij westerlingen veelal gewend zijn werken voor de belastingen, hypotheeklasten, autofinanciering, creditcardschulden, enzovoort.

Het is nu maar net waar geef je de voorkeur aan.........
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Mawibata

Citaat van: Rich op vrijdag 25 juni 2010, 16:53:30


En laten de moraalridders nou niet gaan zeggen dat die barmeiden allemaal slecht zijn, want ik heb genoeg "beschaafde" Nederlanders en Belgen nadat ze afscheid namen van hun vrouw op de luchthaven richting Filippijnen, lazerus bijna in hun blote reet en kwijlend van geilheid over de tafel in de bar zien kruipen en  10 dagen later weer terug op de luchthaven aan te komen met een schijnheilig gezicht zeggende tegen hun vrouw die staat te wachten,...........Goh schat wat heb ik je gemist.   Ik heb het hier over vooraanstaande zakenlieden uit Belgie en Nederland.




Vandaag in de krant :




Artikel gaat over een Aussie en zijn bezoekjes aan de   :smiley-philippines:







Getrouwde man mag naar de hoeren van rechter


Een man die duizenden dollars spendeerde aan hoertjes en massages moet dat geld niet terugbetalen aan zijn echtgenote. Dat heeft een rechter in Australië beslist. De 58-jarige vrouw vond dat haar man het geld "verbraste" aan bordelen en seksvakanties op de Filippijnen na een huwelijk van 24 jaar en ze eiste via de rechtbank het besteedde geld terug in de gezinsportemonnee, zodat het kon verdeeld worden onder hen.

Rechter Peter Rose oordeelde echter dat de man zijn huwelijksverplichtingen was nagekomen, goed gezorgd had voor hun drie kinderen en dat hij vrij was om zijn geld uit te geven aan wat hij zelf wilde.

De echtgenoot, ook 58, begon met zijn bezoekjes aan prostituees nadat hij in 2007 een schadevergoeding van een miljoen euro had gekregen na een vreselijk auto-ongeval enkele jaren eerder, waarbij hij ernstige verwondingen opliep. Toen was het koppel al uit elkaar, volgens de rechter. (jv)


  :link:






Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Fail_over

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Amice

CitaatHet is nu maar net waar geef je de voorkeur aan.........

Zo geven filipino's de voorkeur aan een cellphone,tv en karaoke set en het maakt hen niet uit of dat in een golfplaten hutje staat,want als dat wel uitmaakte dan hadden ze het geld wel aan n huis besteed.
Uiteraard wil men een eigen huis en lot maar dan wel door andermans centen verkregen want zelf liggen ze liever lui op de bank, de zoveelste soap te bekijken, dan ook maar te denken aan hun toekomst. Ze hebben immers al wat ze hebben willen,zodra ze beginnen te denken grijpen ze liever naar de microfoon van de karaoke en kopen n fles drank of zo daarvoor het geld niet aanwezig is een fles red horse in een plastic zakje die ze dan opdrinken door n rietje, lekker goedkoop zat worden dat wel.

Da en als n filipino dan al rijk is dan is er ook geen verschil met wersterse ( eerlijk rijk worden doet denk ik niemand) en denkt men wel degelijk na hoe het kapitaal te vergroten waarbij corruptie en uitbuiting de geijkte middelen zijn, ook dat is niet veel anders dan in het westen hoor.

Al met al vraag ik me af of je het wel armoede mag noemen(wij noemen dat zo,maar is dat wel zo?), als men er zelf voor kiest, erin opgegroeid is,dan wel een dergelijke cultuur bewust er op na houdt.
Buiten het feit dat ze het oh zo handig vinden om te kunnen zeggen dat ze arm zijn, weet men niet beter en wil men dat ook niet veranderen, althans niet door zelf de handen uit de mouwen te steken onder voorbehoud dan de vermoeienissen die men zal maken om een ander een rad voor ogen te draaien om zodoende het geld afhandig te maken.

Verder is de nesteldrift net zo groot zo niet groter want n filipina zal gauw zwanger (willen)worden van een goede kandidaat...kip ik heb je en mijn toekomst is zekergesteld.(een van de redenen waarom pinoys zovaak weg lopen.)


M.i. is het derhalve een kwestie van cultuur en mentaliteit ne valt derhalve niet onder de noemer armoede, men kiest er immers voor.
Zelfs een rijke filipino zal zeggen dat hij arm is en zielig doen is hun met de paplepel ingegoten.

Voorlopig hebben ze meer en grotere winkelcentra's dan nederland en belgie samen, met ook nog eens de meest luxe dure winkels, de meeste suv's en een middenstand gezin heeft al een maid,boy en driver. Probeer dat maar eens in Nederland/ Belgie te krijgen dan.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent