Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Betekenis STRIKT.

Gestart door peldoman, zondag 22 februari 2015, 11:27:54

Vorige topic - Volgende topic

nils

Meestal hoor ik dat wanneer iemand ergens commentaar op heeft of je het wilt doen zoals je hetzelf wilt.
Zo had mijn vrouw corrigeerde het gedrag van een neefje, omdat hij zich ondeugend gedroeg in de kerk.
Toen kreeg ze achteraf ook een label als 'strict mom'.
Daarnaast had ik als zuinige hollander een bepaald maximum bedrag in mijn hoofd toen we uit eten gingen.
Dan ben je strict with money, want gastvrijheid kent geen prijs.

Zolang het van bekende komt zie ik het meer als een stigma, als iets negatief.
Zo hebben ze in de Filippijnen oneindig veel termen voor elk soort gedrag, zoals maldita of kuripot.

josv

Citaat van: jamietagabundok op zondag 22 februari 2015, 15:00:31

  Maar het is zeker geen pluim op je hoed  Peldoman  als je strict gevonden word, het heeft volgens mij altijd wel een negative ondertoon.

Dus ? ? ? Al je normen en waarden opzij gooien ? ?  :neeneenee: :neeneenee:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

peldoman

Citaat van: josv op zondag 22 februari 2015, 15:48:34
Citaat van: jamietagabundok op zondag 22 februari 2015, 15:00:31

  Maar het is zeker geen pluim op je hoed  Peldoman  als je strict gevonden word, het heeft volgens mij altijd wel een negative ondertoon.

Dus ? ? ? Al je normen en waarden opzij gooien ? ?  :neeneenee: :neeneenee:
NEEN! niemand noemt mij strict,  is mij gevraagd of ik strict ben. Ik zeg wat verstaan jullie daaronder?
Nou iemand waar moeilijk mee te praten is was het antwoord.
Dus later dacht ik, dat zal het toch niet alleen zijn. Zodoende mijn vraag.

Luke

Citaat van: peldoman op zondag 22 februari 2015, 16:14:55
Citaat van: josv op zondag 22 februari 2015, 15:48:34
Citaat van: jamietagabundok op zondag 22 februari 2015, 15:00:31

  Maar het is zeker geen pluim op je hoed  Peldoman  als je strict gevonden word, het heeft volgens mij altijd wel een negative ondertoon.

Dus ? ? ? Al je normen en waarden opzij gooien ? ?  :neeneenee: :neeneenee:
NEEN! niemand noemt mij strict,  is mij gevraagd of ik strict ben. Ik zeg wat verstaan jullie daaronder?
Nou iemand waar moeilijk mee te praten is was het antwoord.
Dus later dacht ik, dat zal het toch niet alleen zijn. Zodoende mijn vraag.


Ze bedoelden misschien: iemand die moeilijk te overtuigen is (in hun voordeel).

Cosyns Guy

Citaat van: kristof19 op zondag 22 februari 2015, 15:26:45
Citaat van: Amice op zondag 22 februari 2015, 12:09:14
Citaat van: peldoman op zondag 22 februari 2015, 11:56:27
Ja ,ik bedoel STRICT Engelstalig.
Wat ik lees zijn ook mijn gedachten hierover, alleen heb ik het idee
dat men in de Filipijnen dit misschien toch meer op $$$$ dit betrekt.

Ga daar maar van uit het is niet om je blauwe ogen,en grote neus, dat is een mooie bijkomstigheid voor ze.
Haar familie zal zich danig moeten verdedigen t.o.v. de buurt en eigen familie, waarom hun dochter/zus met een foreigner omgaat en ze nog geen eigen huis heeft om maar een voorbeeld te noemen.

Stel arm gezin(dat zijn ze hoe dan ook ook al hebben ze meer geld dan jij) en die laten hun dochter met een foreigner omgaan/trouwen.
Het is niet enkel dat de ouders dan verwachten er beter van te worden maar ook de rest van de familie. Zij( jouw vriendin/vrouw) wordt bestookt met verzoeken om geld.
Als dat geld niet in een of andere vorm tot uiting komt, dan krijgen ze al gauw het verwijt waarom ze uberhaupt hun dochter met een butenlander laten omgaan, het levert immers niks op en dan is het beter om eigen volk eerst te laten komen. (geloof maar niet dat ik uit mijn nek sta te lullen)

De aantijging "Strict" kan dus duiden op het azen op geld en andere zaken waar ze beter van worden of toch minstens mee kunnen pronken om de familie de indruk te geven dat het wel goed zit met die foreigner.

Overigens kun je daar best slim mee omgaan als de familie aan jou zijde is.



Inderdaad, ik moet van geen familie weten buiten vader, moeder, broer, zussen en hun kinderen(gezin). De rest intresseert mij geen bal en dat geef ik hen ook duidelijk te kennen. Wanneer zij hier commentaar op krijgen vertellen ze hen dat ik very strict ben. En terecht, het scheelt mij een handvol peso's en het intresseert mij echt geen bal om ze te leren kennen. Haar ouders respecteren mijn keuze en respecteren het feit dat blanken minder familie gehecht zijn. Dus is in mijn voordeel dat ik strict genoemd wordt. Als ik mij zou openstellen zou het niet lang duren voor het gezeik zou beginnen.....


Kristof is dat inclusief schoonbroers en zussen ?

Blauwvinger

Strict kan ook vertaalt worden als ,proud,

Cosyns Guy

Citaat van: blauwvinger50 op zondag 22 februari 2015, 19:16:43
Strict kan ook vertaalt worden als ,proud,
Denk dat het verschil tussen proud en strict wel toch heel groot is,kwa betekenis toch.

Gevonden op het net...
Strikt is afgeleid van het Latijnse strictus, wat 'streng, bondig, sterk aangetrokken' betekent. In het Nederlands betekent strikt 'nauwkeurig, nauwgezet, stipt'. Strikt wordt als bijvoeglijk naamwoord ('een strikte geheimhouding') en als bijwoord ('het is strikt noodzakelijk') gebruikt.

Engels naar Nederlands:   Meer gegevens...
strict:
streng ; gestreng ; niet toegevend ; strikt ; volgens de regels
fijne ; kerks
Wiktionary:
strict â†' streng
strict â†' gestreng , bar , duchtig , hard , straf , streng , zwaar , juist , minutieus , precies , scherp , secuur , stipt , zorgvuldig , strikt , wettisch

Cobra

Citaat van: nils op zondag 22 februari 2015, 15:28:23
Meestal hoor ik dat wanneer iemand ergens commentaar op heeft of je het wilt doen zoals je hetzelf wilt.
Zo had mijn vrouw corrigeerde het gedrag van een neefje, omdat hij zich ondeugend gedroeg in de kerk.
Toen kreeg ze achteraf ook een label als 'strict mom'.
Daarnaast had ik als zuinige hollander een bepaald maximum bedrag in mijn hoofd toen we uit eten gingen.
Dan ben je strict with money, want gastvrijheid kent geen prijs.

Ik heb samen met mijn vrouw nog nooit 20 man/vrouw van de familie mee uit eten genomen naar een restaurant  net als sommigen wel eens doen.

Ik heb het geluk dat mijn vrouw goed kan koken en thuis smaakt het normaal dus vrijwel altijd beter dan als we naar een restaurant zouden gaan.


2de graads familie hebben we vanaf dag 1 verteld dat ze voor geld lenen bij de bank moesten zijn.

1 uitzondering daarop was een tante met sari sari store, maar daar zijn we na 1 x ook mee gestopt toen het terug betaalt was, ze blijven bezig.

Ze moeten ook maar eens leren met geld om te gaan ipv elke keer  de gaten met "pay back next week" geld op te vullen.

Wij hebben iedereen daar wijsgemaakt dat ik van een invalideuitkering leefde , net genoeg om te overleven in de PH.



Vanzelfsprekend probeerden velen toch hun  "pay back tomorrow/next week" geschooi omdat je als blanke volautomatisch "miljonair" bent, allemaal tevergeefs.   :daag:  :daag:  :daag:

Mijn 1stegraads familie wist wel dat ik geen uitkering kreeg maar van mijn eigen geld  leefde, daar absoluut geen problemen mee, die werken allemaal.

Dus wij waren voor alle beroepssschooiers daar :"Tigik, Kuriput, etc.".

En we leefden nog lang en gelukkig. :lachen:






Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: josv op zondag 22 februari 2015, 14:03:04
De pinoy's noemen iets al heel snel "strict" als het over iets gaat van wat zij persoonlijk normaal vinden maar iemand anders ( ik dus ) niet toestaat.

Voorbeeldjes uit mijn eigen ervaring :

Credit vragen en niet krijgen : de baas is strict  :happy2:

Vragen om hun harde muziek op de celphones uit te zetten omdat we onze eigen radio al aan hebben staan en er ook nog andere klanten zijn die hun meegebrachte muziek ( bovenop de andere ) waarschijnlijk niet waarderen : de baas is strict  :happy2:

Geen afval bij ons voor de deur gooien : de baas is strict  :happy2:

Hoeveel voorbeelden wil je nog meer ? ?


je kunt niet strict zijn als je geen regel of wetten of normen en waarden naleeft en opvolgt , deze normen en waarden of regels en wetten dien je dan eerst wel bekent te maken aan je mede mens .

voorbeeld .

je maakt bekent dat je geen afval bij je voor de deur wil . dat is dan een regel die je graag na geleefd ziet worden.

gooit iemand nu wel afval voor je deur en jij ruimt het zelf op , dan ben je strict tegen over je zelf. jij leeft immers de regel na.

sommeer je die gene die het afval er neer gooit om het op te ruimen dan ben je ook strict tegen over die ander.

credit vragen en niet krijgen  , de baas is strict ,,,, :neeneenee: de baas is pas strict als de credit vrager weet dat hij geen geld uit leent en het toch vraagt waarbij de vrager geweigerd word .

:lachen:  :atyourservice:  

ik neem aan dat  :nederlandsevlag: strikt en Engels strict het zelfde is .








grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

ganda

Als men men zegt dat ik strict ben is m'n antwoord steeds hetzelfde: No I'm not strict, I'm correct. en daarmee moeten ze het maar doen.  :floet: