Armoede in de Filipijnen: Mythe of realiteit

Gestart door Phille, maandag 21 juni 2010, 11:49:20

Vorige topic - Volgende topic

stip66

Citaat van: Amice op zondag 27 juni 2010, 07:42:46
CitaatHet is nu maar net waar geef je de voorkeur aan.........

Zo geven filipino's de voorkeur aan een cellphone,tv en karaoke set en het maakt hen niet uit of dat in een golfplaten hutje staat,want als dat wel uitmaakte dan hadden ze het geld wel aan n huis besteed.
Uiteraard wil men een eigen huis en lot maar dan wel door andermans centen verkregen want zelf liggen ze liever lui op de bank, de zoveelste soap te bekijken, dan ook maar te denken aan hun toekomst. Ze hebben immers al wat ze hebben willen,zodra ze beginnen te denken grijpen ze liever naar de microfoon van de karaoke en kopen n fles drank of zo daarvoor het geld niet aanwezig is een fles red horse in een plastic zakje die ze dan opdrinken door n rietje, lekker goedkoop zat worden dat wel.

Da en als n filipino dan al rijk is dan is er ook geen verschil met wersterse ( eerlijk rijk worden doet denk ik niemand) en denkt men wel degelijk na hoe het kapitaal te vergroten waarbij corruptie en uitbuiting de geijkte middelen zijn, ook dat is niet veel anders dan in het westen hoor.

Al met al vraag ik me af of je het wel armoede mag noemen(wij noemen dat zo,maar is dat wel zo?), als men er zelf voor kiest, erin opgegroeid is,dan wel een dergelijke cultuur bewust er op na houdt.
Buiten het feit dat ze het oh zo handig vinden om te kunnen zeggen dat ze arm zijn, weet men niet beter en wil men dat ook niet veranderen, althans niet door zelf de handen uit de mouwen te steken onder voorbehoud dan de vermoeienissen die men zal maken om een ander een rad voor ogen te draaien om zodoende het geld afhandig te maken.

Verder is de nesteldrift net zo groot zo niet groter want n filipina zal gauw zwanger (willen)worden van een goede kandidaat...kip ik heb je en mijn toekomst is zekergesteld.(een van de redenen waarom pinoys zovaak weg lopen.)


M.i. is het derhalve een kwestie van cultuur en mentaliteit ne valt derhalve niet onder de noemer armoede, men kiest er immers voor.
Zelfs een rijke filipino zal zeggen dat hij arm is en zielig doen is hun met de paplepel ingegoten.

Voorlopig hebben ze meer en grotere winkelcentra's dan nederland en belgie samen, met ook nog eens de meest luxe dure winkels, de meeste suv's en een middenstand gezin heeft al een maid,boy en driver. Probeer dat maar eens in Nederland/ Belgie te krijgen dan.


Ik kon het niet beter vertalen, Amice  :thumb:

Bulldozer


Citaat van: Amice op zondag 27 juni 2010, 07:42:46

Uiteraard wil men een eigen huis en lot maar dan wel door andermans centen verkregen want zelf liggen ze liever lui op de bank, de zoveelste soap te bekijken, dan ook maar te denken aan hun toekomst. Ze hebben immers al wat ze hebben willen,zodra ze beginnen te denken grijpen ze liever naar de microfoon van de karaoke en kopen n fles drank of zo daarvoor het geld niet aanwezig is een fles red horse in een plastic zakje die ze dan opdrinken door n rietje, lekker goedkoop zat worden dat wel.

Ik zou maar niet tegen mijn vrouw en onze dochter zeggen hoe er hier over hun gedacht wordt.  :thankyoufw5:

Meer en grotere winkelcentra dan in Nederland? Er wonen ook maar een paar mensen meer in heel Metro Manila dan in Nederland. Wist je trouwens dat een overgroot deel van de mall bezoekers helemaal geen geld heeft om iets kopen, alleen maar er heen gaat voor de verkoeling en ontspanning? En hoeveel grote malls staan er nou op bijvoorbeeld Palawan?

Hoeveel procent van de Nederlandse bevolking heeft wel geen twee auto's tot de beschikking? Hoeveel procent van de Filippijnse bevolking heeft uberhaupt een auto tot de beschikking?

Rich

Citaat van: Bulldozer op zondag 27 juni 2010, 09:13:48

Citaat van: Amice op zondag 27 juni 2010, 07:42:46

Uiteraard wil men een eigen huis en lot maar dan wel door andermans centen verkregen want zelf liggen ze liever lui op de bank, de zoveelste soap te bekijken, dan ook maar te denken aan hun toekomst. Ze hebben immers al wat ze hebben willen,zodra ze beginnen te denken grijpen ze liever naar de microfoon van de karaoke en kopen n fles drank of zo daarvoor het geld niet aanwezig is een fles red horse in een plastic zakje die ze dan opdrinken door n rietje, lekker goedkoop zat worden dat wel.

Ik zou maar niet tegen mijn vrouw en onze dochter zeggen hoe er hier over hun gedacht wordt.  :thankyoufw5:

Meer en grotere winkelcentra dan in Nederland? Er wonen ook maar een paar mensen meer in heel Metro Manila dan in Nederland. Wist je trouwens dat een overgroot deel van de mall bezoekers helemaal geen geld heeft om iets kopen, alleen maar er heen gaat voor de verkoeling en ontspanning? En hoeveel grote malls staan er nou op bijvoorbeeld Palawan?

Hoeveel procent van de Nederlandse bevolking heeft wel geen twee auto's tot de beschikking? Hoeveel procent van de Filippijnse bevolking heeft uberhaupt een auto tot de beschikking?

Mee eens Buldozer.

Om hier nou te gaan veronderstellen dat alle Filippijnen te lui zijn is erg kort door de bocht. Er zijn er genoeg die wel willen, en goed kunnen werken.

- Kijk maar eens in de bouw hoeveel er daar hard werken en blijven overnachten op de werf in miserabele omstandigheden.............voor een appel en een een ei.
- Bewakingsagenten die 7x12 uur per week op hun benen moeten staan ...............voor een appel en een ei.
- Mijn vriendin die 5 dagen per week van 6.30 tot 17.00 u in het onderwijs staat,.........voor een appel en een ei, en ook in het weekend nog moet werken voor de school en 3 kinderen moet onderhouden, en ook tijdens haar onbetaalde vakantie moet werken om leerlingen te werven voor de school.............GRATIS en voor NIETS! En ja zij is arm zoals wij dat niet kennen of geen flauw benul van hebben. Haar dochter vond een job in de vakantie voor .....jawel voor 3 euro per dag. Ze heeft het niet gedaan.........Ik zou het ook niet gedaan hebben. Je zou van minder lui worden.

Kan hier nog wel een tijdje doorgaan. Luie mensen heb je overal. Lui omdat ze niet willen werken, maar luie mensen kan je ook "maken"

Het zijn maar maar 3 voorbeeldjes, maar probeer maar is één Belg of Nederlander te vinden die dat wil doen..............voor een appel en een ei!




Rich de Nederbelg.

Phille

Ik ben het met Buldozer eens dat de stelling van Amice zeker en vast iets te kort door de bocht is, maar het is voor een groot deel waar, maar het zou unfair zijn tov de Filipijnen dit te veralgemenen. Maar het is naar mijn gevoel wel een typische mentaliteit, noem het cultuur.

Wat jij schrijft Rich, jij zal dit beter weten daar je meer ervaring hebt, mijn ervaring beperkt zich tot gesprekken met allerhande mensen tijdens mijn bezoekjes daar; is zeker niet vanuit een ervaring daar effectief te wonen, toch denk ik dat het voor 'appel & ei' werken gerelativeerd moet worden.

Het is zeker een feit dat de arbeiders daar niet de bescherming genieten van overheid en vooral vakbonden, het zou beter zijn dat men zich daar ook wat beter organiseert en dan zouden de werkomstandigheden ook sterk verbeteren. Op veel vlakken kan er ontzettend veel verbeterd worden dat ga je mij niet horen zeggen.

En toch is het verkeerd om te zeggen dat ze voor een appel en ei moeten werken, ja in vergelijking met ons lonen, maar kijk is naar de lonen van veel arbeiders hier en dan heb ik het niet over arbeiders in de grote organisaties maar die dat werken voor kleine KMO's en zelfstandigen; een loon van 1.200 euro netto is geen uitzondering, zeker voor de laag geschoolden en anderen. En geef toe, hier met 1200 euro rondkomen is ook niet evident, kan je ook als werken voor een appel en ei omschrijven.

Het blijft wel een feit dat de sociale zekerheid waar wij van kunnen genieten alleen maar over gedroomd kan worden in de Filipijnen.

Het is ook een feit dat de middenstand, zij die een beter inkomen hebben kunnen verwerven, vaak door eerst jaren overseas te gaan werken en in mindere gevallen zij (vrouwen dan meestal) nen rijke westerling aan den haak kunnen slaan hebben, die zich daar gaan vestigen is; evenzeer hun eigen volk voor een 'appel & ei' te werk stellen; denk aan maid, driver, nanny, etc ...

Ook moet men eens kijken hoeveel mensen er tewerkgesteld zijn in bepaalde bedrijven, het valt mij telkens op met hoeveel men wel aan het werken is in een restaurant; waar ik vaak den indruk heb dat de helft er gewoon is om den hoop te vullen! Soms heb ik den indruk dat werk een bezigheidstherapie is  :floet:

CitaatHoeveel procent van de Nederlandse bevolking heeft wel geen twee auto's tot de beschikking? Hoeveel procent van de Filippijnse bevolking heeft uberhaupt een auto tot de beschikking?

Hoeveel van al die dat twee auto's hebben is er op zen minst één ervan een firmawagen? Hoeveel van de BeNeLux gezinnen gaan met zen twee hard werken om zich die luxe te kunnen veroorloven? Want dat is ook anders denk ik. Is het vaak niet zo dat in vele gezinnen de man gaat uitwerken en de vrouw voor het gezin zorgt? Vooral in het provincie leven is dat zeer gangbaar, ik kan mij vergissen natuurlijk  :weetikniet: Je zou je ook de vraag kunnen stellen, hoeveel van de Belgen/Nederlanders hebben een bromfiets (in welke varient dan ook) ? Want dat is daar (in de Filipijnen) het vervoersmiddel bij uitstek  :jajaja: Dus welvaart uitdrukken in aantal auto's per capita is ook niet de juiste methode; zoals ik al vaak eerder heb aangegeven, kenmerken van onze welvaart kunnen nu eenmaal niet geprojecteerd worden naar andere culturen. Ons bestedingspatroon is nu eenmaal anders, eerst zorgen voor een dak boven ons huis, zoals men zegt, een Belg is geboren met een baksteen in zijn maag en dan andere luxe zaken. Ook is het zo, hoeveel van die wagen eigenaars hebben hun stalen ros via een financiering geregeld, want ook hier leeft men meer en meer op krediet, zelfs voor het aanschaffen van onnodige gadgets; loop maar eens rond in de grote ketens, daar gooit men de financieringen rond de oren  :jajaja:!

Ik vind dat er daar toch heel veel auto's rondrijden, misschien heeft 40 a 50% nen auto daar, gelukkig maar, het is er al één en al chaos, stel dat iedereen er eentje zou hebben, ik wil het mij niet voorstellen.



















Rich

Citaat van: Phille op zondag 27 juni 2010, 10:55:03

En toch is het verkeerd om te zeggen dat ze voor een appel en ei moeten werken, ja in vergelijking met ons lonen, maar kijk is naar de lonen van veel arbeiders hier en dan heb ik het niet over arbeiders in de grote organisaties maar die dat werken voor kleine KMO's en zelfstandigen; een loon van 1.200 euro netto is geen uitzondering, zeker voor de laag geschoolden en anderen. En geef toe, hier met 1200 euro rondkomen is ook niet evident, kan je ook als werken voor een appel en ei omschrijven.


Hier met 1200 euro rondkomen is ook niet evident, akkoord maar niet te vergelijken met mijn stelling. Hier woont dergelijke persoon nog menselijk. Daar echter in een hut zonder badkamer en enige comfort, riolering enz. Noem mij één Belg of Nederlander die in zulke omstandigheden wilt wonen. Ik vind het mensonwaardig dat als je een goeie full time job hebt, je daar in zulke omstandigheden moet leven. Als ze dan een karaoke-installatie kopen gaat men dat hier vergelijken met de aankoop van een huis.

Laat ze in Godsnaam zingen en lachen..........het is dikwijls het enige wat ze nog hebben. Hier heeft men alles en lopen de mensen met een smoel rond ofdat ze een dwijl hebben opgegeten!

Voor een appel en een ei......ook gezien vanuit de context werkomstandigheden.
Rich de Nederbelg.

ladgar

Citaat van: Phille op zondag 27 juni 2010, 10:55:03
Ik vind dat er daar toch heel veel auto's rondrijden, misschien heeft 40 a 50% nen auto daar, gelukkig maar, het is er al één en al chaos, stel dat iedereen er eentje zou hebben, ik wil het mij niet voorstellen.
40% a 50% nen auto ? alg ge dat denkt hebt ge inderdaad een vertekend beeld , 4a 5% is er minder naast.

Citaat van: Phille op zondag 27 juni 2010, 10:55:03

En toch is het verkeerd om te zeggen dat ze voor een appel en ei moeten werken, ja in vergelijking met ons lonen, maar kijk is naar de lonen van veel arbeiders hier en dan heb ik het niet over arbeiders in de grote organisaties maar die dat werken voor kleine KMO's en zelfstandigen; een loon van 1.200 euro netto is geen uitzondering, zeker voor de laag geschoolden en anderen. En geef toe, hier met 1200 euro rondkomen is ook niet evident, kan je ook als werken voor een appel en ei omschrijven.

op de filippijnen werken velen voor veel minder als het wettelijk minimumloon , lonen van 70 php per dag , het is inderdaad zoals Phille zegt op de filippijnen moeten ze niet werken voor een appel en een ei , niet wat hij bedoelt maar ze moeten werken voor nog veel minder dan een appel en een ei.

Citaat van: Phille op zondag 27 juni 2010, 10:55:03
Het is zeker een feit dat de arbeiders daar niet de bescherming genieten van overheid en vooral vakbonden, het zou beter zijn dat men zich daar ook wat beter organiseert en dan zouden de werkomstandigheden ook sterk verbeteren. Op veel vlakken kan er ontzettend veel verbeterd worden dat ga je mij niet horen zeggen.
Zij die streven voor de verbetering van het lot van de armen worden daar ook vaak vermoord.

Citaat van: Phille op zondag 27 juni 2010, 10:55:03
: Je zou je ook de vraag kunnen stellen, hoeveel van de Belgen/Nederlanders hebben een bromfiets (in welke varient dan ook) ? Want dat is daar (in de Filipijnen) het vervoersmiddel bij uitstek  :
Rijden met een bromfiets wordt in Belgie aanzien als een teken van armoede , enkel een zware moto voor in het weekend , in de jaren vijftig reed men hier ook meer met een bromfiets , er waren eigen fabrieken (flandria , superia enz) , toen de welvaart steeg is men echter overgeschakeld van bromfiets naar auto ;

Phille

Citaatop de filippijnen werken velen voor veel minder als het wettelijk minimumloon , lonen van 70 php per dag , het is inderdaad zoals Phille zegt op de filippijnen moeten ze niet werken voor een appel en een ei , niet wat hij bedoelt maar ze moeten werken voor nog veel minder dan een appel en een ei.

Dan moeten ze maar eens beginnen met op de barricades te gaan staan he, dan moeten ze maar eens met zen allen gaan samenspannen; want wie betaalt die mensen, meestal Filipijnse ondernemers dacht ik toch ... of ben ik op dit vlak ook weer verkeerd! In andere woorden, de rijke klasse buit de armen uit!

Sinds wanneer kent men een echte democratie in de Filipijnen? Misschien speelt de onderdrukking door buitenlandse mogendheden een zeer belangrijke rol (300 jaar overheerst door de Spanjaarden, dan tot aan de 2de Wereldoorlog door de Amerikanen). Als ik het goed heb zijn de Filipijnen onafhankelijk geworden in 1946, en in 1965 is er een dictator aan de macht gekomen. Cory Aquino wordt op 25 februari 1986 (na Peoples Revolution) aangesteld als president.  Gezien zij geen echte kennis heeft van politiek komt het land nog meer te vervallen en blijft de corruptie heersen. Op haar beurt werd zij opgevolgd door Fidel V. Ramos in 1992, na de presidents-verkiezingen. Na de verkiezingen van 1998 ging president onder de naam Joseph  Ejercito  Estrada beter bekend als Erap.

Filipijns zelfbestuur is een recent fenomeen, is eigenlijk maar een paar decennia, waarschijnlijk heeft de Filipijnse gemeenschap gewoon tijd nodig om te leren omgaan met een vrije democratie en het principe van economische ontwikkeling en ondernemerschap. Ik heb zo een vermoeden dat dit al veel verder geëvolueerd is in de grote steden en dit nog niet doorgedrongen is in de provincies.

Ik weet niet hoe de situatie vandaag is, waarschijnlijk zal er nog steeds veel corruptie zijn, maar laat ons hopen dat dit meer en meer zal verdwijnen onder internationale druk.

Als wij naar onze eigen geschiedenis kijken dan waren de toestanden voor de jaren 50 ook niet bepaald rooskleurig te noemen, vrouwen hebben pas stemrecht verworven in 1948!  :jajaja:, om maar één voorbeeldje aan te halen.

Vroeger, heel lang geleden, in de periode rond 1900 toen waren de arbeidsvoorwaarden hier in onze regio's ook zeer erbarmelijk, een mensenleven in de fabriek meer of minder was van geen tel, kinderarbeid was de normaalste zaak van de wereld; kijk maar hoe dat gebracht wordt in de film "Daems"!








Luc

Citaat van: ladgar op zondag 27 juni 2010, 11:38:26

Rijden met een bromfiets wordt in Belgie aanzien als een teken van armoede , enkel een zware moto voor in het weekend , in de jaren vijftig reed men hier ook meer met een bromfiets , er waren eigen fabrieken (flandria , superia enz) , toen de welvaart steeg is men echter overgeschakeld van bromfiets naar auto ;

Tijdens de jaren 70 werd er door de jeugd zeer veel met de bromfiets gereden. De 16 tot 18 jarigen. De Mobylette was populair bij de meisjes tot de valhelm werd verplicht.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Amice

CitaatMeer en grotere winkelcentra dan in Nederland? Er wonen ook maar een paar mensen meer in heel Metro Manila dan in Nederland. Wist je trouwens dat een overgroot deel van de mall bezoekers helemaal geen geld heeft om iets kopen, alleen maar er heen gaat voor de verkoeling en ontspanning? En hoeveel grote malls staan er nou op bijvoorbeeld Palawan?

Hoeveel procent van de Nederlandse bevolking heeft wel geen twee auto's tot de beschikking? Hoeveel procent van de Filippijnse bevolking heeft uberhaupt een auto tot de beschikking?

Dus omdat het rijke nederland te weinig mensen heeft en de filippijnen dus wel, die volgens jou dus niks besteden in de filippijnse malls zijn er geen malls in nederland?
Hoe kunnen die malls dan blijven bestaan dan in de phils?

Verklaar:
hoe kan het toch dat het verkeer altijd vast staat in manila?
Volgens mij hebben dit soort verklaringen meer te maken met cognitieve dissonantie dan realiteitszin
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Amice

CitaatOm hier nou te gaan veronderstellen dat alle Filippijnen te lui zijn is erg kort door de bocht. Er zijn er genoeg die wel willen, en goed kunnen werken.

- Kijk maar eens in de bouw hoeveel er daar hard werken en blijven overnachten op de werf in miserabele omstandigheden.............voor een appel en een een ei.
- Bewakingsagenten die 7x12 uur per week op hun benen moeten staan ...............voor een appel en een ei.
- Mijn vriendin die 5 dagen per week van 6.30 tot 17.00 u in het onderwijs staat,.........voor een appel en een ei, en ook in het weekend nog moet werken voor de school en 3 kinderen moet onderhouden, en ook tijdens haar onbetaalde vakantie moet werken om leerlingen te werven voor de school.............GRATIS en voor NIETS! En ja zij is arm zoals wij dat niet kennen of geen flauw benul van hebben. Haar dochter vond een job in de vakantie voor .....jawel voor 3 euro per dag. Ze heeft het niet gedaan.........Ik zou het ook niet gedaan hebben. Je zou van minder lui worden.

Kan hier nog wel een tijdje doorgaan. Luie mensen heb je overal. Lui omdat ze niet willen werken, maar luie mensen kan je ook "maken"

Het zijn maar maar 3 voorbeeldjes, maar probeer maar is één Belg of Nederlander te vinden die dat wil doen..............voor een appel en een ei!

We hebben het hier over armoede toch?
Als diegene die willen werken ook werken beginnen ze daarmee ook de armoede te ontsteigen.
Voor n appel en n ei is enkel vanuit je eigen optiek t.o.v. het westen, maar stel nou eens voor dat er landen zijn die meer gaan betalen voor dezelfde functie als jij nu bekleed, dan werk jij toch ook mooi voor n appel en en ei? of niet soms? Sterker nog wie zegt dat in de optiek van het bedrijf en de politiek waar jij nu voor werkt  je dat nu al niet doet?

Luie mensen kun je maken dat ben ik met je eens en daarvan is de filippijnse cultuur een goed voorbeeld.

Als vervolgens die belg of nederlander die appel en ei goed kan gebruiken dan zal ook die daarvoor werken en misschien is dat dichter bij dan je denkt een crisis is er niet voor niets en ook niet zomaar.

Anekdote:
sprak n paar dagen geleden n ondernemer uit nederland die me vertelde dat klanten hem vroegen waarom hij smorgens de ramen van de deuren van zijn zaak waste en dat niet door zijn personeel liet doen...zijn antwoord was dat dat de eerste 25 euro waren die hij die dag verdiende.
Hoogmoed komt tenslotte laag ten val.



Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent