Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Betekenis STRIKT.

Gestart door peldoman, zondag 22 februari 2015, 11:27:54

Vorige topic - Volgende topic

peldoman

Kan iemand mij hier eens uitleggen wat het woord Strikt betekend?
Ik kom dat woord geregeld tegen, en mij is ook al een paar keer gevraagd of ik strikt ben.
Heb het een Filipina gevraagd en haar antwoord was , iemand waar moeilijk mee te praten valt.
Volgens mij heeft het een veel bredere betekenis, zoals to the point, gierig misschien, ja is ja en nee is nee,
je aan de regels houden?
Wie weet wat hier nu eigenlijk mee bedoeld wordt?


jiggy

Hmmnn. Moeilijk daar een eenduidige verklaring voor te geven. Hangt af van de situatie om in te kunnen schatten wat men juist bedoelt.

Je bedoelt wellicht "STRICT", in een engelstalige zin?

Ik interpreteer het steeds dat
- iemand principieel blijft, daar nooit of moeilijk van afwijkt
- wanneer zeer principieel met geld .. kan men dus gierig zijn, maar enkel ten gevolge daarvan, dus is geen synoniem
-   wanneer zeer principieel .. kan men vaak moeilijk in iemands gedachtengang komen  en er zal dus moeilijk mee te praten zijn, maar enkel ten gevolge daarvan, dus is geen synoniem

- ja, je aan principes , regels houden, maar ook geen andere dan de jouwe aanvaarden....

Louter vanuit mijn benadering, zoals ik het aanvoel,
maar ik ben niet "zó STRICT" dat ik geen andere omschrijving of aanvulling kan aannemen.  :lachen:

Amice

Allereerst de betekenis volgens van dale:
strikt (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
nauwkeurig, precies: onder de striktste geheimhouding

De engelse betekenis:
strict
1
strikt, nauwkeurig: strict parents strenge ouders; strictly speaking strikt genomen.

Maar Filipino's denken anders.

Hebben wij geleerd dat voor ieder plan of optie de cirkel rond en gesloten moet zijn, hebben Filipino's juist zo iets als het mag  rond zijn maar niet  gesloten anders kan ik er niet mee rotzooien of uit ontsnappen.

Strict in die zin houdt dus in dat je ze langzaam maar zeker de strot dichtknijpt en daar houden ze niet van want ze rotzooien te veel en als het hun zelf niet is dan is het wel door de familie al dan niet opgestookt en dan per saldo om er beter van te worden of zaken beter te kunnen verbergen en bij ontdekking of misstanden de biezen te kunnen pakken.
Ze zullen er vervolgens alles aan doen om die strikt opgelegde zaken als sneeuw voor de zon te doen verdwijnen zo nodig stukje bij beetje zodat het niet opvalt. Vaak is dat onschuldig, maar soms gaat het om grotere zaken van kwalijke aard.
Vaak komen dit soort opmerkingen ook voort uit hun onvermogen andere dingen an te leren.(lees hettopic over bouwen maar eens)

Uiteraard is dat mijn interpretatie, daar mag ieder anders over denken.



Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

peldoman

Ja ,ik bedoel STRICT Engelstalig.
Wat ik lees zijn ook mijn gedachten hierover, alleen heb ik het idee
dat men in de Filipijnen dit misschien toch meer op $$$$ dit betrekt.

Lorre

Hoop voor jou dat ze strict bedoelen en niet straight... Of je hebt zo wat bakla's achter je kont. :haha: :haha:

Amice

Citaat van: peldoman op zondag 22 februari 2015, 11:56:27
Ja ,ik bedoel STRICT Engelstalig.
Wat ik lees zijn ook mijn gedachten hierover, alleen heb ik het idee
dat men in de Filipijnen dit misschien toch meer op $$$$ dit betrekt.

Ga daar maar van uit het is niet om je blauwe ogen,en grote neus, dat is een mooie bijkomstigheid voor ze.
Haar familie zal zich danig moeten verdedigen t.o.v. de buurt en eigen familie, waarom hun dochter/zus met een foreigner omgaat en ze nog geen eigen huis heeft om maar een voorbeeld te noemen.

Stel arm gezin(dat zijn ze hoe dan ook ook al hebben ze meer geld dan jij) en die laten hun dochter met een foreigner omgaan/trouwen.
Het is niet enkel dat de ouders dan verwachten er beter van te worden maar ook de rest van de familie. Zij( jouw vriendin/vrouw) wordt bestookt met verzoeken om geld.
Als dat geld niet in een of andere vorm tot uiting komt, dan krijgen ze al gauw het verwijt waarom ze uberhaupt hun dochter met een butenlander laten omgaan, het levert immers niks op en dan is het beter om eigen volk eerst te laten komen. (geloof maar niet dat ik uit mijn nek sta te lullen)

De aantijging "Strict" kan dus duiden op het azen op geld en andere zaken waar ze beter van worden of toch minstens mee kunnen pronken om de familie de indruk te geven dat het wel goed zit met die foreigner.

Overigens kun je daar best slim mee omgaan als de familie aan jou zijde is.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Luke

Ik hoor dat wel eens van Filipinos (zowel man & vrouw) op de werkvloer.
Gaat dan gewoonlijk over de baas of persoon die weinig toegevingen doet en geen afwijkingen toestaat.
Dus het is niet alleen van toepassing op "foreigners".
Mogelijk gedragen Westerlingen zich meer stricter dan de doorsnee Filipinos.

josv

De pinoy's noemen iets al heel snel "strict" als het over iets gaat van wat zij persoonlijk normaal vinden maar iemand anders ( ik dus ) niet toestaat.

Voorbeeldjes uit mijn eigen ervaring :

Credit vragen en niet krijgen : de baas is strict  :happy2:

Vragen om hun harde muziek op de celphones uit te zetten omdat we onze eigen radio al aan hebben staan en er ook nog andere klanten zijn die hun meegebrachte muziek ( bovenop de andere ) waarschijnlijk niet waarderen : de baas is strict  :happy2:

Geen afval bij ons voor de deur gooien : de baas is strict  :happy2:

Hoeveel voorbeelden wil je nog meer ? ?

Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

jamietagabundok

Citaat van: peldoman op zondag 22 februari 2015, 11:27:54
Kan iemand mij hier eens uitleggen wat het woord Strikt betekend?
Ik kom dat woord geregeld tegen, en mij is ook al een paar keer gevraagd of ik strikt ben.
Heb het een Filipina gevraagd en haar antwoord was , iemand waar moeilijk mee te praten valt.
Volgens mij heeft het een veel bredere betekenis, zoals to the point, gierig misschien, ja is ja en nee is nee,
je aan de regels houden?
Wie weet wat hier nu eigenlijk mee bedoeld wordt?




Vriendin zegt het ook wel vaak op chat,  en dan toch meest in negative zin, dus dat ze me STRENG vind .begrijp ik eruit.  Vooral als ik ergens niet mee instem, of niet mee eens ben.

  Dan is het al gauw : Grabeh , strikto naman  =   betekend zoiets als :  verschrikkelijk wat ben je streng


  Maar het is zeker geen pluim op je hoed  Peldoman  als je strict gevonden word, het heeft volgens mij altijd wel een negative ondertoon.

kristof19

Citaat van: Amice op zondag 22 februari 2015, 12:09:14
Citaat van: peldoman op zondag 22 februari 2015, 11:56:27
Ja ,ik bedoel STRICT Engelstalig.
Wat ik lees zijn ook mijn gedachten hierover, alleen heb ik het idee
dat men in de Filipijnen dit misschien toch meer op $$$$ dit betrekt.

Ga daar maar van uit het is niet om je blauwe ogen,en grote neus, dat is een mooie bijkomstigheid voor ze.
Haar familie zal zich danig moeten verdedigen t.o.v. de buurt en eigen familie, waarom hun dochter/zus met een foreigner omgaat en ze nog geen eigen huis heeft om maar een voorbeeld te noemen.

Stel arm gezin(dat zijn ze hoe dan ook ook al hebben ze meer geld dan jij) en die laten hun dochter met een foreigner omgaan/trouwen.
Het is niet enkel dat de ouders dan verwachten er beter van te worden maar ook de rest van de familie. Zij( jouw vriendin/vrouw) wordt bestookt met verzoeken om geld.
Als dat geld niet in een of andere vorm tot uiting komt, dan krijgen ze al gauw het verwijt waarom ze uberhaupt hun dochter met een butenlander laten omgaan, het levert immers niks op en dan is het beter om eigen volk eerst te laten komen. (geloof maar niet dat ik uit mijn nek sta te lullen)

De aantijging "Strict" kan dus duiden op het azen op geld en andere zaken waar ze beter van worden of toch minstens mee kunnen pronken om de familie de indruk te geven dat het wel goed zit met die foreigner.

Overigens kun je daar best slim mee omgaan als de familie aan jou zijde is.



Inderdaad, ik moet van geen familie weten buiten vader, moeder, broer, zussen en hun kinderen(gezin). De rest intresseert mij geen bal en dat geef ik hen ook duidelijk te kennen. Wanneer zij hier commentaar op krijgen vertellen ze hen dat ik very strict ben. En terecht, het scheelt mij een handvol peso's en het intresseert mij echt geen bal om ze te leren kennen. Haar ouders respecteren mijn keuze en respecteren het feit dat blanken minder familie gehecht zijn. Dus is in mijn voordeel dat ik strict genoemd wordt. Als ik mij zou openstellen zou het niet lang duren voor het gezeik zou beginnen.....