Wat mis je in Nederland t.o.v. de Filipijnen?

Gestart door her, zaterdag 2 mei 2015, 11:16:36

Vorige topic - Volgende topic

Baron

Citaat van: gertve op maandag  4 mei 2015, 18:19:21
Citaat van: Adriaan op maandag  4 mei 2015, 02:41:25
Ja die mate van ontspanning mis ik wel in de Filipijnen (het verkeer in Cebu is vaak hopeloos en in Manila is het wschl. nog erger) maar ik denk dat er daar toch in het verkeer minder agressie bestaat dan in Nederland.
Ik heb me verbaasd over de afwezigheid van aggressie in het verkeer in Manila. Toen kreeg ik al het idee 'dus zo kan het ook'.
Daarnaast vind ik de kinderen in NL minder 'leuk', meer verwend zeg maar en minder respect naar anderen.


:hoedjeaf:

Nou, zie anders best wel genoeg irritatie en agressie in het verkeer in Manila.
Als een jeepney weer eens een druk kruispunt dicht zet om een passagier uit te laten stappen.
Het getoeter is niet van de lucht, en dan gewoon de claxon ingedrukt houden totdat datgene wat hen stoort verdwenen is.
En hoe denk je dat ze rijden tov zwakkere deelnemers. Op zo een scootertje is het gevaarlijk en ook bij oversteken moet je goed opletten.
Dat is dan de "normale " agressie en irritatie. Als je dan het nieuws volgt dan zie je ook vaak dat er, soms voor echt wel de minste reden zoals een parkeerplaatsje, het vuurwapen wordt getrokken.
Was het niet in dit forum, dat topic over die Americano die zijn kinderen naar school brengt en vanwege wat irritatie over groot licht voeren en daar opmerkingen over maken, een aantal kogels door zijn auto gejaagd kreeg door de bestuurder van een witte Hyundai. Door de kogels werd zijn kind geraakt en geen schampschot maar serieus verwond zodat men met spoed met het kind (meen 9 jaar) naar het ziekenhuis moest.

En dan de agressie van mij naar taxi chauffeurs toe als ze me willen neppen. Geen meter aan, dan bezorg ik hen de schrik van hen leven. Ik waarschuw een keer, meter aan, dan begin ik te gillen, gooi onder het rijden de deur open, roep om politie en help, hijack, hij wil me er niet uit laten. Soms rijdt er een jeepney rakelings de deur uit. Ik wacht niet dat ie stop staat. Ook als ie alsnog de meter aan wilt zetten heeft ie vaak pech want dan hoeft het niet meer. Ik wil er uit, help, police, hij wil mij niet er uit laten, kidnapping! Moet je zien hoe gauw ie dan remt en naar de kant gaat. Bij een volgende gradatie van mijn woede laat ik de deur open zodat ie moet uitstappen en omlopen, terwijl natuurlijk al een rij staat te toeteren. de daarop volgende gradaties zet ik liever niet hier ....

O0 :daag:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Amice

Citaat van: Adriaan op dinsdag  5 mei 2015, 08:22:47
Amice, als ik je gedachtengang goed volg is je argument ongeveer als volgt: kritisch staatsburgerschap gaat samen met een hoger gemiddeld inkomen en als er een hoger gemiddeld inkomen is hebben Filipina's minder trek in "foreigners". Ja wat te zeggen? Kritisch staatsburgerschap is wschl. eerder een gevolg van een hoger gemiddeld inkomen dan het omgekeerde. Maar afgezien daarvan kun je moeilijk wensen dat een land arm en achterlijk blijft omdat de vrouwen ons dan beter zien zitten.

Wat Nederland betreft: ik geloof dat er daar een beter geïnformeerd publiek debat bestaat dan bijv. in Australie. Een van de criteria die je hier kunt aanleggen is het aantal opinie - week- en maandbladen. Dat is daar veel hoger dan hier (in Australie). Dat heeft vele oorzaken die ik verder zal laten rusten.

Echte opiniebladen bestaan er in de Filipijnen geloof ik niet. Ik heb er tenminste nooit een gezien. Wel wordt er heel wat af geredeneerd en becommentarieerd in Filipijnse dagbladen. Ik las regelmatig de "Philippine Daily Inquirer" en was vaak verbaasd over de vlijt van die columnisten (sommigen produceren elke dag iets) en de kwaliteit van hun commentaar.

Ik denk niet dat we het zo zwart wit kunnen stellen. Feitelijk zullen er meer kritische staatsburgers zijn in een arm en corrupt land als de filippijnen maar hebben maar weinigen de kans op een gedegen opleiding en om zoals in hun geval de biezen te pakken om bij voorkeur als OFW elders te gaan werken, in de phils verdienen ze immers geen hoger inkomen. de rest die de kans op ontsnapping niet heeft wordt of is onderdrukt maar eens ze vrijuit zouden kunnen praten hoor je eveneens kritische staatsburgers.

Hoger inkomen lijkt me niet per se te leiden tot kritische staatsburgers want dat kan al snel doorslaan naar gelatenheid want hun bedje is toch wel gespreid. Ik denk dat men verbaast zal zijn hoeveel nederlanders er zullen zijn die buitenland politiek geen hol interesseert want dat is een ver van hun bed show en zolang ze de gevolgen daar niet direct van merken, zul je ze niet horen.

Het is overigens niet zozeer de wens om de filippijnen arm te houden maar of ik die wens nu wel of niet heb  als het land welvarend wordt, zal iedere filipina daar lak aan hebben. maar het is uiteraard wel een van de belangrijkste redenen om als buitenlander hier te verblijven, daarin zal ik vast niet de enige zijn.



Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Baron

 :hoedjeaf:

Wat ik verder mis in de Filipijnen zijn de goedkope uurlonen en alles wat daar uit voort vloeit. De ingvenieuer in ons condo gebouw verdient 500 peso momenteel 10 euro! Per dag! De guards 400. Zit je in een minder officieel bedrijf (sardientjes schoonmaken) dan ben je oproepkracht en verdien je als er al werk is 300 peso per dag (10 uren werken). Er zijn heeeeel veel maids die werken voor minder dan 100 peso per dag. dan wel inclusief de kost. Maar zowel werken als de kost is erg rekbaar. De ene maid doet samen met haar collega weinig, de andere moet zich kapot werken. De ene eet gewoon met de baas en bazin mee, de andere krijgt een bord rijst en wil ze er wat bij (blikje satdientjes ?) dan moet ze dat dan maar van haar eigen loon kopen.
Kan nog meer en ergere voorbeelden aandragen maar kortom, de lage uurlonen en wat daar verder uit voort vloeit mis ik in NL.

Een ander iets wat mij echt opvalt is de "rust en vrede" die ik ervaar in de PH. En waar ik woon is het nooit rustig of vredig, midden in het uitgaans gebied en toeristen centrum. Ik bedoel dan ook de innerlijke rust. In NL heb je zoveel verordeningen en regelingen, regeltjes enz. en verplichte verzekeringen en ieder keer verandert er wel weer wat. Ziekenfonds, auto motor verzekering, verkeersregels, de gemeente met afhalen afval, gescheiden natuurlijk. De banken. Verzekeringen met ieder jaar andere clausules, grote en kleine regeltjes. Ieder keer is er wel weer wat nieuws, want onze beleidsmakers moeten dat wel want anders valt tezeer op dat 90 % van hen en hun werk totaal overbodig is.
Voorbeeld van wat ik bedoel met innerlijke rust en vrede: mijn moeder wordt deze week (feest !!) 88 jaar. Zij woont in een appartement, maar het wordt steeds moeilijker voor haar, na een ziekenhuisopname onlangs, om het volledig alleen te redden. Nu komt er in haar gemeente 47 nieuwe aanleunwoningen bij het bejaardencentrum vrij (nieuwbouw). Dan kan ze gaan eten in het bejaardenhuis, krijgt een alarm voor dag en nacht hulp te vragen van verpleegster, kan (tegen betaling uiteraard) van verschillende diensten gebruik maken zoals de was van de kleren doen. Ge-interesseerden moeten zich binnen een week na verschijnen van het bericht aanmelden. Dit kan uitsluitend !!!!!!!!!!!!!!!   per e-mail. Mijn moeder heeft al 40 minuten nodig om een kop koffie te zetten. Wekelijks moet ik haar tv de zenders opnieuw programmeren omdat ze ze per ongeluk weer er uit heeft gegooid. En nu moeten dus hulpbehoevende bejaarden, waarvan sommigen dus al wat verward, per internet zich aanmelden. Ze is nagenoeg doof en lezen kan ze alleen met een loep! Mijn moeder was 4 dagen overstuur omdat ze vreesde dat het niet zou lukken. Nu heeft zij het geluk een hele schare van kinderen en kleinkinderen te hebben die haar vaak bezoeken, en dat graag voor "oma" doen, maar dat heeft niet iedere  oudere.

Moet nu voor mijn zijspancombinatie een nieuw kenteken aanvragen. Europa wil dat zo! Nu moet ik een meldcode hebben van dat ding. heb ik nooit op school gehad, meldcodes. Of het zijspan er af te halen is? Ja, weet ik dat, ik rij alleen zijspan, ik haal dat er niet af. Met een goede flex lukt dat wel.
De bank schrijft mij vanaf nu kunt u met uw bankcard tot 150 euro parkeer en tol gelden betalen. Als u dat niet wenst moet u dat doorgeven. Kan het niet andersom, als u dat wenst dan vraag het aan. Nu, ik wens dat niet, bel die (vagina) Rabo bank, het nummer waar ik dat kan doorgeven, wat is dat meneer, dat weten wij niet, dat is nieuw. belt u over een week nog eens, dan weten wij misschien ook wat.
Vuilnisbakken buiten zetten, mag alleen op de ochtend zelf vanaf 6 am, en moet binnengehaald worden voor 6 pm. Moet je om 6 uur beginnen (verpleegster, fabriek etc) kun je vrij gaan nemen. Die ambtenaren die dat bedenken hebben daar natuurlijk geen moeite mee, die beginnen nooit vroeg en werken ook nooit laat. Rijbewijs verlengen, kun je een dag vrij nemen. Maar de ambtenaren kunnen wel to 9 uur of zo gaan winkelen, want die mensen moeten wel voor hen werken.

Ben ik in de PH dan krijg ik een keer in de maand 3 rekeningen en dat is het dan. Voorheen belden ze aan om die rekeningen te geven, toen heb ik ze uitgescholden dat ik ze niet wil (haha maar wel waar) en nu schuiven ze ze stiletjes onder de deur door. Twee van de drie rekeningen (bv  electricity betalen we een jaar vooruit dus dat is al geen werk) De derde betalen we eens per kwartaal.

En waarom staan er bij ons in NL geen 3 guards met revolver en shut gun bij mij voor de deur die salueren als ik uit ga, en de deur openen en mijn boodschappen dragen als ik inkopen heb gedaan. Tuurlijk, via onze maandelijkse onderhouds enz. kosten betaling betalen we dat zelf, maar in NL betalenn we veel meer en krijg je minder service. Soms het gevoel dat je in NL de staat service geeft EN BETAALT ipv zoals de PG ik betaal en krijg service.

Kortom, ik mis de lage loonkosten en de innerlijke rust en vrede die ik wel op de PH beleef. Daar word ik met rust gelaten.

:daag: :daag: :daag:

Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Blauwvinger

Kortom, in PH kun je nog zonder PC (internet, email en dat soort kul) je gewone leven leiden.  :biggrinn:

Amice

Jawel maar ik zou niet zover willen gaan om de lonen van de nederlanders te onderdrukken, dat komt er toch wel van binnen een paar jaar maar dat is dan niet vrijwillig.

Wat wel kan en allang zou moeten zijn gebeurt m.i. is niet de trend volgen dat iets efficient en lonend moet zijn en zoniet dan de streep erdoor en dan vervolgens ook nog eens de eisen opdrijven voor startende ondernemers die graag in dat onstane hiaat willen springen.

Voorbeeld daarvan zijn de bus verbindingen vooral op het platteland, dat is een ramp om van het ene dorp naar het andere te moeten en het openbaar vervoer voorziet daar eigenlijk niet in.
Daar liggen kansen voor bv. de tuk tuk of een variant van de filippijnse jeepneys en dat werkt serviceverhogend.

Daarnaast zijn er zoveel werklozen die zouden idd als guard kunnen worden omgeschoold zodat de bewaking beter is, hoe men het ook draait of keert...het komt er toch wel van met de ontwikkelingen van heden ten dagen. Zelfs Rutte kan al niet meer garanderen dat nederland nog veilig is om maar een voorbeeld te noemen.
Na 7/11 was er een hype om mensen om te scholen als bewaker maar dan wel voor de elite en grotere bedrijven, dat zou veel fijnmaziger kunnen.

Het probleem ligt bij de salarissen, de bobo's willen enkel maar meer maar het is eigenlijk urgent om veel meer te niveleren.
Bonussen zijn niets meer dan graaiwerk, hoeveel mensen kun je daar al niet voor aan het werk zetten?
Directeur of loopjongen, ze zijn allemaal ingehuurd om hun werk te doen, ik zie dan ook niet in dat een

Directeur wel en een loopjongen geen bonus krijgt en ook al zou dat wel het geval zijn, is dat dan echt nodig?

Al met al is het simpelweg een kwestie van maatschappelijke belangen afweging en daar schort het vooral bij de top aan.
Er is simpelweg geen patriotisme met de maatschappij meer, graaien en zelfverrijking tot men de top van de maslow pyramide heeft bereikt is veel belangrijker, blijkbaar.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Adriaan

Amice , natuurlijk vormt OVERAL het aantal actief politiek geïnteresseerden een minderheid. Maar het verschilt van land tot land hoe groot die minderheid is in verhouding tot de totale bevolking. Het is mijn indruk (cijfer heb ik niet) dat in Nederland die minderheid relatief groter is dan in menig ander land.

Ik denk dat er ook een relatie bestaat tussen gemiddeld inkomen en geinformeerde politieke betrokkenheid. Een groot aantal mensen in de Filipijnen kunnen het zich niet eens veroorloven om een krant te kopen of, als ze al een computer hebben, een internet server te betalen. En die politieke betrokkenheid geldt ook voor mensen wier bedje al gespreid is want dan zijn ze geïnteresseerd in de behoudende kant van de politiek.

Baron, ik weet wat je bedoelt met die innerlijke rust. Die ervaar ik ook in de Filipijnen voor zover het om mijn eigen besognes gaat. Maar dat is ook zo omdat mijn schoonfamilie alles voor me regelt.

Pinocchio

Citaat van: Adriaan op dinsdag  5 mei 2015, 13:14:36
Een groot aantal mensen in de Filipijnen kunnen het zich niet eens veroorloven om een krant te kopen of, als ze al een computer hebben, een internet server te betalen.

Er zijn er wel heel wat die televisie hebben en die dan de ganse dag naar soap en drama zitten te kijken.

Aan de andere kant is het natuurlijk te begrijpen dat de mensen zich niet interesseren in "luister naar mijn woorden maar kijk niet naar mijn daden"

Want dat is veelal politiek.

Fail_over

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

her

De naïeve houding van de Europees/ Nederlandse politiek ten opzichte van de filipijnse politiek.Hier in de EU wordt zo naïef met vluchtelingen omgegaan. Er is nauwelijks screening en er blijken zelfs IS militanten aan boord van de vluchtelingen bootjes te zitten.  In dd filipijnen worden de grenzen hermetisch bewaakt tegen tuig als IS.  De EU stelde onlangs voor dat alle vluchtelingen verdeeld zouden  kunnen worden over de lidstaten. Zo Naïef zijn we hier dus al.

bananacreek

Citaat van: her op zondag 17 mei 2015, 09:11:34
De naïeve houding van de Europees/ Nederlandse politiek ten opzichte van de filipijnse politiek.Hier in de EU wordt zo naïef met vluchtelingen omgegaan. Er is nauwelijks screening en er blijken zelfs IS militanten aan boord van de vluchtelingen bootjes te zitten.  In dd filipijnen worden de grenzen hermetisch bewaakt tegen tuig als IS.  De EU stelde onlangs voor dat alle vluchtelingen verdeeld zouden  kunnen worden over de lidstaten. Zo Naïef zijn we hier dus al.

Dat gaat dan nog wel komen via de achterdeur en die zullen dan warm worden ontvangen door de Abu Sayaf en andere muslim consorten in Mindanao en ik denk dat het een kwestie van tijd is afhankelijk wat er in Syria en Irak gaat gebeuren de komende maanden.

Ze gaan zich dan waarschijnlijk eerst mengen met de zogenaamde economische vluchtelingen uit Birma en andere streken zoals een paar dagen geleden door Maleisie geweigerd....hoop natuurlijk dat ik het geheel fout heb..... :denk: :denk: