Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Betekenis STRIKT.

Gestart door peldoman, zondag 22 februari 2015, 11:27:54

Vorige topic - Volgende topic

Lorre

Citaat van: ganda op zondag 22 februari 2015, 22:15:33
Als men men zegt dat ik strict ben is m'n antwoord steeds hetzelfde: No I'm not strict, I'm correct. en daarmee moeten ze het maar doen.  :floet:

Vind ik een mooie Ganda, zoals ik ooit ook een andere mooie hoorde: It's our culture, sir...  Ofcourse, but it's my wallet.  :biggrinn: :biggrinn:

Ronny55

Citaat van: ganda op zondag 22 februari 2015, 22:15:33
Als men men zegt dat ik strict ben is m'n antwoord steeds hetzelfde: No I'm not strict, I'm correct. en daarmee moeten ze het maar doen.  :floet:


Zo is dat  :thumb: , van de eerste dag hier in de :smiley-philippines: kreeg ik het label "strict" opgeplak, intussen na 8 jaar is dat veranderd in correct, ze weten dat ik altijd mijn beloften nakom en dat ze niet met flauwe zever moeten afkomen, Leneke is dood bij mij , leen nooit aan je familie, ze betalen het toch niet terug dus geef ik al eens wat , dan zijn ze de volgende keer "ashame" om weer te vragen. Gek genoeg , dat werkt.  :lachen: :lachen:
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

jamietagabundok

Citaat van: Lorre op zondag 22 februari 2015, 22:30:27
Citaat van: ganda op zondag 22 februari 2015, 22:15:33
Als men men zegt dat ik strict ben is m'n antwoord steeds hetzelfde: No I'm not strict, I'm correct. en daarmee moeten ze het maar doen.  :floet:

Vind ik een mooie Ganda, zoals ik ooit ook een andere mooie hoorde: It's our culture, sir...  Ofcourse, but it's my wallet.  :biggrinn: :biggrinn:


    Prachtig gezegd  :thumb:

Adik

Zoals vaak ik het leven gaat het vaker over hoe je iets zegt dan wat je zegt. Ergo, als men u strikt noemt..

Later, i will think about it, maybe heeft vaak toch nee als betekenis. Dat verstaan ze prima. Een be right back kan ook uren of zelfs dagen duren.

Liegen net zo iets. Als je iets vraagt waarvan je het antwoord al weet is het feitelijk onjuiste antwoord geen liegen meer (volgens hun).

Nu ben ik opgegroeid met een uitgekookt en doortrapt persoon. Vroeger zette ik me behoorlijk tegen dit soort gedrag af. Maar tegenwoordig zie ik niet alleen meer de narcistische kant ervan. Een beetje raffinement is zo gek nog niet. Als ik dan toch mensen wat moet gunnen dan is het voorkomen van 'gezichtsverlies' ten minste iets wat ik me kan veroorloven.

Baron

 :confused2:

Ik meen nog iets anders te herkennen in de vraag of je strict bent. Strict heeft een iets negatieve lading. men is dus gauw genegen te zeggen, neen, ik ben niet zo strict, met mij valt er  te praten, ik hou niet atijd vast aan mijn regels, mijn besluiten.
Dan hoort men graag dat je zegt dat je niet stricct bent. Je bent dus makkelijker te manipuleren, te overtuigen, je bent niet onvermurwbaar. En denk er aan dat kan dus straks weer tegen je gebruikt worden.
Dus ... straks vraagt broer om jouw "hulp" voor een nieuwe scooter. Hij heeft al 15000 peso gespaard en de scooter kost maar 125.000 dus hij wil graag 110.000 en nog wat klein geld voor een rekje en 2 helmen, zeg maar nog eens 10.000 lenen, totaal dus 120.000 .... en jouw vriendin mag hem dan ook gebruiken in het weekend want het is alleen maar nodig om naar zijn werk te kunnen gaan enz. Jij antwoordt neen. Wat later komt vriendin er nog eens op terug. Ach, broer wil hem zo graag, en ik kan die scooter dan gratis lenen in het weekend en als jij komt ons bezoeken in de PH dan mag je hem de hele vakantie alleen gebruiken, die hele maand bla bla.  Jij zegt weer neen, ik wil dat niet.
Dat is dan het tijdstip om je antwoord, dat je niet strict bent, aan te halen. God, wat ben jij strict. En je zei nog wel dat je niet strict bent. je helpt er de hele familie mee, broer kan gaan werken, ik in het weekend en ma naar de markt en naar de apotheek als iemand ziek is en jij de hele tijd als je bij mij bent en we eens weg willen gaan naar het strand. ............

Doe als de Azioot zelf en antwoord op van die "vastleggende" vragen net als hen: maybe, depends, the situation, enz. leg je op niks vast, doen zij ook niet.  Wees niet strict maar ook niet onstrict, niet gierig maar ook niet erg gul, niet behulpzaam niet family minded enz. Altijd een slag om de arm houiden. maybe, sometimes, it depends the situation, we will see ....  net als de azioot die denkt dat zij zo slim zijn en wij zo dom, dat ze ons wat kunnen belazeren en manipuleren. Beste is als je voelt ze willen een truc uithalen dat je zegt wij blanken hebben jullie 400 jaar gemanipuleerd en uitgebuit omdat jullie stom en zwak zijn, en nu wil jij het eens omdraaien. Hahaha, biero lang.( = is maar een grapje). Maar ondertussen heb je het toch maar mooi gezegd.

Voorbeeld:
vrouw zegt: mijn vriendin heeft me bestolen, 1700 peso uit mijn handtasje gestolen. het gewenste antwoord is natuurlijk: oh wat erg, hier heb je 2000.
Ik begin een discussie: is dat dan wel een vriendin. kan je niet beter een andere vriendin zoeken. het is hier survival, beter misschien je hebt helemaal geen vriendin. Geen woord over ik gef je wat geld.
Dan vertelt ze (ze is verpleegster overigens) in de ruzie die er op volgde heeft de vriendin haar een klap met een pan gegeven. Nu moest ze naar het ziekenhuis om te zien of ze geen bloeduitstorting heeft, en dus medicijn nodig heeft. hierop heb ik haar (verpleegster!) verteld hoe mooi de natuur is en hoe sterk ons lichaam wel is! dat in de natuur de dieren als ze een buil hebben ook niet naar hetbziekenhuis hoeven en hoe het lichaam dat zelf wel opknapt.
Toen zegt ze, ietwat berustend: ja, jij komt al bijna 10 jaar hier, in totaal ruim 4 jaren, jij kent alle tricks. Neen, zeg ik, ik ken geen tricks, ik heb wel al heel veel verhalen gehoord, maar die slag met die pan op je hoofd was mij toch nieuw.

Het gekke is dat ze je zelf vaak waarschuwen: zo zegt er een ja, maar ik ben een goede bussiness vrouw. En kort daarna komen al de tegenslagen, kind ziekenhuis, gezin op straat gezet, geen eten enz enz.
Een ander zegt: ik ga niet voor een paar honderd peso, ik ben eerlijk voor dat kleine geld. Als ik wat doe ga ik meteen voor het grote geld. twee weken later text ze me, waar ik woon is de electriciteit uitgevallen en we hebben dus geen werkende fan. mag mijn dochtertje van 4 bij jou komen slapen als ik moet gaan werken. Jaja, voor het grote geld .....   mij aangeven dat ik iets met dat kind uitgevreten zou hebben en dan mag ik het weer afkopen voor 250.000 peso of zo. Heb haar teruggetekst dat ik als (toen alleenwonende) man toch wel grenzen trek en ik geen kinderen van 4 bij mij wil hebben slapen. Dat dat een grens ik die ik toch niet wil overschrijden. Als troost heb ik hen later beiden een halo halo ijs gekocht. Scheelt al gauw 249.930 peso

Honderden van die dingen kan ik neerschrijven. Daarom., als je er even geen goed gevoel bij hebt, vertrouw op je gevoel, zoek niet teveel naar rationalisering. Als het al niet goed voelt .....  En er lopen er nog genoeg in de val, ook en zelfs als het WEL goed voelt. Dus als het zelfs niet goed VOELT, blijf er dan zeker vanaf!

O0 :confused2: :denk: :daag:

Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Amice

Tja, we moeten wat dus het is marchanderen in de marge die we hebben.

Eergisteren had mijn vriendin haar moeder weer eens aan de telefoon.
Oma was niet goed en moest naar de dokter.
Moeder vertelde er inmiddels bij dat alle kleinkinderen die werken belooft hadden P200  te sturen,zodat oma medicijnen kon kopen en voor controle kon blijven gaan.

Ik meteen oh laten die kleinkinderen dan eerst maar opsturen, dan zien we wel verder.

Ze weten het inmiddels van me, dus er werden vandaag foto's per facebook verstuurd dat oma aan het infuus in het ziekenhuis lag.

Dat is dan wel groen licht om weer iets op te sturen.

Vertrouwen duurt jaren om op te bouwen, seconden om te beschamen en een heel leven om het te herstellen.

Hebben ze hun lesje geleerd.  :weetikniet: in ieder geval is er vooruitgang zo te zien.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Ifugao

Ik begrijp die hele negatieve lading van het woord "strict" niet. Als men mij zou kwalificeren als strict zou ik zeggen: "Strict? You better believe it, I am VERY strict, deal with it"

stijn54

Bij mijn vriendin is het hetzelfde i count to much i am to strict etc. Ik heb haar gezegd dat ik niks leen aan de familie maar elke  maand moet ze het toch proberen en eindigt dit in een fikse ruzie dat ik haar niet vertrouw. Ik zeg dan wat heeft dat met jou te maken? maar daar heeft ze geen oren naar. Ik ben gepensioneerd sinds vorig jaar en ik moet zeggen ik heb het moeilijk met dat altijd naar geld snakken. ik leef hier voor de helft goedkoper dan mijn vriendin maar ja ze is een vrouw en dat zit in hun geven om het geld dat ze niet zelf verdient hebbem te laten rolllen.

MadRed

Mijn vrouw zegt zelf dat ze strict gaat zijn bij onze aanstaande kleine. Ofwel streng zijn in de opvoeding. Ze zegt zelf dat ik niet strict genoeg ben soms :).
Er is niets negatiefs aan het woord. In een land waar niemand zich aan de regels houd is het natuurlijk een naar woord.

Baron

 :hoedjeaf:


Ifuago schrijft:
Ik begrijp die hele negatieve lading van het woord "strict" niet. Als men mij zou kwalificeren als strict zou ik zeggen: "Strict? You better believe it, I am VERY strict, deal with it"

Ja, in EU en zo is dat woord niet zo negatief, maar laat je er de Filipijnse waarden en normen op los ... Gezellig, kameraadschap, zaken door de vingers zien, Filipino time, vergeven enz. is dat anders. je hebt gelijk, en het werkt zelfs goed, als je zegt, ja, ik ben strict, hou er maar rekening mee. Ik ben er ook geen voorstander van om mij aan te passen aan de Filipijnse normen en waarden. Het zal wel geen toeval zijn dat nagenoeg elke Filipina in de EU die wij kennen (100 plus) aangeeft dat ze niet meer terug willen (hooguit vakantie) naar de Filipijnen. Ook als hun man komt te overlijden. En als je dan vraagt waarom zijn de antwoorden toch meestal de mentaliteit, normen, waarden, gebedel, liegen en bedriegen, het niet zijn van "strict" dus het niet van op iemand (zijn woord) aankunnen.

:daag:

Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).