Huwen met mijn vriendin en haar naar Belgie laten komen

Gestart door ludovic, woensdag 14 december 2016, 19:24:50

Vorige topic - Volgende topic

Rich

Citaat van: ludovic op dinsdag 31 januari 2017, 20:14:29
Hallo,

Intussen al een tijdje geleden, en het terug bijgelegd met mijn vriendin. Nu is het zo dat we willen huuwen deze zomer.
Ik vertrek in juli naar de Flipijnen voor 3 weken, mijn schema is nogal krap.
Ik kom aan in Manila op zondag 16.30, maar na het verkrijgen van mijn legal capacity dien ik de vlucht te nemen naar Eastern Samar om te huwen in de stad waar mijn vriendin woont.
Ik heb intussen gehoord dat een vriendin van mijn vriendin gaat trouwen in Manila terwijl ze woont in de Eastern Samar streek. Ik heb dit gevraagd aan Peter van den Bogaert en deze wist me te vertellen dat het enkel mogelijk is te trouwen in Manilla zelf als de vrouw er woont.
Nu is mijn vraag, hoe lang duurt het eer ik mijn Legal capacity kan verkrijgen? Daar ik ongeveer 18 dagen aanwezig ben in de Filipijnen mag die administratie niet al te lang duren.
Ik heb een mailtje gestuurd naar de ambassade maar krijg nog steeds geen antwoord, dit na 4 dagen.
Ik heb gans de website van de ambassade afgezocht om te weten hoe lang het duurt om een legal capacity te verkrijgen maar ik vind dit nergens terug.
Misschien nog iets, de 10 dagen wachttijd voor een huwelijk, zijn dat 10 kalenderdagen of zijn dat 10 weekdagen?
Alvast bedankt.

PS: Gelieve mij niet persoonlijk aan te vallen! Ik weet het ze is 21 jaar jonger dan mij. Ik heb niet eerst een vakantie gepland om haar eerst even te zien en dergelijke (heb daar gewoon de tijd niet voor, ik heb nog een leven en een drukke job ook)...Niet nodig om dit nog eens erin te wrijven.
Ik heb trouwens lang getwijfeld om nog eens hier iets te posten.

Dit staat duidelijk op de website vermeld hoor.
"Behandeling van het dossier
De wet voorziet dat de consulaire ambtenaar het dossier (op basis van de voorgelegde originele documenten en het gesprek met het koppel) moet bestuderen, en nagaan of voldaan is aan de hoedanigheden en voorwaarden om een huwelijk aan te gaan, en ook waakzaam moet zijn voor de problematiek van de schijn- (art. 146 bis van het BW) en gedwongen (art. 146 van het BW) huwelijken.

In geval van twijfel zal het hele dossier overgemaakt worden aan de heer Procureur des Konings van de woonplaats van de aanvrager om een bijkomend onderzoek te vragen en zijn advies in te winnen. De afgifte van het attest zal in dat geval uitgesteld worden tot ontvangst door de Ambassade van het advies van de heer Procureur des Konings.

Anders zal het attest van geen huwelijksbeletsel onmiddellijk afgeleverd worden"

http://philippines.diplomatie.belgium.be/nl/consulaire-diensten/burgerlijke-stand/huwelijk/huwen-in-de-filipijnen
Rich de Nederbelg.

ludovic

Idd Rich, dit heb ik gelezen. Dit is in het geval dat er twijfel zou bestaan.
Maar dan op dit forum heb ik ergens gelezen dat het enkel op donderdag afgeleverd wordt.
Zal maar hopen dat alles goed verloopt.

Nu nog weten als de 10 dagen, werk- of kalenderdagen zijn, en ik kan het nodige doen.

Groetjes

Luc

De huwelijksafkondiging moet gebeuren waar zij woont. Daarna krijg je een marriage license die 120 dagen geldig is en waarmee je gelijk waar in de Filippijnen kunt trouwen. Dit is als je enkel voor de wet wil trouwen.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

ludovic

Er moet ook een kopie van het paspoort van de toekomstige vrouw bij de documenten. Maar spreken we hier over een kopie van haar identiteitskaart of zijn we bezig over een internationaal paspoort?
Ik probeer dit uit te vissen op de website van de Nederlandse ambassade, want deze is een stuk duidelijker dan de onze, maar ook daar staat dit er niet letterlijk in.

Rich

Ook dit staat duidelijk op de website van de Belgische ambassade : "Een gewoon kopie van uw paspoort en van het paspoort van uw toekomstige vrouw of man"

PASPOORT dus!!

http://philippines.diplomatie.belgium.be/nl/consulaire-diensten/burgerlijke-stand/huwelijk/attest-geen-huwelijksbeletsel-legal-capacity

Je maakt het jezelf moeilijk door te gaan zoeken op de site van de Nederlandse ambassade. Jij als Belg hebt daar niets van informatie te zoeken toch?
Rich de Nederbelg.

Luc

Inderdaad paspoort en als ze dat voor de eerste keer moet aanvragen dan wacht je daar best niet te lang mee. Ze werken daar niet zo snel en het kan zijn dat ze eerst nog een aantal bewijzen moet verzamelen om dat paspoort te krijgen. Rijbewijs, nbi clearance etc...
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.


jiggy

Ludovic,

Zoals je ziet zijn hier nog steeds veel leden van goede wil om anderen te helpen.
Laten we dit de kracht en de toegevoegde waarde noemen van dit forum.
Anderzijs is het wel zo dat dit geen "wondermiddel" is. Uiteindelijk zal jij in dit geval het allemaal zelf moeten klaren tov de instanties.
Ik hoop dat ik je niet op de tenen trap, deze opmerking is echt opbouwend bedoeld : begrijpend lezen is een absolute vereiste wil men zich succesvol door een complexe (wegens niet ervaren) procedure wil loodsen.
Wanneer er staat PASPOORT is dit inderdaad een paspoort. De Filipijnen kennen een veelvoud van ID-cards voor registratie voor diverse doelen, doch slechts 1 paspoort, zoals wij dat ook noemen en nodig hebben internationaal/-continentaal te reizen.

Ik weet en besef : elke hulp is welkom, zeker wanneer men niet vlug reactie krijgt vanwege de ambassade, doch sommige vragen beantwoorden zichzelf door deductie.

Succes verder !

Ps. Een belangrijk aspect in je krappe timing zal inderdaad de "Legal Capacity" zijn en... het onderzoek ivm met schijnhuwelijk.
Ik begrijp en respecteer dat je het in dit topic daarover niet wil hebben, doch ik adviseer je toch om enig leeswerk te dien via Google. Er bestaat een lijst ivm "criteria" daarover. Aan de hand daarvan kan je wellicht beter inschatten of je "deadline" haalbaar zal zijn.


flipjov

Ik ben in belgie gehuwd wel ik had de legal capacity na 1 dag.

Stefano

Echt deze topicwending :ikkeniebegrijp:
Je geeft aan dat je met haar gaat trouwen zonder haar eerst ontmoet te hebben, bij het eerste bezoek
Je geeft aan dat je nog een leven hebt en een drukke baan en weinig tijd hebt

Hoe ziet u een huwelijk voor u ?

U komt over alsof u even snel een vrouw wilt gaan regelen in filipijnen en dat het voor de rest allemaal niet zo belangrijk is
Anders had u namelijk eerst wel tijd vrij gemaakt om te kijken of zij wel de juiste is,

En dan na het huwelijk ?
U heeft weinig tijd om haar te bezoeken in filipijnen en u verwacht dat zo 19 jarige maar lekker een paar jaar gaat wachten voor iemand die zo nodig snel moest trouwen maar nauwelijks tijd heeft, u geeft aan u heeft nog een leven maar uw toekomstige vrouw  zou uw leven moeten zijn
u gaat maar even 3 weken naar dit meisje toe trouwt met haar en vertrekt weer :confused2:
En die 19 jarige is getrouwd met een vent die ze nauwelijks kent (dit kan ook al een waarschuwing zijn voor haar intenties
U denkt echt dat dit goed is voor een duurzame relatie ?
Waarom moet dat huwelijk er zo snel komen, waarom niet eerst gewoon elkaar ontmoeten in juli

En ja u zit op een forum, als u alleen vrolijke reacties wilt lezen waarin iedereen u verteld hoe prachtig het wel niet is dan kunt u beter niet hier posten
En niemand zit hier om u af te zeiken, maar ik denk als u nog even terugkijkt op uw eigen verhaal u zelf ook toch wel denkt van is dit wel zo verstandig