Joris Smeets wijdt boek aan moord op vriend in de Filipijnen

Gestart door Mawibata, vrijdag 26 juni 2009, 12:53:29

Vorige topic - Volgende topic

Mawibata


Ik denk dat het rendabel is, dat boeken schrijven    :happy2:




Joris Smeets wijdt boek aan moord op vriend in de Filipijnen


OVERPELT - Joris Smeets uit Overpelt (29) vecht voor meer gerechtigheid in de Filipijnen. Een van zijn goede vrienden werd daar vermoord. Hij schreef er een boek over.




Joris Smeets werkte zes maanden als vrijwilliger in de Filipijnen. Hij zette zich in voor de Cordillera People's Alliance, een groep die vecht tegen de verdrukking van de Igorot, een inheemse bevolkingsgroep. Amper terug in België verneemt hij dat zijn goede vriend Makoy daar doodgeschoten is.

'Als student geschiedenis aan de KU Leuven leerde ik een Filipijn kennen', begint Joris zijn verhaal. 'Hij nodigde me in de zomer uit om op vakantie te komen. Ik maakte kennis met de paradijselijke stranden en de gastvrije mensen. Maar ook de miserie greep me aan. Er heerst nog grote armoede en grimmige ongelijkheid. Inheemse stammen worden onderdrukt door grote multinationals die er aan mijnbouw doen.'

Terug thuis bleef die miserie door zijn hoofd spoken. Hij werd lid van het Steunfonds Filipijnen Overpelt. 'Toen ik afstudeerde vond ik niet direct werk. Ik besloot om er nog een paar maanden op uit te trekken om vrijwilligerswerk te doen. Via het Steunfonds kwam ik in contact met Roger Camps die al jaren op de Filipijnen woont en zich ginds inzet voor de bevolking. Hij had een jobke voor me bij de Cordillera People's Alliance. Niet goed wetend wat van me verwacht werd, trok ik naar ginds. En al snel merkte ik dat er iets loos was. Het werd me snel duidelijk dat de mensen ginds die opkomen voor hun rechten niet veilig zijn. Het is geweten dat de overheid de bevolking die zich verzet, opjaagt als wild. Mensen verdwijnen systematisch of worden vermoord. Sinds 2001 zijn er al een duizendtal mensen vermoord.'

Hij ondervond zelf hoe activisten in de gaten gehouden worden. 'Eenmaal liep ik mee in een betoging en kwam ik op televisie. De Alliance kreeg direct telefoon om te horen wie de buitenlander was. Ze hebben zich van den domme gehouden. En gelukkig dacht de overheid dat het om een Amerikaan ging. Sindsdien heb ik me kalm gehouden.'

Joris raakte ginds bevriend met Makoy, een man die hem het leven toonde zoals het is in zijn provincie Kalinga. Hij vocht voor de rechten van zijn bevolking. 'Terug thuis kwam de mail dat Makoy vermoord is. Dat heeft me enorm aangegrepen. Hij heeft me ooit verteld dat hij op een zwarte lijst van het leger stond. Maar toch ging hij verder in zijn gevecht tegen onrecht. Ik ben later dat jaar terug gereisd naar de Filipijnen om met de familie en vrienden van Makoy te spreken. Zijn zoon zag hem voor zijn ogen doodschieten door gemaskerde mannen toen ze de bus wilden nemen', zegt Joris.

'Ik heb besloten om mijn verhaal en dat van Makoy in een boek te gieten om de mensen bewust te maken van het onrecht in de Filipijnen, want bij de meerderheid van de Belgen is daar zeer weinig over geweten. Wij hebben het ontzettend goed en vergeten dat soms, terwijl anderen constant over hun schouder moeten kijken. Ik wil de mensen dat op een toegankelijke manier laten ervaren met mijn boek, zonder dat ik wil preken. En de opbrengst van het boek zal naar de familie van Makoy gaan, zodat zijn kinderen nog kunnen studeren.' (KVH)

'De Filipijnen. Vriendschap en moord in de Cordillera' is te koop in de boekhandel tegen 20euro.




  :link: De standaard online




Mawibata




Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

O.B.Bommel

Het linnen wacht en de verf trilt, zou Terpen Tijn de situatie beoordelen, doch pecunia levert het zelden op. Het gat in de markt, dat is het doel. Uiting van emotie, niet van articiteit. Ene grafrede voor een dierbaar slachtoffer. Erg betreurenswaardig allemaal, doch niet enig in zijn soort. Een Don Quichotte vechtend tegen de windmolens.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Roland

Mijne Heer Bommel en vriend Poes u weet het prachtig te verwoorden! Ik snap het alleen niet helemaal  :lachen: maar dat ligt denk ik aan mij  :ikkeniebegrijp:.
Allways look on the bright side of life!

Kijk ook eens op : http://www.vivacomputers.nl voor als je hulp nodig heb met je computer!

O.B.Bommel

Taal en teken. Een persoon begaan met het onrecht in deze wereld. Deze uit dat in het schrijven van een boek uit innerlijke drang, doch het grote publiek ontbreekt. Dus weinig opbrengsten en het probleem blijft. Het ontbreekt aan publiek.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

opinie

Vrijheid, gelijkheid en gerechtigheid zijn niet op één dag gewonnen.
Ook in Europa is dit met bloed, zweet en tranen verdiend.

Hij schrijft een boek om een leven niet ongemerkt laten voorbij te gaan. Als niemand ruchtbaarheid geeft aan deze zaak dan gaat het moorden eindeloos door. Buitenlandse aandacht kunnen de doodseskaders missen als de pest en zelfs al wordt er maar één leven gered omdat door de bekendmaking een opdrachtgever afziet van een eliminatie dan is het nuttig geweest.

Want:

Whoever saves one life, saves the world entire
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Joris

#5
Hallo allemaal,

bedankt voor de interesse! Voor wie geïnteresseerd is in een pas verschenen recensie : http://www.cuttingedge.be/books/reviews/170801-filipijnen

Het geeft mijns inziens een goed beeld van de inhoud en de sfeer van het boek. Hopelijk hebben jullie er iets aan.

Groeten,
J.S.

Fail_over

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op vrijdag 26 juni 2009, 21:29:30
Een Don Quichotte vechtend tegen de windmolens.

Dat is een heuse uitspraak. Helaas. Zowel voor NL, BE, Fhils, als veel, zo niet alle landen en overheden ter wereld.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Baliw-katok

Moord en vriendschap

26 augustus 2009 (MO) - De Filipijnen zijn helemaal weggedeemsterd uit de Belgische belangstelling. Daarom is het verrassend én verfrissend dat Joris Smeets zijn ervaringen met de woelige archipel uitgeschreven heeft in een boek.

De kracht van De Filipijnen ligt in het persoonlijke verhaal van een jonge Vlaming die enigszins toevallig met de Filipijnen in aanraking komt, er voor langere tijd gaat meewerken in een volksorganisatie en tenslotte bevriend geraakt met een van de inheemse leiders die vermoord wordt.

Meteen is duidelijk dat dit geen reisgids is, al is het ook geen traktaat over de algemene toestand van het land. Smeets' boek is een persoonlijk verhaal met een duidelijke focus op de Cordillera (in Noord-Luzon), op de problemen van de inheemsen en op de schande van de politieke moorden.

Dat verhaal is gebaseerd op een echte, diepgaande ervaring: tijdens zijn zes maanden durende "stage" bij de Cordillera People's Alliance praat, drinkt, eet en lacht Smeets met de dorpsbewoners, die dat weten te waarderen. Smeets noteert zijn ervaringen en de discussies waarin hij verzeilt met grote eerlijkheid. Dat geeft je als lezer de kans om echt mee te groeien in het boek en om zelf een aantal antwoorden te zoeken op sommige van de uitdagingen waar mensen voor staan. Al is die eerlijkheid niet totaal.

De auteur doet alsof hij als een quasi onbeschreven blad in Noord-Luzon terechtkomt, terwijl hij wel al lid was van het behoorlijk militante Steunfonds Filipijnen Overpelt. En doorheen het boek verwijst Smeets consequent naar mensen, organisaties en partijen die allemaal behoren tot het kamp van de (linkse, maoïstische) nationaal-democraten.

Daardoor ontstaat de indruk dat alleen deze politieke strekking het volk vertegenwoordigt, terwijl het politieke en organisatorische landschap van de Filipijnen heel wat meer verscheidenheid te bieden heeft —gelukkig maar. De Filipijnen blijft echter een zeer informatief en lezenswaardig boek. En Joris Smeets is een getalenteerd sociaal activist. Meer van dattum!

De Filipijnen. Vriendschap en moord in de Cordillera door Joris Smeets is uitgegeven door Epo. 234 blzn. ISBN 978 90 6445 132 4

Auteur: Gie Goris.


Mawibata

Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

opinie

Joris Smeets is toch lid hier?

Hij kan daar het beste uitleg over geven.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus