Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

En zo hoort het

Gestart door LMBen, zaterdag 13 juni 2015, 09:51:08

Vorige topic - Volgende topic

Cobra

Citaat van: jamietagabundok op zaterdag 13 juni 2015, 21:51:15
Nou ja zeg ? je zou toch denken een gewaarschuwd mens teld voor 2.   Maar dat geld blijkbaar niet in  :smiley-philippines:   Een normaal denkend mens zou toch denken als zo een knul je oudere zus bezwangerd, blijf ver weg van zo iemand  niksnut, maar nee hoor gewoon het slechte voorbeeld van je oudere zus volgen   :negatief:  En je door notabene de zelfde niksnut met jong laten maken   :negatief:


Kunnen die pinoys dan zo een mooi verhaal lullen dat de gemidelde pinay daar toch steeds weer intrapt  ?


  Of zijn die pinays nou zo oerdom  ,  dat ze daar    steeds weer intuinen ?   :confused2:   Voorbeelden hebben ze genoeg in hun omgeving , maar kennelijk niet genoeg om daar lering uit te trekken     :denk:      Ze zien toch ook de het merendeel van de meiden die zwanger raakt gedumpt word, of willen ze dat niet zien ?


  Of doet men het gewoon expres met opzet , zoals Amice vaak beweerd   :weetikniet:


  Kan het me moeilijk voorstellen, in een land waar ongehuwd zwanger zijn toch niet de norm is ,  en er dan vreselijk over je geroddeld word , zeker in de provincie .   Tel daar bij op nog alle kosten van bevalling en  en voeding en kleding die allemaal alleen  ten laste  van de moeder komen.  En dat wanneer men het al niet breed heeft.

Dan zeg ik die  mening van Amice, dat er vaak opzet is , deel ik niet,


   Maar wat is de oorzaak dan wel ?       Misschien kan iemand als banancreek met  vele  jaren leefervaring in  :smiley-philippines:  daar iets over zeggen , waar volgens hem dan wel de oorzaak is ?

 



Mijn mening is dat IN HET ALGEMEEN GENOMEN er weinig zijn in de PH die nadenken.

Ze doen precies wat een ander ook doet, al gaat dat helemaal fout en loopt dat helemaal verkeerd af.

Op de lagere school word nadenken de kiem al in gesmoord, ze worden niet geleerd hoe iets te berekenen, krijgen de antwoorden op een rijtje die ze uit het hoofd moeten leren.

Is er een leerling die zelf iets onderneemt en zelf iets gaat berekenen of uit gaat denken, word dat meteen gestopt.

Op den duur doen ze dat automatisch niet meer, ergens over nadenken.

Dat gaat in hun verdere leven gewoon zo door.


Daarom worden ze ook altijd zeer onzeker als iets niet volgens plan verloopt, durven geen andere beslissing te nemen, worden meteen zenuwachtig en schuiven het altijd door naar een hogere in functie.

En dat zie je overal, een grote constructiefout in een huis van de buurman b.v.  met grote dure financiele reparaties achteraf zet hen niet aan tot nadenken om het zelf anders te doen.

Ze zullen diezefde foute constructie ook toepassen op hun eigen huis "OMDAT IEDEREEN DAT ZO DOET".

Dus de gevolgen van wat iemand gedaan heeft zoals in dit geval een oudere zuster die dik gestoken is door een charlatan, kunnen ze niet combineren met de oorzaak er van, een katol bilat en een softnose van die oudere zuster in combinatie met mooie praatjes van een Don Juan.



Dat is gewoon een deel van de filipijnse cultuur.


Wij zeggen hier in Belgie en NL :" Van een ander zijn fouten kan je leren !".


In de Filipijnen geld dat gezegde niet, daar gaat hun cultuur van precies hetzelfde als een ander doen gewoon voor.




Mij viel het altijd meteen op als een filipino'filipina ergens over nadacht eer ze iets gingen doen.


Dat ben je niet meer gewoon als je daar langer woont.




Das mijn mening er over na er 10 jaar gewoond te hebben.


Een ander mag er gerust anders over denken.

:feestmutstoetertje:





Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

bananacreek

Citaat van: bananacreek op zondag 14 juni 2015, 13:06:03
De twee families van de cousins kwamen bij elkaar om de zaak te regelen in samenwerking van Tanduay "5 -years"   en daar kwam totaal niets uit en tot nu toe (gebeurde in 1898) wordt de rijst nog steeds samen geoogst...maar de dochter van de voruw die zwanger werd zei dat ze haar natuurlijke vader haat omdat hij en zijn familie vele beloftes haden gemaakt betreffende de kosten van het onderwijs...maar waar niets van kwam....

Zo gaat dat nu eenmaal hier en daar kunnen wij als blanken niet mee inkomen wat de redenen daarvor zijn, althans iK niet....de jongere zuster van dezelfde man werdt ook volgepopt door een andere cousin in haar eigen huis en verdwenen naar Manila waar ze ook in de steek werd gelaten door die man..........

Zijn vader en moeder begonnen samen te leven  in sta Catalina op 14 jarige leeftijd en in dat huis neuken ( vies woord...poppen klinkt schoner) ze van de ene kamer uit de andere kamer in...bij wijze van spreken.....letterlijk en daadwerkelijk............ :liefde: :liefde: :liefde: :liefde:

Dezelfde vader is net uit Muntinlupa terug waar hij 12 jaar en één dag had vastgezeten omdat hij zijn buurman onthoofdde........... :moord: :moord:

:xmas: :xmas: :sinterklaas: :sinterklaas: :nocomment:


Zo zijn er ettelijke voorbeelden op te noemen......... :jajaja: :jajaja:

Maar in principe wel vriendelijke mensen........... :lachen: :jajaja:

CitaatMaar in principe wel vriendelijke mensen........... :lachen: :jajaja:

Die familie bedoel ik...........zolang je maar goed uitkijkt............. :lachen: :lachen:

nils

Citaat van: jamietagabundok op zaterdag 13 juni 2015, 21:51:15
Kunnen die pinoys dan zo een mooi verhaal lullen dat de gemidelde pinay daar toch steeds weer intrapt  ?
  Of zijn die pinays nou zo oerdom  ,  dat ze daar    steeds weer intuinen ? 
Het is gedeeltelijk denk ik een mentaliteitsprobleem en een gebrek aan acceptatie van familyplanning.
Dit geldt zowel bij de mannen als vrouwen.
In West Europa kijken vrouwen gewoon beter uit hun doppen om niet ongewenst zwanger te worden.
Nou is het in bed duiken met een cousin wel uitzonderlijk en getuigd.

Daarentegen zijn er ook genoeg Filipinos met ambities en discipline, die met veel moeite hun kind naar college sturen.
Dit wordt dan vooral door de ouders ingegeven en zo mag hun dochter gedurende de opleiding geen vriendje hebben.
Veel van de klasgenoten van mijn vrouw hebben inmiddels kinderen,
waarvan een aanzienlijk deel alleen in het midden oosten werkt.

opinie

Citaat van: bananacreek op zondag 14 juni 2015, 13:06:03
De twee families van de cousins kwamen bij elkaar om de zaak te regelen in samenwerking van Tanduay "5 -years"   en daar kwam totaal niets uit

Zo gaat dat nu eenmaal hier

....de jongere zuster van dezelfde man werdt ook volgepopt door een andere cousin in haar eigen huis

Citaat van: Amice op zondag 14 juni 2015, 03:34:11

Toch staat dat verhaal niet op zichzelf, want ook ik heb de zelfde ervaringen meegemaakt.

Opvallend is dat vanaf 18 jaar de pinays beginnen om een kandidaat te zoeken die het oh zo gewenste kind maakt, ik heb vaak het vermoeden dat het feitelijk niet uitmaakt wie dat doet als het maar gebeurd.Het blijft een rare cultuur, die voor ons onbegrijpelijk is maar het is zo intrigerend hoe ze met het leven omgaan, op de een of andere manier houdt het je jong.  :lachen:

Flodder in The Philippines?

Inteelt leidt nu eenmaal tot een achteruitgang van het IQ.

De vraag is of dit representatief is voor de  :smiley-philippines: samenleving of een extrapolatie van het gekende deel?
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Amice

Citaat van: opinie op zondag 14 juni 2015, 22:39:42
Citaat van: bananacreek op zondag 14 juni 2015, 13:06:03
De twee families van de cousins kwamen bij elkaar om de zaak te regelen in samenwerking van Tanduay "5 -years"   en daar kwam totaal niets uit

Zo gaat dat nu eenmaal hier

....de jongere zuster van dezelfde man werdt ook volgepopt door een andere cousin in haar eigen huis

Citaat van: Amice op zondag 14 juni 2015, 03:34:11

Toch staat dat verhaal niet op zichzelf, want ook ik heb de zelfde ervaringen meegemaakt.

Opvallend is dat vanaf 18 jaar de pinays beginnen om een kandidaat te zoeken die het oh zo gewenste kind maakt, ik heb vaak het vermoeden dat het feitelijk niet uitmaakt wie dat doet als het maar gebeurd.Het blijft een rare cultuur, die voor ons onbegrijpelijk is maar het is zo intrigerend hoe ze met het leven omgaan, op de een of andere manier houdt het je jong.  :lachen:

Flodder in The Philippines?

Inteelt leidt nu eenmaal tot een achteruitgang van het IQ.

De vraag is of dit representatief is voor de  :smiley-philippines: samenleving of een extrapolatie van het gekende deel?

Uiteraard zijn daar de ervaringen van creek en mij daar niet voldoende voor en men zal het toch minstens zoveel mogelijk proberen te voorkomen vanwege de schande.
Edoch er is een groep, die daar geen probleem van maakt en in de familie er op los popt maar daar zullen denk ik zelfs van overheids wege geen cijfers of statistieken van zijn.
De verwekte kinderen vallen gewoon onder de grote groep illigitimate children, maar zelfsdat kan te denken geven waarom die groep nu juist in een land waar het katholieke geloof hoogtij viert, zo groot is.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Adik

Citaat van: jamietagabundok op zaterdag 13 juni 2015, 23:00:15
   Jeuk  ?      :lachen:   Die zullen er best tussen zitten ja.  Maar ik vind dit een toch te simpele verklaring voor die vele gevallen.    Is die jeuk dan zo hevig dat men niet meer over de gevolgen denkt ?  Want laten we wel wezen in in land als   :smiley-philippines:  zonder noemenswaardige sociale voorzieningen draai je als moeder overal financieel zelf voor op.

In azie (onder andere) denkt men in veel landen niet als individu, maar is men ate, kuya, yaya, etc. Men heeft een rol en denkt niet in dimensies van verantwoordelijkheid. Hierdoor krijg allerlij situaties die 'wij' als met derde wereld asocieren? Veel kinderen zijn niet veel kosten maar meer 'rollen' die later kunnen bijdragen als iemand zelf hulpbehoevend wordt.

En stiekum vind ik dat dan nog geen eens een verkeerde gedachte. De vader van mijn vriendin heeft zijn leven aanzienlijk kunnen verlengen met de steun van de familie ( en in die familie hebben toch al een aantal zonen/dochters het leven moeten laten door ziektes, ongelukken en natuurrampen). Als deze tragedies waren gebeurd in een kleine familie dan hadden de paar 'overlevenden' nooit kunnen brengen wat ze nu jaren lang met z'n allen, met liefde overigens (die man heeft zijn vrouw ook al vroeg verloren), hebben kunnen doen. Zo ook een neefje en nichtje die in hun jonge jaren al wees zijn geworden, die met behulp van verschillende familieleden toch worden grootgebracht door de familie.

Adik

Nog een voorbeeld over het hebben van een rol ipv individu zijn:

Ouder van overseas worker overlijdt. Hier denkt men, naar huis, laatste eer bewijzen. Daar denkt men 'ik doe mijn familie een betere gunst door te blijven werken en zorg te dragen voor een deel van de rekeningen.

Er werd door de werkgever zelfs een ticket beschikbaar gesteld, maar de keuze was duidelijk. Ik help (lees mijn rol is) de begravenis (mede) te faciliteren.

Luke

Citaat van: Adik op maandag 15 juni 2015, 11:58:50
Nog een voorbeeld over het hebben van een rol ipv individu zijn:

Ouder van overseas worker overlijdt. Hier denkt men, naar huis, laatste eer bewijzen. Daar denkt men 'ik doe mijn familie een betere gunst door te blijven werken en zorg te dragen voor een deel van de rekeningen.

Er werd door de werkgever zelfs een ticket beschikbaar gesteld, maar de keuze was duidelijk. Ik help (lees mijn rol is) de begravenis (mede) te faciliteren.

Juist. een DEEL van de rekening. Als ze afreist is het de HELE rekening ++
Ik zie het meer als gemakzucht.

Herbie

Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.

Baron

Citaat van: Luke op maandag 15 juni 2015, 14:00:05
Citaat van: Adik op maandag 15 juni 2015, 11:58:50
Nog een voorbeeld over het hebben van een rol ipv individu zijn:

Ouder van overseas worker overlijdt. Hier denkt men, naar huis, laatste eer bewijzen. Daar denkt men 'ik doe mijn familie een betere gunst door te blijven werken en zorg te dragen voor een deel van de rekeningen.

Er werd door de werkgever zelfs een ticket beschikbaar gesteld, maar de keuze was duidelijk. Ik help (lees mijn rol is) de begravenis (mede) te faciliteren.

Juist. een DEEL van de rekening. Als ze afreist is het de HELE rekening ++
Ik zie het meer als gemakzucht.

Gemakzucht? Ja, kan goed zijn. Maar ook als gezond verstand.    Luke schrijft    .........  Als ze afreist is het de HELE rekening ++
Zie je die 2 plusjes? Ja, als je er een weekje bent kan iedere tante, nicht, oud classmate en buurvrouw haar trieste verhaal vertellen, of hoe jammer dat het is dat dat ene kind zo goed is, oorkondes krijgt, de beste van de klas is, en er geen geld is om die problemen op te lossen of dat super slimme kind naar de private school of college te kunnen laten gaan.

Inderdaad, kan je beter 200 euro of zo sturen, met een brief dat je het zo jammer vindt dat je niet kan komen maar dat je er in gedachten bij zult zijn, en de overledene en zijn familie en "beloved ones" in je gebeden zult opnemen. Amen!

:sinterklaas: :crying1: :floet:
Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).