Armoede in de Filipijnen: Mythe of realiteit

Gestart door Phille, maandag 21 juni 2010, 11:49:20

Vorige topic - Volgende topic

Amice

CitaatHet blijft wel een feit dat de sociale zekerheid waar wij van kunnen genieten alleen maar over gedroomd kan worden in de Filipijnen.

Zouden ze er ook van dromen hoeveel dat dan kost per hoofd gezin?
Flauwekul om zulke vergelijkingen te maken.
Normaliter heeft n normaal werkende filipino ook phil health care en SSS pensioen hoor, enkel wel in verhouding tot hun salaris.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

boomerang

Citaat van: Amice op zondag 27 juni 2010, 14:48:32


Luie mensen kun je maken dat ben ik met je eens en daarvan is de filippijnse cultuur een goed voorbeeld.


Ik denk dat het met luiheid weinig uit te staan heeft, het is volgens mij een kwestie van generaties lang opgegroeid zijn in een zorgeloze cultuur en men berust daar gemakkelijk in.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Rich

Citaat van: Amice op zondag 27 juni 2010, 14:48:32
CitaatOm hier nou te gaan veronderstellen dat alle Filippijnen te lui zijn is erg kort door de bocht. Er zijn er genoeg die wel willen, en goed kunnen werken.

- Kijk maar eens in de bouw hoeveel er daar hard werken en blijven overnachten op de werf in miserabele omstandigheden.............voor een appel en een een ei.
- Bewakingsagenten die 7x12 uur per week op hun benen moeten staan ...............voor een appel en een ei.
- Mijn vriendin die 5 dagen per week van 6.30 tot 17.00 u in het onderwijs staat,.........voor een appel en een ei, en ook in het weekend nog moet werken voor de school en 3 kinderen moet onderhouden, en ook tijdens haar onbetaalde vakantie moet werken om leerlingen te werven voor de school.............GRATIS en voor NIETS! En ja zij is arm zoals wij dat niet kennen of geen flauw benul van hebben. Haar dochter vond een job in de vakantie voor .....jawel voor 3 euro per dag. Ze heeft het niet gedaan.........Ik zou het ook niet gedaan hebben. Je zou van minder lui worden.

Kan hier nog wel een tijdje doorgaan. Luie mensen heb je overal. Lui omdat ze niet willen werken, maar luie mensen kan je ook "maken"

Het zijn maar maar 3 voorbeeldjes, maar probeer maar is één Belg of Nederlander te vinden die dat wil doen..............voor een appel en een ei!


Luie mensen kun je maken dat ben ik met je eens en daarvan is de filippijnse cultuur een goed voorbeeld.




Niet enkel de Filippijnse cultuur. Het stikt hier ook van de luierikken die al jaren niets doen, en van een uitkering leven, en dat komt hier door de overheid. Dat zijn meestal mensen die een grote mond hebben van de zelfstandigen omdat die het zo rijk hebben maar in vele gevallen te lam zijn om een poot uit uit te steken.
Rich de Nederbelg.

Bulldozer

In metro Manila wonen ongeveer 15 miljoen mensen. Laten we zeggen dat van die 15 miljoen 5% welvarend leeft. Dan houd je nog 750000 mensen over die iedere dag naar de mal kunnen gaan en wel alles kopen wat ze willen. Ter vergelijking heel Amsterdam heeft maar 800000 mensen. En hoeveel winkelcentra en winkelstraten heb je wel niet in Amsterdam? Vergeet niet dat men juist de shoppingmalls bouwd ter bescherming voor de hitte en winkelstraten juist ontbreken in de Filippijnen.

Moet ik nou echt verklaren waarom het verkeer altijd vast staat in Manila? Weg is idioot geconstrueerd, rijbanen die opeens ophouden. Bussen, jeepneys en taxis die overal stoppen, veel langzaam verkeer op de weg. Moet je eens tijdens de spits op de snelweg in Nederland kijken wat er gebeurd als er een rijstrook niet gebruikt kan worden. In de Filippijnen kan er continue meerdere rijstroken niet gebruikt worden omdat er van alles op stil staat.

Ik persoonlijk ken eigenlijk alleen maar mensen (in de Filippijnen) die hard voor hun geld werken of gewerkt hebben. Geen mensen die lopen te lanterfanten en alleen maar bier lopen te zuipen en in hun hangmat liggen. Voor die mensen is het schandalig dat ze zo worden neergezet.

Ohja, en mijn vrouw werkt niet in de Filippijnen. Waarom? Als ze gaat werken krijgt ze het minimumloon, dat is zo'n 3 euro per dag, dat maakt 90 euro in de maand. Is dat de moeite als ik dat binnen een dag verdien? Is ze nu lui dat ze niet werkt?

Bulldozer

Citaat van: Amice op zondag 27 juni 2010, 14:58:27
Normaliter heeft n normaal werkende filipino ook phil health care en SSS pensioen hoor, enkel wel in verhouding tot hun salaris.

We hebben een maid in dienst. Heeft die Phil health care? Heeft die SSS? Nee hoor en alle andere maids bij andere in dienst hebben dat ook niet. Het geld dat ze verdiend geeft ze grotendeels weg aan haar familie en spaart dus niets voor later. Kan je het haar kwalijk nemen dat ze vroeger niet naar school geweest is en daardoor erg dom is en geen beter werk dan maid kan krijgen? Kan je het haar kwalijk nemen dat ze haar verdiende geld aan haar ouders geeft die te oud zijn om te werken? Is ze nou arm of is ze rijk?

Phille

CitaatIn metro Manila wonen ongeveer 15 miljoen mensen. Laten we zeggen dat van die 15 miljoen 5% welvarend leeft. Dan houd je nog 750000 mensen over die iedere dag naar de mal kunnen gaan en wel alles kopen wat ze willen. Ter vergelijking heel Amsterdam heeft maar 800000 mensen. En hoeveel winkelcentra en winkelstraten heb je wel niet in Amsterdam? Vergeet niet dat men juist de shoppingmalls bouwd ter bescherming voor de hitte en winkelstraten juist ontbreken in de Filippijnen.

Op wat heb je die 5% gebaseerd Bulldozer?

Hier een lijstje van alle malls die je kan vinden in Makati, ok ik geeft toe, is het rijkere deel van Manilla, maar ik ga ervan uit dat die 5% waarover jij het hebt daar dan ook te vinden zijn;

A.Venue Mall
Glorietta
Makati Cinema Square
Greenbelt (die hebben er eigenlijk 5 in totaal dacht ik)
Park Square
SM Makati
Waltermart Makati
The Landmark
Paseo Center
Paseo de Magallanes Commercial Center
Power Plant Mall
LRI Business Plaza
Guadalupe Commercial Center

Dus 13 in totaal voor een populatie van 500.000 inwoners; ik zou ook kunnen opzoeken hoe het gesteld is met het aantal malls in andere delen van metro manilla.

Dus mochten er maar 750.000 potentiele echte klanten zijn in de regio Metro Manilla dan denk ik dat zo een groot aantal Malls geen reden van bestaan hebben.

CitaatEn hoeveel winkelcentra en winkelstraten heb je wel niet in Amsterdam?

En dit klopt niet helemaal, het niet bestaan van winkels in de straten is niet juist, dan heb je niet goed rond gekeken, in heel wat wijken heb je wel degelijk kleinere shops waar men dingen kan kopen. Voeg daar nog al de convenience stores toe (en die vind je bij wijze van spreken op elke hoek van de straat) en straat verkopers dan heb je een heel breed aanbod in de straat voor jan modaal. Willen wij daar als westerling rondlopen, nee niet echt; maar voor de gewone burger bestaat dit wel.




Phille

CitaatWe hebben een maid in dienst. Heeft die Phil health care? Heeft die SSS? Nee hoor en alle andere maids bij andere in dienst hebben dat ook niet. Het geld dat ze verdiend geeft ze grotendeels weg aan haar familie en spaart dus niets voor later. Kan je het haar kwalijk nemen dat ze vroeger niet naar school geweest is en daardoor erg dom is en geen beter werk dan maid kan krijgen? Kan je het haar kwalijk nemen dat ze haar verdiende geld aan haar ouders geeft die te oud zijn om te werken? Is ze nou arm of is ze rijk?

En Buldozer, als wij nieuwsgierig mogen zijn, hoeveel verdient die maid bij jou zoal?


boldy

het leven is net een lul keihard en veel te kort

Bulldozer

Peso 2750 per maand en dan heeft ze uiteraard ook kost en inwoning.

Bulldozer

Maar om even terug te komen of de Filippijnen arm zijn of niet. Geen 24 uur per dag beschikken over electriciteit, water of verwarming van het huis (in de filippijnen dus airco) wordt toch wel gezien als arm hier in Nederland. In dat op zicht zijn er dus een hele zooi Filippijnen arm.